تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۳
در گفت و گو با نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی عنوان شد؛

سیستم آموزشی قربانی سیاسی کاری دولت/ثبات مدیریت در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد

نمایندگان مجلس سیستان و بلوچستان با گلایه از سیاسی کاری دولت در آموزش و پرورش، این اقدامات را موجب دلسردی فرهنگیان و نگرانی دانش آموزان و خانوادهایشان شده است.
سیستم آموزشی قربانی سیاسی کاری دولت/ثبات مدیریت در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد
عبدالغفور ایرانژاد در گفت و گو با عصرهامون، گفت: شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند دارای مدارس فرسوده و گاها استیجاری می باشند که این کمبودات نیازمند پنج هزار و ۷۰۰ کلاس فضای آموزشی برای رسیدن درس برای رسیدن به متوسط کشوری می باشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نقش جدی در پیشرفت کشور دارد تاکید کرد: دولت مطمئنا به دور از یکجانبه گرایی با معرفی وزرای کارآمد قصد توسعه آموزشی در کشور را دارد ولی وزارت آموزش و پرورش بایستی هر چه زودتر زمینه رفع کمبودات آموزشی چابهار را حل کند.

نماینده مردم چابهار با بیان اینکه شاخص فضای آموزشی برای هر دانش آموز در منطقه چابهار ۴۸ سانتیمتر مربع است، تاکید کرد: در بین شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان، چابهار بدترین شرایط آموزشی را دارد و با آنکه اهمیتی ملی و بین‌المللی دارد رکورددار پایین‌ترین شاخص‌های آموزشی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه «دشتیاری» کمتر از دو متر مربع سرانه آموزشی دارد عنوان کرد: سرانه فضای آموزشی در چابهار و بخش «دشتیاری» به کمتر از دو متر مربع و در خود شهر چابهار به کمتر از نیم مترمربع می‌رسد و این در حالی است که میانگین کشوری چیزی حدود ۵.۳۴ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است.

ایرانژاد کمبود دو هزار معلم تنها در شهرستان ۳۰۰ هزار نفری چابهار را نیازمند توجه ویژه دولت دانست و عنوان کرد: تأسیس اداره‌ کل آموزش‌ و پرورش جنوب سیستان و بلوچستان راه‌حلی منطقی برای رفع نیازهای آموزشی می باشد و باید هر چه سریع‌تر وزارت آموزش‌ و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مشکلات کمبود فضای آموزشی و امکانات چابهار را مرتفع کنند.


تغییرات در وزارت آموزش و پرورش از جنس سیاست است
حبیب الله دهمرده در گفت و گو با عصرهامون، گفت: به عنوان عضو کمیسیون آموزش عالی و تحقیقات مجلس به رئیس جمهور در خصوص عملکرد آموزش و پرورش ایراد می گیرم و انتقاد شدید نسبت به این موضوع دارم.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: ثبات مدیریت در آموزش و پرورش نسبت به وزرا وجود ندارد و اکثر این حرکت ها از جنس کارشناسی شده نیست بلکه از نگاه سیاسی است.

وی خانواده آموزش و پرورش را در جامعه گسترده عنوان کرد و گفت: در طول این مدت صدها تماس و پیامک در خصوص نگرانی خانواده ها از آموزش و پرورش دریافت کرده ام که موضوع تمامی آنها انتقاد و اشکال به آموزش و پرورش است.

دهمرده ادامه داد: حرکتی که نسبت به وزیر آموزش و پرورش انجام شد هیچ کس نمی پذیرد و حتی قابل قبول هم نیست چرا که این مسئله را یک جریان سیاسی می دانند.

وی بیان داشت: بحث آموزش و پرورش امروز به یک دل نگرانی بزرگ و دغدغه شمار یک خانواده های ایرانی تبدیل شده است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خانواده های ایرانی نسبت به وضعیت موجود آموزش و پرورش اعتراض دارند و اکثرا این مسئله را از نمایندگان عضو کمیسیون مجلس و تحقیقات پیگیری می کنند.

خانواده های ایرانی دل نگران این اتفاقات هستند
وی خاطرنشان کرد: از شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس وزرا خواهش داریم تا یک فرد مناسب ، متخصص و کننده کار را هر چه سریع تر به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کند.

دهمرده ادامه داد: انتخاب فرد به عنوان سرپرست نیز به دلایل سردرگمی خود فرد و عدم رضایت خانواده ها نمی تواند مشکلات بوجود آمده در آموزش و پرورش را حل کند لذا جامعه امروز نیاز به معرفی مستقیم وزیر آموزش و پرورش دارد.

وی با بیان اینکه چرا باید این گونه با وزارت آموزش و پرورش برخورد شود گفت : فعالیت های اخیر در آموزش و پرورش هزینه های دولت را بالا برده و مشکلاتی برای مملکت به وجود آورده است.

نماینده مردم سیستان همچنین تصریح کرد: رئیس جمهور فردی را که هم مجلس بتواند به او رای بدهد و هم حرف و حدیثی پشت سرش قرار نداشته باشد سریع تر معرفی کند چرا که نباید این موضوع بیشتر از این ادامه داشته باشد.

وی بیان داشت: مردمی که با نمایندگان در ارتباط هستند اتفاقات اخیر در آموزش و پرورش را دقیقا از جنس سیاسی می دانند، چرا که اکنون نگاه خانواده فرهنگیان و کل جامعه ایران به این سمت و سو است.

دهمرده خاطرنشان کرد: نمایندگان در انتخاب وزیر نقشی ندارند اما تذکر و نطق بارها در مجلس انجام شده است.

آموزش و پرورش در کشور ایران مغفول مانده است
علیم یارمحمدی در گفت و گو با عصرهامون، افزود: درحال حاضر آموزش و پرورش در کشور ایران مغفول و غریب مانده و مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی ورود پیدا کرده و تمام دغدغه ها و مشکلات و مسائل این بخش را به طور جد مورد پیگیری قرار داده و می دهد.

وی اضافه کرد: دولت نتوانسته در زمینه آموزش و پرورش که محل حساسی است به درستی ظاهر شود و اقدام به انجام فعالیت کند و در این خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بارها در قالب تذکر و سوال این موضوع را پیگیری و وزیر آموزش و پرورش را به استیضاح کشانده اند که این موارد باعث استعفا دادن وزرا و یا مجاب شدن آنان برای انجام کار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در تمام کشورهای دنیا باب بر این است که بیشترین هزینه های را قالب آموزش و پرورش صرف می کنند چرا که به واسطه این هزینه است که سرمایه انسانی هر کشور که مهمترین سرمایه محسوب می شود، تامین می شود.

این نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در صورت توجه به حوزه آموزش و پرورش تمامی بخش های جامعه از توانمندی و پتانسیل قابل قبولی برخوردار خواهند بود، چرا که نیروی انسانی مورد نظر به طور کامل پرورش یافته و آماده ارائه خدمات به مردم جامعه می باشد.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش تنها محلی است که در کشور ایران غریب مانده و به آن بی توجهی می شود و این در حالی می باشد که از صدر اسلام آیات و روایات زیادی در مورد آموزش و پرورش داشته و به عنوان یکی از مهمترین اولویت های مسلمانان از این دو بخش یاد می شود اما در عصر کنونی آن طور که باید توجه به حوزه آموزش و پرورش در کشور ایران دیده نمی شود.

آموزش و پرورش به عنوان یک کارخانه آدم سازی در کشور
یارمحمدی اظهار کرد: در زمینه آموزش و پرورش وضعیت سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استانهای سطح کشور بدتر است و این موضوع بارها به وزیر مربوطه، رئیس جمهور و سایر مسئولان مرتبط تذکر داده شده و مورد پیگیری قرار گرفته و مقرر بود در هفته پیش رو وزیر مستعفی آموزش و پرورش برای پاسخگویی به سوالات به مجلس شورای اسلامی بیاید اما وی استعفا داد و از سوی رئیس جمهور نیز پذیرفته شد و این امر باعث رها شدن کارخانه آدم سازی(آموزش و پرورش) شد.

وی گفت: عدم توجه به آموزش و پرورش تنها مختص دولت یاردهم و دوازدهم نیست، بلکه این موضوع در تمام دولت ها مشاهده شده و باید برای حل آن به صورت ریشه ای عمل کرد.

وی افزود: شاید در برخی از دولت ها میزان ناچیزی به حقوق معلمان اضافه شده اما آنگونه که شایسته است فرهنگیان در منزلت و جایگاه خود قرار نگرفته اند و این موضوع باعث شده تا در طول روز به چندین کار از جمله کرایه کشی روی بیاورند تا بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر معلمان و نیروهای آموزش و پرورش انگیزه لازم برای کار کردن را در زمانی که خود را با کارمندان سایر دستگاه ها مقایسه می کنند ندارد و این درحال است که در سایر کشورها بیشترین توجه به حوزه آموزش و پرورش و نیروهای این حوزه می باشد، برای حل مشکلات این بخش نیازمند عزمی ملی هستیم و تنها دولت نمی تواند مشکلات آموزش و پرورش را رفع کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در تمام دستگاه ها و نهادهای دولتی، نظامی، انتظامی و غیره شاهد نگاهی سیاسی هستیم که کاری کاملا غیر معقول است، فعالیت در حوزه سیاسی و داشتن تفکر سیاسی خوب است اما باید آن فرد آگاه به مسائل باشد اما اینکه پست های یک نهاد یا وزارت خانه و غیره را به این سمت و سو گرایش دهیم کار درستی نیست، همه با هر ایده و گرایشی باید در راستای خدمت به آحاد مردم جامعه اقدام به انجام فعالیت کند.


انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcefw8zfjh8zoi.b9bj.html
منبع : عصرهامون
نام شما
آدرس ايميل شما