تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۵
بر اساس آمارهای منتشره قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان به صورت مستقیم عامل بیش از 30درصد تصادفات جاده ای می باشد تاجایی که این بمب های متحرک به کابوس شبانه رانندگان در جنوب این استان مرزی تبدیل شده است.
قاچاق سوخت همچنان در استان جان می گیرد/ بمب‌های متحرک عامل اصلی تصادفات جاده ای در سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون به نقل از پاپایا، نام سیستان و بلوچستان با واژه محرومیت و بیکاری آمیخته شده و با وجود اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران اقدامات بسیار خوبی برای محرومیت زدایی از این استان مرزی کشورمان انجام گرفته است اما به دلیل عدم رسیدگی به این استان در گذشته و توجه نداشتن به مردمان مظلوم آن در زمان حکومت شاهان ستمگر ایران، همچنان در جای جای آن مشکلاتی چون بیکاری، قاچاق، اعتیاد و نبود امکانات اولیه زندگی موجب بروز گرفتاری های بیشماری برای ساکنین این منطقه شده است.
قاچاق سوخت یکی از مهمترین معضلات این استان است به گونه ای که امروزه  تردد زنجیر وار خودروهای حامل سوخت در جاده‌های جنوبی سیستان و بلوچستان به خصوص در شهرستان های مرزی چون سرباز و سراوان برای هیچ کس غریب ونا آشنا نیست خودروهایی که در همان جاده‌های قانونی و دولتی می‌تازند و کمی مانده به پاسگاه های نیروی انتظامی انتظامی  در یک چشم بر هم زدن به بیراهه زده و به یک باره در ستونی از گرد و خاک پنهان می‌شوند و ماموران و قانون را دور می‌زنند.
فقر و بیکاری در این استان موجب شده تا امروزه بسیاری از روستاهای کوچک و خانه‌های روستائیان شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان به محل ذخیره سوخت تبدیل شود، بسیاری از رانندگان این بمب های متحرک جاده ای را جوانان بیکار و فاقد گواهینامه ای تشکیل می دهند که فرار از دست پلیس و رانندگی با سرعت سرسام آور و عدم رعایت قوانین را جزو افتخارات خود می‌دانند.
توقیف تعداد 2 هزار و 625 خودروی حامل سوخت قاچاق در سال 91 به گفته سردار فهیمی‌راد فرمانده اسبق نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان تنها یک مورد از این قانون شکنی آشکار قاچاقچیان سوخت بوده که نشان دهنده این حقیقت آشکار است که چیزی در حدود 3  تا 5 هزار خودرو در امر قاچاق سوخت در جاده های استان تردد دارند.
 
اختلاف شدید قیمت عاملی برای قاچاق سوخت در مرزهای شرقی
افزایش روز افزون جمعیت جوانان بیکار و تحصیل کرده از یک سوی و محرومیت های شدید اقتصادی از دیگر موجب شده تا مناطق مرزی به محلی برای عبور غیرقانونی انسان و به تبع آن، قاچاق کالا، مواد مخدر، اسلحه، سوخت، دام و سایر اموری که مخل امنیت مرزهاست شود تاجایی که در یک سال گذشته و سال های پیش از آن بارها و بارها  در همایش ها و جلسات از زبان مسئولان استان آمارهایی از ورود چشمگیر کالاهای قاچاق به کشور و خروج سوخت از مرزهای شرقی شنیده شده و آنان همواره بر  ضرورت پیشگیری و کنترل این معضل بزرگ تاکید کرده اند.
به عقیده کارشناسان اقتصادی مهمترین دلیل افزایش چشمگیر قاچاق سوخت در برابر دیگر انواع قاچاق اختلاف شدید قیمت فراورده های نفتی در داخل و خارج از کشور به خصوص در کشورهای افغانستان و پاکستان است و این تفاوت قیمت موجب تطمیع  ساکنان مرزی که اغلب بیکار بوده و شغل ثابتی ندارند می شود.
 
 قاچاقچیانی که از مشک های سوخت کره می گیرند
خشکسالی‌های یک دهه گذشته در کنار افزایش نرخ بیکاری در شهرهای مرزی که اینک به حد بحران و  به گفته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حاضر به بیش از 40 درصد رسیده است موجب شده تا بسیاری از مردم این منطقه و روستاییان مجبور شوند تا به شیوه ای نوین در مشک هایی که روزگاری از شیر درون آن کره استخراج می‌شد و سیستان و بلوچستان را به قطب تولد مواد لبنی کشور تبدیل کرده بود سوخت بریزند و با استفاده از روشهای گوناگون و خطرات زیاد به آن طرف مرز حمل کنند.
یکی از مهمترین دلایل استفاده از مشک برای قاچاق سوخت فرار از جریمه های سنگین قضایی است چراکه استفاده از گالن‌های پلاستیکی برای قاچاقچیان در هنگام دستگیری دردسر ساز می شود و مراجع قضایی بر اساس تعداد آنها نسبت به جریمه و صورتجلسه اقدام می کنند این موضوع موجب شده تا قاچاقچیان امروزه سوخت قاچاق را درون مشک های پلاستیک جای داده و با استفاده از خودروهای سواری برای دور ماندن از چشم ماموران انتظامی آن را جابه جا کنند.
حمل سوخت به وسیله مشک های پلاستیکی موجب شده تا قاچاقچیان با بهره‌گیری از این شیوه در هنگام تعقیب و گریز با نیروهای انتظامی نسبت به پاره کردن مشک‌ها و جاری ساختن سوخت قاچاق بر کف جاده اقدام کنند تا مدرکی برای جریمه آنها باقی نماند که متاسفانه این اقدام علاوه بر خسارات جبران ناپذیری که به محیط زیست میزند موجب لغزندگی جاده های استان و تصادفات بیشماری در محورهای سیستان و بلوچستان می شود.
ترفند استفاده از مشک‌های پلاستیکی برای مردم استان و نیروهای انتظامی شیوه غریب و پنهانی نیست زیرا در حال حاضر بسیاری از فروشندگان مواد پلاستیکی نیز در سطح شهر زاهدان و سراوان فروش مشک را برای قاچاق سوخت در سر در مغازه خود تبلیغ می‌کنند و در تهیه اسباب و لوازم سوخت قاچاقچیان را همراهی می‌کنند.
 
قاچاق سوخت بابهره گیری از شیوه های حمل و نقل نیاکان
سودای قاچاق سوخت در مرزهای سیستان و بلوچستان و افزایش چشمگیر سود ناشی از فروش مواد نفتی در مرزهای شرقی موجب شده تا امروزه علاوه بر استفاده از خودروهای سبک و سنگین برای امر قاچاق از گاری و چهارپایان نیز استفاده شود تا قاچاقچیان به راحتی از نقاط کوهستانی و به دور از چشم قانون این سرمایه ارزشمند را به خارج از کشور حمل کنند.
قاچاقچیان سوخت که نمی خواهند از سود سرشار این تجارت شوم دست برداشته و به دنبال روزی حلال بروند هر روزه برای فرار از قانون و کاهش خطرات ناشی از دستگیری با ابداع شگردی تازه روش های نوینی را به تجارت سوخت خود اضافه کنند که مناطق کوهستانی سرباز و سراوان استفاده از الاغ های باربر را به بهترین گزینه برای آنان تبدیل کرده است.
شاید باورش برای بسیاری مردم ایران سخت باشد اما نقش پررنگ حیوانات برای حمل سوخت قاچاق در جنوب سیستان و بلوچستان تا به آنجا پررنگ شده که قیمت یک جفت الاغ در این استان از قیمت بسیاری از خودروهای ساخت داخل بیشتر شده تاجایی که این چهارپایان را تا جفتی 28میلیون تومان هم معامله می کنند.
به عقیده بسیاری از صاحب نظران افزایش نرخ بیکاری و عدم مهارت در بسیاری از مردم روستایی در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان موجب شده تا برخی از بانوان و دختران این استان محروم برای دست و پا کردن لقمه ای نان و تامین مخارج فرزندانشان، جسم خود را به باک های بنزین تبدیل کنند و با پیمودن راه های صعب العبور از حمل چند لیتر بنزین بتوانند شب را به صبح برسانند.
لباس های بلوچی همواره به عنوان زیباترین لباس های زنان کشور شناخته شده و زیبایی خیره کننده و هنربه کار رفته در این البسه چشم هر بیننده ای را خیره می کند اما در برخی مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان در جداره های این لباس ها جیب هایی بزرگ و مخفی طراحی شده تا بطری های یک و نیم لیتری بنزین و گازوئیل در آنها جای گیرد آری این حکایتی تلخ از جدال برای ادامه حیات در سیستان و بلوچستان است که هنوز نه از سوی دولت برای تامین مخارج آنان اقدامی شده و نه در قانون چیزی به عنوان توقیف باک اضافی آن هم بر روی انسان ها دیده نشده است.
 
