پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ ,26 November 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۰
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان:
اولین همایش ملی اقتصاد خرما برگزار می شود/ بررسی علل ضعف سیستان و بلوچستان در تجاری سازی و فرآوری محصول استراتژیک استان
 
علی سردار شهرکی گفت: همایش ملی "اقتصاد، تجاری سازی فرآوری محصول خرما" با هدف ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی محققانِ اقتصاد برای تجاری سازی محصول خرما 19 آذرماه برگزار می شود.
علی سردار شهرکی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دبیر همایش ملی "اقتصاد، تجاری سازی و فرآوری محصول خرما" در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: این همایش قرار است در 19 آذرماه به صورت مجازی برگزار شود و تاریخ ارسال تا 10 آذر و داوری مقالات تا 15 آذر ماه است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: مناطق گرمسیری مستعد تولید محصول خرماست که قابلیت عرضه در سطح جهانی را دارد و باعث افزایش درآمد ارزی برای کشور می شود.

وی اظهار کرد: ایران تقریبا حدود یک میلیون تن خرما در سال تولید دارد که از بزرگترین تولیدکنندگان خرمای جهان محسوب می شود، از طرفی سطح زیر کشت خرما در جهان بیش از 950 هکتار است که 250 هزار هکتار آن در کشور ما قرار دارد و از این حیث بسیار قوی هستیم و پتانسیل خوبی داریم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: از طرف دیگر با توجه به برنامه های چندساله از جمله بودجه و برنامه های اقتصادی که برای کشور نوشته می شود یکی از گام های اساسی جهت خروج از اقتصاد تک محصولی توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی به عنوان منبعی برای کسب درآمد ارزی است.

سردار شهرکی بیان کرد: این امر می تواند اشتغال زایی و ارز آوری داشته باشد، در این بین اهمیت بخش کشاورزی از بقیه بخش های مهم تر است، با توجه به ارتباط های پسین و پیشین که کشاورزی با خدمات و صنعت دارد می تواند گام مهمی را در تولید مواد غذایی استراتژیک و کاهش واردات داشته باشد و از طریق صادرات ارز مورد نیاز را تامین کند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سابقه خرماکاری حدود 6 هزار سال قبل است و آن را در سیستان و بلوچستان به 300 سال قبل از میلاد مسیح نسبت دادند که خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: صادرات خرما در ایران حدود 80 سال قدمت دارد و می تواند یکی از منابع مهم به دست آوردن ارز برای کشورمان باشد، خرما از نظر سطح زیر کشت و تولید در ایران و سیستان و بلوچستان اهمیت ویژه ای دارد.

فقدان مدیریت بعد از تولید و نبود صنایع سد راه رسیدن خرمای استان به جایگاه اصلی خود

این مقام مسئول بیان کرد: درآمد اصلی کشاورزان و باغداران این منطقه به ویژه بلوچستان از باغ های خرماست و از طرف دیگر نتوانسته جایگاه خود را در عرصه های دیگر از جمله بازارهای داخلی و خارجی به دست بیاورد.

دبیر همایش ملی "اقتصاد، تجاری­ سازی و فرآوری محصول خرما" گفت: شاید یکی از دلایل آن فقدان مدیریت بعد از تولید، نبود صنایع و کارخانجات فرآوری، برندسازی و درصد زیاد ضایعات باشد.

وی عنوان کرد: با این وجود که سیستان و بلوچستان یک از استان های خرماخیز کشور در تولید و سطح زیر کشت در رده های بالای آماری قرار دارد و می تواند در ارز آوری و ورود سرمایه گذار به این استان کمک کند، اما مشکلاتی در این استان داریم که زیرساخت، امکانات و صنایع فرآوری نمونه ای از آن است که از این پتانسیل ها باید استفاده کنیم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بر این اساس همایش مذکور را برنامه ریزی کردیم که مشکلات و محدودیت های مربوط به جبنه های مختلف خرما را از دید تجاری سازی و برندسازی بررسی کند.

سردار شهرکی گفت: از این حیث می تواند با ایجاد هماهنگی و ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی محققانِ اقتصاد، اطلاعات خوبی برای تجاری سازی محصول خرما به ما بدهد و بتوانیم آن ها را اولویت بندی کنیم.

وی تصریح کرد: از این طریق می توانیم فرصت ها و تهدیدها را شناسایی و برنامه جامع و نقشه کاربردی اقتصادی را تنظیم کنیم، این همایش فرصت خوبی است که از تجربیات پژوهشگران نقاط مختلف کشور استفاده و نقاط ضعف و قوت آن ها را شناسایی و برای خود پیاده کنیم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حوزه خرما همایش های زیادی برگزار شده که برخی به صورت دو سالانه و سالانه ادامه دار است، اما همایش خرما با عنوان همایش اقتصاد، تجاری سازی و فرآوری محصول خرما که با همکاری دانشگاه های استان، دانشگاه علم صنعت تهران، مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی سیستان و پردیس تهران و کرج، استانداری، ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی برگزار می شود.

انتهای پیام/
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۲۱۸۲


ارسال