تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۲
مجتبی میرحسینی گفت: می توان در محور شرق با همسایگان خود ارتباط و تعاملات لازم را برقرار کرد و برای بهره مندی از بازارها و تبلیعات و بازاریابی که اکنون حلقه مفقوده گردشگری استان است برنامه ریزی شود که بر این اساس می توانیم از انزوای جغرافیایی خارج شویم.
تعامل با همسایگان محور شرق و بازاریابی؛ حلقه های مفقوده توسعه گردشگری/ طرح جامع گردشگری  در سیستان و بلوچستان در حال اجراست
مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: برای اینکه سیستان و بلوچستان در بازار پر رقابت گردشگری در سطح ملی و بین المللی حصور داشته باشد باید بتواند از مزیت های رقابتی و هویتی خود استفاده و برنامه محور حرکت کند و برنامه ریزی درستی هم در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر سند توسعه گردشگری را آماده می کنیم، با توجه به ماهیت فرابخشی که گردشگری دارد باید پیوند مناسبی با سند توسعه کلان اجتماعی و اقتصادی استان داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: چون صرفا برنامه ریزی برای گردشگری با توجه به ماهیت فرابخشی آن ما را به نتیجه دلخواه نمی رساند.

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: نکته دیگر هم چگونه اندیشیدن در فضای گردشگری است، سالانه یک میلیارد و سیصد میلیون گردشگر در دنیا وجود دارند و باید بتوانیم از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استان استفاده کنیم.

برنامه ریزی براساس علایق گردشگران در بازارها و مقاصد استان

میرحسینی بیان کرد: بخشی از اندیشه ها به لحاظ تئوری و عملی وجود دارد و در فضای رقابتی اگر می خواهیم مقصد جدیدی در این حوزه باشیم باید رفتار گردشگر را بررسی و تحلیل کنیم و بر اساس علایق و سلایق آن ها در بازار و مقصد خود برنامه ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: هنگامی که سند توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان و سند آمایش سرزمین استان آماده شد، آن را در سند توسعه کلان گردشگری استان به عنوان یکی از محورهای توسعه قرار دهیم و بعد از آن در برنامه ملی گردشگری هم قرار بگیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر این اساس سیستان و بلوچستان در اهداف ملی و کلان گردشگری قرار می گیرد و از آن پس می توان برای گردشگری استان در خارج از مرزها برنامه ریزی کرد.

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان می تواند با همسایگان مرزی خود تعاملاتی داشته باشد واز ظرفیت آن ها استفاده کند.

تعامل با همسایگان محور شرق و بازاریابی؛ حلقه های مفقوده توسعه گردشگری در استان

میرحسینی اظهار کرد: می توان در محور شرق با همسایگان خود ارتباط و تعاملات لازم را برقرار کرد و برای بهره مندی از بازارها و تبلیعات و بازاریابی که اکنون حلقه مفقوده گردشگری استان است برنامه ریزی شود که بر این اساس می توانیم از انزوای جغرافیایی خارج شویم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ابزارهای توسعه استان در بحش گردشگری خط آهن زاهدان چابهار و دسترسی به پروازهای بین المللی است می تواند سیستان و بلوچستان را به مقصد گردشگری کشور و جهان  تبدیل کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مردم، جوامع محلی و بخش خصوصی سیستان و بلوچیستان هم باید بپذیرند که سیستان و بلوچستان می خواهد مقصد گردشگری شود و ما از این طریق می خواهیم در سطح ملی و بین المللی گفت و گو داشته باشیم و حوزه معیشت خود را تامین کنیم.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان افزود: همه ذی نفعان که در اسناد توسعه گردشگری در کنار ما هستند و نقش دارند باید در دستیابی به این هدف حضور داشته باشند و در آن صورت می توان از یک مقصد بین المللی و ملی برای سیستان و بلوچستان سخن گفت.

اجرای طرح جامع گردشگری استان و چشم انداز ۱۴۰۱

میرحسینی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری استان از سال ۹۴ عنوان کرد: در همان سال ۹۴ طرح جامع گردشگری را ۲۰جلد بود که مطالعه و تصویب آن در سال ۸۷ به اتمام رسیده بود را مورد بررسی قرار دادیم.

وی اظهار کرد: در این طرح تا افق ۱۴۰۱ بر اساس مزیت های استان تا سال ۸۷ چشم انداز و نقشه راه برای گردشگری استان تهیه شده و در شورای برنامه ریزی استان هم به تصویب رسیده بود.

این مقام مسئول عنوان کرد: در همان سال ۹۴ نسخه اجرایی این طرح را آغاز کردیم و ابتدا سعی کردیم تصویر مخدوش شده ای که در ذهن ها و اندیشه ها از سیستان و بلوچستان وجود داشت را پاک کنیم.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای فعالان فضای مجازی، مدیران آژانس ها و راهنمایان گردشگری فم تور آشناسازی از هامون تا مکران را برگزار کردیم که زیبایی های استان را ببینند.

میرحسینی افزود: سیستان و بلوچستان را در سال ۹۶ به عنوان مقصد گردشگری ایران تعریف کردیم و نیمه اول همان سال برای تورها یارانه سفر در نظر گرفتیم که ارزان سازی صورت گیرد و انگیزه سفر به استان افزایش یابد.

وی بیان کرد: در سال های ۹۷ و ۹۸ پویش ملی سفر به سیستان و بلوچستان را با همکاری استانداری و وزارتخانه میراث فرهنگی راه اندازی کردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در این مدت هفته های گردشگری سیستان و بلوچستان در استان های کشور برگزار و دفاتر گردشگری سیستان و بلوچستان در برخی از استان ها راه اندازی شد.

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بخش خصوصی ما با بخش خصوصی بسیاری از استان ها نشست هایی برگزار کرد و اعلام شد اگر به دنبال کمک به توسعه استان هستید با انتشار یک عکس به این توسعه کمک کنید.

میرحسینی گفت: سیستان و بلوچستان استان بسیار ثروتمندی است و با توجه به مرزهایی که دارد می تواند در مواقع بحرانی به کشور کمک کند.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcf0ydyew6djma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما