به گزارش
عصرهامون به نقل از فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش در مراسم احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب که در دبیرستان شهید آیتالله مدرس برگزار شد، اظهار داشت: مدرسه آیتالله مدرس یکی از مدارس ماندگار در شهرستان ری است که امثال آن در جایجای کشور وجود دارد و وجه تمایز این مدارس ساختمان، فضای بزرگ، امکانات و تجهیزات نیست و نیروی انسانی علاقهمند، کاربلد و مدیریت شایسته این مدارس را به مراکزی ممتاز و برجسته در تاریخ نظام آموزشوپرورش تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه حدود 100 مدرسه ماندگار در کشور شناسایی و مجوز دادهشده است، ادامه داد: آنچه باید از تجربه این مدارس استفاده شود مدارس بهعنوان کانون تربیتی محله و مرجع تبدیل شود.
وزیر آموزشوپرورش مدرسه را بهعنوان اصلیترین محل تعلیم و تربیت فرزندان دانست و افزود: وزارت آموزشوپرورش بزرگ و بالنده نمیشود مگر کیفیت مدارس بالا رود و به بلوغ شایسته دست یابد و تصمیمگیری و تصمیمسازیها باید در مدارس شکل گیرد.
بطحایی با تأکید بر اینکه مدرسه محوری سیاست و هدف جدی وزارت آموزشوپرورش است، بیان کرد: مدارس باید بهعنوان یک هویت مستقل مطرح و روی پای خود بایستد.
وی مدرسه را کانون اصلی تعلیم و تربیت اعلام کرد و یادآور شد: مدارسی چون مدرس، البرز، مروی و دارالفنون روزگاری ماندگار و ممتاز شدند که در زمان خود تصمیم گیر بوده و دستشان برای امور خود بهجایی دراز نبود.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در طول تاریخ سیطره اداری در نظام آموزشوپرورش گسترش و باعث ناکارآمدی مدارس شده، ابراز داشت: امروز در آموزشوپرورش 700 صفحه مصوبه داریم و مدیران آموزشوپرورش برای هر کاری باید این کتاب را مرور و تصمیمگیری کنند.
بطحایی با بیان اینکه در برخی استانها هزار بخشنامه به مدارس ابلاغشده، اضافه کرد: گسترش فضای اداری مهمترین عامل ناکارآمدی مدارس است و در چنین جو حاکمی قطعاً مدارسی ماندگار مثل دبیرستان شهید آیتالله مدرس نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه با این مصوبات و بخشنامههای دست و پاگیر خلاقیت، نوآوری و انگیزه در مدارس را در زیر پارچهای مخفی کردهایم، اظهار داشت: در تمام 110 هزار مدرسه کشور مدیران، معلمان، مشاوران و مربیانی داریم که توانمندی آنها از یک وزیر بیشتر نباشد کمتر نیست و میتوانند بهراحتی تصمیمساز باشند و برای کوچکترین موضوع چشمانشان به مراجع بالاتری نباشد.
وزیر آموزشوپرورش اولین مانع حرف درست و اصولی محوریت مدارس مقاومت در برابر این اقدام ارزشمند عنوان کرد و گفت: در حوزههای اداری باید بپذیریم ما خادم و نوکر مدرسه هستیم و نه وزیر، مدیر و معلم مجموعه و با این نگاه مدرسه هر چه نیاز داشته باشد پیگیر و انجام میدهیم.
بطحایی با تأکید بر اینکه باحوصله، صبوری، باور و ایمان مسیر آموزشوپرورش در این ریل باید اصلاح شود، اضافه کرد: مدرسه محوری سیاست جدی وزارت آموزشوپرورش است و مشکلات موجود و مطرحشده در این نشست در حوزه تعلیم و تربیت حل نمیشود مگر این اتفاق خوب و بزرگ در مجموعه بزرگ آموزشوپرورش رخ دهد.
وی با بیان اینکه استان تهران یکی از محرومترین ادارات آموزشوپرورش از حیث فضا و تجهیزات است، خاطرنشان کرد: تهران و شهرستانهای آن بعد از سیستان و بلوچستان بدترین فضاهای آموزشی ازلحاظ تراکم دانشآموز، ایمنی و فرسودگی مدارس را دارد و امیدواریم با اختصاص اعتبارات خوبی که در سال 98 از سوی مجلس اختصاصیافته در راستای حل این معضل گام برداریم.
وزیر آموزشوپرورش کیفیت نیروی انسانی را در آموزشوپرورش استان تهران خوب برشمرد و تصریح کرد: معلم حرف اول را در تحول میزند و با داشتن بهترین فضا، کتاب و تجهیزات در صورت نبود معلمی کاربلد، متخصص و باانگیزه همه این امکانات بیخاصیت خواهد شد.
بطحایی در پایان با بیان اینکه اعتبار لازم برای آغاز مقاومسازی و ترمیم دبیرستان شهید مدرس ابلاغ و بهسرعت عملیات آن آغاز میشود، بیان کرد: این مجموعه مهم که نمادی مهم در شهرستان ری است و بیش از 100 شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده با احیای آن ضمن بالا رفتن ظرفیت موجود یادآور رشادتهای دفاع مقدس و خدمات بزرگانی که در این کانون تربیتشدهاند بوده و با احیای آن با شکل و شمایل جدید ارائه خدمات خواهد کرد.
انتهای پیام/