تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۷
یکی از راه های کنترل دستمزد پزشکان و جلوگیری از دریافت حقوقهای نجومی برای این قشر افزایش تعداد پزشکان بوده که این مساله تنها از مسیر جدا سازی آموزش از درمان و همچنین افزایش تعداد ورودی های این رشته حل می شود.
محدودیت ورود به «پزشکی» برای بالا بردن دستمزد پزشکان
به گزارش عصرهامون، به نقل از راه دانا؛ در آزمون کنکور سال 98 نزدیک 637 هزار نفر در گروه آزمایشی تجربی شرکت کردند که در اصل رقابت اصلی برای ورود به یکی از سه رشته پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است؛ به عبارت دیگر کمتر از یک و نیم درصد از متقاصیان موفق به ورود به یکی از این سه رشته می شوند؛ به نظر می‌رسد جاذبه های مالی رشته‌های پزشکی، جایگاه اجتماعی و امکانات رفاهی این قشر، عامل اصلی گرایش داوطلبان به این گروه آزمایشی بوده است.

در همین راستا منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر، تعداد دانش‌آموزان و داوطلبان در رشته‌های ریاضی و فنی و مهندسی کم شده است، گفت: گرایش به علوم تجربی نقصی در سیستم آموزش و پروش و هدایت تحصیلی ما بوده و جاذبه‌های شغلی و مادی همه را به سمتی می‌برد که احتمالا در آن موفق نخواهند شد.
روند افزایش متقاضیان شرکت در آزمون تجربی از 42 درصد در سال 91 به 63 درصد در سال 97 رسیده است. اما ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در مدت مشابه تنها 12 درصد رشد داشته است؛ به طوری که از سال  74 تا 83 با توجیه رسیدن سرانه پزشک به حد کفایت ظرفیت پذیرش رشته پزشکی طی 10 سال 50 درصد کاهش پیدا کرد.
در سال 77 دولت وقت نیز با همین توجیه برای کنترل ظرفیت پذیرش لایحه واگذاری اختیار تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان گروه پزشکی به وزارت بهداشت را به مجلس فرستاد که پس از تصویب، در شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد شد.
عباسپور نماینده سابق مجلس هم با اعتقاد به از بین رفتن انحصار در رشته های پزشکی می گوید: در سال های 65-66 ما پزشکان هندی و پاکستانی زیاد داشتیم، این کار را کردند و انصافا هم با جهشی مواجه شدیم و ظرفیت بالا رفت. اما از سال 74 به بعد عملا کاهش ظرفیت بود.
 
سرانه پایین پزشک در کنار جذب حداقلی این رشته در دانشگاه‌ها
در حالی که هم اکنون سرانه پزشک و دندانپزشک در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو و حتی کشورهای منطقه پایین است، با توجه به وظیفه دولت در تامین بهداشت و درمان در اصل ۲۹ قانون اساسی و تاکید بند ۱۳ و ۳-۲ سیاست‌های کلی سلامت بر توسعه آموزش پزشکی و ارتقای شاخص‌ها برای دستیابی به جایگاه اول منطقه، دولت مکلف است ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به خصوص در مقطع تخصص را متناسب با نیاز کشور توسعه دهد.

بدیهی است که کمبود پزشک ناشی از پایین بودن ظرفیت پذیرش رشته پزشکی است. برخلاف رویه معمول در دنیا، سیاستگذاری و اجرا در حوزه آموزش پزشکی به وزارت بهداشت و خود پزشکان واگذار شده است. تعارض بین منافع صنفی پزشکان با مصالح عمومی جامعه باعث شده است تا پزشکان با کنترل ورودی رشته های پزشکی سعی در حفظ بازار انحصاری خود داشته باشند.
 
ایجاد رقابت کاذب برای بالا بردن دستمزد پزشکان
زالی رئیس سابق نظام پزشکی کشور معتقد است که درآمد پزشکان باید بالا باشد وی در همین راستا می گوبد: مدیران دولتی به کار اداری گماشته شده‌اند و حقوق متعارفی که برای آنها تعیین شده را باید دریافت کنند، اما پزشکان شبانه روز تلاش کرده و کار و حرفه آنها با جان و سلامت مردم سروکار دارد و قطعا زحمات و تلاش‌های بسیاری در این زمینه دارند و نمی‌توان حقوق آنها را با مدیران دولتی مقایسه کرد.
برخی معتقدند انتزاع آموزش پزشکی از وزارت علوم از ابتدا کار درستی نبوده است. اخیرا نیز دکتر غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری از علاقه مندی و آمادگی خود برای قرار دادن آموزش پزشکی ذیل این وزارتخانه خبرداده است.
وزیر علوم می‌گوید آماده‌اند تا بخش پزشکی را در مجموعه خود قرار دهند زیرا در هیچ جای دنیا بجز کوبا آموزش پزشکی جدا از آموزش علوم نیست.
در همین راستا برخی نمایندگان مجلس مانند حمایت میرزاده و علیرضا سلیمی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز از حامیان بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم هستند.

به نظر می رسد یکی از راه های کنترل دستمزد پزشکان و جلوگیری از دریافت حقوقهای نجومی برای این قشر افزایش تعداد پزشکان بوده که این مساله تنها از مسیر جدا سازی آموزش از درمان و همچنین افزایش تعداد ورودی های این رشته حل می شود.
 
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdch-xnzi23nzqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما