تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۷
جاده های استان همواره با مشکلات متعددی از قبیل خرابی آسفالت، عرض کم جاده و همچنین عبور حیواناتی همچون شتر همراه بوده است که در این سالها تصادفات بی شماری را رقم زده است.
بزرگراه زابل به زاهدان در پیچ و خم فراموشی/11سال انتظار برای افتتاح یک پروژه
به گزارش عصرهامون  به نقل از  ندای هیرمند؛ یکی از مهمترین بازارچه های مهم در کشور را می توان، بازارچه مرزی میلک در شمال استان سیستان و بلوچستان نام برد، بازارچه ای که دروازه ورود کالاهای هندی به افغانستان است.
کالاهای هندی در واقع، از بندر چابهار به ایران وارد می شوند، و طی مسیر زمینی به شمال استان سیستان و بلوچستان می رسند، این کالاهای وارداتی سپس از مرز میلک به کشور افغانستان وارد شده و به دست مصرف کنندگان می رسد.
ایران درواقع دروازه ارتباط هند و افغانستان است و در این مسیر استان سیستان و بلوچستان بیشترین نقش اساسی را ایفا می کند.
مسیر های ارتباطی در این بین به استانداردهای بین المللی باید نزدیک شوند، جاده های استان همواره با مشکلات متعددی از قبیل خرابی آسفالت، عرض کم جاده  و همچنین عبور حیواناتی همچون شتر همراه بوده است که در این سالها تصادفات بی شماری را رقم زده است.
جاده زابل به زاهدان که یکی از مهمترین مسیرها برای تردد ترانزیت های خارجی محسوب می شود ، این سالها به جاده مرگ لقب گرفته است، مرگ و میر ناشی از تصادفات در این جاده باعث شده است تا بیش از پیش نبود بزرگراه زابل به زاهدان احساس شود.
مسیر های ارتباطی امروزه مهمترین دغدغه کشورها هستند، مسیر های آبی و هوایی که به مراتب از امنیت بالاتری نسبت به مسیرهای زمینی برخوردار هستند، هزینه های گزافی را در بر می گیرند که افراد سعی می کنند تا حد امکان از این مسیرها استفاده نکنند.

عملیات اجرایی ساخت تنها بزرگراه مصوب سیستان و بلوچستان موسوم به بزرگراه زابل به زاهدان در قالب 7 قطعه به طول 200 کیلومتر ، مهر سال 85 کلید خورد و اکنون حدود 11 سال از کلنگ زنی این طرح ملی می گذرد.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در مرداد ماه سال جاری به خبرنگار صدا و سیما گفت: 28 کیلومتر از قطعه یک  از زابل تا لوتک و 12 کیلومتر از قطعه 6 در مسیر کوله سنگی تا حرمک به بهره برداری رسیده است . 
پارسی درخصوص قطعات 2، 3 و 4 این بزرگراه گفت: این قطعات به طول 75 کیلومتر در مرحله انتخاب پیمانکار و مناقصه است که در صورت تامین اعتبار روند ساخت ادامه پیدا خواهد کرد. 
وی همچنین از به بهره برداری رسیدن 18 کیلومتر از قطعه 5 در مسیر حرمک تا دشتک در چند روز  آینده خبر داد . 
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان علت  طولانی شدن ساخت این بزرگراه را به دلیل عواملی چون کوهستانی بودن مسیر، تملک اراضی و عدم تامین اعتبارات لازم عنوان کرد . 
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcc1xqsi2bqxo8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما