حجتالاسلام و المسلمین علیرضا اصغری حسامیه گفت: تربیت عقلانی جامعه و افراد را محور حرکت اباعبدالله الحسین (ع) و قیام عاشورا است.
حجتالاسلام و المسلمین علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی با تبيين ضرورت عقلی و دینی عزاداری و توسل به امام حسين (ع) و زنده نگهداشتن عزای حسينی در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: یکی از درس های مهم عاشورا تکلیف گرایی است و هنگامی که صحبت از این مهم می شود به معنای عمل به وظیفه بر اساس حکم خداوند و دستور عقل است.
وی تربیت عقلانی جامعه و افراد را محور حرکت اباعبدالله (ع) و قیام عاشورا دانست و افزود: این که عدهای موضوع عقلانیت را از واقعه عاشورا بگیرند و صرفاً به این حرکت رنگ و بوی عاشقانه منهای عقل بدهند یک مسیر انحرافی را آغاز کردهاند که بیانگر عدم فهم دقیق این افراد از حرکت بیدار گرایانه امام حسین (ع) است.
این خطیب شهیر ادامه داد: کسانی که عقلانیت را از واقعه عاشورا دور میکنند، در واقع افراد عاجز مغروری هستند که وقتی نتوانستند حرکت امام حسین (ع) را بر اساس عقل تشریح کنند، مغرورانه آن را از دایره عقل بیرون دانستند و با وجاهت ظاهری آن را به عشق نسبت دادند.
تحلیل های عقلانی قیام عاشورا از نگاه عالمان
وی تصریح کرد: علمای بزرگی همچون علامه حلی، شیخ مفید، علامه طباطبایی و بسیاری از بزرگان بهترین تحلیل های عقلی برای قیام عاشورا را بیان کردهاند.
اصغری حسامیه با اشاره به تحلیل عقلانی علامه طباطبایی بر نهضت امام حسین (ع)، افزود: علامه طباطبایی یک اصل برای عقلانیت یک حرکت مطرح میکند و آن این است که اگر از جانت برای ثروت یا ریاست و امور دنیایی غیر مهم گذشتی کار جاهلانه و سفیهانه ای کرده ای، چراکه با از دست دادن جان و با رفتن انسان آن هدف از بین میرود و دیگر انسانی نیست که از ثروت بهره ببرد.
وی با بیان این که اگر رفتن ما برای یک هدف بزرگ تقویت شود، این ایثار عقلایی و منطبق بر عقل است، اذعان کرد: این که در تمام دنیا و مکاتب از کسانی که در راه کشور کشته می شوند، تجلیل می کنند، بیانگر این است که برخی افراد که ما از آنها با عنوان شهید یاد میکنیم، هدف والایی داشته اند و آن حفظ کشور، مذهب و امنیت مردم شان بوده اگرچه خودشان کشته شده باشند.
این کارشناس مذهبی با بیان این که دین مبین اسلام در مقابله با دشمن، سه راه تحمل و مدارای با دشمن، صلح، کنار آمدن، ترک جنگ و مخاصمه و جهاد، مبارزه و مقابله پیشنهاد می کند، افزود: نکته مهم انتخاب یکی از این سه گزینه، مرجعیت عقلی ماست که در قرآن و روایات اهل بیت (ع) راهنماییهایی برای انتخاب صورت گرفته است که این ارشادات به طور کامل با عقل سازگار بوده، ولی انتخاب بالاخره با عقل است که نسبت به معیارهایی که دارد به انسان حکم کند در اینجا کدام راه را برگزیند.
وی تصریح کرد: علت به وجود آمدن واقعه کربلا و مقابله همه جانبه با امام حسین (ع) این بود که کوفیان و یزیدیان عقل خود را پوشانده بودند و سرور و سالار شهیدان هر چه تلاش کرد بر جهل کوفیان غالب نشد.
لزوم داشتن تعریف صحیح از عقل
اصغری حسامیه با توجه به فراگیر شدن شبهات درباره نهضت عاشورا که جنبه عاقلانهای نیز به آن داده میشود، گفت: وقتی موضوعی را بخواهیم با عقل و معیارهای عقلانی بررسی کنیم، نکته اول این است که تعریف صحیحی از عقل و عقلانیت داشته باشیم، چون بعضیها غرض ورزی، برخی ها جاهلانه سوال و بعضی ها هم مغرضانه و با عناد مسئله ای را مطرح می کنند، این گونه معیارها هیچ گاه راه به جایی نخواهد برد.
وی در تبییت عقلانیت نهضت عاشورا افزود: ما یک عقلانیت استدلالی داریم، یعنی برای اثبات یک مسئله باید استدلال بیاوریم اما باید بدانیم که غیر از این نوع عقلانیت وجوه دیگری نیز وجود دارد، به عنوان مثال عقلانیت توصیفی که شبهه افکنان به هیچ گاه به آن در دین توجهی نمیکنند و عقلانیت توصیفی غیر از مکاشفات عرفانی است، به این معنا کرد که وقتی به آثار یک حرکت پی می برید و به عینه مشاهده می کنید، به حکیمانه، عاقلانه و حساب شده بودن آن حرکت ایمان می آورید.
این خطیب محافل دینی خاطرنشان کرد: این همه آثار و برکاتی که از قیام امام حسین (ع) در طول تاریخ مشاهده شده و بیدارگری هایی که اتفاق افتاده و آزادی و آزادی خواهی هایی که در جامعه اسلامی و حتی فراتر از آن به ثمر نشسته و این همه ظلم ناپذیری مردم در دنیا، طاغوت ستیزی و ظلم ستیزی از آثار آشکار نهضت کربلاست.