دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ,24 June 2019
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
راهکارهای تقویت حافظه کودک
 
یک متخصص اطفال گفت: برای افزایش حافظه کودک می‌توان از انواع نان گندم و ماکارونی و یا جوی شیرین نشده همراه با انواع توت‌ها به عنوان صبحانه استفاده کرد.
به گزارش عصر هامون به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: برای تقویت حافظه کودک کارهای زیادی می‌توان انجام داد اما در مرحله اول باید به تغذیه کودک توجه شود؛ اگر مغز سرد باشد توان تمرکز در افراد کم می‌شود و اگر گرم باشد شخص باهوش می‌شود، اگر مغز خیلی گرم شود کودک حاضر جواب و بی‌قرار می‌شود.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه باید گرمای مغز استاندارد باشد، گفت: برای گرم کردن فوری مغز استشمام عطر‌های گرم مانند گل محمدی، یاس، گل مریم در هنگام خواب و مالش روغن کنجد روی ملاج مفید است؛ همچنین به کودک در این مواقع می‌توانید خوراگ گرم بدهید.

محتشمی ادامه داد: غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین ماده مغذی برای افزایش حافظه کودک است که عمدتا در تخم‌مرغ‌ یافت می‌شود همچنین برای رشد و تقویت مغز دارای اهمیت خاصی هستند؛ علاوه بر این برای افزایش حافظه کودک می‌توان از انواع نان گندم و ماکارونی و یا جوی شیرین نشده همراه با انواع توت‌ها به عنوان صبحانه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان در انواع میوه و سبزیجات خام پیدا کرد، گفت: بسیاری از انواع لوبیا‌ها نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛  لوبیا برای مغز کودکان بسیار مفید است، چون دارای انرژی ناشی از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و ویتامین و مواد معدنی هستند، لوبیا سطح انرژی را بالا نگه می‌دارد، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی در مقایسه با سایر انواع لوبیا حاوی مقدار بیشتری از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که برای رشد و عملکرد مغز بسیار مفید و سودمند است.

 اسید‌های چرب امگا ۳ را در تقویت حافظه از یاد نبرید
وی با تاکید بر اینکه اسید‌های چرب امگا ۳ نقش موثری در تقویت حافظه دارند، گفت: این اسید را می‌توان در روغن زیتون، آجیل، آووکادو، سالمون و تن ماهی پیدا کرد؛ اسید‌های چرب عملکرد شناختی حافظه را تقویت می‌کنند، تخم کتان‌ها نیز سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند و خوشبختانه بسیاری از کودکان این ماده غذایی را به راحتی در برنامه غذایی‌شان می‌پذیرند.

این متخصص اطفال گفت: بدن کودک را همیشه به اندازه کافی مرطوب نگه دارید؛ هرگز برای مرطوب نگه داشتن بدن کودک به او نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی ندهید؛ سعی کنید همیشه در یخچال خود ماست، شیر سویا و پنیر داشته باشید چرا که این مواد غذایی منبع خوبی از کلسیم محسوب می‌شوند.

محتشمی با بیان اینکه مصرف آهن، سطح هوشیاری ذهنی و نیز انرژی بدن را افزایش می‌دهد، بیان کرد: گوشت مرغ، انواع گوشت قرمز، لوبیا‌ها و میوه‌جات خشک از منابع خوب آهن به شمار می‌روند.

وی درباره مواد غذایی موثر در رشد و تقویت مغز و حافظه کودکان، گفت: برای صبحانه غلات، نان تست، آب میوه طبیعی، ساندویچ کره بادام زمینی و شیر منابع مناسبی برای تامین انرژی و رساندن مواد مغذی به بدن کودک هستند؛ اگر کودک شما بعد از خوردن یک وعده اصلی همچنان احساس گرسنگی کرد می‌توانید به او سالاد میوه، بستنی میوه‌ای، یا یک مشت آجیل بدهید.

غلات سبوس دار عامل تقویت حافظه کودک
وی ادامه داد: غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخود فرنگی و عدس از روغن بسیار مفیدی برخوردارند که برای تقویت حافظه کودکان لازم است؛ غلات سبوس دار مانند نان تولید گلوکز می‌کنند که به عنوان منبع انرژی مغز به آن نیازمند است، غلات سبوس دار حاوی ویتامین ب هم هستند که برای سیستم عصبی مفید است.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۱۰۳۵۰


ارسال