تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۳
توسعه همه‌جانبه بنادر اطراف ایران و جذب سریع کالا و سرمایه‌گذار در آنها امروز به واسطه توانمندهای نیروهای داخلی باعث شد انتظار 38 ساله چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی به پایان رسد و با افتتاح فاز یک آن این بندر عملا به چرخه تجارت ایران وارد شود.
نقش پررنگ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پایان انتظار 38 ساله/ بندر شهید بهشتی چابهار قطب مهمی در کریدور بین المللی شمال – جنوب
به گزارش عصرهامون، با افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، این بندر به عنوان قطب مهمی در کریدور بین المللی شمال - جنوب و ارتباط با کشورهای افغانستان و آسیای میانه شناخته می شود.
وجود کریدورهای حمل و نقل بین المللی فعال جهت تسهیل ترانزیت و مبادله کالا یکی از عوامل و شاخصه های پیشرفت و توسعه کشورها است، در همین خصوص بسیاری از کشورها توجه ویژه ای به این مساله دارند. تا جایی که با سرمایه گزاری و توسعه زیرساخت ها تلاش می کنند رونق کریدورها را نسبت به کریدورهای رقیب افزایش دهند .
بنا بر این گزارش کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب یکی از مهمترین کریدورهای ایران و منطقه است که در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰ در سن‌پترزبورگ توسط سه کشور ایران ، روسیه و هند و به منظور ترویج همکاری های حمل و نقلی بین اعضاء تأسیس شد . این کریدور اقیانوس هند و خلیج‌فارس را از طریق ایران به دریای خزر سپس از طریق روسیه به سن‌پترزبورگ و شمال اروپا متصل می‌کند.
با افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، این کریدور بیش از پیش تقویت خواهد شد و دسترسی به آن به صرفه تر و سریعتر خواهد بود .
از این رو همین مساله زمینه ساز رونق مبادلات بین المللی از این منطقه و توسعه و پیشرفت جنوب شرق کشور خواهد شد.
گفتنی است این کریدور با پذیرش ده عضو جدید از جمله، آذربایجان ، ارمنستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ترکیه ، اوکراین ، بلاروس ، عمان و سوریه . بلغارستان نیز بعنوان عضو ناظر در این کریدور گسترش چشمگیری یافته است.
جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشور امین انتخاب شده که وظیفه دارد طرفهای متعهد را در خصوص پیوستن سایر کشورها به این موافقتنامه و یا کناره‌گیری هر یک از طرفهای متعهد از آن مطلع کند .
اما قرار گرفتن این بندر استراتژیک به عنوان حلقه واصل شمال و جنوب می تواند زمینه ساز توسعه سیستان و بلوچستان به عنوان کم برخوردار ترین استان کشور شود.
بسیاری سواحل مَکران در جنوب سیستان و بلوچستان را دروازه طلایی کشور به سمت دریاهای آزاد دانسته و کلید بهره‌گیری از این فرصت استثنایی را توسعه همه جانبه آن می دانند،افتتاح فاز یک این بندر در سفر چندروز پیش رئیس جمهور نیز ازاهتمام ویژه مقامات ایران در این خصوص حکایت دارد. 
 
البته نباید از فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه این سواحل غافل ماند، ایشان در تاریخ نهم آذرماه سال 93 در اهمیت این منطقه فرمودند: مسأله آبادسازی سواحل مکران جزء کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.
 
در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور نیز توجه ویژه به توسعه سواحل مکران مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است و تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور موظفند همکاری‌های لازم برای این مهم را در برنامه ششم توسعه کشور به کار گیرند. 
 
در سواحل مکران، بندر چابهار از ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه برخوردار است. این بندر تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود و دسترسی این بندر به آب‌های آزاد موجب شده است که کشورهای آسیای میانه، هند، چین، افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای اروپایی نیز مایل باشند از این بندر برای عبور کالاهای خود استفاده کنند.
با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب، اجرای فاز نخست این بندر در سال 86 از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به صورت EPC به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه واگذار شد. قرارگاه خاتم در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی 1.5 کیلومتر موج‌شکن در امتداد موج‌شکن موجود احداث کرد که بزرگترین موج‌شکن توده و آرمور کشور محسوب می‌شود. ارتفاع این موج‌شکن در آب 23 متر و عرض آن 85 متر است و کشتی‌های با آبخور 16 متر امکان پهلوگیری در بندر شهید بهشتی چابهار را خواهند داشت.
 
همچنین در این پروژه، 1.7 کیلومتر اسکله شامل ۲ پست اسکله کانتینری و ۳ پست اسکله چندمنظوره با ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن ایجاد شده است.
با لایروبی ۱۶میلیون مترمکعبی، قرارگاه خاتم عملاً شبه جزیره‌ای به مساحت ۲۰۳ هکتار به خاک ایران اضافه کرد. 
 
همه این زیرساخت ها در حالی در بندر شهید بهشتی چابهار به دست متخصصان قرارگاه خاتم الانبیا(ص) سپاه اجرایی شده که جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت تحریم قرار داشته و بهره برداری در این شرایط بار دیگر نشان داد که خواستن توانستن است.
 
آنگونه که رئیس جمهور در مراسم افتتاح این پروژه در چابهار گفت: با افتتاح فاز نخست این بندر، ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن در سال به 8.5 میلیون تن رسید. 
 
البته بسیاری نقدهایی را به نبود خطوط حمل نقل جاده ای و ریلی در جاده های سیستان و بلوچستان مطرح کرده و می گویند دولت باید زمینه جابه جایی کالا ها را نیز از این مناطق تسهیل کند.
همکنون جاده های سیستان و بلوچستان روزانه شاهد تصادفات پرتعداد و مرگ و میر شمار زیادی از شهروندان این استان سات، به نظر می رسد افزایش ظرفیت این بندر به 8.5 میلیون تن روزانه خوردوهای سنگین زیادی را وارد محورهای مواصلاتی استان کند که اگر از همکنون چاره اندیشی نشود در آینده خطرات بسیاری متوجه مردم خواهد بود.
البته خط راه‌آهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان به طول 610 کیلومتر نیز از دیگر پروژه‌هایی است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه در حال اجراست. با اجرای این پروژه بندر چابهار به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود و امکان برقراری ارتباط ریلی کریدور شرق کشور تا مرز سرخس و دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق خاک ایران مهیا می‌گردد.
 
در هر حال امروز بر هیچ کس پوشیده نیست که متخصصان داخلی قادر هستند پروژه های کلان و تاثیر گذار را بدون تکیه بر خارجی ها اجرا و وارد فاز عملیاتی کند البته اگر مسئولین به جای نگاه به خارج از مرزها قدری بیشتر به داخلی ها اعتماد کنند، هم اشتغالزایی تقویت می شود و هم دانش ایرانی ها محک می خورد.
 
انتهای پیام//
 
 
  https://www.asrehamoon.ir/vdcfxxdyvw6dxya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما