با این که به کار گیری سیستمهای هوشمند در کنترل حمل و نقل و ترافیک شهرها هزینه بر است اما در حقیقت حمل ونقل عمومی هوشمند علاوه بر ضرورت، یکی از شاخصهای توسعه یافتگی شهرها در عصر حاضر محسوب میشود.
هوشمندسازی سیستم حمل و نقل تربت حیدریه؛ هزینهبر اما ضروری
4 خرداد 1398 ساعت 6:00
با این که به کار گیری سیستمهای هوشمند در کنترل حمل و نقل و ترافیک شهرها هزینه بر است اما در حقیقت حمل ونقل عمومی هوشمند علاوه بر ضرورت، یکی از شاخصهای توسعه یافتگی شهرها در عصر حاضر محسوب میشود.
به گزارش عصرهامون به نقل از تابان تربت؛ هشتم شهریور سال ۱۳۹۵ بود که رسانهها خبر خوشایندی برای شهر ۱۳۰ هزارنفری تربتحیدریه منتشر کردند مبنی بر اینکه مرکز کنترل ترافیک این شهر بهعنوان سومین مرکز کنترل ترافیک خراسان رضوی به بهرهبرداری رسید.
پس از تصویب راهاندازی مرکز کنترل ترافیک تربتحیدریه در شورای شهر چهارم، این مرکز با همت دستاندرکاران شهرداری و راهنمایی و رانندگی و با مشارکت صنف طلافروشان میدان مرکزی در مدت کمتر از دو ماه و با هزینه بری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در محل شهرداری افتتاح شد.
انتظار میرفت با نصب ۸ دوربین مجهز در نقاط پرتردد و میادین اصلی شهر، سروسامان بهتر و شایستهتری به اوضاع حملونقل و ترافیکی شهر داده شود، چراکه به لحاظ فنی این مرکز بهگونهای طراحیشده بود که بنا به مقتضیات زمان و مکان، قابل توسعه، اما گسترش آن نیازمند تخصیص و اعتبارات لازم بود.
حالا پس از گذشت حدود سه سال از افتتاح این مرکز که قرار بود بهنوعی فاز نخست هوشمند سازی شهر تربتحیدریه باشد وضعیت به گذشته برگشته و خبری از این مرکز کنترل و دوربینهای نصبشده در سطح شهر نیست!!
سرعت گیر هایی که نفس گیر شدند
رئیس کمیسیون عمران شهرسازی شورای اسلامی شهر تربتحیدریه در این خصوص میافزاید: به لطف شورای ترافیک شهرستان از گذشته تاکنون ١٣٦ سرعتگیر در سطح معابر شهر مجوز دادهشده که این برای شهر تربتحیدریه بسیار بالاست.
مهسا رمضان پور گفت: اعضای شورای ترافیک شهرستان از فرمانداری، شهرداری، پلیس راهور، حملونقل ترافیک، راه و شهرسازی هستند که به نظر میآید باید همه مصوبات آن کارشناسی شده باشد و نیز مرحله اجرا که با شهرداری است باید بر مبنای استاندارد باشد، ولی متأسفانه این موضوع گواه این است که نه کارشناسی در این زمینه صورت گرفته و نه اجرای آن بر اساس استاندارد بوده، بلکه آسانترین گزینه را انتخاب کردند.
وی بیان داشت: در شهر ما، سرعتگیرها علاوه بر اینکه سرعت اتومبیل را کاهش نمیدهد، بلکه صدمهای بیشتر بر وسایل نقلیه وارد میکند لذا اکنونکه شهرها به سمت هوشمند سازی پیش میروند چرا شورای ترافیک شهرستان بهجای سنتی برخورد کردن با این مسائل و انتخاب آسانترین گزینه، کارشناسیتر موضوع را بررسی و حل نمیکنند و چرا در این شهر حتی یک دوربین ترافیکی نداریم؟
عضو شورای شهر تربتحیدریه گفت: طبق آمار و بررسیهای صورت گرفته ٧٠ مورد از مجموع ١٣٦ سرعتگیر، نیاز به اصلاح و تجدیدنظر دارد.
تلفات تصادفات دورن شهری تربت حیدریه پارسال ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد
دبیر شورای ترافیک تربتحیدریه در گفتگو با خبرنگار تربت حیدریه گفت: بر اساس آمار دفتر فنی اداره کل حملونقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی در سال گذشته تربتحیدریه با کاهش ۳۰ درصدی در آمار تلفات تصادفات درونشهری روبرو بوده است.
احسان کریمی افزود: از ابتدای سال نیز خوشبختانه بر اساس آمار پزشک قانونی خراسان رضوی، متوفیات تصادفات درون و برونشهری تربتحیدریه کمتر از ۲ درصد استان را به خود اختصاص داده که در مقایسه با دیگر شهرستانهای همطراز ازنظر جمعیتی آمار تربتحیدریه یکششم کمتر از این شهرها بوده است.
وی در شرح گزارش از عملکرد شورای ترافیک این شهر خاطرنشان کرد: از یک سال پیش تصمیم گرفتیم که جلسات شورای ترافیک بهصورت میدانی بر اساس لیست موارد مطروحه (در یک بازه زمانی مشخص)؛ مصوبات در همان منطقه شهری تصویب کنیم، ازجمله مواردی که اخیراً در شورای ترافیک به آن پرداختهایم، سهراه ۱۵ خرداد بود که در فاز اول ابتدا بریدگی به سمت امامت بسته شد.
معاون فنی و عمرانی فرماندار تربتحیدریه با تأکید بر خطرساز بودن بریدگی مقابل اداره راه و شهرسازی از بسته شدن آن در آیندهای نزدیک خبر داد و افزود: بر اساس طرح مشاور حدود ۱۰۰ متر عقبتر از بریدگی یک کندرو مخصوص برای ورودی و ۱۰۰ متر بعدازآن برای خروجی خودروهای سنگین شرکت فرآوردههای نفتی پیشبینیشده تا در تقاطع ترافیک و تداخل ایجاد نشود.
کریمی در ادامه به طرحهای مختلف شورای ترافیک که در طول یک سال انجامگرفته اشاره و بیان داشت:
غربال شرکتهای مشاوره پروژهها، تعریض پل دانشگاه آزاد اسلامی، اصلاح هندسی تقاطع ۴۵متری به قرنی، ایجاد تقاطع خیابان قائم(عجل الله) به معلم، اصلاح هندسی خیابان کشاورز، اصلاح هندسی میدان امام حسین (علیهالسلام)، جمعآوری پل چهارراه خواف و طراحی میدان آزادگان، طراحی چراغهای راهنمایی ازجمله: نصب چراغ راهنمایی در تقاطع خیابان طالقانی به جانبازان، سهزمانه کردن چراغهای راهنمایی در چهارراه شورا و چهارراه بیمارستان نهم دی (که باعث روانی ترافیک در این مناطق از شهر شد)، اصلاح بریدگیهای بلوار شهید بهشتی، اجرای آی لند میانی و نرده گذاری بلوار پرستار و ایجاد پل هوایی مقابل بیمارستان رازی، اصلاح هندسی مقابل پمپ CNG کوی چمران، آی لند گذاری بلوار شهید چمران شهرک ولیعصر (عجل الله) تا ابتدای خیابان دانشجو، ایجاد میدان پردیس، تعریض پل نهضت سوادآموزی و ایجاد تقاطع مظفریه به امام حسین (علیهالسلام) جز اقدامات این شورا بوده است.
دبیر شورای ترافیک تربتحیدریه در تشریح وظایف این شورا تأکید کرد: این شورا بر اساس نظر پلیس راهنمایی و رانندگی بهعنوان مرجع کارشناسی تصادفات، همچنین مراجعات مردمی و نظر شهرداری تصمیمات خود را اتخاذ میکند.
وی افزود: سعی شده با توجه به محدودیت اعتبار مالی در شهرستان، بتوانیم با توجه به نیازمندیهای موجود اقداماتی را در جهت کاهش تلفات صورت دهیم.
کریمی با اشاره به کاهش تلفات نسبت به دیگر شهرستانهای استان افزود: تربتحیدریه در بین ۲۸ شهر استان جزء پرجمعیتترین شهرها است و حدود ۳/۸ تا ۴ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است. حال بر اساس آمارهای استانی نتیجه اقدامات شورای ترافیک تربتحیدریه ختم به کاهش تلفات شده است.
وی بیان کرد: شورای ترافیک مجموعهای از دستگاههای اجرایی است که بر حوزه ترافیک درون و برونشهری نظارت و با مصوبات خود اقدامات اجرایی انجام میشود.
معاون عمرانی فرمانداری افزود: بنا به درخواست دستگاههایی مثل شهرداری یا سازمان حملونقل، پلیس راهور و یا گزارشها رسیده مردمی شورای ترافیک مصوباتی را تصویب میکند که مجری این مصوبات شهرداری است.
وی در واکنش به انتقاد اخیر یکی از اعضای شورای شهر تربتحیدریه از شورای ترافیک و وضعیت سرعتگیرها اینطور توضیح داد: همیشه در شورای ترافیک یک عضو ثابت از اعضای شورای شهر حضور دارد که این نهاد یک کارکرد نظارتی بر شهرداری یعنی مجری مصوبات شورای ترافیک دارد و مسئولیت نظارت بر اجرای طرحهای ترافیکی که مجری آن سازمان حملونقل است پلیس راهور است.
کریمی گفت: بر اساس آمار در سال ۹۷ هیچگونه احداث جدید سرعتگیر در شهر نداشتهایم. تنها یک مورد در محدوده مزار بی بی حسنیه در سال ۹۷ اجراشده که آنهم سرعت گاه است نه سرعتگیر، همچنین در محورهای برونشهری در محور دانشگاه آزاد اسلامی سرعت گاه با عرض زیاد و ارتفاع کمتر از سرعتگیر ایجاد کردهایم.
کریمی خاطرنشان کرد: شورای ترافیک مرجع اجرایی امور نیست و فقط ناظر بر مصوبات است نه کیفیت اجرای سرعتگیرها، لذا توصیه میکنیم نوک پیکان انتقادات باید به سمت مجریان طرحها باشد نه شورای ترافیک که صرفاً کارکردی نظارتی دارد.
وی ارائه راهکار جایگزینی را برای جمع شدن سرعتگیرها ازجمله هوشمند سازی و راهاندازی سیستم دوربین ترافیکی و پایش تصویری را مستلزم وجود بودجه کافی دانست که باید از محل بودجه سازمان حملونقل تأمین گردد، لذا چنانچه در شهرداری با رکود بودجه روبرو هستیم بهتر است بجای انتقاد بیاییم و پیشنهادهایمان را برای رفع از این وضع بغرنج شهرداری ارائه نماییم.
کریمی گفت: راهاندازی مرکز کنترل ترافیک نیاز به بودجه کلانی دارد و فعلاً گمان نمیکنم در توان مجموعه سازمان حملونقل باشد.
معاون فنی و عمرانی فرماندار تربتحیدریه تصریح کرد: حذف سرعتگیر املا با تأییدیه پلیس راهور بهعنوان کارشناس تصادفات و با تأییدیه اعضای شورای ترافیک صورت میپذیرد که ازجمله آنها اخیراً حذف سه سرعتگیر در مسیر منتهی به دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.
وی افزود: حساسیت بر حذف سرعتگیرها فقط به این دلیل است که بنا به قانون اگر اتفاق جرحی، فوتی و مالی برای شهروندان رخ دهد کارشناس راهور درصدی از خسارات را به شهرداری نسبت میدهد لذا حذف سرعتگیر سلیقهای نمیشود و بنا به نظر پلیس راهور اولویت با حفظ جان مردم و جلوگیری ازهمپاشیدگی یک خانواده است نه جلوبندی ماشینها!
انتهای پیام/
کد مطلب: 112266