به گزارش عصرهامون به نقل از تفتان ما، وجود تعداد بسیار زیاد موتور سیکلت در شهر خاش امان مردم را بریده است ولی به قول معروف«شنیدن کی بود مانند دیدن» و برای اثبات این جمله کافی است در هر ساعتی از شبانه روز و حتی در یک روز معمولی سری به پیاده روهای شهر خاش بزنید و آن موقع تا چشم کار می کند موتورهایی را مشاهده می کنید که در کنار هم ردیف شدهاند.
گویا در ماراتنی عجیب به نام عبور از بین موتورها شرکت کردند و در این مواقع دجار شک و تردید می شوید که پیاده رو برای رفاه و آسایش ساخته شده یا برای پارک موتورهایی که صاحبانشان بی توجه به مسئله حقوق شهروندی سبب سد معبر شده اند.
در واقع بیشترین این راکبین موتور سیکلت ها بدون ضرورت، موتور خود را بیرون آورده اند زیرا اگر غیر این بود ساعت ها در گوشه و کنار خیابان ها و معابر شهری رها نمی شدند و از این مسئله که بگذرید و از زوایای دیگر به این مسئله و معضل مهم توجه کنید باز همین آش است و همین کاسه، با این تفاوت که به جای پارک موتور، صدای ویراژ و حرکات نمایشی عده ای موتور سوار را مشاهده می کنید و می شنوید که گویا به کلماتی مثل ترس و حادثه هرگز اعتقادی ندارند.
علی ای حال گرانی و پرهزینه بودن رشته های موتورسواری و اتومبیلرانی و عدم حمایت ها و زیرساخت های لازم باعث می شود تا جوانان علاقه مند به این رشته های ورزشی در خیابان های شهر جولان بدهند و به حرکات نمایشی بپردازند و یا با ترفندهای مختلف صداهای خاصی را از موتور سیکلت خود برای جلب توجه شهروندان انجام دهند.
در واقع جوانان برای بروز احساسات شور جوانی خود از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه استفاده نمیکنند بلکه از آن به عنوان قدرتنمایی در محله، خیابان یا جاده، چشم و همچشمی و مواردی از این قبیل بهره میجویند.
موتور؛ وسیله قتل جوانان خاشی است
ایوب مرادزهی یکی از شهروندان خاشی در گفت و گو با خبرنگار
تفتان ما گفته است که متأسفانه موتور در میان جوانان این شهرستان جایگاه خاصی دارد و این جوانان هیچ ترسی از وسیله نقلیه که بهنوعی میتوان آن را وسیله قتل هم نامید، ندارند.
به گفته این شهروند متاسفانه سال قبل صمیمیترین دوستم را در حین کورس با موتور در خیابانهای اصلی شهر از دست دادم و توصیه من به جوانان این است که از این جوانان بی گناه درس بگیرند و به فکر جان خود باشند.
اگر مکانی برای تخلیه انرژی جوانانی که شیفته موتور و سرعت هستند تعبیه شود اینگونه حوادث تلخ کمتر رخ خواهد داد بیتوجهی موتورسواران به علایم رانندگی یکی دیگر از مهمترین عوامل تصادفات است.
پیاده روهای خاش در محاصره موتورسیکلت ها
نصرالله دامنی ایرندگانی در گفت و گو با خبرنگار
تفتان ما گفته است که در برخی از پیاده روهای شهر خاش گاها موتورسیکلت های بسیار زیادی پارک شده که حتی برای گذر افراد در پیاده رو راه نیست.
وی معتقد است که در خیابان های شهرستان خاش سرعت گیرهای بسیار زیادی قرار دارد که ارتفاع آن ها نیز زیاد است اما موتور سواران هرگز به این مسئله توجه نمی کنند و با سرعت بسیار زیاد از روی آن عبور می کنند.
موتورسیکلتسواران همواره در حوادث رانندگی نقش بسزایی دارند که موجب بروز حادثه شده و یا خودشان درگیر حادثه میشوند و این راکبان در شهر و جاده به عنوان یکی از عوامل اصلی حادثه به شمار میروند.
موتور سواران خاشی قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند
سهیل شهنوازی یکی دیگر از شهروندان خاشی در گفت و گو با خبرنگار
تفتان ما عنوان کرده است که ظاهراً قوانین راهنمایی و رانندگی و به خصوص چراغ راهنما تنها ویژه صاحبان خودرو است چرا که موتورسواران بدون توجه به این علایم و با بیخیالی از چراغ قرمز عبور می کنند و جان خود و سایر شهروندان را به خطر می اندازند.
وی با بیان اینکه موتور سواران بدون توجه به سایر شهروندان در خیابان های یکطرفه تردد می کنند، معتقد است که در زمانی که خودرو ها در خیابان در حال حرکت هستند موتورسواران به صورت مارپیچ از بین آن ها عبور می کنند که این مسئله سبب شده فضای رانندگی شهرستان خاش بیقانون جلوه داده شود.
خانوادههای داغدار بسیاری در سیستان و بلوچستان هستند که جوانانشان به دلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و عشق سرعت و مسابقه دادن به دیگران امروز دیگر در این دنیا و در کنار خانواده خود حضور ندارند بلکه تنها خاطرات آنهاست که خانوادههای داغدار را تسلی میبخشد.
برخی از خیابان های خاش به پیست موتور سواری تبدیل شده است
رضا میری یکی دیگر از شهروندان خاشی با انتقاد بسیار شدید از وضعیت رانندگان موتور سیکلت در این شهرستان، به خبرنگار
تفتان ما گفته است که برخی از خیابان ها به پیست موتور سواری تبدیل شده و لذا باید مسئولین در خصوص ساخت پیست و مکانی برای این موتورسواران توجه کنند.
به گفته این شهروند، اگر مکانی برای تخلیه انرژی جوانان باشد بدون شک آن ها خیابان ها را با پیست اشتباه نمی گیرند.
موتورسوارها آسایش را از شهروندان خاشی سلب کردند
مسعود خاشی یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار
تفتان ما گفته است که موتورسوارها معمولا نیمههای شب و در زمان استراحت به خیابان ها می آیند و مانور می دهند و این کار سبب سلب آسایش از شهروندان می شود.
وی عنوان کرده است که برخی از شهروندان در منزل بیمار دارند و پزشکان برای آن بیمار استراحت مطلق توصیه کرده اما تردد این موتورسواران آسایش را بر هم زده و صدای اگزوز موتورها خیلی آزاردهنده است و گاهی اوقات دیگر کاری از دستمان بر نمیآید جز این که خانهمان را تغییر دهیم و به محله دیگری برویم.
بیشتر شور جوانی است که موتورسیکلتسواران را تحت تاثیر قرار میدهد و در کمتر حادثهای افراد میانسال یا سالخورده در بحث تصادفات به چشم میآیند.
شورای ترافیک خاش معضل موتورسیکلتسواران را حل می کند
رئیس شورای اسلامی شهرستان خاش و کارشناس مسائل شهری در گفت و گو با خبرنگار
تفتان ما با بیان اینکه باید فرهنگ صحیح استفاده از موتور سیکلت در شهرستان خاش آموزش داده شود، گفته است که در تلاش هستیم که با برنامه های دقیق بتوانیم معضل موتور سیکلت سواران را حل کنیم.
عیدمحمد قلندرزهی با بیان اینکه احترام به حقوق شهروندان یک اصل مهم است، عنوان کرده است که باید تلاش کنیم تا با مشارکت شهروندان این مشکل ترافیکی را برای همیشه از بین ببریم.
به گفته وی؛ در تلاش هستیم تا با برگزاری جلسات شورای ترافیک و تدبیر لازم در این خصوص حجم مشکلات ترافیکی به ویژه معضل ترافیک موتورسیکلتها را حل کنیم.
قلندرزهی معتقد است اصلاح رفتار رانندگان و بررسی دلایل عدم بهره گیری از کلاه ایمنی و بررسی تاثیرات برنامههای آموزشی و تبلیغات توسط راهنمایی و رانندگی از طریق رسانهها از جمله مواردی هستند که باید به صورت کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد.
وی بررسی دلایل بروز رفتارهای پرخطر توسط موتورسواران و آگاه سازی آنها در این مورد و نیز نقش خانوادهها در فرهنگ سازی استفاده از موتورسیکلت را مهم دانست و بر حل این معضل تاکید کرد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان خاش عنوان کرده است که بی تردید توسعه فرهنگ شهروندی سبب آسایش و امنیت روانی برای شهروندان میشود و از میزان جرائم میکاهد.
80 درصد تصادفات شهری خاش موتورسوارها هستند
رئیس فوریت های پزشکی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار
تفتان ما با بیان اینکه در 80 درصد تصادفات شهری خاش، موتورسوارها به عنوان یکی از عوامل تصادفات نقش دارند، گفته است که بیشتر تصادفات شهری مربوط به موتورسیکلت سوارها است.
علیرضا سرگزی معتقد است که تصادفات موتورسوارها در سطح شهر سبب شده تا اورژانس در وظیفه خود که خدمترسانی به آحاد جامعه است دچار مشکل شده و بیشتر توان خود را صرف موتورسوارها کند.
وی با بیان اینکه بیشتر تختهای icu جراحی بیمارستان امام خمینی(ره) خاش را موتورسیکلت سوارها اشغال کردهاند، عنوان کرده است که راکبان موتورسیکلت ها باید جهت حفظ جان خود حتما در زمان رانندگی با موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده کنند.
به گفته سرگزی، در روزهای اخیر یک موتور سیکلت در ورودی شهر خاش تصادف کرده و سه کشته برجای گذاشته و آمار کشته شدگان راکبان موتور سیکلت بسیار زیاد است.
وی معتقد است که طبق قانون هزینه درمان مصدومین تصادفی رایگان است و لذا این افراد با عدم رعایت قوانین و ایجاد حوادث ناگوار هزینهای سنگین درمانی را ایجاد میکنند که به دلیل رایگان بودن خدمت رسانی این هزینهها بر بیت المال تحمیل میشود.
به هر ترتیب امید می رود با فرهنگ سازی در مورد استفاده بهتر از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه نه چندان ایمن و ارائه آموزشهای لازم به موتورسواران و نیز اعمال جدی قانون و تشدید مجازاتها، شهروندان خاش نیز روح آرامش را در شهر خود حاکم ببینند و البته در این شهر، تخلفات خودروسواران نیز دست کمی از تخلفات موتورسیکلت ها ندارد که پرداختن به تخلفات آنها نیاز مجالی دیگر دارد.
علی ای حال در بین همه این گفتهها باید به موتورسواران نوجوانی نیز اشاره کرد که با توجه به سن کم به راحتی و بدون ترس با موتورسیکلت در کوچه و خیابان شهر جولان میدهند و واقعا معلوم نیست چه کسی مقصر است؟ خانوادههایی که فرزندانشان به راحتی در برابر چشمان آنان و بدون رعایت قوانین، موتورسواری میکنند و یا مسئولین و دستگاههای فرهنگی که برای جلوگیری از این گونه اقدامات چارهای اساسی نیاندیشیدهاند.
انتهای پیام/