يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ,18 August 2019
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۳
گزارش عصرهامون از وضعیت نامناسب راه ها در تنها بندر اقیانوسی ایران؛
جاده های مرگ تنها راه مواصلاتی به کریدور حمل و نقل جهانی/ تذکر نمایندگان به وزیر راه
 
روند توسعه بنادر موجود در حوزه شهرستان چابهار، با روند توسعه بزرگراه ها و آزاد راه های سیستان و بلوچستان تطابق ندارد.
به گزارش عصرهامون، چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند است که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.
بندر چابهار تنها راه دسترسی کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد است. همین خود نشان از اهمیت بالای این بندر استراتژیک جنوب غربی ایران است. از مجموع ۳ کریدور حمل و نقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای حمل و نقل میان خاور دور و جهان در نظر گرفته‌اند، ۲ کریدور از ایران می‌گذرد و چابهار نقطه عبور جنوبی‌ترین کریدور شرقی-غربی جهان است.
دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و قرار داشتن در خارج از خلیج فارس و عدم آسیب‌پذیری در مواقع بروز بحران، چابهار را به یکی از مهمترین راه‌های کریدور شرق-غرب تبدیل کرده است.
بندر چابهار برای افغانستان بهترین و ارزان‌ترین مسیر واردات و صادرات کالاست. درحالی که بندر کراچی پاکستان و حتی بندرعباس ایران نیز چنین مزایایی برای افغانستان ندارند.
چابهار نسبت به بندرعباس ۹۰ کیلومتر و نسبت به کراچی ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است و این فرصت را برای بازرگانان افغانستان فراهم می‌آورد که نسبت به بنادر دیگر اموال خود را ۲۰ درصد زودتر صادر کنند.
 12آذرماه امسال بود که با حضور رئیس جمهور و هیئت همراه، فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت پهلوگیری کشتی های 8.5میلیون تنی افتتاح و به بهره برداری رسید که خود نمود بارزی از توسعه در جنوب شرق کشور به شمار می آید.
اما این بندر نیازمند زیرساختهای مناسبی است که بتوان با آن به راحتی کشتی ها را تخلیه  بارگیری کرد که یکی از این زیرساخت ها، راه می باشد.
سیستان و بلوچستان درحال حاضر کمترین میزان بزرگراه و آزاد راه وجاده های مواصلاتی دوبانده کشور را دارا می باشد و این موضوع را بارها مسئولان مربوطه در جلسات مختلف عنوان کرده اند و کسی نمی تواند آن را کتمان کند.
درصورت نبود زیرساختها خصوصا راه مناسب، با توجه به اینکه اغلب مسیرهای مواصلاتی استان فاقد استانداردهای لازم می باشند، بهره گیری لازم از بندر شهید بهشتی عملا به درستی انجام نمی شود و بلکه با افزایش حجم ترافیک، شاهد افزایش تصادفات و فوتی های ناشی از حوادث رانندگی خواهیم بود.
در این خصوص خبرنگار عصرهامون گفت و گوهایی با عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان وبلوچستان(ایرانشهر) انجام داده است.
جنوب سیستان و بلوچستان فاقد آزاد راه است
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان(ایرانشهر) گفت: حوزه استحفاظی این اداره کل فاقد هرگونه آزاد راه است و تنها 48کیلومتر بزرگراه در این خطه از کشور وجود دارد.
ایوب کرد در گفت و گو با عصرهامون ادامه داد: راه های مواصلاتی زیادی با توجه به پراکندگی و ازدیاد شهرها، روستاها و دهستانها در این منطقه وجود دارد که دسترسی آنها به راه از اولویت های این اداره کل بوده است وبا توجه به اعتبارات در راستای ایجاد بزرگراه ها و آزاد راه می باشیم که در این راستا در سنوات اخیر 48کیلومتر بزرگراه در حوزه جنوب استان راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: در کنار این اقدامات، رفع مشکلات نقاط حادثه ساز و افزایش ایمنی مسیرهای مواصلاتی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان و نهادهای مربوطه بوده است.
این مسئول بزرگترین مشکل در حوزه راه سازی را عدم تخصیص به موقع و مناسب اعتبارات عنوان کرد و از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست پیگیری این موضوع را داشت.
تاکنون عزمی برای اجرای پروژه های راهسازی در استان نبوده است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: متاسفانه تاکنون عزم جدی در خصوص انجام پروژه های راهسازی به خصوص در حوزه بهسازی و دوبانده شدن راه های مواصلاتی در استان نبوده و این امر سبب کندی اجرای پروژه های این بخش بوده است.
علیم یارمحمدی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون افزود: در حوزه پروژه های راه سازی استان با توجه به فعال شدن فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ورود خوبی داشته اند و نامه نگاری هایی با مسئولان مربوطه انجام و اخطار و تذکراتی نیز به وزیر راه داده شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت های اه و شهرسازی استان کند حرکت می کنند، در راستای کاهش تلفات جانی در مسیرهای مواصلاتی دوربین هایی در جاده ها کار گذاشته شده و پلیس راه نیز حضور دارد اما باید باند دوم مسیرها هرچه سریعتر اجرایی شود و این موضوع یک نیاز مبرم و ضروری برای سیستان و بلوچستان به شمار می آید.
عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی افزود: با فعال شدن بندر شهید بهشتی حجم ترافیک خودروهای سبک و سنگین در جاده های مواصلاتی استان افزایش پیدا می کند و براین اساس میزان تلفات انسانی نیز بیشتر خواهد شد.
سرعت راه سازی در استان با روند توسعه بندر و صنایع و کارخانجاتی  به مثل پتروشیمی نگین مکران، فولاد مکران، لاستیک سازی رامشار، آنتیموان و غیره که درحال شکل گیری می باشند، تطابق ندارد و این موضوع در صورتی که مسئولان چاره اندیشی نکنند، برای استان و مردم این خطه از کشور مشکل ساز خواهد شد.
 
انتهای پیام//
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۰۱۰۶۲


ارسال