مدرس خبرنگاری گفت: اخلاق و تعهد حرفهای روزنامه نگاری به ما میگویند چه اخباری «خوب» و چه اخباری «بد» است و در عین حال معیارهای این قضاوت را نیز مشخص میسازند .
به گزارش عصرهامون ، احمد کارخانه در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اصطلاح «خبر خوب، نه خبر و خبر بد، خوب خبر» و اینکه حرفهگرایی میتواند در انتشار «خبر خوب» یاریگر روزنامهنگاران باشد، ابراز داشت: همه مهارتها، نگرشها، و رفتارهای حرفهای که از عضو پذیرفته شده یک حرفه، انتظار میرود؛ شامل حفظ و ارتقای توانمندی، رفتار اخلاق مدارانه، حفظ شئونات شخصی، صداقت، نوع دوستی، خدمت به دیگران، رعایت موارد حرفهای، عدالت، احترام به دیگران و خود تنظیمی و پایش مداوم خود است.
این مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات و روزنامهنگاری ادامه داد: برای انتشار «خبر خوب» نه تنها باید از افراد کارآمد بهره گرفت بلکه باید سازمان حرفهای داشت که این سازمان باید از تخصصی برگرفته از تمام ظرفیتهای لازم برای انجام فعالیتهای بزرگ و پیچیده براساس معیارها و استانداردهای حرفهای مشخص شده در حوزه روزنامه نگاری برخوردار باشد.
کارخانه با اشاره به لزوم رشد احساس مسئولیتهای اجتماعی و حقوقی و ضرورت ارتقاء ظرفیتها برای افزایش قدرت پاسخگویی به ابهامات و دفاع از اندیشهها توسط روزنامهنگاران برای انتشار «خبرخوب» بیان داشت: حرفهگرایی انبوهی از معنا و ارزش در خود دارد از کارآمدی گرفته تا ثروت، از حیثیت از طریق دگرخواهی گرفته تا خدمت عمومی. لزوم توجه به میثاق اصول اخلاقی روزنامهنگاری برای انتشار «خبر خوب»
این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبر و روزنامهنگاری در پاسخ به این سوال که برای انتشار اخبار «خوب» در رسانهها چه مشخصاتی میتوان برای روزنامه نگاران و خبرنگاران در نظر گرفت؛ توضیح داد: به نظر میرسد میثاق اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری میتواند مناسبترین میزان و سنجش برای ویژگیهای خبرنگاری باشد که میخواهد «خبر خوب» منتشر کند.
وی اضافه کرد: در بند نخست متن پیشنهادی میثاق اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری تاکید شده است که روزنامهنگار برای کسب آگاهی در مورد وقایع و مسائل اجتماعی و تشریح و تحلیل و نقد و تفسیر آزادانه آنها، بر مبنای حق همگان برای شناخت حقایق، باید به واقعیتهای عینی توجه کند و اخبار و اطلاعات صحیح و دقیق و مقالهها و تفسیرهای منطقی و منصفانه در اختیار خوانندگان بگذارد. «خبر خوب» یک خدمت اجتماعی است نه یک کالای بازرگانی
کارخانه افزود: در کار روزنامهنگاری، خبر باید به منزله یک خدمت اجتماعی و نه یک کالای بازرگانی، نگریسته شود. به همین جهت، روزنامهنگار در انجام وظایف حرفهای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران رسانهها، بلکه در مقابل جمع وسیع خوانندگان و منافع و مصالح عمومی جامعه نیز مسئولیت دارد و این مسئولیت اجتماعی ایجاب میکند که در شرایط و اوضاع واحوال مختلف، همیشه بر اساس وجدان اخلاقی خاص خود عمل کند.
این مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات با اشاره به بندهای دیگری از میثاق اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری که میتواند متضمن انتشار «خبرخوب» باشد، تاکید کرد: روزنامهنگار باید به صحت عمل حرفهای خویش توجه ویژه داشته باشد و تنها اخبار و اطلاعاتی را که منشاء و منبع آنها مشخص است، منتشر کند و در صورت لزوم قید رعایت احتیاط نسبت به صحت آنها را نیز یادآور شود.
وی ادامه داد: شرافت حرفهای روزنامهنگار ایجاب میکند که از پذیرش هر گونه پاداش مادی غیر قانونی و نامشروع، برای پیشبرد مقاصد خصوصی مغایر با منافع و مصالح عمومی، خودداری کند.
این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبر و روزنامهنگاری تصریح کرد: بر اساس پیش نویس میثاق اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری، روزنامهنگار موظف است شغل روزنامهنگاری را با کار بازرگانی یا فعالیت تبلیغ سیاسی، به هم نیامیزد و از آگهی دهندگان، هیچ دستور و پاداش مستقیم یا غیرمستقیمی نپذیرد. حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه از مشخصات «خبر خوب» است
کارخانه با تاکید بر اینکه برای بررسی ویژگیها و مشخصات «خبر خوب» باید از ابعاد مختلف از جمله حقوق و تکالیف روزنامه نگاران را به صورت همزمان مورد بررسی و مداقه قرار داد، تصریح کرد: احترام به استقلال و حاکمیت ملی، نظم و امنیت عمومی و همچنین آسایش، سلامت و آرامش روانی جامعه و دفاع از منافع و مصالح همگانی و حراست نهادهای قانونی حکومت مردمی، از وظایف اجتماعی مهم روزنامهنگار به شمار میروند.
این مدرس دانشگاه با اشاره این که «خبر خوب» در شرایط «خوب» میتواند تولید و منتشر شود توضیح داد: احترام به حیثیت شخصی و حریم خصوصی افراد، خودداری از توهین و تهمت و افترا نسبت به اشخاص، حمایت خاص از حقوق زنان،کودکان و نوجوانان و جلب کمک به سالمندان و بیماران و نیازمندان از دیگر وظایف مهم روزنامه نگاران محسوب میشوند که پایبندی به مجموع این موارد میتواند شرایط انتشار «خبر خوب» را فراهم کند.
وی در پایان با یادآوری لزوم تشکیل سازمانهای رسانهای حرفهگرا برای انتشار «خبر خوب» تصریح کرد: کارکنان سازمانهای حرفهگرا عمدتا با تخصص و آگاهی کافی و نسبتا کامل از موضوع کار خود وارد عمل شده و طبیعتا از راندمان کاری بالایی نیز برخوردارند و این نکتهای است که در اسلام نیز مورد توجه قرار دارد.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcivuazwt1auy2.cbct.html