تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹
با وجود آغاز طرح احیای کارت های سوخت در کشور همچنان شاهد سرازیر شدن کارت های سوخت مهاجر به سیستان و بلوچستان و سوء استفاده قاچاقچیان از این سرمایه ملی هستیم.
سرازیر شدن کارت های سوخت مهاجر به سیستان و بلوچستان/ احیای سهمیه بندی بنزین راهی برای کاهش قاچاق
به گزارش عصرهامون، با نگاهی به تاریخچه کارت های سوخت می توان فهمید که پروژه استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین به دلیل جلوگیری از رشد فزاینده مصرف بنزین در دولت نهم و دهم کلید خورد و در دولت یازدهم با اما و اگرهایی همراه شد و حتی سخن از حذف آن به میان آمد تاجایی که بیژن زنگنه و وزیر نفت چندین نوبت از ابقا و یا حذف کارت سوخت سخن گفت اما با تصویب نمایندگان مجلس همچنان برای دریافت سوخت باید کارت همراه داشت، البته در استان های مرکزی کشور این کارت سوخت می‌تواند از جایگاه دار اخذ شود و یا هر کس از کارت شخصی خودروی خود برای سوخت‌گیری استفاده کند.

این موضوع باعث شده تا شرایط برای خرید و فروش کارت های سوخت فراهم شود اقدامی که شاید در نگاه اول کار بیهوده‌ای باشد، چون کارت سوخت برای مردم تقریبا هیچ خاصیتی ندارد، اما همین کارت های سوخت در استانی چون سیستان و بلوچستان همچون طلا با ارزش بوده و برخی جایگاه‌ داران سوخت برای خرید کارت سوخت مردم حاضرند، مبالغی بین 30 تا 50 هزار تومان هزینه کنند و حتی پیج هایی در شبکه های اجتماعی برای خرید و فروش کارت های سوخت ایجاد شده و تجارتی میلیونی برای سودجویان ایجاد شد.

از سوی دیگر علاوه بر کارت های بنزین، کارت سوخت گازوئیل هم خرید و فروش می‌شود و در خلا نظارتی برای بازار خود ضوابطی را نیز تعیین کرده‌اند که فرد فروشنده باید سفته‌ای را به جایگاه دار بدهد، تا ضمانتی باشد که فروشنده، کارت سوخت گازوئیل خود را باطل نکند و در بعضی موارد مشاهده شده که کارت سوخت گازوئیل اجاره هم داده می‌شود تا با مهاجرت به استان های مرزی در آنجا مورد استفاده قاچاقچیان قرار گیرد.

سود 37هزار میلیاردی قاچاقچیان سوخت
با توجه به اینکه  هم اکنون هر لیتر بنزین معمولی با قیمت هزار تومان عرضه می شود با اندکی حساب و کتاب می توان فهمید که قیمت بنزین در ایران چیزی حدود 7 سنت بوده که پس از قاچاق شدن توسط سودجویان به دیگر کشورهای همسایه به خصوص پاکستان، افغانستان و عراق نیز سود سرشاری نصیب قاچاقچیان می‌کند به گونه ای که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، متوسط سودی که قاچاقچیان از فروش غیرمجاز یک لیتر سوخت به ۷ کشور همسایه که دارای مرز خاکی با ایران هستند، کسب می‌کنند حدود ۹هزار۴۰۰ تومان است که این سود میتواند هر کسی را متعجب کند.

با این حال این ارقام تنها برآوردهایی از میزان قاچاق است و ارقام دقیقی در این خصوص وجود ندارد، اما اگر آمارهای ارائه شده توسط علی مویدی خرم آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز مبنی بر قاچاق یک میلیارد لیتر در سه ماه از سال را مبنای محاسبات قرار دهیم، به این معناست که در کل سال جاری میزان قاچاق سوخت به حدود ۴ میلیارد لیتر خواهد رسید، بنابراین با در نظر گرفتن متوسط سود ۹هزار۴۰۰ تومانی هر لیتر قاچاق سوخت، مجموع سودی که در کل سال جاری عاید قاچاقچیان سوخت می‌شود بالغ بر ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.
 
احیای کارت های سوخت راهی برای کاهش قاچاق
در همین رابطه احمد علی موهبتی با تاکید بر اینکه احیای طرح کارت سوخت بهترین راه جلوگیری از قاچاق است، گفت: منشا ۸۰ درصد قاچاق در مناطق مرزی، استان‌های دیگر کشور است که وارد  سیستان و بلوچستان  می‌شود. اگر در کل کشور طرح کارت سوخت اجرا شود، حتما از قاچاق بنزین و گازوئیل جلوگیری خواهد شد.

این صحبت استاندار سیستان و بلوچستان در حالی بیان می شود که بنا بر اعلام مسئولین مربوطه تاکنون بیش از ده ها هزار کارت سوخت مهاجر مسدود شده و همچنان این طرح در استان ادامه دارد اما باز هم همه روزه شاهد قاچاق فراوان سوخت و حوادث تلخ در جاده های جنوب شرق هستیم.

 بازدیدهای سرزده و تحقیق درست بهترین راه پیگیری از تخلفات سوختی
سرپرست اداره پیشگیری های امنیتی وضعی و انتظامی دادگستری کل سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به اینکه احیای کارت های سوخت گزینه اول برای پیشگیری از قاچاق است، گفت: اگر طرح احیای کارت های سوخت در همه کشور اجرا شود و دیگر بدون کارت به خودروها سوخت داده نشود دیگر شاهد سرازیر شدن کارت های مهاجر به جنوب شرق کشور نخواهیم بود.

وی افزود: بجز کارت های مهاجر، ورود سوخت قاچاق از استان های همجوار نیز یکی دیگر از معضلات پیش روی ماست که با احیای کارت های سوخت دیگر این موضوع نیز تاحدودی حل خواهد شد.

غلامرضا باغ شیرین  با اشاره به اینکه باید جلوی سوء استفاده از کارت های سوخت گرفته شود، تصریح کرد: با رصد تراکنش های کارت های غیربومی چیزی در حدود 150هزار کارت بنزین و گازوئیل مسدود شده است.

وی همچنین با بیان این مطلب که بازدید سرزده از جایگاه های سوخت هم ضروری است، خاطرنشان کرد: باید به صورت دوره ای از مراکز عرضه سوخت بازدید شود تا جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود.
 
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcjxaevxuqeymz.fsfu.html
منبع : عصرهامون
نام شما
آدرس ايميل شما