چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ,12 August 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۰
کارشناس تغذیه مطرح کرد؛
اكسیر عشق و زندگی/ شیر مادر؛ ضامن انحصاری سلامت کودک
 
مسعود فیروزکوهی گفت: تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت را در بزرگسالی کاهش می دهد.
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به آغاز هفته شیر مادر در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: "سیاره ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر" به عنوان شعار این هفته تعیین شده، اهمیت شیر مادر به اندازه ای است که نیازهای شیرخوار به غذا و مایعات را به تنهایی در 6 ماه اول تولد تامین می کند.
 
وی با بیان این که شیرمادر بهترین الگوی رشد و تکامل کودکان را فراهم می کند، ادامه داد: دفعات تغذیه با شیر مادر باید به صورت مکرر و بر حسب تقاضا تا 2 سالگی کودک باشد.
 
به گفته این کارشناس، تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت را در بزرگسالی کاهش می دهد و تامین کننده گرما، صمیمیت و نزدیکی مادر و فرزند است.
 
وی از شیر مادر به عنوان اكسیر عشق و زندگی نام برد و تصریح کرد: شیردهی از کم خونی، سرطان پستان و تخمدان، پوکی استخوان و شکستگی گردن استخوان ران مادر در سنین کهولت و دیابت پیشگیری می کند و در شیرخوارانی که پستانک استفاده می کنند، احتمال قطع شیرمادر در 6 ماهگی چهار برابر بیشتر است.

محتویات شیر مادر؛ مطابق با نیازهای تغذیه ای نوزاد
 
فیروزکوهی افزود: حتی اگر نوزاد شما نارس است، می توانید وی را با شیر خود تغذیه کنید، محتویات شیر هر مادر مطابق با نیازهای تغذیه ای فرزندش است به ویژ نوزاد  نارس، مادر دو قلوها و حتی سه قلوها می تواند به اندازه کافی شیر تولید و آن ها را به صورت انحصاری از شیر خود تغذیه کند.
 
وی با تاکید بر این که در واقع تولید شیر مادر کم نیست، بلکه آگاهی، صرف وقت و حمایت مادر و تشویق خانواده و دوستان لازم است، افزود: اگر نوزادتان پس از تولد، هنوز برای شیر خوردن خیلی کوچک (نارس) است، شیر خود را بدوشید، کار اول شما تحریک تولید شیر در سینه و حفظ میزان تولید شیر خواهد بود.
 
این کارشناس گفت: میزان انرژی اضافی در دوران شیردهی برای هر روز در 6 ماهه اول شیردهی 330 کیلوکالری در روز، 6 ماهه دوم شیردهی 400 کیلوکالری، بنابراین توصیه می شود آب و مایعات به اندازه لازم بخورید که شير، دوغ كم نمك و بدون گاز، چاى و آب ميوه طبيعى، آش،  سوپ و انواع خورش ها را شامل می شود.
 
وی با تاکید بر این که شير، قطره شير افزا وجو را فراموش نكنيد، با توصیه به مادران اضافه کرد: گوشت، زردآلو، سمنو، عرق کاسنی، اسفناج، کاهو، رازیانه، زردآلو، تخم کتان، شیر، دوغ، روغن زیتون، نمک یددار به مقدار کم، سبزی ها، میوه ها و  نخود چی میل کنید.
 
فیروزکوهی با بیان این که شنبلیله مهمترین و موثر ترین راه افزایش شیر است، ادامه داد:  بادام، جو دوسر، انگور، شیره انگور، کیوی، کرفس، پرتقال، روغن زیتون، شبدر، طالبی، هندوانه، هویج، چای کمرنگ، کنجد، عرق رازیانه، عرق بومادران، خربزه و منابع امگا3 بخوريد.

محدودیت های غذایی مادران
 
وی با اشاره به محدودیت های غذایی مادران در دوران شیردهی بیان کرد: سير را فراموش كنيد، قهوه نخوريد، مصرف شكلات را به حداقل برسانيد، بروكلي خام نخوريد، مارچوبه، تربچه و مركبات کمتر بخورید، آلو بهتر است مصرف نشود،  از مصرفغذاهاي تند و ادويه‌دار، کوکاکولا، چای غلیظ و الکل خودداری کنید.
 
این کارشناس گفت: مادر بايد دقت كند در صورتى كه طى 24 ساعت پس از خوردن این مواد، دچار نفخ و دل درد شود از مصرف آن ها خوددارى كند، به طور كلى مادر شيرده هر غذايى را كه ميل دارد مى تواند مصرف كند مگر آن كه حس كند شيرخوار وى پس از خوردن آن غذا توسط مادر دچار درد هاى شكمى شود.
 
وی با بیان این که مصرف زیاد دارچین برای مادران شیرده، ممکن است باعث بد طعم شدن شیر شود، اذعان کرد: شیر دهی منظم باشد، چراکه تعداد دفعات شیر دهی در میزان شیر مادر موثر است و نياز مادر شيرده به كالرى حدود 500  كيلوكالرى بيش از دوران قبل از باردارى است. 
 
فیروزکوهی با بیان این که هر روز 20 دقیقه در برابر تابش نور خورشید قرار بگیرید، گفت: فعالیت بدنی کافی در سلامت روحی مادر خیلی اهمیت دارد، اما گاهى ديده شده پس از فعاليت بدنى شديد و ورزش  شیر مادر به  علت ورود اسيدلاكتيك به شير،  طمع تلخ در شير ايجاد مى شود و شيرخوار از خوردن شير امتناع مى كند.
 
وی تصریح کرد: در اين مواقع لازم است مادر قبل از شير دادن، سينه خود را بشويید و اگر هنوز شيرخوار مايل به شير خوردن نيست، مقدار كمى از شير خود را قبل از تغذيه شيرخوار بدوشد و دور بريزد و سپس اقدام به شيردهى کند.

علل کاهش شیر مادر
 
این کارشناس با تاکید بر این که مصرف قرص فروسولفات تا 3 ماه بعد از زايمان ادامه یابد، افزود: يكى از علل كاهش توليد شير، خستگى مادر، به ویژه در چهار تا 6 ماه اول شيردهى است، مادر شيرده را بايد تشويق كرد تا در طول روز به اندازه كافى استراحت كند، حجم كارهاى خود را كاهش دهد و از اطرافيان خود در كارها كمك بگيرد، به خصوص حمايت همسر در اين زمينه از اهميت زيادى برخوردار است.
 
وی با اشاره به این که دريافت كالرى ناكافى سبب كاهش توليد شير مى شود، شيردهى خود سبب كاهش تدريجى وزن مادر مى شود، با اين شرط كه مواد مغذى لازم با مصرف مواد غذايى مناسب و كافى براى مادر تأمين شود.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: زنان شيرده داراى اضافه وزن مى توانند با كاهش مصرف غذاهاى سرشار از چربى و قند هاى ساده در حدود 500 كيلوكالرى از انرژى دريافتى را كاهش دهند اما بايد غذاهاى سرشار از كلسيم، سبزى ها و ميوه ها را بيشتر مصرف كنند.
 
وی تاکید کرد: در صورت تغذيه نادرست و ناكافى در دوران شيردهى، مادر بيش از شيرخوار متضرر مى شود و با عوارضى هم چون پوكى استخوان، مشكلات دندانى، كم خونى و... مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۲۸۱۶۱


ارسال