افزایش چشمگیر بمب های متحرک در جاده ها نگران کننده است
قاچاق سوخت به یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور طی چند سال اخیر تبدیل شده و با وجود تلاش‌های دستگاه‌های ذیربط همچنان به عنوان یک گره کور در بین مدیران و سازمان‌ها می‌چرخد.

همزمان با اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و واقعی‌تر شدن قیمت سوخت، کار و کاسبی قاچاقچیان سوخت نیز کساد شد چراکه وقتی سوخت یارانه‌ای با نرخ ارزان عرضه می‌شد سود فراوانی را نصیب قاچاقچیان می‌کرد اما با گذشت زمان و آغاز پروژه سهمیه‌بندی و کارت هوشمند قاچاق سوخت کم‌کم رنگ باخت.

بنا بر آمار منتشره از طرف ستاد قاچاق کالا و ارز حجم گازوئیلی که سال‌ها از ایران به پاکستان قاچاق می‌شد 20 تا 22 میلیون بشکه بود که این مقدار از واردات سالانه گازوئیل شرکت نفت پاکستان از کویت نیز بیشتر بوده است.

در سوی دیگر ماجرا یکی از مواردی که متاثر از کاهش ارزش ریال رونق دوباره‌ای گرفت باز هم قاچاق سوخت بود که  گفته می‌شود به قدری این تجارت ناصواب رونق دارد که قاچاقچیان موادمخدر آن را راحت‌تر و سودآورتر از قاچاق تریاک می‌بینند.

به همین جهت از سال گذشته با کاهش ارزش ریال و شکست طرح فروش سوخت توسط مرزنشینان این تجارت دوباره بسیار سودآور شد و هر روز اخبار متنوعی را از روش‌های جدید قاچاق سوخت می‌شنویم و می‌خوانیم به نحوی که گفته می‌شود برخی قاچاقچیان مواد مخدر ترجیح داده‌اند به قاچاق سوخت روی بیاورند.

طی چند سال اخیر رو‌ش‌های حمل سوخت قاچاق نیز متفاوت شده است حمل سوخت با قاطر از روش‌های متداول در شهرستان سراوان است اما وانت بیشترین کارایی را در جابجایی سوخت دارد و حتی بعضی صاحبان مینی‌بوس در استان که مسافر جابجا می‌کردند اکنون مینی‌بوس‌ها را فروختند و به جای آن با وانت سوخت جابجا می‌کنند وانت هایی که امروز به بلای جان مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.
 
 
9کشته و زخمی در تصادف خودروی حامل سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان
بامداد 16 شهریور ماه سال جاری سرعت بالا و حرکت خلاف مسیر یک خودرو حامل سوخت قاچاق در جنوب استان ۸ کشته و یک مجروح برجای گذاشت در این تصادف هولناک هشت نفر از اعضای یک خانواده در دم جان سپردند.
این حادثه دلخراش ساعت ۳ بامداد امروز در کیلومتر ۹ محور ایرانشهر به بمپور رخ داد که طی آن راننده خودروی حامل سوخت قاچاق پس از اینکه ۹ نفر را در حالی که از اتوبوس پیاده می‌شدند، زیر گرفت از محل متواری شد.
 
اخباری که هر ماه تکرار می‌شود
برخورد دو دستگاه خودرو تویوتا در محور زابل نهبندان و آتش سوزی ناشی از حمل سوخت قاچاق امروز دوشنبه جان چهار نفر را گرفت.
این سانحه رانندگی به دلیل حمل غیرمجاز مواد سوختی توسط یکی از دو خودرو که از نهبندان به سمت زابل در حرکت بود اتفاق افتاد.
در این سانحه رانندگی که حوالی منطقه میل نادر شهرستان زابل رخ داد چهار نفر از سرنشینان خودرو در آتش سوختند.
پیش از این نیز در آذرماه سال جاری قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان باعث انفجار یک خودروی حامل سوخت شده که در این حادثه علاوه بر خودرو، راننده نیز به آتش کشیده شده است.
 مرداد ماه سال جاری در حادثه ای مشابه مقارن ساعت 12 ظهر بر اثر برخورد دو دستگاه خودروی حامل سوخت قاچاق در محورهای ارتباطی شهرستان سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان سه نفر در شعله های آتش جان باختند.

در این حادثه که بر اثر برخورد دو خودروی تویوتا وانت و حامل سوخت قاچاق در محور کلپورگان –دهک رخ داد بر اثر شدت تصادم دو خودرو طعمه شعله‌های آتش شدند و سرنشینان آن در حالی که در شعله های آتش گرفتار شدند سوختند.

قاچاق سوخت و حوادث ناشی از آن که این روزها به یکی از اخبار عادی و معمول در رسانه‌های سیستان و بلوچستان تبدیل شده است در بیست و نهم فروردین ماه سال جاری نیز خبر ساز شد و در محور خاش -زاهدان 5 کشته و یک زخمی برجای گذاشت.

در این حادثه نیز یک دستگاه خودرو وانت تویوتا حامل مواد سوختی قاچاق با یک دستگاه سواری پراید در محور خاش -زاهدان حوالی اسکل‌آباد برخورد کرد و بی احتیاطی قاچاقچیان اعضای دو خانواده را به تعداد پنج نفر در آتش سوزاند.

واژگونی خودرو حامل سوخت قاچاق در محور ارتباطی ایرانشهر - بزمان واقع در جنوب غرب سیستان و بلوچستان و کشته و زخمی شدن سه نفر در اسفندماه سال گذشته نیز از جمله اخباری در این راستا است که در آستانه عید نوروز موجب نگرانی بسیاری از شهروندان سیستانی و بلوچ شد.
 
قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان همچنان جان میگیرد

با وجود اینکه بر اساس آمارهای منتشره به طور متوسط در هر ماه یک تا 5 نفر به دلیل برخورد خودروهای حامل سوخت در محورهای جنوبی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده یا در تصادفات ناشی از بی احتیاطی و تخلیه سوخت از سوی این خودروها به کام مرگ فرو رفته و یا تا ابد خانه نشین می شوند و طنین این زنگ خطر سالهاست آرامش روانی بسیاری از مردم این استان محروم را بر هم زده اما گوش شنوایی برای حل این مشکل در بین مسئولان پیدا نشده و هیچ اقدام چشمگیری از سوی دولت یازدهم و دوازدهم برا مقابله با آن صورت نگرفته است.
حتی اخبار منتشره در رسانه ها مبنی بر برخورد خودروهای حامل سوخت با سایر وسایل نقلیه و همچنین واژگونی این خودروها بر اثر سرعت سرسام آور و به آتش کشیدن جاده های جنوبی سیستان و بلوچستان و توقیف تریلی های حامل سوخت قاچاق نیز انگار نتوانسته است تا انگیزه لازم را در مسئولان استانی و کشوری ایجاد کند تاجایی که به گفته بسیاری از شهروندان سربازی، سراوانی و ایرانشهری جاده های این شهرستان ها در  شب ها به تصرف قاچاقچیان سوخت در آمده و کمتر خانواده و یا خودروی شخصی به خود این اجازه را می دهد که پس از ساعات ابتدایی شب در این محور ها تردد کند مگر اینکه مجبور به سفر در آن ساعت از شب باشد که آن نیز موجب بروز تصادف و مرگ برای آنان خواهد شد.
 
بیکاری و نبود امکانات مهمترین دلیل روی آوردن به قاچاق سوخت
در همین رابطه یکی از رانندگان خودروهای قاچاق سوخت در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اینکه بیکاری و نداشتن امکانات اولیه زندگی در جنوب سیستان و بلوچستان مهمترین دلیل افزایش چشمگیر قاچاقچیان سوخت است، اظهار کرد: از وقتی خود را شناخته ام در مرز پاکستان و ایران به این کار مشغول بوده و قاچاق سوخت را تنها شغل برای خود و خانواده ام دیده ام.
وی افزود: پس از اینکه در سال دوم دبستان به دلیل مشکلات مالی نتوانستم به تحصیل ادامه دهم به همراه پسرعموی پدرم به مرز آمده و به شغل حمل سوخت مشغول شدم.
جدگال با اشاره به اینکه قاچاقچیان سوخت شب و روز با جانشان بازی میکنند، بیان کرد: شاید بسیاری از افرادی که به این کار آشنا نیستند فکر کنند که سود بالای این شغل برای ما ثروتی بی حساب و کتاب به بار آورده است اما درواقع ما شب و روز باجانمان بازی میکنیم تا پولی بی برکت را به خانه بی آوریم که حتی کفاف حداقل های زندگی مارا نیز نمی دهد.
وی ادامه داد: هیچ گاه راضی نیستم فرزندانم نیز همچون من به این راه کشیده شده و از لذت های زندگی با آرامش محروم شوند به همین دلیل با هزار زحمت آنها را به مدرسه فرستاده ام تا دیگر همچون من جانشان کف دستشان نباشد.
 
قاچاق سوخت عامل اصلی تصادف در جاده های سرباز
یکی از قربانیان بمب های متحرک سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار کرد: خودروهای سوخت قاچاق به صورت کاروانی و در قالب گروه‌های 10 الی 15 خودرو در جاده‌های استان حرکت می‌کنند که در بسیاری از مواقع و برای اینکه ذهن ماموران پلیس را مشغول کرده و از خود منحرف سازند به تصادفات ساختگی با دیگر خودروها دست می‌زنند تا راه را برای دیگر قاچاقچیان هموار کنند که یکی از همین تصادفات ساختگی موجب شکستگی پا و دو دست فرزند و همسرم شد.
وی افزود: رانندگان خودرو های حامل سوخت قاچاق هیچ واهمه ای از قانون ندارند و فرار از قانون برای آنان تفریح بوده و آن را از افتخارات خود میدانند به گونه ای که حتی برای فرار از دام پلیس گالن‌های سوخت را به وسط جاده پرتاب می کنند تا با ایجاد لغزندگی موجب انحراف و بازدارندگی خودرو های پلیس از ادامه تعقیب شوند که این موضوع نیز تاکنون جان بسیاری از ماموران پلیس و دیگر شهروندان سیستان و بلوچستان را گرفته و موجب مجروحیت و معلولیت برای آنان شده است.
اسحاق بهادرزهی با تاکید بر اینکه مه دود عامل دیگری برای تصادفات در جاده های سیستان و بلوچستان است، گفت: قاچاقچیان سوخت  با تزریق سوخت گازوئیل یا روغن های سبک در اگزوز خودرو ابری از دود در پشت سر خود و کل جاده  ایجاد می‌کنند که به آن مه دود میگویند این دود غلیظ علاوه بر اینکه موجب پنهان شدن از چشم پلیس و فرار آنان می شود میتواند موجب بروز تصادفات خطرناکی در جاده های استان شود که نمونه های زیادی از آن را میتوان با مراجعه به جراید و رسانه های جمعی مشاهده کرد.
 
قاچاق سازمان یافته سوخت در سیستان و بلوچستان
یکی دیگر از معضلات قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان حمل مواد نفتی به وسیله تانکرهای حمل سوخت و تریلی های 30هزار لیتری است که هر هفته شاهد توقیف چندین دستگاه از آنها در شهرستان های سرباز و ایرانشهر هستیم اما باز هم حجم این تخلف گسترده تا اندازه ای است که با وجود جریمه های میلیاردی هنوز هم شاهد حضور آنها در جاده های جنوبی سیستان و بلوچستان هستیم تاجایی که چندی پیش فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز از دستگیری سر شاخه اصلی مافیای سازمان یافته قاچاق سوخت توسط یگان‌های عملیاتی پلیس در این استان خبر داد و گفت: در پی کشف و توقیف 10 دستگاه کامیون حامل سوخت قاچاق در شهرستان‌های زاهدان و ایرانشهر در یک ماه گذشته توسط کارآگاهان پلیس آگاهی، تحقیقات برای دستگیری سر شاخه اصلی این مافیای بزرگ قاچاق سوخت آغاز شد. 
وی افزود: یگان‌های عملیاتی پلیس آگاهی با تلاش شبانه‌روزی و اشراف اطلاعاتی سر شاخه اصلی این باند که به صورت مداوم به استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و فارس متواری می شد، را شناسایی و دستگیر کردند. 
سردار محمد قنبری تصریح کرد: کارآگاهان پلیس پس از اطلاع از ورود این قاچاقچی به زاهدان در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه وی را در یکی از مخفیگاه‌هایش در سطح این شهرستان دستگیر کردند. 
 
 
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdchmznzv23nvxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها