تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۸
گزارش دانا از جوابیه پر ابهام وزارت نفت به یک خبر؛

«عذر بدتر از گناه» وزارت نفت برای توقف عرضه نفت در بورس انرژی

دلیل توقف عرضه نفت در بورس؛ عدم آمادگی شرکت‌های خصوصی نبوده و اجرای این راهکار به دلیل عدم پیگیری وزارت نفت در آستانه‌ی انحلال قرار دارد. دلیل عدم پیگیری وزارت نفت میتواند به انحصارطلبی این وزارت‌خانه، دلخوشی به معافیت‌های موقت آمریکا و عدم وجود متولی مشخص برای پیگیری این راهکار ارتباط داشته باشد.
«عذر بدتر از گناه» وزارت نفت برای توقف عرضه نفت در بورس انرژی
به گزارش خبرنگار عصرهامون، به نقل از راه دانا؛ اخیرا در پی انتشار خبری در شبکه اطلاع رسانی دانا با عنوان "پشت پرده تعلل وزارت نفت در عرضه آزمایشی بورس نفت/ از عدم اعتماد به بخش خصوصی تا کوتاه شدن دست شرکت ملی نفت از سود فروش نفت" جوابیه‌ای از سوی روابط عمومی وزارت نفت منتشر شده که بررسی این جوابیه نکات جالب توجهی از روند پیگیری عرضه نفت در بورس را  مشخص می‌کند. در این جوابیه ذکر شده که فرآیند عرضه نفت در بورس به دو عامل بستگی دارد: 1- آمادگی وزارت نفت 2- آمادگی خریداران بخش خصوصی. در ادامه جوابیه روابط عمومی وزارت نفت با زیرکی دلیل عدم عرضه سوم را به گردن بخش خصوصی انداخته و از عدم آمادگی این بخش سخن به میان آورده است.

در این بین چند نکته حائز اهمیت است:
آمادگی بخش خصوصی با خرید تمام نفت عرضه شده در بورس انرژی
نکته اول اینکه هدف از عرضه نفت در بورس، ایجاد بستری برای حضور تمامی شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی برای خرید نفت ایران در سازوکاری رقابتی و شفاف بود. بدین ترتیب نفت در سازوکاری مشخص طبق اطلاعیه بورس انرژی در بورس عرضه می‌شد و تمامی مشتریان داخلی و خارجی برای خرید آن اقدام می‌کردند. در نتیجه قضاوت درباره آمادگی یا عدم آمادگی شرکت‌های خصوصی برای خرید نفت ایران از بورس انرژی اساسا بی معنا است زیرا باید ابتدا نفت در بورس عرضه شود و در صورتی که به فروش نرفت؛ آن وقت به این نتیجه برسیم که خریداران آمادگی لازم را ندارند.

فروش یک میلیون بشکه نفت به بخش خصوصی
نکته دوم اینکه برای بررسی میزان توانمندی بخش خصوصی و عملیاتی بودن این راهکار ضدتحریمی ابتدا شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب کرد که یک میلیون بشکه نفت به صورت آزمایشی در بورس انرژی مطرح شود. در این راستا اولین عرضه نفت در بورس در تاریخ 6 آبان‌ماه انجام شد که طی آن 8 محموله‌ی 35 هزار بشکه‌ای (280 هزار بشکه) به قیمت 74.85 دلار به فروش رسید. 20 آبان ماه موعد دومین عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی بود. در این عرضه 700 هزار بشکه نفت با قیمت 64.97 دلار توسط شرکت‌های داخلی و خارجی خریداری شد. بدین صورت فروش یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در دو مرحله عرضه نفت در بورس خود گواه توانمندی و تمایل شرکت‌های داخلی و خارجی برای خرید نفت از سازوکار بورس است.

اگر قرار باشد که یک میلیون بشکه نفت به صورت آزمایشی در بورس عرضه شود و بعد از فروش موفق همه‌ی محموله‌ها باز هم وزارت نفت اینگونه نتیجه‌گیری کند که بخش خصوصی نمی‌تواند نفت را خریده و صادر کند؛ اساسا چرا نفت در بورس به صورت آزمایشی عرضه شد؟! وقتی خرید همه‌ی محموله‌های عرضه شده تنها در دو نوبت عرضه به معنای عدم توانایی شرکت‌های خصوصی است پس دقیقا چه اتفاقی باید می‌افتاد که توانمندی و تمایل شرکت‌های خصوصی برای خرید و صادرات نفت و اثرگذاری این راهکار در دور زدن تحریم‌های نفتی برای وزارت نفت اثبات شود؟!

نکته بعدی اینکه در سازوکار بورس انرژی هر شرکت داخلی و خارجی با رعایت استانداردها و شروط مشخص شده میتواند برای خرید نفت در بورس اقدام کند. سوال اصلی اینجاست که وزارت نفت چگونه درباره عدم توانمندی شرکت‌های خصوصی برای خرید نفت در بورس اظهارنظر میکند در حالی که هر شرکتی در هر کجای دنیا میتواند متقاضی خرید نفت ایران در بورس انرژی باشد. آیا وزارت نفت با همه شرکت‌های خصوصی در اقصی نقاط جهان به گفتگو پرداخته و به این نتیجه رسیده است؟!

 اگر مراد از شرکت‌های خصوصی صرفا شرکت‌های داخلی باشد باز هم در اصل قضیه تفاوتی حاصل نمی‌شود؛ زیرا عرضه نفت در بورس تنها برای شرکت‌های داخلی نبوده و میتواند بستری برای هدایت نیاز مشتریان خارجی به آن باشد. هم چنین اظهارات بخش خصوصی داخلی درباره سنگ‌اندازی‌ها و مخالفت وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس نیز جالب توجه است که با اندکی جستجو در فضای مجازی به راحتی قابل مشاهده است.
 
چرایی توقف عرضه نفت در بورس انرژی/ لزوم پیگیری راهکارهای ضد تحریمی
در مجموع به نظر میرسد که دلیل توقف عرضه نفت در بورس؛ عدم آمادگی شرکت‌های خصوصی نبوده و اجرای این راهکار ضدتحریمی به دلیل عدم پیگیری وزارت نفت در آستانه‌ی انحلال قرار دارد. دلیل عدم پیگیری وزارت نفت نیز میتواند به انحصارطلبی این وزارت‌خانه در فروش نفت، دلخوشی به معافیت‌های موقت آمریکا به خریداران نفتی و عدم وجود متولی مشخص برای پیگیری این راهکار ارتباط داشته باشد. آنچه واضح است توقف دوماهه اجرای این راهکار ضدتحریمی علیرغم موفقیت آن در فاز آزمایشی است که وزارت نفت باید پاسخگو باشد.
 
جلساتی که 8 ماه به طول انجامیده است
در بخشی دیگر از جوابیه ذکر شده که وزارت نفت نسبت به برگزاری جلسات همفکری با خریداران بالقوه بخش خصوصی اقداماتی کرده است تا در هرچه بهتر شده عرضه‌های آتی سازوکارهایی موثرتر در دستور کار قرار دهد. در این باره نیز چند نکته حائز اهمیت است. نکته اول اینکه از ابتدای خروج آمریکا از برجام تا به کنون حدودا 8 ماه میگذرد و در این 8 ماه تا کنون تنها یک میلیون بشکه نفت در بورس عرضه شده است. آیا تعلیق عرضه نفت در بورس به بهانه‌ی برگزاری جلسات آن هم با توجه به فرصت زیاد 8 ماهه اساسا محلی از اعراب دارد؟!

 درحالی حدودا دو ماه از آخرین عرضه نفت در بورس انرژی میگذرد که از ابتدای بازگشت تحریم‌های نفتی بارها کارشناسان حوزه انرژی بحث‌های لازم درباره ضرورت اجرای این راهکار و روش‌های موثر برای تسهیل شرایط برای بخش خصوصی و تقویت این راهکار ضدتحریمی را در فضای رسانه‌ای کشور مطرح کردند. در نتیجه به نظر می‌رسد توقف اجرای این راهکار ضدتحریمی به دلیل برگزاری جلسات و بهبود شرایط در عرضه‌های آتی، گفته‎ای از روی صداقت نباشد. اگر حتی این توجیه را بپذیریم باید پرسید که اساسا وزارت نفت به عنوان متولی اصلی فروش نفت کشور در این 8 ماه اخیر کجا بوده که نسبت به الزامات موفقیت عرضه نفت در بورس که از همان ابتدای خروج امریکا از برجام مطرح میشد اگاهی ندارد که حال میخواهد با برگزاری جلسات آگاهی کسب کند؟!
در صورت صحت این موضوع و پیگیری وزارت نفت برای آگاهی از سازوکارهای موثر در این حوزه برای موفقیت در عرضه‌های بعدی نفت در بورس؛ قطعا این وزارت‌خانه مستحضر است که کلیدی ترین نکته برای موفقیت این راهکار ضدتحریمی تداوم عرضه نفت در بورس به صورت منظم و در احجام بیشتر است. زیرا شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زمانی حاضر به ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در آن میشوند که به ثبات بازار نفت ایجاد شده در بورس اطمینان پیدا کنند.
ثبات بازار؛ عامل جذب مشتریان بخش خصوصی

در واقع ثبات بازار مهمترین نکته برای جذب مشتریان نفتی است. اگر یک میلیون بشکه نفت در بورس عرضه شود و بعد از دو ماه هنوز خبری از عرضه سوم نباشد قطعا این موضوع پیام مناسبی به بازار و سرمایه‌گذاران و خریداران مخابره نمی‌کند. سوال اساسی این است که چطور وزارت نفت که با هدف بهبود تاثیر این راهکار جلساتی برگزار کرده نسبت به کلیدی ترین نکته برای موفقیت عرضه نفت در بورس بی تفاوت بوده است؟!

عدم پاسخگویی نسبت به ابهامات مطرح شده این شائبه را تقویت میکند که اساسا هدف از برگزاری جلسات با شرکت‌های خصوصی بالقوه نه برای بسترسازی برای فروش نفت در سازوکار شفاف و رقابتی بورس بوده؛ بلکه همانند تجربه ‌های قبلی وزارت نفت تمایل دارد که خود با ارتباط‌گیری با مشتریان متقاضی نفت، نفت در چارچوبی غیر شفاف و با اعطای تخفیفات ویژه به فروش برساند. شایان ذکر است که پیگیری فروش نفت به بخش خصوصی در سازوکاری غیر از بستر شفاف و رقابتی بورس ممکن است باعث تکرار تجربیات تلخ گذشته شود. یادآور میشود که ارائه‌ی تخفیفات ویژه برای جذب مشتریان در سازوکاری غیرشفاف موضوعی است که روابط عمومی ززارت نفت چندی پیش در جوابیه‌ای به یکی از نمایندگان مجلس به آن اذعان کرده است. در جوابیه مذکور آمده است: « مضافاً باید به ایشان یادآوری کرد که استفاده از پکیج‌های ابزاری فروش از جمله ارائه تخفیف به مشتریان، به شرایط فصلی بازار و ... بر می‌گردد و امری اساساً متداول است.»

در مجموع توقف دو ماهه عرضه نفت در بورس به بهانه برگزاری جلسات برای بررسی راهکارهای موثر توسط وزارت نفت به هیچ وجه پذیرفته نیست. زیرا این وزارت‌خانه باید از مدت‌ها قبل الزامات لازم برای موفقیت این راهکار ضدتحریمی را بررسی میکرد. توقف ایجاد شده به دلیل کم‌کاری‌های این وزارت خانه و بی‌تفاوتی نسبت به بررسی راهکارهای دور زدن تحریم‌های نفتی بوده که ضربات جبران‌ناپذیری بر اطمینان بخش خصوصی به بازار ایجاد شده وارد کرده است.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdccimqsx2bqxp8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما