جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ,19 October 2018
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۳
گزارشی از مسافرانی که به مقصد نمی رسند؛
مثلث مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان همچنان جان می‌گیرد/ راه های مواصلاتی غیر استاندارد رکورد دار سوانح فوتی
 
قاچاق سوخت و انسان، خواب آلودگی رانندگان ناشی از طولانی بودن مسیرها و مشکلات فنی راهها' مثلث مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهند که تاکنون جان دهها بلکه صدها انسان بی گناه را گرفته است.
به گزارش عصرهامون به نقل از پاپایا، شنیدن واژه تصادف باعث می شود تا ناخودآگاه صحنه هایی دلخراش از حوادث رانندگی در ذهن انسان تجسم شود در واقع دلیل روان شناختی این رویداد در پیچ و خم های ذهن بشر نهفته است، چرا که انسان ها از آغازین روزهای اختراع اتومبیل تا به امروز شاهد تصادفات دلخراش و مرگ و میرهای فراوانی بوده اند.
ریجیت درسکول ۴۴ساله اولین فردی است که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد، این بانوی انگلیسی در روز هفدهم آگوست سال۱۸۹۶ در میدان کریستال‌پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد و اولین حادثه رانندگی ایران نیز در سال ۱۳۰۵ در تهران اتفاق افتاد که موجب مرگ غلامحسین درویش، نوازنده و استاد بزرگ موسیقی ایران شد.
در واقع تصادفات رانندگی از اولین روزهای اختراع اتومبیل تا به امروز یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر مردم جهان بوده است به گونه ای که اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند که این آمار تنها گویای افرادی است که در صحنه تصادف فوت می کنند نه آنهای که بعد در بیمارستان و یا بر اثر مشکلات ناشی از این حوادث جانشان را از دست داده اند، این آمارها نشان دهنده این حقیقت بوده که تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود.
اگر نگاهی به آمار تصادفات جاده ای در ده سال گذشته بی اندازیم خواهیم فهمید که اگرچه آمارها از کاهش تلفات جاده ای در کشور خبر داده اما افزایش خودروها و نداشتن زیرساخت های لازم برای این حجم عظیم ماشین های حاضر در جاده ها، تهدیدی جدی برای بالاماندن مرگ های ایرانیان محصوب می شود، بر اساس آمارهای منتشره در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده ای در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است، اما عدد ۱۶ هزار کشته در سال همچنان عدد بالایی بوده و نیازمند توجه مسئولین می باشد.
اخبار مربوط به تصادفات جاده ای آنچنان افزایش یافته و همه روزه در خبرگزاری های کشور منتشر می شود که دیگر چشم های ما به آنها عادت کرده و در واقع آن را نمی بینیم، برای پی بردن به این حقیقت کافی است نگاهی به سایت پلیس بیندازید و اخبار آن را چک کنید بی شک با انبوهی از خبرهای مربوط با حوادث رانندگی ناشی از تخطی رانندگان از سرعت مجاز، گردش به چپ و راست و بسیاری دیگر از اینگونه تصادفات رو به رو می شوید که بسیاری از آن ها به مرگ ختم شده است.
 
تصادفات رانندگی دومین عامل مرگ و میر ایرانیان
سردار تقی مهری در همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی، با تاکید بر اینکه تصادفات رانندگی بار زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل میکند، اظهارداشت: تا پایان سال ۹۵ ، چهار میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۷ نفر بر اثر سوانح رانندگی مجروح، مصدوم و معلول شده اند که این خود به تنهایی موجب شده تا هزینه های زیادی به کشور تحمیل شود.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: براساس آمارهای اعلامی از سوی پزشکی قانونی، روزانه در ایران به طور متوسط ۴۳ نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند که از این تعداد ۵۰ درصد در سر صحنه و ۵۰ درصد در بیمارستان فوت می‌کنند، آمارها نشان دهنده این حقیقت است که از سال ۸۴ نیز ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را در تصادف راهنمایی و رانندگی از دست داده اند که این آمار تا پایان سال ۹۵ به ۱۶ هزار نفر رسیده است که این کاهش آمار فوتی های حوادث رانندگی بسیارخوب است چراکه چیزی در حدود ۱۲ هزار نفر کاهش تلفات جاده ای داشته ایم باوجود اینکه در این مدت تعداد وسایل نقلیه نیز افزایش داشته است.
وی در ادامه با اشاره به آماری که از سال ۷۷ در اختیار پلیس قرار دارد، گفت: تاکنون ۴۰۲ هزار و ۲۵۹ نفر جان خود را از دست  داده اند تا پایان سال ۹۵ نیز چهار میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۷ نفر بر اثر سوانح رانندگی مجروح و معلول شده اند  بنابراین همه ما باید دست به دست هم دهیم و برای جلوگیری از تصادفات اقدام کنیم چرا که همیشه پیشگیری مقدم بر درمان بوده و بی شک هزینه ای به مراتب کمتری به همراه خواهد داشت.
تقی مهری تصریح کرد: بی شک جاده و نقاط حادثه خیر آن در بروز یک سانحه تصادف نقش مهمی دارد اما نقش نیروی انسانی در تصادفات راهنمایی و رانندگی در کشور ما از همه مهمتر است که این مهم نیازمند تغییر رفتار و فرهنگ سازی عمومی است.
 
جاده های مرگ در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور و سرزمین دریا، کویر و بهشت باستان شناسان به دلیل جغرافیای طبیعی و آب و هوای خاص و همچنین وجود مرزهای رسمی با دوکشور پاکستان و افغانستان یکی از پرترددترین جاده های مواصلاتی کشور را به خود اختصاص داده است اما با وجود همه این موارد بازهم در پیچ و خم جاده های مواصلاتی این استان، مردم ساکن سیستان و بلوچستان شاهد مرگ بسیاری از افراد و وابستگان خود بوده اند به گونه ای که این استان حجم وسیعی از راه های مواصلاتی غیراستاندارد کشور را به خود اختصاص داده است تاجایی که بسیاری از رانندگان و مسافران در زمان تردد در این جاده ها با خطرات زیادی روبه رو هستند، که این مهم نه تنها به علت خواب آلودگی و غفلت در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط خود افراد بوده بلکه به دلایلی چون نبود راه های استاندارد و یک طرفه نیز موجب می شود تا برخورد با حیوانات اهلی همچون گاو و شتر نیز دلیل تصادفات ناگوار در این منطقه باشد.
 سیستان و بلوچستان از نظر داشتن جاده های مواصلاتی مناسب در پاین ترین رتبه و به عنوان فقیرترین استان کشور به حساب می آید به گونه ای که تنها 207 کیلومتر راه این استان در شمال و جنوب به صورت چهار خطه و بقیه راه های دو طرفه با عرض هفت تا هفت و نیم متر بوده که همان مقدار اندک نیز به دلیل مشکلات فراوانی چون نبود علائم راهنمایی و رانندگی و زیرسازی های درست مشکل آفرین است.
به گفته کارشناسان راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیش از 20 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در این استان مرزی وجود دارد که این راه ها به دلایل مختلفی در برخی نقاط به کانون حوادث رانندگی با تلفات انسانی زیاد تبدیل شده است، از سوی دیگر تاکنون بیش از 200 کیلومتر بزرگراه استاندارد در قطعه های مختلف در جاده های خاش-ایرانشهر، زاهدان-زابل، زاهدان-بم و در مساحت کمتر در شهرستان های سراوان و بلوار خلیج فارس زاهدان ایجاد شده که باز هم عواملی چون نبود محل های مناسب برای استراحت رانندگان و مسافران با توجه به فاصله زیاد شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان و طولانی بودن فاصله شهرها از یکدیگر، سبب بی میلی و نگرانی رانندگان از توقف و استراحت در کنار جاده ها می شود که این خود موجب ادامه حرکت در مسیر با وجود خستگی و خواب آلودگی شده و زمینه ساز حوادث ناگوار رانندگی در پهناورترین استان کشور می شود.
 
افزایش 6 درصدی کشته‌ها ناشی از تصادفات در سیستان و بلوچستان
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پاپایا ، اظهارداشت: در6 ماهه ابتدایی سال گذشته تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات در جاده‌های استان 289 نفر بوده که این آمار در مقایسه با 295 کشته سال جاری نشان دهنده افزایش 6 درصدی تصادفات منجر به فوت در سیستان و بلوچستان است.
‌مسعود مالکی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات جاده ای در استان، افزود: در سال جاری جهت رفع نقاط حادثه خیز در حوزه شمال استان 38 نقطه و در حوزه جنوب 14نقطه شناسایی شد که تا پایان امسال 50درصد از این نقاط تغییر هندسی پیدا خواهند کرد تا شاهد کاهش تصادفات رانندگی در استان باشیم.
وی در ادامه از ایجاد پایگاه‌های آتش‌نشانی در محور‌های خاش ایرانشهر و خاش زاهدان خبر داد و خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات استان در محورهای خاش به زاهدان و خاس به سراوان اتفاق می افتد که وجود این پایگاه‌ها برای این مناطق از استان لازم و ضروری است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین روشنایی نقاط مه خیز استان، تصریح کرد: وجود علائم راهنمای و رانندگی و علائم هشدار دهنده در این مناطق به علت کاهش دید لازم و ضروری است که با هماهنگی با مدیر کل توزیع برق استان مقرر شد هر زمانی که در این مسیر‌ها مه‌گرفتگی اتفاق افتاد، چراغ‌ها در طول جاده روشن باشند تا در رانندگی به رانندگان کمک شود.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۰۰۷۳۲


ارسال