تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۲
حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه گفت: دعای روز ۲۷ رمضان این را می‌فهماند که هیچ وقت نباید از رحمت خدا ناامید شوید و بهره‌مندی از آن را نباید به شب قدر یا لحظه خاصی منحصر کنید.
رمزگشایی دعای ۲۷ رمضان/بهره مندی از عنایات خداوند منحصر به زمان نیست
حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مذهبی، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این که طبق روایات شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان به شب قدر معروف بوده و احتمال قدر بودن در یکی از این شب ها بالاست، در دعای روز ۲۷ این ماه مبارک از خداوند درخواست می کنیم که فضیلت شب قدر را روزیمان قرار دهد؟ در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: این تعبیر در روز بیست و هفتم به نوعی تلنگری برای ماست تا به این باور برسیم که یادمتن نرود، شب قدر شبی بسیار با ارزش مند است که زمان دقیق آن معلوم نیست.

وی ادامه داد: از سویی در بعضی از روایات که البته در فقه شیعه ضعیف شمرده می شود، اما در سایر مذاهب به آن توجه خاص می‌کنند، شب بیست و هفتم به عنوان یکی از شب‌هایی که احتمال قدر بودنش است، مطرح شده و لذا اعمال، دعا و نماز، برخی ذکرها و احیای مستحبی برای این شب ذکر شده است.

این کارشناس اضافه کرد: در این دعا ما از خدا می خواهیم که فضل لیله قدر را نصیب ما بگرداند، یعنی انگار کسی بوده که به هر دلیلی شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم را موفق به احیا نشده، لذا الان از خدا درخواست می کند که هر آنچه که در آن شب ها به خوبان داده و از مقدمات عالم روزی کرده به او هم نصیب کند.

وی افزود: این مهم به این معنی نیست که اگر الان از خدا فضل لیله قدر بخواهد، حتما شب قدر است، بلکه می گوید فضائلی را که فوت شده و من فرصت نکردم احیا کنم، به من بدهید.

 اصغری حسامیه اظهار کرد: نکته دیگری که در این رابطه می توان گفت این دعا در روزها و بلکه در ساعات پایانی ماه مبارک رمضان مطرح می شود و شاید به نوعی عنوان می کند ماه مبارک رمضان ماهی است که همه عظمت خودش را از شب قدر گرفته و علت عظمت لیله قدر، نزول قرآن است و به تعبیری و به یک نگاه آن فضل لیله قدر که در این دعا مطرح شده، همان قرآن است.

وی گغت: بر این اساس مطرح می شود که خدایا روزی من کن قرآنی را که در شب قدر نازل شده و این همه عظمت دارد تا با این کتاب آسمانی انس داشته باشم و بر قلب من حاکم شود.
 

این کارشناس مذهبی اذعان کرد: بعضی از علما می گویند که این دعاها مربوط به کل ماه مبارک رمضان است، یعنی به این گونه نیست که دعای بیست و هفتم را حتماً در همین روز بخوانیم، بلکه آن را می توان در دیگر شب ها هم قرائت کرد.

 وی تصریح کرد: این که گفته شود، این دعا مربوط به روز ۲۷ رمضان است و حتما درخواست فضله شب قدر مربوط به این تاریخ است، وجهی ندارد، بلکه دعایی برای کل ماه مهمانی خداست.

 به گفته اصغری حسامیه، از سویی برخی از علما اظهار می کنند که این دعا ۱۷ یا ۱۸ ماه مبارک وارد شده و در واقع قبل از شب ۱۹ قرائت شود، بنابراین در کتاب مرحوم سید بن طاووس آمده که دعای دیگری برای روز ۲۷ ماه مبارک رمضان نقل کرده اند.

وی گفت: نکته دیگری که در پاسخ به این سوال می توان اعلام کرد، این دعا مفهومی را از شب قدر به ما منتقل می کند و آن این است که شما هر لحظه و هر ساعتی که با خداوند خودتان ارتباط برقرار کنید و از گذشته تان که کوتاهی کردید، اظهار ندامت کرده و طلب کنید که خدا شما را برای اطاعت و بندگی برای آینده یاری کند، آن لحظه شب قدر است، حتی اگر روز باشد.

 این کارشناس اضافه کرد: این دعا مربوط به روز ۲۷ رمضان است و به ما این را می‌فهماند که هیچ وقت نباید از رحمت خدا ناامید شوید و بهره‌مندی از رحمت خدا را نباید به شب قدر یا لحظه خاصی منحصر کنید.

وی تصریح کرد: هر لحظه شما تصمیم بگیرید که با پروردگار ارتباط برقرار و از او طلب کنید خدا آن شب را یاری می کند، نمونه‌های فراوانی در تاریخ داشتیم، از تغییر فضیل بن عیاض، حر بن یزید ریاحی، طیب حاج رضایی ها که عوض شدند و گذشته بد خود را جبران کردند و حال آن که لحظه تحولشان شب ۲۳ رمضان نبود.

این کارشناس تاکید کرد: این دعا به ما می فهماند که خودمان را مقید به شب ۲۳ ماه رمضان نکنیم، بلکه برای تغییر هر زمانی از خدا بخواهیم دستمان را می گیرد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgtu9qzak9wt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما