پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ,19 September 2019
0
Share/Save/Bookmark
۰
بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در کنار دریای عمان جزء نوار ساحلی محسوب شده و دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. ویژگی متمایز بندر چابهار در مقایسه با سایر بنادر ایران، به دلیل دسترسی به آبهای آزاد بین‌المللی راه دارد.
به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، وجود دریای عمان بزرگترین منبع آبی کشور در این منطقه علاوه برقابلیتهایی که در رونق اقتصادی منطقه دارد، دارای جاذبه‌های بسیار فراوانی است، وجود سواحل ماسه‌ای و صخره‌ای، رشته ارتفاعات گلی موسوم به کوه‌های مینیاتوری بویژه از سواحل بندر چابهار تا گواتر، طلوع و غروب دل‌انگیز آفتاب، پرندگان دریا، انواع خرچنگها، لاک‌پشتهایی که در روی صخره‌ها همبازی موج اقیانوس و جدال موج و صخره‌اند و نسیم روح‌بخشی که در موج می‌پیچد و همه و همه جلوه‌های نابی از طبیعت شاعرانه را به تصویر می‌کشند.

این بندر زیبا از نظر شرایط آب و هوایی همانند بندر میامی در فلوریدای آمریکا بوده که در تمام فصول سال معتدل است، چابهار گرمترین منطقه کشور در زمستان و خنک‌ترین بندر جنوبی ایران در تابستان نیز است.

ظرفیت های بکر و فقدان امکانات اولیه گردشگری در بندر اقیانوسی چابهار
صنعت گردشگری از صنایع مهم در حوزه اقتصادی و فرهنگی است که کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی و تاریخی بسیار غنی از امتیازات ویژه ای نسبت به سایر کشورهای جهان بهره می برد.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور ظرفیتی بسیار بکر و استثنایی برای جذب گردشگر را داراست، عدم شناخت کافی مردم سایر نقاط کشور، امنیت، دوری این منطقه نسبت به مرکز ،عدم وجود زیر ساخت مناسب در حوزه های بهداشت و امکانات رفاهی، پراکنش نامناسب گردشگر در طول سال، اب و هوای گرم و شرجی، عقب ماندگی اقتصادی و فرهنگی مردم بومی منطقه از جمله آسیبهای مهم بندر چابهار در سهم گردشگری است.

وزش بادهای موسمی مونسون عامل اصلی جذب گردشگر به چابهار
وزش بادهای موسمی تابستانه‌(مونسون) باعث لطافت و خنکی هوای بندر چابهار شده که به همین واسطه گردشگران فراوانی به این منطقه جذب شده‌اند.

چابهار گرمترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است که بادهای باران‌آور موسمی در فصل تابستان و بادهای غربی در زمستان در این منطقه موجب ریزش پراکنده باران می‌شوند و از این رو این شهر خوش آب و هواترین بندر جنوبی ایران به شمار می‌آید که وزش بادهای موسمی عامل اصلی جذب گردشگر به منطقه چابهار است.

چابهار خنک‌ترین بندر ایران
رئیس اداره هواشناسی چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: دمای هوای چابهار هم‌اکنون در گرم‌ترین حالت 33 درجه است و چابهار درحالی این دما را تجربه می‌کند که دمای هوای پایتخت هم‌اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت 37 درجه است.

محمدرضا سالاری افزود: نسیم‌های بهاری مونسون علاوه‌بر خنک کردن هوا در چابهار موجب بارش باران و صدالبته ایجاد پدیده‌های منحصر به فرد آب‌فشان و موج‌فشان در سواحل صخره‌ای اقیانوسی چابهار می‌شوند.

وی ادامه داد: مونسون از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا نیمه شهریور ادامه می‌یابد؛ بیشترین تأثیر بادهای آن حالاست که دما را بین 30 تا حداکثر 33 درجه می‌برد.

رئیس اداره هواشناسی چابهار با اشاره به اینکه علاوه‌بر باد، بارش هم پدیده غالب در مونسون است گفت: مونسون در کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش تأثیر بسزایی دارد و موجب بارش‌های شدیدی در آنجا می‌شود به‌طوری که پرباران‌ترین نقطه دنیا را به‌خاطر این فصل در شهر چراپوچی هند داریم.

وی ادامه داد: سواحل اقیانوسی ایران به‌دلیل نزدیکی به اقیانوس هند تحت تأثیر مونسون قرار می‌گیرند و ما در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان هم‌چون سرباز، قصرقند و نیکشهر بارش‌هایی را در این فصل تجربه کردیم.

سالاری خاطرنشان کرد: فصل مونسون بهترین فصل برای موج‌سواری در سواحل اقیانوسی چابهار است؛ بادهایی که از سمت دریا به خشکی می‌وزند گاهی موج‌هایی با طول چهار متر را می‌آورند و به صخره‌های دریای بزرگ چابهار می‌زنند به‌طوری که پدیده‌ای منحصر به فرد به‌وجود می‌آید.

تسهیل در روند ورود گردشگر به بندر چابهار
 چابهار یکی از بهترین موازین و جاذبه های کشور را دارد به طوریکه اقتصاد و تفریح را یک جا در خود جای داده است بسیاری از گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده اند، خاطرات مفرحی در ذهنشان به جا مانده است.

یکی از بزرگترین نیازهای گردشگری چابهار ورودی وخروجی ارزان مردم از نقاط مختلف کشور به چابهار است به طوریکه درصدد پایین آوردن نرخ بلیط هواپیماها برای مسافران ورودی به چابهار هستیم.

مسیرهای جاده ای به چابهار باید مرتفع و دو بانده شود تا بتوان حمل و نقل آسان تری انجام داد البته ساخت راه آهن چابهار می تواند تا حد زیادی بسیاری از موانع ارتباطی و تجاری زمینی به نقاط کشور و مورد هدف را ترفیع سازد.

وسعت و تجهیز بنادر در حمل و نقل دریایی و روابط تجاری بیشتر نقش موثری دارد به طوریکه پهلوگیری کشتی های بزرگتر و بیشتر می تواند مراودات تجاری و اقتصاد منطقه را با سرعت بیشتری به سمت آسایش و رفاه بومیان ببرد.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۱۴۳۷۳


ارسال