تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۹
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با اعلام خبر برخی صادرات زیرزمینی شرکت‌های ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات، از خیز استارت‌آپ‌های ایرانی برای حضور در بازار کشورهای همسایه خبر داد.
خیز استارت‌آپ‌های ایرانی برای ورود به بازارهای همسایه/ صادرات فناوری اطلاعات زیرزمینی است
به گزارش عصرهامون؛ شهاب جوانمردی، با اشاره به ظرفیت شرکت‌های ایرانی از حیث دانش و توانمندی فناوری برای صادرات خدمات فناوری اطلاعات اظهار کرد: علاوه بر این توانمندی، در حال حاضر با توجه به نرخ برابری ارز و تاثیر بالای دستمزد در قیمت تمام شده محصولات این بخش، امروز شاهد مزیت دستمزد نسبت به سایر کشورهای دنیا هستیم و با این وجود عملاً می‌توانیم بگوییم که کشورمان هم اکنون ظرفیت صادراتی بالایی در حوزه فناوری اطلاعات دارد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه علی‌رغم این پتانسیل، موانعی وجود دارد که بالفعل شدن این ظرفیت صادراتی را با چالش مواجه کرده است گفت: اولین مشکل این است که شرکت‌های ایرانی دانش و تجربه صادرات در این حوزه را ندارند و باید به تدریج به سمت کسب تجربه حرکت کنند؛ علاوه بر آن، موضوع دیگری که وجود دارد، آن است که اهمیت صادرات در بخش فناوری اطلاعات در هیچیک از ارکان نظام و کانون‌های تصمیم‌گیر کشور به درستی جا نیفتاده است.
وی افزود: همچنین به دلیل تحریم‌ها، ورود رسمی ما تحت عنوان شرکتی ایرانی به بازارهای جهانی سخت و بعضاً غیرممکن است و برای حضور در این بازارها مجبور به استفاده از واسطه‌هایی هستیم؛ لذا شاید در افق نزدیک باید تمرکزمان بر روی کشورهای همسایه و کشورهایی قرار دهیم که توانسته‌ایم همچنان روابط تجاری‌مان را با آن‌ها کمافی‌السابق حفظ کنیم.
جوانمردی با اشاره به ارائه صادرات زیرزمینی در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در کشور گفت: به هرحال در حال حاضر یک سری اشخاص و یا شرکت‌ها در حال فعالیت و ارائه خدمات برای خارجی‌ها به صورت freelancer یا آزاد هستند و عملاً جریان صادرات خدمات فناوری اطلاعات در حال رخ دادن است ولی با توجه به اینکه این ارائه خدمات به صورت کاملاً غیررسمی و تحت عنوان کارهای شخصی یا کارهای بی نام و نشان انجام می‌شود، نه حجم آن مشخص است، نه حمایتی می‌گیرند و نه حقوق قانونی آن پرداخت می شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌هایی که زمانی استارت‌آپ بودند و امروز تبدیل به یک بازیگر در فضای اقتصادی کشور شده‌اند، در حال ورود به کشورهای همسایه هستند و قرار است با این هدف در بازارهای همسایه حضور یابند که بازیگر اصلی این بازارها باشند.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcc11qs12bqs08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما