تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
ضد و نقیض گویی های جدید مدیران شهری؛

بازی "یکی به نعل و یکی به میخ" شورای شهری ها

در حالی چند روزی است که خبر لایحه اخذ عوارض از تونل های شهری نقل محافل رسانه ای شده است که ضد و نقیض گویی های آقایان مدیران شهری و شورای شهری ها حوصله مردم را سر برده است.
بازی "یکی به نعل و یکی به میخ" شورای شهری ها
به گزارش عصرهامون به نقل از  راه دانا؛ جمعه ای که گذشت خبری در خط خبرگزاری ها قرار گرفت که معاونت حمل و نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می شود.

پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود. بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه، امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند. مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

واکنش اول: مرکز ارتباطات و امور بین المللی شهرداری تهران
با انتشار این خبر تهیه لایحه ای در خصوص تعیین نرخ بهای تردد وسایل نقلیه در تونل ها و معابر خاص شهر تهران توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و بررسی آن در اداره تدوین قوانین، مرکز ارتباطات و امور بین المللی شهرداری تهران بیانیه ای صادر کرد.

بر اساس این توضیحات، طرح اخذ بهای تردد از سوی تونل های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک پیشنهاد شده و صرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای شهر نیز مستلزم تایید شهردار تهران است که هنوز این لایحه به استحضار و تایید حناچی نرسیده است و در مرحله پیشنهاد است.

واکنش دوم: اعضای شورای شهر تهران
برخی از اعضای شورای شهر بلافاصله به این خبر واکنش نشان دادند.

حجت نظری در توییتی اعلام کرد: اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل های شهری صرفاً ایده ای است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهری اعلام کرده و هنوز لایحه ای برای آن به شورا نیامده است، مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و با شناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد می شود.



علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در توییتی با بیان اینکه مرجع تصویب عوارض شهری و بهای خدمات شورای شهر است گفت: این لایحه هنوز به شورا ارسال نشده و هنوز شورا در رد و قبول آن نظری نداده است و پس از ارسال لایحه از شهرداری، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومی تصمیم گیری می کند.



محمدعلی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در واکنش به لایحه پیشنهادی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به جای پیگیری درآمدهای قابل وصول مانند مجتمع های ایستگاهی مترو، فاینانس های مترو و پارک حاشیه ای و بدون مشورت با کمیسیون صرفاً با مطرح کردن موضوع پولی کردن تردد در تونل ها به دنبال انحراف اذهان از کاستی ها و نواقص عملکردی و ایجاد مشکلاتی نظیر طرح ترافیک هستند.

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران نیز نوشت: ‏شهرفروشی فقط تراکم‌فروشی و ساخت‌وساز بی‌رویه نیست؛ شهرفروشی یعنی از میان‌ بردن حق مردم به شهر، از میان‌بردن فضاهای عمومی به بهانه تأمین هزینه، شهرفروشی یعنی پولی‌کردن تجربه عمومی شهر، بوستان‌ها، راه‌ها، گذرگاه‌ها… در هیچ شکل و با هیچ توجیهی، شهرفروشی نکنیم.



محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران  نیز درباره اخذ عوارض از تونل‌های شهری تهران گفت: آنطور که بررسی کردم خبری به عنوان شنیده و یا شایعه در رسانه‌ها منعکس شد که واکنش به این خبر زیاد بود و لایحه پیش‌نویسی در مطبوعات در این خصوص منتشر شده بود که فرایند کارشناسی آن را هنوز طی نکرده‌ایم و به عنوان پیشنهاد مطرح بوده است ولی به صورتی در جامعه مطرح شد که انگار تصویب شده است؛ اینگونه موارد باید با امضای شهردار به شورای شهر ارسال و مورد بحث قرار گیرد.

واکنش چهارم: شهردار تهران
به دلیل گستردگی واکنش‌ها و انتقادات به این لایحه پیروز حناچی، شهردار تهران نیز ناگزیر به واکنش شد: موضوع پولی شدن تردد از تونل‌ها در حوزه‌های کارشناسی مطرح است و لزومی ندارد مباحثی را که در حوزه کارشناسی در حال بررسی هستند، در رسانه‌ها مطرح کنیم. ممکن است در حوزه کارشناسی نظراتی مخالف این پیشنهاد باشد و برخی موافق، اما زمانی این موضوع عملیاتی می‌شود که شهردار تهران لایحه را به شورا ارسال کرده، شورا نیز آن را بپذیرد و عوارض برای تردد از تونل‌های پایتخت آن تعیین شود که هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاده است. هنگامی که هیچ یک از این اتفاقات نیفتاده پس موضوع خاصی مطرح نیست و از رسانه‌ای که این موضوع را منتشر کرده است گله مند هستم چرا که اساسا این موضوع واقعیت ندارد.

واکنش پنجم: معاون حمل و نقل شهرداری تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تکذیب خبر منتشر شده در باره عوارض تونل‌ها و پل‌های شهری در یادداشتی منتشر کرد که با اشاره به اینکه خبر منتشره حاوی حداقل سه دروغ است نوشت: مهمترین دروغ، پیشنهاد رقم «حداقل سه هزار تومان» است، در حالی که در پیش‌نویس لایحه پیشنهادی، رقم ۴۰۰ تومان برای تونل رسالت و ۸۰۰ تومان برای تونل‌های نیایش، توحید، شهدای غزه و طبقه دوم بزرگراه صدر پیشنهاد شده است که در صورت نداشتن معاینه فنی برتر (و داشتن معاینه فنی عادی) به ترتیب به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومان افزایش می‌یابد؛ بنابراین «حداقل ۳۰۰۰ تومان» دروغ است و واقعیت «حداکثر ۱۰۰۰ تومان» است.

حال با این حجم اظهار نظرها و تناقض گویی ها به نظر می رسد شورای شهری ها و مدیران شهری باید اندیشه دیگری برای راهبرد گران کردن شهر تهران در پیش بگیرند.
طرحی که انگار هنوز هیچ تفاهمی بر روی اجرای آن وجود ندارد و صرفا خبری برای راه رفتن روی اعصاب بهم ریخته مردم تحت فشار اقتصادی این روزهای ساکن تهران است.

انتهای پیام/

 
https://www.asrehamoon.ir/vdcgyu9q7ak9zt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما