دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ,21 October 2019
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۴
گزارشی از جاده هایی که همچنان قربانی می گیرند؛
سایه مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان/ تداوم وضعیت نابسامان جاده های جنوب استان
 
کیفیت راه ها و جاده های مواصلاتی بین نقاط مختلف شهری و روستایی و علی الخصوص دسترسی به شهرها و مناطق مختلف صنعتی و گردشگری که به اقتصاد کشور مرتبط می شود در تعیین وضعیت رفاهی و معیشتی_اقتصادی مردم آن کشور نقش دارد.
به گزارش عصرهامون، به نقل از چهاربهاران، راحتی و امنیت استفاده از این جاده ها جهت جابه جایی مردم از شهری به شهر دیگر و از نقطه ای به نقاط دیگر در رضایت عمومی نسبت به شرایط معیشتی کشور نیز بسیار تعیین کننده است و در صورت عدم کسب این رضایت از طرف مردم میتواند به مسئله ای بالقوه جهت نارضایتی ها و درنتیجه رساندن مردم به این باور که دولت اجرایی کشور در انجام مسئولیت های خود ناتوان است موثر باشد.
 
یکی از نتایج قهری که این بی کیفیتی راه های مواصلاتی در پی دارد مقوله تصادف های جاده ای است.
 
 تصادف رخداد و اتفاقی است که پیش آمدن آن عموماً بی خبر صورت می گیرد. اما آنچه که ما برای بیان آن از کلمه تصادف در کشورمان استفاده می کنیم، تا حدودی قابل پیش بینی و رخ دادن آن محتمل است.
 
بروز تصادف در جاده های کشور، محتمل ترین و قابل پیش بینی ترین اتفاقی است که همه روزه در شاهد آن هستیم و درصد احتمال رخ دادن آن در برخی محورها به 100 درصد هم می رسد!
 
آنچه که مسلم است حتما خطای انسانی (‌کیفیت بد رانندگی رانندگان) که در اثر آموزش بسیار جزئی و مقطعی رانندگان صورت میگیرد و کیفیت بسیار پایین خودروهای ساخت داخل درمرگ افراد حادثه های جاده ای موثر است اما این عوامل بهانه ای برای رها کردن قابل پیشگیری ترین و قابل پیش بینی ترین عامل این حوادث یعنی شرایط بد و نامناسب راه های کشور به حال اسفناک کنونی نیست، راه هایی که البته هر چه به سمت جنوب کشور کشیده میشوند بی کیفیت تر و نامتناسب تر جلوه پیدا می کنند.
 
به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩٠ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی با ضریب 4/1 در اختیار دارد. بانک جهانی نیز در گزارش خود اعلام کرده است در حال حاضر ایران با تصادفات جاده‌ای بیش از ۲۰ برابر کشورهای صنعتی و پنج برابر کشورهای مصر و ترکیه، مواجه است.
 
آمار مرگ و میر در جاده های کشور موجب شده تا حتی برخی از سر جهل آن را عمدی بخوانند و عاملی برای کنترل جمعیت بدانند. اگرچه که سالهای سال تابوتی را با نام خودرو به مردم قالب کردند(پراید) اما در آنجا تنها بحث منفعت مالی و بی ارزشی جان مردم مطرح بود و نه چیز دیگر.

این کشتار به وسیله ماشین در جاده های بی کیفیت، درحالی همچنان ادامه دارد که مقامات سازمان محیط زیست، استاندارد و حتی ارگان هایی همچون مجلس و سفارشات اکید مقامات بلند پایه کشور هم تا به حال نتوانسته است چاره ای متناسب درخصوص حل این مشکل بیاندیشد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: در دو روز گذشته و به دلیل تصادفات جاده ای در محورهای مواصلاتی شهرستان نیکشهر مجموعا ۲۰ نفر کشته و زخمی شدند.

محمودرضا ناصح افزود: برخورد خونین وانت تویوتا با سواری پراید در محور نیکشهر به ایرانشهر سه کشته و چهار مجروح برجای گذاشت و واژگونی یک دستگاه پژو۴۰۵ در محور نیکشهر به چابهار جان دو نفر را گرفت و ده نفر را روانه بیمارستان کرد.

وی افزود: مجروحین این دو حادثه پس دریافت خدمات پیش بیمارستانی توسط دستگاه های آمبولانس به بیمارستان های امام علی (ع) چابهار و محمد رسول الله (ص) نیکشهر منتقل شدند.

مدیرکل پایانه ها و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان در نشست کمیسیون مدیریت اجرایی حمل و نقل و شورای ترافیک سیستان و بلوچستان گفت: میانگین بزرگراه در کشور ۲۰ کیلومتر؛ در استان ما ۴ کیلومتر است متاسفانه در سال گذشته پانصد نفر فقط در تصادفات رخ به رخ فوت کردند، ۷۵ درصد افراد در تلفات جاده ای در محل حادثه، ۱۷.۵ درصد در بیمارستان و ۷.۵ درصد در حین انتقال فوت شده اند.

علی خانقائی با بیان اینکه سه سال پیاپی آمار تلفات جاده ای افزایش پیدا کرده است، افزود: ۵۰ درصد تلفات جاده ای در دو ماهه اخیر مربوط به قاچاقچیان کالا و سوخت بوده است، حدودا چیزی نزدیک به ۳۰ درصد تلفات فقط مربوط به خودروهای سوخت کش و حاملان اتباع خارجی بودند که در هیچ کجای کشور چنین شرایطی وجود ندارد.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۱۳۱۷۹


ارسال