تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۷
به گفته کارشناسان تلاش‌های صورت‌ گرفته چند سال گذشته موجب شده تا بیش از 50درصد حجم نوشت‌افزارهای عرضه شده در بازار ایران، تولیدات ملی با طرح‌های اسلامی ایرانی باشد. علاوه بر این بازار تشنه کشورهای همسایه به تولید ایرانی و استقبال خوب از نوشت افزارهای ملی نوید رونق چشمگیر این حوزه را می‌دهد.
50 درصد بازار نوشت‌افزار را تولیدات ایرانی تشکیل می‌دهد/ استقبال از نوشت‌افزار ایرانی در کشورهای عراق و قطر
به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ چندسالی است رونق نوشت‌افزار اسلامی ایرانی به دغدغه اصلی کارشناسان حوزه فرهنگ و حتی مردم تبدیل شده است. بازار ملی که با وجود رشد خوبی که طی سال‌های اخیر داشته، همچنان جای پیشرفت دارد و می‌تواند به نقطه قوت ایران در حوزه تولید و صادرات تبدیل شود. 
به گفته کارشناسان تلاش‌های صورت‌ گرفته چند سال گذشته موجب شده تا بیش از 50درصد حجم نوشت‌افزارهای عرضه شده در بازار ایران، تولیدات ملی با طرح‌های اسلامی ایرانی باشد. علاوه بر این بازار تشنه کشورهای همسایه به تولید ایرانی و استقبال خوب از نوشت افزارهای ملی نوید رونق چشمگیر این حوزه را می‌دهد؛ به شرط آنکه دستگاه‌های مربوطه به خصوص متولیان دولتی، اقدامات شایسته را در زمینه حمایت از تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی صورت دهند.
 
رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار:
50 درصد بازار نوشت افزار را تولیدات ایرانی تشکیل می‌دهند/ توانایی خودکفایی وجود دارد
موسی فرزانیان رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران در گفتگو با خبرنگار مرآت با ارزیابی وضعیت صنعت نوشت افزارهای ایرانی، گفت: با توجه به اینکه در چند سال اخیر، بحث حمایت از تولید داخل مطرح بوده است، آنهایی که فعالیت تولیدی در زمینه نوشت افزارهای ایرانی داشته اند، خط تولید خود را افزایش دادند.
وی با بیان اینکه حتی برخی از افرادی  که تجار بودند کارخانه و فعالیت تولیدی راه انداختند، تصریح کرد: این امر را باید به فال نیک گرفت ولی مهمتر این است که حمایت از تولید داخل و سخت گیری از واردات باید مستمر و ادامه دار باشد.
رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار با اشاره به اینکه در این چند سال اخیر چندین واحد تولیدی "خودکار" راه اندازی شده و حجم خوبی از بازار ایران را در دست گرفته اند، افزود: تولید کنندگان ما با توان و ظرفیت بیشتر به تولید نوشت افزارهای رایج اقدام می کنند و در این چند سال تاثیر خوبی داشته اند ولی بازهم جای کار دارد.
فرزانیان ادامه داد: اگر حجم بیشتری از تولیدات نوشت افزارهای ایرانی به بازار عرضه شود خانواده ها بیشتر به خرید تولیدات ایرانی اقدام می‌کنند.
وی با اشاره به محتوایی که بر روی نوشت افزارها طراحی می شود، اظهار کرد: طراحی محتوا بیشتر روی "دفتر" نمود دارد که در این دو سه سال اخیر رایزنی هایی شده و به این سمت می رویم که از کاراکترها و شخصیت های ایرانی- اسلامی استفاده شود ولی بهتر از این باید عمل کنیم.
رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار با بیان اینکه محتوایی که طراحی می شود برای سطوح مختلف متفاوت و به سلایق توجه شده است، افزود: اگر کاراکتر و شخصیتی جذاب روی دفتر کار و تبلیغ و به بازارعرضه شود خانواده ها و دانش آموزان استقبال خوبی می کنند.
فرزانیان اضافه کرد: سال گذشته ظرفیت خوبی در طراحی محتوای مناسب برای دفاتر وجود داشت و حجم خوبی تولید کرده بودند که خوب هم استقبال شد و به فروش رفت ولی امسال با توجه به گرانی کاغذ تولید کنندگان دفتر به مشکل برخوردند که البته بازهم به تولید می پردازند و به سمت طرح های ایرانی- اسلامی حرکت می کنند.
وی با بیان اینکه با بسیج اصناف و با اماکن رایزنی کردیم که جلوی نوشت افزارهایی که محتوای شخصیت خارجی دارند گرفته شود و با تولید کنندگان و فروشندگان نیز رایزنی شد که چنین کالایی را عرضه نکنند، تصریح کرد: این امر بازخورد خوبی داشت و سال گذشته این قبیل نوشت افزارها را در بازار کمتر شاهد بودیم.
رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار با ابراز امیدواری از کمتر شدن اشکال خارجی که روی نوشت افزارها می باشد، گفت: شرایط گمرک برای ثبت سفارش و ترخیص کالا، به نوعی شده که ورود چنین کالاهایی بسیار سخت شده است.
فرزانیان 50 درصد بازار نوشت افزارها را تولیدات ایرانی دانست و اضافه کرد: در اقلام اصلی تقریبا توانایی این را داریم که به خودکفایی برسیم ولی در لوازم اداری هنوز باید ارتقا پیدا کنیم که در مجموع توانایی خودکفایی در صنعت نوشت افزارها در ایران وجود دارد.
وی بیان کرد: ما در سطح کشور سالیانه چیزی حدود 400 میلیون خودکار نیاز داریم ولی ظرفیت تولید آن وجود ندارد و واحدهای تولیدی موجود تا 200 میلیون خودکار توانسته اند تولید کنند که البته واحدهای تولیدی در پی افزایش تولیدات هستند تا کار خود را وسعت دهند ولی مشکلات و موانعی در این زمینه وجود دارد.
رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار یکی از موانع واحدهای تولیدی را نقدینگی دانست و اظهار کرد: تغییر نرخ ارز مشکلاتی را در نقدینگی تولید کنندگان ایجاد کرده است چرا که تولید کننده ای که مواد اولیه را گران می خرد در حجم تولیداتش تاثیر می گذارد چون باید پول بیشتری بپردازد و نقدینگی لازم را برای پرداخت ندارد.
فرزانیان بر حمایت بیشتر دولت از تولیدکنندگان تاکید کرد و افزود: دولت باید به واحدهای تولیدی که الآن فعال هستند و فعالیتشان اثبات شده، با ارائه وام های کم بهره به آنها کمک کند تا بتوانند چرخه کار خود را بچرخانند.
وی با بیان اینکه حمایت دولت باید ادامه داشته باشد چرا که در سال های قبل این مسئله را شاهد بودیم که حمایت وجود داشته ولی به مرور زمان از بین رفته است، خاطر نشان کرد: اگر از تولید کننده حمایت شود از این حمایت دلگرم و به سمت تولید بیشتر می رود ولی اگر ببیند دولت توجهی به تولید ندارد دل سرد می شود و تولیدات خود را کم می کند.
 

 
تولید کننده نوشت افزار ایرانی:
صادرات به عراق و قطر با استقبال خوبی روبرو شد/ استفاده دستگاه های دولتی از لوازم التحریر ایرانی، تولیدکنندگان را دلگرم می‌کند

سید عباس صادقی، تولید کننده، صادر کننده و توزیع کننده شیرازی نوشت افزار ایرانی در گفتگو با خبرنگارشیرازه، از تولید بیش از 40 قلم نوشت افزار و لوازم التحریر با برند "کایزر" در شیراز خبر داد و گفت: میز تحریر، چسب های مختلف، تخته وایت برد و تخته پاک کن وایت برد، یک مدل ماژیک وایت برد هم جدیدا به چرخه تولید ما وارد شده است، زونکن که شامل 8آیتم مختلف، کاغذ A4، A5 و A3 در چهار کارگاه در شیراز تولید می کنیم که کلیه تولیدات را در سطح استان و کشور توزیع می کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از کارگاه ها با 35 نیروی کم توان ذهنی که از بهزیستی به ما معرفی شده اند فعالیت می کند تصریح کرد: کلیه درآمد این کارگاه برای بهزیستی و این نیروها هزینه می شود.

صادقی با اشاره به اینکه در کارگاه دیگر 20 نیرو از شرکت های کاریابی و همچنین نیروهای خیریه مشغول به کار هستند گفت: کار با نیروهای که از نیروهای خیریه حجت ابن الحسن جذب شده اند، به دو صورت است: یکی به صورت متمرکز در مسجدی پشت کارخانه روغن نباتی کار می کنند و به عده ای دیگر کار داده ایم که در منزل تولید کنند. برای این نیروها، وسایل اولیه و طرح را تهیه و در اختیار گذاشته ایم، پس از اتمام کار خریداری کرده و توزیع و پخش می کنیم.
این تولید کننده شیرازی، با یادآوری اینکه ما در سالهای پیش جامدادی را از از چین وارد می کردیم، اما امسال بیش از 90 درصد جامدادی ها را خودمان تولید می کنیم اظهار داشت: 20 چرخ تولیدی خریداری کرده و در اختیار نیروها قرار دادیم و تولیدات را هم خودمان در سطح کشور توزیع و پخش می کنیم.

وی تصریح کرد: برای پخش محصولات در کشور، در تهران دفتر پخش داریم و از سراسر کشور سفارش می گیریم.
این تولیدکننده شیرازی با تصریح بر اینکه وقتی من تولید کننده بتوانم خوب کالای تولیدی ام را بفروشم، باز هم تولید می کنم. اما وقتی نتوانم بفروشم، توان پرداخت حقوق کارگزان و هزینه ها را ندارم، پس تولیدم را کم یا متوقف می کنم تأکید کرد: در راه حمایت از تولید کننده، حرف و شعار زیاد است، اما در عمل، چیزی نمی بینیم.
به گفته این توزیع کننده شیرازی لوازم التحریر، معضل دیگر در تولید، مشکلاتی است که در گمرک برای وارد کردن بعضی مواد اولیه مورد نیاز به وجود می آید. مواد اولیه را وارد می کنیم و اسناد و مدارک دال بر تولیدکننده بودنمان ارائه می دهیم و خواستار روند سریعتر برای انجام امورات گمرکی هستیم اما باز هم نتیجه ای نمی گیریم.
صادقی یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان را م نقدینگی دانست و تشریح کرد: مواد اولیه را نقد خریداری می کند، دستمزد و هزینه های جاری را نقد حساب می کند، پس از تولیدی، کالا را به عمده فروش که می دهیم، چک چندماهه می گیریم تا بعد از فروش به ما پول بدهد. پس از تولید اول، برای تولیدات مراحل بعد، نقدینگی وجود ندارد. از بانک که تقاضا می کنیم، اسناد و مدارک را که تحویل می دهیم، در نوبت قرار می گیریم تا ببینیم کی نوبت به ما می رسد؟ مثلا خود من از اردیبهشت 97برای مواد اولیه و ماشین آلات، پرونده ای در صندوق امید دارم که هنوز خبری از آن نیست.
وی با تأکید بر اینکه اگر به امید دولت بنشینیم، کاری پیش نمی برم، پس باید با تمام توان شخصی پیش برویم، به موانع دیگر در تولید اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از معضلاتی که باعث فروش کم کالای ایرانی، علی رغم کیفیت بالا و قابل رقابت با محصولات خارجی داریم، بسته بندی است. مثلا یکی از همکاران من پسته را به روسیه صادر می کند، اما آنجا با بسته بندی شیک، به بازار ایران وارد می شود.
به گفته این تولید کننده شیرازی، یکی دیگر از مشکلات ما در تولید نوشت افزار ایرانی، فرهنگسازی در کشور است. می گوییم طرح های ایرانی اسلامی بزنیم، عکس شهدا و بزرگان را بر روی جلد دفاتر کار کنیم، اما تلویزیون کارتون های خارجی پخش می کند و این قهرمان سازی برای کودک اینگونه بوجود می آید. پس دانش آموزان بخصوص در سنین پایین تر، به دنبال نوشت افزاری هستند که شخصیت های برنامه های کودک را داشته باشد.
وی با تأکید کرد: ما با استفاده از ماشین آلات و بسته بندی های خوب خودمان را به روز کردیم. امیدواریم که بتوانیم در فروش موفق باشیم.
صادقی که عضو انجمن تولیدکنندگان ایران هم هست با اشاره به تولید خودکار ایرانی را با سه برند لیان، صدف و کیان در شهرستان دیر، از دستگاه های دولتی خواست که برای تامین نوشت افزار خود، از این کالاها استفاده کنند.
به گفته وی، به ادارات دولتی ابلاغ شده که از محصولات ایرانی استفاده کنند، اما برای خرید که می آیند، می گویند در فاکتور قید شود که برند ایرانی است، اما هر چه داشتی برایمان بگذار؛ و عملا محصول خارجی را خریداری می کنند.
این تولیدکننده شیرازی، برنامه های اخیر صداوسیما و صحبت های رهبری، را در استفاده ازکالای ایرانی موثر دانست و تأکید کرد: برای استفاده از کالای ایرانی و نهادینه کردن این فرهنگ، جای کار تبلیغی زیادی وجود دارد.
عضو انجمن تولیدکنندگان ایران با بیان اینکه اگر فقط نهادهای از لوازم التحریر ایرانی استفاده کنند، برای تولیدکنندگان کفایت می کند تصریح کرد: کالای ایرانی از مشابه خارجی باکیفیت بالاتر و با قیمت بسیار پایین تری عرضه می شود.
به گفته صادقی، چین، بزرگ ترین زباله دنیاست و بیشتر ظروف غذا و قمقمه هایی که از چین وارد می شود، با مواد نامرغوب و بازیافتی تولید می شوند، اما ما در ایران همین اقلام را از باکیفیت ترین مواد اولیه تولید می کنیم.
وی تشریح کرد: مثلا جامدادی هایی که از چین وارد می سود، همه با سرزیپ پلاستیک است، اما ما باسرزیپ فلزی تولید می کنیم. این مورد، یک مرحله کیفیت را بالاتر می برد.
این عضو انجمن تولیدکنندگان ایران با بیان انیکه در دزفول یکی از همکاران کیف های سنتی با کیفیت فوق العاده با بسته بندی بسیار شیک تولید می کنند. با وجود این کالا، چه لزومی دارد که از چین وارد کنیم؟ گفت: در انجمن تولیدکنندگان، یک طرحی دادیم و آن اینکه اگر یکی دو مورد تولیدی مثلا کیف با کیفیت بالا داریم، دیگر تولیدکنندگان توانشان را برای کالاهای دیگر قرار دهند و تولیدکننده کیف، برای کل کشور کار انجام دهد. بقیه تولیدکنندگان هم از او حمایت کنند. عملا موازی کاری در تولید را حذف می کنیم.
صادقی حمایت از تولید داخلی را در سطح استان هم انجام می دهدو در این رابطه گفت: ما زونکن A4را تا سال گذشته از تهران خریداری می کردیم، اما امسال تولیدی این محصول را در فارس داریم و ما خرید از تهران را لغو، و از هم استانی خودمان این محصول را تهیه می کنیم.
وی تأکید کرد: اولویت ما حمایت از تولیدات داخلی است، اما آنچه در استان خودمان تولید می شود، از اولویت بالاتری برخوردار است.
به گفته این تولیدکننده، در شیراز تولید دفتر، کاغذ، زونکن، و تعدادی دیگر از اقلام لوازم التحریر را داریم و برای توزیع و پخش محصولات، استانمان در اولویت اول، و محصولات داخلی دیگر در اولویت بعدی قرار دارد.
صادقی که از تولیدات خود به کشورهای همسایه هم صادرات دارد گفت: ما از تولیدات خودمان به عراق، پاکستان و اخیرا هم به سوریه صادر می کنیم که با استقبال خوبی هم بخصوص در عراق، مواجه شدیم و عمده صادرات ما به این کشور است که قبلا از چین واردات داشته است.
وی ادامه داد: در قطر هم بازارچه ای به نام "بازارچه ایرانیان" دارد. در این بازار مغازه ای گرفتیم و از تولیدات خودمان و آنها که ما توزیع کننده شان هستیم، کالا برای فروش گذاشتیم. با استقبال خوبی هم مواجه شدیم.
این صادرکننده لوازم التحریربا تأکید بر اینکه بازارهای خارجی در کشورهای همسایه، بسیار خوب است، اظهار داشت: برای صادرات هم با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که رفع این مشکلات، همکاری خاص مسئولان را می طلبد.
به گفته وی، در کشور قطر، فقط محصولات با استاندارد بین المللی وارد می شود و ما برای تمام کالاهایمان SGS یا استاندارد بین المللی گرفتیم. این استاندارد در کل دنیا معتبر است و وقتی ما استانداردهای کالاهایمان را ارائه دادیم، متحیر شدند که در ایران کالاهایی با این کیفیت وجود دارد. الآن یکی از مشتریان ثابت ما، قطریهه هستند.
صادقی در پایان تصریح کرد: ما چسبی را اخیرا تولید کرده ایم 65میکرونی که با آن، ماشین بوکسل می کنیم و گفته ایم اگر پاره شد، همه هزینه ها با ما.
 
مدیرعامل شرکت تعاونی کتابفروشان استان کرمان عنوان کرد؛
ترویج استفاده از نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی با فرهنگ‌سازی رسانه ملی/عدم همکاری تولید کنندگان داخلی با صنوف توزیع نوشت افزار

علیرضا نکویی مدیرعامل شرکت تعاونی کتابفروشان کرمان در گفتگو با راه آرمان اظهار داشت: متاسفانه تولید کنندگان ایرانی با ما همکاری لازم را ندارند و این در حالیست که اگر نوشت افزار ایرانی برای ما فرستاده شود ما از آن استقبال خواهیم کرد و برای توزیع و فروش در استان اقدام خواهیم کرد.
وی گفت : تولید نوشت افزار ایرانی در داخل انجام شود هم به رونق تولید و هم به فضای کسب و کار کمک شایانی خواهد شد. این امر باعث می شود تا کارخانجات داخلی تعطیل نشوند و کارگران زیادی نیز از قبل آن امرار معاش کنند.
مدیرعامل شرکت تعاونی کتابفروشان کرمان افزود: در سال ۹۶ با واردات کاغذ آغشته به میکروب باعث شد تا دو کارخانه بزرگ تولید نوشت افزار در ایران تعطیل شود. حال اگر این کاغذ ماده اولیه کتاب و نوشت افزار در خود ایران تولید شود از هر لحاظ بهداشتی قابل اطمینان هست و اینکه می توان از خروج ارز و واردات بی رویه جلوگیری کرد.
نکویی عنوان کرد: متاسفانه امروز به خاطر تحریم در تولید و سهمیه کاغذ با مشکلات فراوانی روبرو هستیم، امید که مسئولین در این رابطه تدابیری بیندیشند.
وی خاطرنشان کرد: واردات بی رویه نوشت افزار خارجی می تواند اثر مخربی بر بازار و تولید داخل داشته باشد و دلیل آن عدم تبلیغ و اطلاع رسانی از رسانه ها علی الخصوص رسانه ملی است.
مدیرعامل شرکت تعاونی کتابفروشان کرمان بیان داشت: رسانه ملی باید اقدام به تولید و پخش کارتون های ایرانی اسلامی کند که محبوب بچه ها باشد زیرا اکثر نوشت افزارهایی که کودکان و گاهی اوقات جوانان و نوجوانان به آن علاقمند هستند کارتون های خارجی است که آنان را الگوی خود قرار داده اند و زیاد از رسانه پخش شده است.
نکویی عدم حمایت و عدم همکاری تولید کنندگان داخلی با صنوف را یکی از مشکلات عدیده برشمرد و گفت : کیف، کفش و نوشت افزار علی الخصوص خودکار و مداد تولید داخلی هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمتی مناسب تر از اجناس خارجی علی الخصوص چینی و اندونزی است که این همت بلند تولید کنندگان داخلی را می طلبد که با ما همکاری لازم را داشته باشند.
وی در ادامه بیان کرد: ما مشتاق هستیم که در ابتدا جنس کشور خودمان را توزیع و در معرض فروش بگذاریم ولی متاسفانه برخی از تولید کنندگان این کار را انجام نمی دهند و گاهی اوقات هم دیده شده که خود تولید کنندگان داخلی اقدام به چاپ عکس های خارجی بر روی نوشت افزارهای ایرانی می کنند که به نظر من این خارج از عرف است.
 

 
کارشناس حوزه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی:
خرید نوشت افزار ایرانی مصداق عینی رونق تولید است/ارائه الگوهای داخلی در نوشت افزار ایرانی یعنی پشت پا زدن به فرهنگ وارداتی/ضرورت حمایت ویژه دولت و سازمان صمت از تولیدات داخلی

سید هادی میر حسینی در گفت وگو با خبرلنده، با اشاره به ظرفیت ها و پیتاسیل عظم تولیدات با کیفیت داخلی در حوزه نوشت افزار گفت: امروزه حوزه نوشت افزار به ویژه نوشت افزار برای کودکان و نوجوانان، از حوزه های بسیار مهم و استراتژیک فرهنگی است که عدم توجه به این مقوله باعث خسران و زیان به زیرساخت های فرهنگی کشور است.
وی افزود: شخصیت سازی برای کودکان و نوجوانان و ارائه الگویی بی بدیل از شخصیت های کارتونی خارجی و غیرواقعی غربی بر روی جلد نوشت افزار ها و کیف های دانش اموزان باعث شده است تا با رنگ های کاملا روانشناسی شده میل کودکان و نوجوانان را به سمت خود بکشانند.
این کارشناس تصریح کرد: با ارائه چنین الگوهایی از طریق شبکه های تلویزیونی کودک و نوجوان و ارائه آن از طریق سی دی و برنامه های اینترنتی به راحتی با اصطلاح قورباغه پزکردن فرهنگ ما از همان دوران طفولیت ذهن کودکان ما را به سمت خود می کشانند و این یکی از خلا های اساسی در حوزه فرهنگ است که صداوسیما چندان به آن توجه نمی کند.
وی تاکیدکرد: ارائه فرهنگ غرب از طریق شبکه پویا بدون توجه به پایه گذاری فرهنگی بر روی ذهن کودکان باعث شده است تا در زمان خرید نوشت افزار در همان دوران کودکی، وی را به سمت شخصیت ها و کاراکترهای غربی بکشاند.
میر حسینی در ادامه اظهارکرد: دشمنان ما چندسالی است به خوبی در این حوزه با استفاده از همین نقطه ضعف به خوبی بهره برده و میلیاردها دلار از طریق فروش همین نوشت افزار ها که بعضاً نیز از مبادی رسمی گمرک وارد کشور می شود به جیب زده و علاوه بر خروج ارز و سرمایه از کشور فرهنگ خود را به داخل نیز وارد کرده است، این نقطه ضعف درحالی است که ما باید به دنبال تعالیم دینی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی باشیم ولی میبنیم که در مقابل دشمنان به راحتی در تهاجم با فرهنگ اسلامی ما هستند.
وی گفت: اهمیت و ضرورت توجه به نوشت افزار های ایرانی به گونه ای است که علاوه بر تقویت بنیه های فرهنگی و بومی باعث افزایش سهم تولید کشور و اشتغالزایی هزاران جوان بیکار و تولید سرمایه برای سرمایه گذاران می شود که این ماندگاری نیز بدون شک باعث جلوگیری از خروج میلیاردها تومان ارز از کشور می شود.
میر حسینی گفت: البته باید این نکته را نیز یاداور شویم که چندسالی است که برخی شرکت های داخلی با دست گذاشتن روی نقاط ضعف این حوزه اقدام به تولیدات فاخر و با کیفیت نوشت افزار در راستای ارزش ها و آرمان های انقلاب با معرفی الگوهایی همچون سرداران شهید و معرفی جاذبه های تاریخی و میراث فرهنگی و بومی کشور اقدام کردند که با استقبال گسترده خانواده ها نیز مواجه شده است که این فرصت طلایی نیازمند توجه بیشتر دولت به خصوص سازمان صمت است.
وی افزود: برپایی نمایشگاه های نوشت افزار ایرانی و معرفی جدیدترین تولیدات ایرانی در حوزه نوشت افزار فرصتی طلایی برای جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت خارجی است که می تواند به رونق تولید کشور در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به همین نام نیز نامگذاری شده است ارزش و معنا ببخشد.
میرحسینی گفت: البته دولت نیز وظیفه دارد موانع سد راه تولید سرمایه گذاران در این حوزه را با درایت و هوشمندی بردارد چرا که این حوزه علاوه بر خروج سرمایه با فرهنگ ما نیز تاثیر مستقیم دارد و ضرورت حمایت از سرمایه گذاران در این حوزه را دو چندان می کند.
 
