ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> بزرگراه و راه روستایی آسفالته؛ دستاورد انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان | عصر هامون
تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۷
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: قبل از انقلاب حتی یک کیلومتر بزرگراه در استان نداشتیم و هیچ یک از راه های روستایی آسفالت نبوده است.
بزرگراه و راه روستایی آسفالته؛ دستاورد انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان
مسعود مالکی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون، با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب حتی یک کیلومتر آزاد راه، بزرگراه و راه روستایی آسفالته نداشتیم اظهار کرد: کل راه های استان در آن زمان 5هزار و 196 کیلومتر بوده که تنها 873 کیلومتر از این راه ها آسفالت داشت و هزار و 800 کیلومتر از آن را راه شوسه خاکی روستایی تشکیل می داد.
 

وی ادامه داد: قبل از انقلاب فقط 17 درصد راه های استان آسفالته بود، در حالی که پس از آن 294 کیلومتر بزرگراه در استان ایجاد شد که 74 کیلومتر از آن ظرف سه سال اخیر احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه کلیه راه های روستایی تا قبل از سال 57 از نعمت آسفالت محروم بود اذعان کرد: در حال حاضر 7 هزار کیلومتر راه روستایی در استان داریم؛ این عدد 7/4 درصد از کل این راهها را در کشور شامل می شود که به برکت انقلاب اسلامی تا امروز 3 هزار و90 کیلومتر آن آسفالت شده است.

مالکی میزان راه های اصلی و فرعی احداث شده در سال های اخیر را 784 کیلومتر اعلام کرد و افزود: برای ایجاد این مسیرها، 476 میلیارد تومان هزینه صرف شده که این خود درصد برخورداری راه های روستایی استان را نیز از 27 به 37 درصد رسانده است.

وی محرومیت ها و عقب افتادگی ها در استان را میراث به جا مانده از قبل انقلاب دانست و تصریح کرد: هیچ یک از استان های کشور به اندازه سیستان و بلوچستان راه مواصلاتی ندارد، اما آنچه باعث شده تا از شاخص های کشوری عقب بمانیم وسعت استان و پراکندگی شهرهاست.

وی با بیان اینکه کل راه های کشور در حال حاضر 288 هزار کیلومتر است که سیستان و بلوچستان به اندازه 24هزار و 83 کیلومتر از این رقم سهم دارد افزود: 16 هزار و 626 کیلومتر از جاده های کشور بزرگراه و بقیه دوطرف است که این استان با تخصیص حدود 1/6 درصد از این رقم، رتبه 22 در سطح کشور را دارد.

وی با بیان اینکه طول بزرگراه های استان نسبت به شاخص کشوری پایین تر است اذعان کرد: اگر بخواهیم خود را به شاخص ملی برسانیم باید هزار و 600  کیلومتر بزرگراه دیگر احداث کنیم که این امر نیازمند 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اولین جاده دو بانده استان در سال 85 از پلیس راه زاهدان به سمت کوله سنگی به طول 7 کیلومتر ساخته شد.
 

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه تا قبل از انقلاب در استان تنها پل های خیلی کوچک وجود داشته که تعدادشان کمتر از 100 دستگاه بوده تصریح کرد: از سال 57 به بعد بیش از 300 دستگاه پل در سطح استان احداث شده که تعداد قابل توجهی از آن ها طول بالایی دارند؛ پس از پیروزی انقلاب تنها در محدوده حرمک تا سه راهی دشتیک 70 پل ساخته شده است.

وی گفت: جمعیت شهری استان نسبت به اول انقلاب 8/5 برابر افزایش پیدا کرده و شهرنشینی در سیستان و بلوچستان 25 درصد رشد داشته است.

وی افزود: کاهش جمعیت خانوارها پس از انقلاب باعث شده تا تعداد خانوار شهری 9/83 برابر شود.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب شمار واحدهای مسکونی شهری در استان 50 هزار واحد بیشتر نبوده اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون 488 هزار واحد مسکونی در سطح استان ساخته شده، یعنی به طور متوسط در هر سال 12 هزار واحد مسکونی احداث شده و تراکم خانواده در هر واحد مسکونی در شهر ها 1/23 درصد می باشد.

وی در پایان اذعان داشت: برای جوابگویی به نیاز مسکن در استان باید هر سال 20 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcexv8zxjh87wi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما