تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۱
با الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد توان رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده و زمینه سرمایه گذاری کلان در این منطقه ایجاد خواهد شد.
افزایش سرمایه گذاری و رشد توسعه اقتصادی با الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد
به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، امروزه کشورها برای تامین سرمایه و ایجاد زیرساخت های اساسی رشد و توسعه اقتصادی، کسب فناوری های نوین، ایجاد اشتغال و مواردی از این قبیل، ناگزیر از برنامه ریزی برای جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی هستند و ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از مهمترین راهکارهای کشورهای مختلف دنیا در چند دهه اخیر برای نیل به این مهم بوده است.

مناطق آزاد تجاری، محرکی برای تشویق صادرات هستند و در سالهای بعد از 1960 میلادی بسیاری از کشورهای در حال توسعه با به کارگیری این ابزار، سعی در رهایی از ˈتوسعه نیافتگیˈ خود داشته اند.

تحولات اقتصادی جهان و تجربه کشورهای توسعه یافته امروزی بیانگر آن است که تجارت خارجی می تواند محرک و عامل توسعه باشد، به ویژه در دنیای اقتصادی امروز که تغییرات و تحولات تکنولوژی به قدری سریع رخ می دهد که هیچ کشوری به تنهایی قادر به تولید همه چیز برای همه نیست و توسعه بدون همیاری و بهره گیری و دادوستد با دیگران ممکن نخواهد بود.

چابهار به عنوان نقطه ای استراتژیک برای ارتباط ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO ) و به ویژه هند، پاکستان و افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چابهار جزو مناطق راهبردی کشور است که در توسعه کشور نقش کلیدی ایفا خواهد کرد و با توجه به اینکه ایران در زمینه تولید و صادرات محصولات صنعتی و پتروشیمی و فولاد سرمایه گذاری های زیادی در سواحل مکران انجام داده است که بزودی شاهد به ثمر نشستن آنها خواهیم بود، این اقدام، موقعیت سوق الجیشی چابهار را بخصوص در ارتباط با کشور پاکستان و ارتباط با هند و چین و همچنین با تمام دنیا از طریق دریا و از طریق ریل و جاده و از طریق کریدور شمال - جنوب با کشورهای آسیای میانه و قفقاز افزایش خواهد داد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه یکی ازمهم‌ترین ویژگی‌های مناطق آزاد مرزهای دریایی است اظهار کرد: دارا بودن مرز دریایی یا زمینی از مهم‌ترین ویژگی‌های مناطق آزاد است که خوشبختانه در مناطق آزاد جنوبی و شمالی این امکان فراهم است.

مرتضی بانک با بیان اینکه با الحاق بنادر به مناطق آزاد ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای ایجاد می‌شود، افزود: از انجا که برخی از بنادر مهم کشور در محدوده مناطق آزاد قرار دارند، باید نحوه تعامل مناطق و بهره گیری از موقعیت بندری تعیین شود.
 
کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین نیاز هر منطقه آزاد داشتن مرز است؛ منطقه آزاد چابهار در این سال‌ها تنها منطقه آزادی بوده است که هیچ مرزی نداشته است. منطقه آزاد چابهار در کنار آب قرار دارد و نه مرز آبی ندارد مرز زمینی و هوایی هم ندارد، یعنی عملاً تنها منطقه آزاد بدون مرز چابهار بوده است.

درحالی معافیت چابهار از تحریم آمریکایی‌ها نقطه عطفی برای تحول این جغرافیای استراتژیک کشور به شمار می‌رود که به طور حتم تصویب نهایی الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به محدوده این منطقه آزاد، می‌تواند سرعت توسعه اقتصادی چابهار را در تنگنای فعلی اقتصادی کشور افزایش دهد.

 لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار به نوعی در راستای تجربه موفق مناطق آزاد در دنیا تعریف شده است و در صورتی که مدیریت یکپارچه بین سازمان منطقه آزاد چابهار و سازمان بنادر و دریانوردی برقرار شود می‌تواند به تحقق اهداف منطقه آزاد چابهار در توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود کمک کند. همچنین در توسعه بنادر جهت افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری امری ضروری است، از این رو لازم است درآمدهای حاصل از بنادر صرف تکمیل و توسعه زیرساخت‌های بنادر شهیدبهشتی و چابهار شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به الحاق بنادر که هزینه تمام‌شده قیمت کالا در بندر کاهش می باید گفت: با الحاق بنادر توان رقابت‌پذیری بیشتری به تولیدکنندگان ما خواهد داد و در نهایت جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران فعال عرصه تولید، تجارت و ترانزیت در پی خواهد داشت و ترافیک بار توسعه پیدا می کند.

عبدالرحیم کردی با بیان اینکه خوشبختانه ما با تعاملاتی که با سازمان بنادر و دریانوردی داشتیم و با راهبردها و استراتژی‌هایی که وزارت راه و شهرسازی داشت پیگیری‌ها و مذاکرات دوساله ما به نتیجه رسید و درنهایت بنادر شهید و کلانتری به منطقه آزاد چابهار الحاق شدند.

وی روند سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار را با توجه به شرایط موجود و خروج آمریکا از برجام را بی تأثیر عنوان کرد ادامه داد: هیچ‌گونه تغییری در کارهایی که از گذشته آغاز شده بود و کارهایی که هم‌اکنون در حال انجام است انجام نشده است و تغییری نیز در روند قراردادها و مناسباتمان هنوز حس نمی‌کنیم و شرکت‌های فعال در منطقه آزاد چابهار همچنان به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند.

در مقدمه لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار آمده است: به منظور جذب سرمایه گذاری، تحریک تولید و صادرات کالابه بازارهای جهانی و همچنین با توجه به اینکه مناطق آزاد دنیا متصل و وابسته به یک بندر در محدوده خود هستند و نیز برای بهره‌مندی متقابل منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از مزایا و امکانات یکدیگر و افزایش سهم حمل و نقل دریایی در منطقه و جهان به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین و توزیع، استفاده حداکثری از ظرفیت جغرافیایی این دو بندر در جذب خطوط کشتیرانی و ایجاد تسهیلات برای جذب کالاهای ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان و همچنین کمک به اشتغالزایی منطقه و محور شرق کشور، لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار برای طی مراحل قانونی خود به مجلس ارائه می شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی؛ به طور حتم الحاق بنادر چابهار به مناطق آزاد در جهت تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری بسیار اثرگذار است و مهم‌ترین منفعتی که این الحاقیه در پی خواهد داشت، کاهش قیمت تمام شده محصول و سرعت بخشیدن به فرآیندهاست که قدرت رقابت را افزایش می‌دهد و توجیه‌پذیری بالای فعالیت‌های اقتصادی را در چابهار به دنبال خواهد داشت.

محسن کاظمی کارشناس امور اقتصادی به خبرنگار چهاربهاران گفت: چنانچه بنادر شهید بهشتی وکلانتری به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند این امر می تواند به منتفع شدن صاحبان کالا، افزایش تخلیه و بارگیری کشتی ها، افزایش ترافیک کالا و بار و رونق و توسعه تجارت و اقتصاد منجر شود.

وی یکسان‌سازی قوانین منطقه آزاد و دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری مهمترین اتفاق عنوان و بیان کرد: در پی این الحاقیه بدون هیچگونه تشریفات و پرداخت هزینه‌ای، ورود کالا پس از ورود به بندر شهید بهشتی برای انتقال به کارخانجات تولیدی در منطقه آزاد چابهار انجام شود و نیازی به صرف زمان جهت اخذ مجوزهای قانونی و انجام قوانین گمرکی متعارف در کشور نیست.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه معافیت‌های حوزه ارزش افزوده و مالیات برای منطقه آزاد وجود دارد، در بندر نیز اعمال خواهد شد خاطرنشان کرد: قیمت نهایی محصول کاهش می یابد و همه این عوامل باعث می‌شود تا بندر و منطقه آزاد، توجیه‌پذیری اقتصادی بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و سرمایه‌گذاران بتوانند با رغبت در حوزه خدمات، تولید، حمل و نقل، انتقال و ترانزیت فعالیت کنند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfjedy0w6dxja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما