ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> سایه گرانی بر یار مهربان | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
نارضایتی از باب افزایش قیمت کتب عمدتا به دلیل گرانی کاغذ و سایر ملزومات چاپ، در کنار تکراری بودن عناوین کتاب ها از جمله پرتکرارترین شکایت های مردم در روزهای اخیر است که این مساله در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمود یافته است.
سایه گرانی بر
به گزارش عصرهامون به نقل از  ایرنا، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، که پیش از این و در ادوار گذشته محل محبوب علاقه مندان و کتابخوانانی بود که می توانستند کتاب هایی را از آنجا و با تخفیف هایی خوب و منصفانه تهیه کنند، این روزها همانند بسیاری از عرصه ها، دچار گرانی و گلایه از کاهش قدرت خرید مردم شده است.

در این شرایط بسیاری از علاقه مندان به کتاب مجبور شده اند تا صرفا کتاب های ضروری و اجباریشان را تهیه کنند.

**فشار ملموس اقتصادی
مدیر داخلی انتشارات یکی از انتشارات موسیقی در تشریح وضعیت موجود در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا گفت: به دلیل مشکلات و شرایط اقتصادی حاضر، کار در بخش های مختلفی در حرفه انتشارات سخت تر شده است و فقط شامل حال نشر موسیقی نمی شود. در این میان نشر موسیقی هم دغدغه های خودش را دارد چه در بخش کتاب و چه در بخش انتشار آثار صوتی و به دلیل مشکلات عدیده در این حوزه شاید سختی ها هم از نظر ممیزی و هم از نظر تولید تا حدی کمی بیشتر می شود.

وی افزود: هزینه تولید در انتشارت مرتبط با آثار موسیقی به دلیل تحریم ها و تورم بالا رفته است و هزینه تولید یک اثر صوتی خیلی زیاد شده است و برای همین قیمت آن اثر به مراتب بالاتر از قبل و خرید مردم کمتر شده است. هزینه تولید کتاب هم البته از این مساله جدا نیست چرا که قیمت کاغذ به شدت بالا رفته است ولی چاره ای نیست؛ ما اگرچه به سختی تولید می کنیم و از آن طرف فروش هم سخت تر می شود.

«امسال خرید کمتر شده و تقاضا نسبت به سال های پیش خیلی کمتر شده است. این مساله قابل لمس است؛ دوستدارانی هستند که به دلیل تحصیل یا کارشان باید آثار را بخرند و مجبور هستند خرید کنند و حالا به دلیل شرایط موجود کم کم می خرند؛ یعنی اگر قبلا 5تا سی.دی و پنج کتاب می خریدند، حال یک سی.دی برمی دارند و دو تا کتاب و با احتیاط جلو می روند».

عموم مردم هم که قبلا اتفاقی خرید می کردند ،حالا به نوعی حذف شده اند. مردم اولین چیزی که از سبد خریدشان حذف می کنند، اتفاقا فرهنگ است و البته که نباید این گونه باشد و در هیچ جامعه ای این گونه نیست. ولی در ایران اولین چیزی که مردم از اولویت خارج می کنند کتاب و سی.دی و سینما و تئاتر است؛ البته حق هم دارند برای این که بخش های دیگر را باید تامین کنند.

این ناشر فعال در حوزه موسیقی در توضیح طیف مخاطبین آثارشان خاطرنشان کرد: مخاطبین ما چند دسته هستند: کسانی که تخصصی موسیقی کار می کنند (دانشجویان و اساتید موسیقی) و بخشی مردم عامی اند که بیشتر مخاطب شنیدن هستند تا کتاب؛ بقیه هم کسانی هستند که در حال شروع آموختن نواختن یک ساز هستند و کتاب های آموزشی ما را تهیه می کنند.

«بخش عمده و تمرکز حال حاضر ما روی کتاب های موسیقی است، آثار صوتی همیشه بوده است و در واقع ما هر دو هفته یکبار یک اثر صوتی منتشر می کنیم ولی در بخش پژوهشی و کتاب هایی که در این حوزه هست خیلی کار می کنیم».

موسوی در توضیح این که چرا سیاست انتشارتشان تمرکز روی کتاب است، ادامه داد: در این حوزه نیاز هست چرا که هر تولید دانشی می خواهد و اگر قرار است که استادی تولیدی داشته باشد، هنرجو نیاز به کتاب دارد و در نتیجه نیاز به تولید این کتاب هست. و این کتاب می شود آن بار علمی که آن هنرجو دارد.

**کار فرهنگی یا فروشندگی؟
حسین زادگان مدیر داخلی انتشارات در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درباره وضعیت عمومی فروش انتشاراتش در نمایشگاه امسال گفت: اتفاقی که افتاده است این است که استقبال امسال بیش از پارسال بوده و ما حدود 20 درصد رشد فروش داشته ایم. و این فقط به نمایشگاه مربوط نمی شود و فروش ما در نشر، پخش و فروشگاه هم به همین شکل بوده است.

«دلیل این مساله البته این است که برخلاف بسیاری از چیزهایی که خیلی گران شدند، کتاب خیلی گران نشد. حتی در سال گذشته ما کلا افزایش زیادی نداشتیم و در سال 97 نسبت به 96، 20 درصد افزایش قیمت داشتیم. در نهایت وضعیت این گونه بوده که شرایط تولید مقداری سخت تر شده ولی فروش کمتر نشده است».

وی افزود: ما در سال گذشته صد عنوان کتاب منتشر کردیم که بیشترین درصد عنوان این آثار و به تبع آن بیشترین فروش ما در رمان و داستان و بعد از آن فلسفه و تاریخ بوده است.

این مدیر انتشارات در پاسخ به این سوال که آیا رضایت از شغل و حرفه خود دارد بیان داشت: این شغل توسط پدرم انجام شده است و ما نزدیک 45 سال تجربه در این حوزه داریم و هرچه داریم از همین راه است. خدا را شکر می کنم ودر طی این سال ها ما کار دیگری جز این نداشته ایم. برخی در کنار کار کتاب البته ساختمان سازی و خرید و فروش دارند و به نوعی کارهای دیگری می کنند ولی ما تنها کار زندگی مان نشر، پخش و فروش کتاب است.

حسین زادگان در توصیف وضعیت ناشران در صنعت نشر خاطر نشان کرد: اکثر ناشران بزرگ تحصیلات آنچنانی ندارند. چون اکثر آنها متعلق به دهه 30 و 40 هستند. خیلی ها هستند که فقط به عنوان یک شغل به انتشارت نگاه می کنند، یعنی تمایزی بین این کار با بقالی قائل نیستند.

«نمی خواهم بگویم بقالی شغل بدی است، می خواهم بگویم این کار که کاری فرهنگی است با فروشندگی صرف، برایشان هیچ فرقی ندارد؛ البته که در این میان برخی هستند که دارند با عشق کار می کنند».

**نمایشگاه یا فروشگاه؟
حسین زادگان در تشریح مشکلات نمایشگاه کتاب تصریح کرد: ما هرچه می خواهیم به سمت نمایشگاهی شدن پیش برویم، نمی شود. شما اگر قدمی در همین نمایشگاه بزنید می بینید که بسیاری از کتاب هایی که در غرفه های مختلف فروخته می شوند، تکراری است. یعنی 20 ناشر آمده اند و 20 غرفه گرفته اند، کتاب ها را بین خودشان تقسیم کرده اند و می فروشند و این عملا فلسفه نمایشگاه را زیر سوال می برد. یعنی عملا اینجا به یک فروشگاه تبدیل شده است. اگر مقداری بررسی و نظارت بیشتری شود که این گونه اتفاقات نیفتند مسلما به بهبود نمایشگاه کمک می شود.

«یکی از ممهمترین مشکلات در صنعت نشر این است که عده ای از ناشران هر کتابی را که می بینند می فروشد را دوباره ترجمه جدید می کنند و یا الکی اسم مترجم را عوض می کنند. امسال کتاب ملت عشق را اگر نگاه کنید، خیلی از غرفه ها دارند».

وی افزود: دلیل این مساله این است که ایران جزو کنوانسیون کپی رایت نیست در نتیجه این اتفاق می افتد؛ این مساله کار یک ناشر و دو ناشر نیست که اگر جلویشان گرفته شود مشکل حل می شود، این موضوع باید توسط حکومت و دولت به نتیجه برسد.

«یک مساله دیگر این است که امسال ما خریداران عمده و خوبی چون کتابخانه هایی را که از ما چندین نسخه خریداری می کردند، از دست داده ایم. انگار امسال بودجه ای برای کتابخانه ها و یا ادارات دولتی همچون بانک ها تخصیص داده نشده است؛ چون ریزشی محسوس در مورد این نهادها و ارگان هایی که قبلا بخشی مهم از خریداران ما بوده اند را از دست داده ایم».


انتهای پیام /
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcfmydyyw6dyya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما