تاریخ انتشار :جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۱۰
رییس ایستگاه راه آهن میرجاوه گفت:درچهلمین بهار انقلاب، کلنگ خط استاندارد راه آهن زاهدان به میرجاوه و در ادامه به سمت منطقه ویژه اقتصادی به زمین زده می شود.
راه آهن زمینه ساز توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان/کلنگ زنی خط زاهدان به منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه در چهلمین بهار انقلاب
به گزارش سرویس اقتصادی عصرهامون، به نقل از پایگاه خبری لادیز؛راه آهن شهرستان میرجاوه با قدمتی بیش از صد سال، سیستان و بلوچستان را به پاکستان و کشورهای شرق آسیا متصل می کند،راه آهن میرجاوه یا خط عریض درسال های 1996و1997 میلادی توسط استعمار پیر جهت اهداف توسعه طلبانه و انتقال نیرو و تجهیزات از هندوستان برای رسیدن به مرزهای کشور شوروی سابق، بدون هیچگونه زیرسازی بر روی بسترطبیعی خاک احداث شده است.
در جنگ جهانی دوم  تمام نیروها و تجهیزات انگلستان از طریق هندوستان تامین می شد بنابراین برای اینکه بتوانند با سرعت بیشترنیروها و تجهیزات خود را به شوروی ارسال کنند تصمیم به احداث خط راه آهن میرجاوه گرفتند و راه آهن میرجاوه در ابتدا کاربرد نظامی داشته است چراکه این مسیر نزدیک ترین راه برای رسیدن به شوروی سابق بود.


راه آهن میرجاوه به زاهدان شاه راه ارتباطی شرق به غرب است
رییس ایستگاه راه آهن میرجاوه در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد: خط راه آهن میرجاوه قبل از انقلاب توسط انگلیسی ها جهت اهداف نظامی طراحی  و برای جابجایی بار و مسافر به صورت استاندارد طراحی نشده بود که بعد از پیروزی نظام شکوهمندجمهوری اسلامی ایران این خط طی چندین مرحله بازسازی و تقویت شد و به عنوان خط مسافری و باری مورد استفاده قرارگرفت.
علی ریگی افزود: خط راه آهن میرجاوه تادهه 70 علاوه برجابجایی بار برای جابجایی مسافر و گردشگر به خصوص زوار استفاده می شد و هم اکنون برای جابجایی بار از این خط استفاده می شود و هر رام قطار چیزی حدود هزار تن بار جابجا می کند.
وی با بیان اینکه جابجایی بار توسط خط راه آهن میرجاوه پس از پیروزی انقلاب چندصدبرابر شده، خاطرنشان کرد: میزان رشد جابجایی بار توسط خط راه آهن میرجاوه پس از پیروزی انقلاب به هیچ وجه قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و علاوه برتقویت خطوط و سوزن ها، اقدامات زیادی همزمان در مسیر میرجاوه به زاهدان انجام گرفته که از آن جمله می توان به افزایش طول خط راه آهن اشاره کرد.
ریگی اذعان کرد:احداث فیبرنوری از زاهدان تا ایستگاه میل 72، احداث موتورخانه و سیستم روشنایی در میل72میرجاوه و ایستگاه های طول خط، احداث جایگاه سوخت دیزل درمیرجاوه، توسعه راه آهن استان و احداث راه آهن کرمان به زاهدان از جمله اقدامات انجام شده در جهت ارتقای راه آهن پس از انقلاب است.
وی ادامه داد:احداث پارک و نصب دستگاه های تندرستی در محل ایستگاه راه آهن میرجاوه، اختصاص زمین های بازی به جوانان، همکاری و توسعه ابنیه تاریخی راه آهن به کمک میراث فرهنگی، انجام کارهای فرهنگی و استخدام نیروهای بومی از دیگر اقدامات انجام شده راه آهن میرجاوه است.
رییس ایستگاه راه آهن شهرستان میرجاوه افزود: خط راه آهن میرجاوه از کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان شروع و درمرکز استان سیستان و بلوچستان خاتمه می یابد و 94 کیلومتر از این خط ریلی در خاک کشورمان قراردارد که از ایستگاه میل 72در نقطه صفر مرزی آغاز و تا زاهدان ادامه پیدا می کند و عمده کالاهای صادراتی از این خط شامل کاشی، قیر، سیمان، گوگرد،خرماو کالاهای وارداتی شامل برنج، کنجد و میوه است.
وی تصریح کرد: درچهلمین بهار انقلاب، کلنگ خط استاندارد راه آهن زاهدان به میرجاوه و در ادامه به سمت منطقه ویژه اقتصادی به زمین زده می شود و درصورت موافقت فنی شاهد احداث ایستگاه درمنطقه ویژه اقتصادی میرجاوه خواهیم بود این طرح یکی از قدیمی ترین آرزوهای مردم منطقه و یکی ازشاخص های مهم توسعه منطقه است.
ریگی افتتاح خط راه آهن به سمت منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه را سبب رشد و توسعه اقتصادی منطقه دانست و بیان کرد: درصورت به سرانجام رسیدن این طرح، شاهد کاهش بیکاری، رشد تجارت و همچنین رشد خدمات رسانی و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرستان به واسطه حضور میهمانان و گردشگران خواهیم بود.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcewf8zvjh87oi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما