کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش آموزش و پرورش استان به حرف های نماینده زاهدان

21 دی 1397 ساعت 1:20

رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: تشخیص کیفی بودن یک معلم در صلاحیت متخصصان است، یارمحمدی عضو کمیسیون عمران می تواند در حوزه های زیربنایی و عمرانی فضاهای آموزشی ورود کرده و پیگیر مشکلات در این حوزه باشد.


علی مرادی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به غیرواقع بودن برخی از سخنان نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تاکنون سه وزیر آموزش و پرورش در این مدت منصوب شده که به دغدغه های نماینده زاهدان پاسخ لازم داده اند وقتی انتقاد می شود باید راهکار سازنده هم ارائه شود، در حال حاضر دو نماینده استان عضو کمیسیون آموزش مجلس هستند و یارمحمدی نماینده زاهدان که عضو کمیسیون عمران مجلس است می تواند در حوزه های زیربنایی و عمرانی فضاهای آموزشی ورود کرده و پیگیر مشکلات آموزش و پرورش در این حوزه باشد.
 
وی با بیان اینکه مشکلات فعلی آموزش و پرورش را می پذیریم و سعی در حذف آنها در راستای بالا آمدن رنکینگ کیفیت شاخص‌های آموزش و پرورش کشور هستیم، افزود: در سالهای اخیر اسناد مهمی توسط اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی توسعه‌ و تجهیز مدارس استان به مثل سند عدالت آموزشی،سند پنج ساله توسعه آموزش و پرورش استان از سال۹۶ تا۱۴۰۱ و ... تدوین و به تصویب رسیده است.
 
نرخ ماندگاری به تحصیل ریشه در وضعیت فرهنگی، معیشتی و اقتصادی خانواده ها دارد
به گفته این مسئول، تشخیص کیفی بودن یا نبودن یک معلم در صلاحیت متخصصان و ناظران مربوطه است. اگر بی کیفیتی تدریس و بی انگیزه گی معلم، ناشی از عدم پرداختن به دغدغه‌های معیشتی در غالب پرداخت حقوق و مزایای مکفی، ساخت و تجهیز مدارس استاندارد و با نشاط که آرزوی همه مسئولان آموزش و پرورش است توسط نماینده مطرح می شود باید اعلام کنیم که تعیین میزان حقوق و مزایای معلمان ومشخص کردن بودجه نوسازی توسعه و تجهیز مدارس در لایحه بودجه کشور مشخص می شود که توسط نمایندگان بررسی می گردد.
 
وی در خصوص ازدواج زودهنگام دختران افزود: ازدواج زودهنگام دختران یاهمان کودک همسری و ترک تحصیل بعد از پایه ششم، نهم یا حتی زودتر که مجلس شورای اسلامی با لایحه افزایش سن ازدواج دختران از سیزده سال به بیشتر مخالفت کرد و مهر تاییدی بر کودک همسری زد، فقر خانواده ها و بیکاری سرپرست ها و ترک تحصیل پسران بعد از کلاس نهم برای کسب درآمد وکار و بعضاً ناهنجاری های خانوادگی، بی سرپرستی و بد سرپرستی از جمله علت های نرخ ماندگاری تحصیل در سیستان و بلوچستان است که اراده عمومی قوای سه گانه و همه موثران جامعه برای ارتقای این نرخ را نیازمندیم.
 
از هر فضایی که قابلیت بهسازی دارد برای تامین فضای آموزشی استفاده می کنیم
رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به موضوع چندپایه بودن برخی از کلاس های درس در پاره ای از نقاط تصریح کرد: در این روستاها جمعیت دانش آموزان ابتدایی ۷تا۱۵نفر است که نمی توان برای هر پایه که شاید تعداد آنها به یک تا دو نفر برسد یک معلم و کلاس درس اختصاص داد. در برخی از مناطق به دلیل عدم همکاری اولیاء در فرستادن دانش آموزان دختر به مدارس با توجه به پایین بودن آمار مجبور به جمع آوری مدرسه شدیم اما هر کجا نیاز بوده و شوراها، دهیاری ها، بخشداری ها و دیگر نهادهای مرتبط تاکید کردند موضوع توسط کارشناسان پیگیری واحصا مدرسه بر حسب وظیفه با تعریف کد مدرسه انجام شده که ناچارا تا زمان تثبیت آماری، این مدارس در فضاهای استیجاری دایر می شود.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در صورت وجود شرایط تداوم آمار دانش آموزان رایزنی لازم با اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس و خیرین مدرسه ساز برای ساخت فضای آموزشی انجام می شود، تصریح کرد: یارمحمدی نماینده زاهدان در سخنان خود به تمیز کردن آغل گوسفندان و تبدیل آن به کلاس درس اشاره کرده که باید به وی بگوییم از هر فضای ممکنی که قابلیت بهسازی و تغییر کاربری را داشته باشد برای تامین فضای آموزشی مورد نیاز در مناطق مختلف استفاده می شود اما با قاظعیت اعلام می کنیم کلاس بیخ سایه دیوار و جایگاه بهسازی شده احشام وجود ندارد و اگر در مقطعی هم گزارش شده که وجود داشته احیانا بی تدبیری مدیر منطقه یا شهرستان بوده و قطعاموقتی بوده و رفع نقیصه صورت گرفته است.
 
راستی آزمایی سخنان یارمحمدی را بر عهده افکار عمومی می گذاریم
مرادی ادامه داد: میانگین رسیدن دانش آموزان به ازای هر۱۰۰نفر ۳۵مورد است که به کلاس دوازدهم راه می یابند، این موضوع دغدغه آموزش و پرورش است چرا که بر اساس سند تحول بنیادین دستگاه تعلیم و تربیت برای جمع بندی تحصیل دانش آموزان در دوره آخر متوسط با وجود مشکلات و تنگناهای دست وپاگیر برنامه دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به گفته های یارمحمدی مبنی براینکه جمعیت ۳۰۰هزار نفری حاشیه شهر  تنها۳۰کلاس درس دارند، گفت: این سخن نماینده زاهدان به راحتی قابل راستی آزمایی است چرا که صحت نداشته و ادعایی مردود است در این زمینه راستی آزمایی را بر عهده افکار عمومی می گذاریم. آموزش و پرورش منکر مشکلات حاشیه شهر نیست در این خصوص حتی وزیر آموزش و پرورش عذرخواهی کرده است این ادعاها در حالی مطرح می شود که در مناطق محروم و دور دست استان با۶یا۷هزار دانش آموز بیش از ۳۰۰کلاس درس وجود دارد.
 
رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان خطاب به نماینده زاهدان بیان کرد: اینکه گفته اید دانش آموزان به علت سوءمدیریت آموزش و پرورش، جذب شبکه های معاندین می شوند ادعایی بسیار سنگین با حق محفوظ پیگیری حقوقی دستگاه آموزش و پرورش با بار امنیتی بالا و به نوعی گفته ای فاقد مبنا و سند و کد دهنده  است آن هم به نسلی که به راحتی توسط عناصر ضد انقلاب با اتکا به این سخن تان به ویژه در این وانفسای فضای مجازی زمینه تحریک و اغوایشان وجود دارد.
 
جذب نیروی غیرمرتبط وجاهت قانونی دارد
به گفته مرادی، معلمان از طریق آزمون استخدام آزاد، دانشگاه فرهنگیان،خرید خدمت،حق التدریس یا سرباز معلم تامین می شوند که در جذب سرباز معلم و خرید خدمات دستورالعمل دقیق با مشخص کردن نوع رشته و مدرک تحصیلی وجود دارد، اگر هم جذب غیر مرتبط داشته باشیم اولا بیشترین نیستند و دوما در موارد نبود نیروی تخصصی جذب نیمه مرتبط و غیر مرتبط وجاهت قانونی کشوری دارد با شعار کلاس با معلم غیر مرتبط بهتر از کلاس بدون معلم آن هم در مناطقی که به زعم شما ۱۲۰۰۰کمبود معلم دارد.
 
زبان فارسی، زبان رسمی مملکت است
وی افزود: طبق قانون اساسی و نیز سند تحول بنیادین زبان فارسی زبان رسمی مملکت است و قرار است یک دانش آموز تا ۱۲سال به فارسی  بخواند و بنویسد، امتحان و ادامه تحصیل دهد و اصلا هدف اجباری کردن پیش دبستانی در مناطق دوزبانه همین آموختن زبان فارسی قبل از ورود به آموزش رسمی در پایه اول است.مشخصا پیشنهاد شما چیست؟حذف زبان فارسی؟ تغییر محتوای کتب از زبان نوشتاری فارسی به زبانها و لهجه های محلی استان؟ اگر هم به قول شما دانش آموزی چند سال تکرار پایه شده است و نهایتا ترک تحصیل کرده مقصر زبان فارسی نبوده دلایلش متعدد است از جمله عدم حضور چنین دانش اموزانی در دوره پیش دبستانی.

این مسئول خواستار آن شد تا نماینده زاهدان بگوید که مستندات دفاعیه وی در خصوص افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی سالانه چه بوده است؟ و به عنوان عضو موثر کمیسیون عمران در خصوص احداث مدارس و خوابگاه ها و سالن های ورزشی، آزمایشگاه،کارگاه، اردوگاه و سرویس های بهداشتی،آب آشامیدنی و بهداشتی و ….. چه تلاشهایی کرده اید؟

وی در تکمیل مطلب فوق خطاب به یارمحمدی تصریح کرد: به عنوان عضو موثر کمیسیون عمران در خصوص دفاع و تامین و تحقق ردیف اعتباری ویژه آموزش و پرورش استان که با تلاش مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی وپیگیری "واعظ مهدوی" معاون وقت سازمان برنامه بودجه و گروهشان سال قبل وارد لایحه بودجه شده است اما تخصیص آن مناسب نیست چه اقدامی کرده اید؟

وی در ادامه گفت: تعداد خیرین حقیقی و نیز ظرفیت حقوقی کمیسیون قوی عمران را که جهت مدرسه سازی جذب کرده اید شفاف سازی کنید. 
 
آماده مذاکره با نماینده زاهدان هستیم
رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان در ادامه گفت: آموزش و پرورش آماده مذاکره با نماینده زاهدان که از عملکرد این نهاد انتقاد کرده، است تا بتواند برای حل مشکلات چاره جویی و راهکاری عملی بیاندیشد. در این زمینه تمایل داریم بی واسطه و مستقیم در جوی آرام با به مذاکره نشستن با شما به عنوان نماینده مردم و رسیدن به فهم مشترک همراه با سایر نمایندگان و مسئولان استان و گروههای مرجع برای حل این مشکلات چاره جویی کنیم در غیر این صورت تداوم موضع گیری ها و پرخاشگری های احساسیتان با اتکا بر یک سری اطلاعات موهوم و کلی و غیر مستند و خوراک رسانه های معاند آن هم در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب عظیم الشان نه کمک به حل مشکلات آموزش و پرورش خواهد کرد و نه منویات خودتان را برآورده خواهد کرد.

 
انتهای پیام/


کد مطلب: 107351

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/interview/107351/واکنش-آموزش-پرورش-استان-حرف-های-نماینده-زاهدان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir