با تصمیم دیر اما امیدوار کننده مسئولان ارشد وزارت صمت و همچنین مدیران صنعت خودرو قرار تحولات اساسی در صنعت خودروی کشور رخ دهد.
به گزارش عصرهامون به نقل از موج رسا; رشد هر صنعت و تکنولوژی در یک کشور به توجه مسئولان آن به تولید داخلی و بومی سازی صنایع برمیگرد، به طور یقین امروز همه دوستان و دشمنان نظام به قدرت دفاعی کشور واقفند و میدانند که این قدرت دفاعی و بازدارانده از تقریبا هیچ به این نقطه فعلی رسیده که پهپاد آمریکایی این چنین سرنگون و موجب بهت و حیرت مقامات کاخ سفید میشود.
روزی که در بحبوحه جنگ در تامین سیم خاردار مانده بودیم و کسی حاضر نبود آن را در اختیار ما قرار دهد جوانان این سرزمین همت کردند و امروز به نقطهای رسیدیم که موشکهای نقطه زن ما خواب را از چشم دشمن گرفته است و کسی جرات تعرض به خاک این کشور را ندارد.
در صنعت هستهای نیز جوانان ما کاری کردند که ئشمنان نظام باور نکنند که ایرانی توانسته به قلههای این صنعت برسد، در علم نانو و پزشکی نیز کشور ما توانسته گامهای بلندی را بردارد اما در صنعت خودرو با اینکه نیاز کشور به این صنعت احساس میشد، حضور مدیرانی که توان داخل را باور نداشتند باعث شده تا چشم ما به فرانسه یا کشورهای دیگر باشد.
از طرف دیگر طبق گفته فعالین صنعت خودرو کشور تعداد قطعهسازان بزرگ در کشور کم است و با تیراژ پایینی که دارند توان تامین نیازهای خودروسازان را ندارند. همچنین بعضی اقلام مورد نیاز خودروسازان، تولید و ثبت داخل نشده یا در صورت تولید از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
بدعهدیهایی که گریبان خودرو را هم گرفت
در روزهایی که به خاطر پیشرفتهای ما در صنعت هستهای دشمنان چشم دیدن این پیشرفتها را نداشتند و از هر جهت نظام اسلامی را محاصره اقتصادی و سیاسی کرده بودند، عدهای از مسئولان با امضای برجام همه تخم مرغهایشان را در سبد این توافقنامه گذاشتند و به حضور خوردوسازان اروپایی دل بستند اما دیری نگذشت که دوباره بدعهدیهای آمریکا و اروپا برای مردم و مسئولان عیان شد.
بعد از این همه خسارتی که برجام به کشور زد و سالها کشور را معطل خود کرد اکنون حتی عدهای مسئولان و فعالین این صنعت که سنگ غربیها را به سینه میزدند به دنبال توسعه و رنق تولید داخل در این حوزه هستند که امیدواریم در سال رونق تولید شاهد اقدامات اساسی در این زمینه باشیم.
بر اساس تعهدات صورت گرفته بین طرف ایرانی و شرکای فرانسوی، مقرر شد تا این شرکتها سرمایه گذاری ویژه ای در ایران انجام دهند و محصولات جدیدی را وارد بازار ایران کنند. علاوه بر این ها، این شرکت ها ملزم شدند تا تأمین قطعات پرتیراژ خودروهای داخلی را نیز بر عهده بگیرند.
ضمانت های اجرایی که گرفته نشد
اما همزمان با خروج آمریکا از برجام همانطور که پیش بینی می شد، این شرکت های خودروسازی بار دیگر از بازار ایران خارج شدند. بررسیها نشان می دهد قراردادهای منعقد شده میان طرف ایرانی و شرکای فرانسوی از ضمانت کافی در اجرا برخوردار نبوده است؛ و همین مسئله یکی از عوامل اصلی شکست قراردادهای پسابرجامی بوده است.
فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی در بحث خودرو اظهار کرد: اکنون موضوعی که مجلس نیز به آن ورود کرده رونق تولید در صنعت خودرو است.
وی با اشاره به لزوم حمایت از تولید در صنعت خودرو در زمینههای تامین نقدینگی و صیانت از تولید داخل عنوان کرد: در بحث خودرو یکی از اصلیترین مباحث در بازار خودرو میزان عرضه و تقاضا بوده که اقدامات وزارت صمت در چند ماه اخیر نسبتا مناسب بوده است.
موانع تولید از سر راه صنعت خودرو برداشته میشود
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حرکت به سمت پایداری تولید هستیم، ابراز کرد: تمام دغدغه ما این است که موانع از سر راه تولید داخل برداشته شود.
وی بیان کرد: با توجه به اخبار محرمانهای که ما در زمینه خودرو داریم این است که مدیران دولتی و همچنین مدیران خودروساز بعد از تداوم تحریمها به این نتیجه رسیدند که بر روی اقلام حیاتی و با دانش فنی صنعت خودرو به صورت ویژه کار کنند.
احمدی با بیان اینکه گروههای دانش بنیان در این زمینه تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم به در کمترین زمان ممکن این موضوع عملیاتی شود که اکنون نمیتوانیم جزئیات را اعلام کنیم.
وی با اشاره به اینکه کارهای بسیار خوبی در این زمینه کلید خورده است، ادامه داد: اگر ثبات مدیریتی و همچنین کار جهادی را در این زمینه شاهد باشیم، در عرض دو یا سه سال آینده اتفاقات خوبی در صنعت خودرو خواهد افتاد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: بالاخره بعد از اینکه بارها مقام معظم رهبری به عدم وابستگی به دشمن در عرصههای مختلف تاکید داشتند، مسئولان بعد از ناامیدی از دشمن به فکر تحول در صنعت خودرو هستند.
وی بیان کرد: در عرض دو یا سه سال آینده ما پیشرفتهایی را در حوزه خوردوهای برقی خواهیم داشت و همچنین در خصوص قطعات حساس و های تک اتفاقات خوبی خواهد افتاد و همچنین قرار است در زمینه کیفیت خودروهای داخل شاهد تحولاتی باشیم.
قول رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بهبود صنعت خودرو
احمدی تصریح کرد: تاکید ما این است که این اتفاقات خوب در همین دوره وزیر جدید صمت تحقق یابد چرا که قول توجه به این موضوع را دادهاند.
با سیاستهای جدید اتخاذ شده و برنامههایی که برای داخلیسازی شدن قطعات وجود دارد، امیدواریم از حجم واردات کاسته شده و حرکت به سمت تولید داخل بیشتر آغاز شود تا هم جوانان این سرزمین بیکار نمانند و هم کشور از وابستگیها رهایی یابد.
مسئولان صنعت خودروی کشور که طی این سال ها هیچ گاه به دنبال استفاده از ظرفیت های داخلی کشور نبودند باید این بار کمر همت بسته و صنعت خودروی کشور را در جنگ اقتصادی دشمن از گزند تهاجمها و تحریمها نجات دهند.