يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ,29 November 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۴
شیب وارونه خدمات آموزشی به سمت مناطق محروم؛
سیستان وبلوچستان در حوزه فضای آموزش عقب ماندگی تاریخی دارد/ گسترش عدالت اجتماعی با همت خیرین مدرسه ساز در جنوب شرق کشور
 
داوود گلی، سخنگوی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان با بیان اینکه صیانت از سلامت جسم و روح دانش آموزان اولویت اصلی است، گفت: این استان در حوزه فضای آموزش عقب ماندگی تاریخی دارد.
به گزارش عصرهامون، در حالی عدالت آموزشی زمینه‌ساز عدالت و تحرک اجتماعی در کشور است که در برخی از مناطق معنای عدالت آموزشی به صورت کیفی تحقق پیدا نکرده و همه دانش آموزان از امکانات و فضاهای آموزشی مناسب و در خور شان برخوردار نیستند.

سیستان وبلوچستان یکی از استان هایی به شمار می رود که افزایش جمعیت و موالید در آن عامل عدم تعادل بین اقدامات و فراهم نمودن امکانات با نیاز‌های موجود است.

از آنجا که اصلی ترین وظیفه نظام تعلیم و تربیت، تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و كارآمد است، اما امروزه علیرغم تلاش ها و پیگیری های انجام شده توسط دست اندرکاران امر، تمام دانش آموزان کشور خصوصاً در مناطق محروم از یک میزان عدالت آموزشی برخوردار نبوده و فراگیران مدارس کشور در دسترسی به فرصت ‌های حمایتی، تجهیزات و امکانات آموزشی در یک سطح نیستند. بر همین اساس شاهد افت تحصیلی، دیرآموزی، عدم کسب مهارت های لازم  جهت ورود به اجتماع و... هستیم که اینها ریشه در ضعف سیستم آموزشی کشور دارد.

توسعه فضاهای آموزشی عامل تحقق عدالت آموزشی

داوود گلی، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص موضوع عدالت آموزشی یا بهره مندی همه دانش آموزان ایران از امکاناتی قابل قبول که بخش از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش بود، افزود: عدم تحقق اجرا شدن عدالت آموزشی برهمه محرز است، اولین نقطه برای تحقق این مهم، فضای آموزشی است یعنی اگر از این لحاظ یک مدرسه حداقل استانداردها،جذابیت و فضای شور و نشاط را داشته باشد قطعا دانش آموزان بهتر جذب مدرسه و کلاس درس خواهند شد.

وی بیان کرد: سیستان وبلوچستان استانی است که در سالیان متمادی و در طول تاریخ که چندین سال از انقلاب گذشته با عقب‌ماندگی‌های تاریخی در حوزه آموزش و پرورش مواجه بوده، از طرفی با توجه به رشد فزاینده جمعیت و آمار بالای استان علیرغم تلاش های صورت گرفته، نتوانستیم به آن شاخص ها و میانگین آمار فضای کلاسی نسبت به کشور دست یابیم. اگر چه هرسال نیز قریب به هزار کلاس ساخته و راه اندازی می کنیم اما با توجه به رشد فزاینده آمار جمعیتی در استان باز هم عقب هستیم.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: هرسال قریب به ۲۵ هزار دانش آموز جدید وارد بدنه آموزش و پرورش می شوند که این امر به مراتب کار را سخت‌تر و عقب‌ماندگی را تشدید می کند.

وی با تاکید بر این مطلب که مباحث و مولفه های دیگری در اجرای عدالت آموزشی نقش دارند، گفت: آن چه مد نظر رهبر معظم انقلاب است این مهم بوده که هر دانش آموز در هر نقطه‌ای از ایران اسلامی از شرایط و مساوات و برابری برخوردار و حداقل امکانات و نیازهایی که برای اجرای فرآیند یاددهی و یادگیری لازم است را همگان دارا باشند؛ در این زمینه تلاش های زیادی صورت گرفته و از ظرفیت خیرین علاوه بر ساخت و ساز مدارس در بخش مدرسه سازی، مدرسه داری و مدرسه یاری بهره برده ایم به گونه ای که در علاوه بر ساخت مدارس، تجهیز آنها هم مدنظر است و هرساله این مهم در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی آموزش و پروش استان در بخش دیگر گفته های خود؛ به همیاری و کمک خیرین در قالب گروه های جهادی در بخش آموزش اشاره کرد که هدف این گروه ها، آموزش معلمان برای حضور در کلاس های درس با علم و دانش روز است.
 
صیانت از سلامت جسم و روح دانش آموزان اولویت آموزش و پرورش

وی ادامه داد: در راستای تحقق عدالت آموزشی طی چند سال گذشته سه سند در مجموعه تنظیم شده که تمام تلاش ما برای تحقق این عدالت در اقصی نقاط استان است؛ هرچند شیوع ویروس کرونا زمینه بهره مندی از بستر فضای مجازی را ایجاد کرد و ما می دانیم که در بسیاری از مناطق این خطه از کشور زیر ساخت‌های اینترنتی و مخابراتی مهیا نیست.

گلی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: در این راستا برای استمرار فرایند آموزشی در مناطق روستایی و عشایری تا آنجا که شرایط سفید و شیوع این ویروس ضعیف بوده اقدام به برگزاری کلاس ها به صورت حضوری و توزیع درس نامه ها و بسته های آموزشی کرده ایم.

وی ادامه داد: در مراکز شهرها هم از ظرفیت فضای مجازی و بهره گیری از شبکه شاد و پیام رسان های مختلف داخلی آموزش را ادامه دادیم که در این سال تحصیلی جدید نیز پیش بینی ها ازقبل در نظر گرفته شده تا اگر شرایط کرونا قرمز باشد مدارس تعطیل و از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: هنگامی که شرایط زرد باشد به صورت روزهای زوج و فرد و در شرایط سفید نیز مدارس به طور کامل دایر خواهد بود؛ با همه این تفاسیر برنامه‌ریزی شده که از ظرفیت های مختلف حضور معلمان در کلاس درس، حضور معلمان و دانش‌آموزان و خانواده‌ها در فضای مجازی از طریق بستر هایی که گفته شد، استفاده کنیم.

سخنگوی آموزش و پرورش استان در پایان خاطر نشان کرد: صیانت از سلامت جسمی و روحی روانی دانش آموزان، همکاران فرهنگی و اولیاء دغدغه و اولویت اول آموزش و پرورش است که برای رسیدن به آن از همه امکانات و ظرفیت های موجود استفاده خواهد شد، همچنین استمرار فرایند آموزش از هر بستر و ظرفیت که بتوانیم از آن بهره گیری کنیم دیگر اولویتی است که مهم بوده تا دانش آموزی از تحصیل عقب نماند.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۲۹۴۱۵


ارسال