رئیس اتحادیه نوشت‌افزار مرکز مازندران عنوان کرد؛
سهم ناچیز کالای ایرانی در بازار نوشت افزار/دلایل عدم رغبت مشتریان به خرید محصولات ایرانی
رضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، در خصوص سهم بازار امسال از کالاهای ایرانی اظهار کرد: 80 درصد کالاهای موجود در بازار خارجی و مابقی ایرانی است.

وی افزود: البته باید اذعان کنم که رغبت داخلی برای استفاده از کالاهای ایرانی نیز چندان داغ نیست و قیمت و کیفیت کالاهای ایرانی، اجازه انتخاب را به مشتریان نمی‌دهد.

رئیس اتحادیه نوشت افزار مرکز مازندران خاطرنشان کرد: کالاهای ایرانی مطلوب هم در بازار وجود دارد اما غالب کالاهای ایرانی مواد اولیه‌شان خارجی است.

این فعال صنفی بازار نوشت افزار می‌گوید: مثلا در تولیدات دفتر دو شرکت تبریز و ایلیا که مواد اولیه‌شان هم خارجی است، خوب عمل کرده‌اند و با وجود اینکه کاغذ و جلدشان خارجی است اما از طرح‌های ایرانی مثل شکرستان استفاده کرده‌اند.

نجفی بیان کرد: اگر بخواهیم از تولیدات مطلوب داخلی در حوزه نوشت افزار نمونه بیاوریم بیشتر به تولیدات مداد و مداد رنگی بر می‌گردد که باز هم مواد اولیه این برندها، خارجی و غالبا از کشورهای اسپانیا و آلمان است و جای خوبی هم در بازار بریا خود باز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: آنچه که موجب می‌شود تا کالای ایرانی نتواند سهم خود را در سبد نوشت افزار خانواده‌ها افزایش دهد، قیمت بالای آن نسبت به کالاهای نمونه خارجی است.

رئیس اتحادیه نوشت افزار مرکز مازندران اضافه کرد: عمده‌ترین مشکلی که ما فروشندگان در توزیع و فروش کالاهای ایرانی داریم در درجه اول قیمت بالای آن و سپس کیفیت پایین آن در برابر کالاهای خارجی است.

این فعال صنفی می‌گوید: هیچ فردی رغبت نمی‌کند کالایی که هم کیفیت پایین تری نسبت به یک کالا دارد و از طرفی هم با این اوصاف، قیمتی بالاتر از همان کالای باکیفیت را دارد، خریداری کند.

نجفی یادآور شد: برای نمونه باید اشاره کنم که دفتری که خارجی است و تصاویر جذابی هم روی جلدش است با قیمت 7 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد اما نمونه داخلی آن 10 تا 12 هزار تومان است؛ خوب کاملا مشخص است که این کالا، اقبالی ندارد.

وی عنوان کرد: البته یک شرکت در اصفهان و اگر اشتباه نکنم یک شرکت در یزد دفاتری را تولید کرده‌اند که کاغذشان دولتی و یارانه‌ای است و قیمت تقریبا 6 هزار تومانی در بازار دارند اما کیفیت جلدش پایین است و مشتری با وجود قیمت مناسب، آن را نمی‌خرد.

رئیس اتحادیه نوشت افزار گفت: اما از سویی دیگر مردم برخی مداد رنگی‌های با برند داخلی که مواد اولیه‌شان خارجی است را می‌خرند و اگر هم قیمت بالایی دارند اما از کیفیت‌شان راضی هستند و به جای خرید چند باره مداد رنگی‌های چینی در طول یک سال تحصیلی، ترجیح می‌دهند که یک بار خرید کنند، هر چند که قیمت آن کالا کمی گران باشد.

به گفته نجفی، در حالیکه در سال گذشته، والدین دانش‌اموزان می‌توانستند با 150 هزار تومان  یک بسته کامل در سطح متوسط از نوشت افزار را برای فرزندان خود خرید کنند؛ اما امسال همان بسته را باید با صرف هزینه 500 هزار تومان خریداری کنند.
 
در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه کتاب‌فروشان یزد عنوان شد؛
سهم 50 درصدی لوازم التحریر داخلی در بازار/ با ترویج استفاده از نوشت افزار ایرانی باعث رونق تولید ملی شویم

محمد حسین مرتضوی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به افزایش سهم لوازم التحریر ایرانی در بازار گفت: خوشبختانه در سال های اخیر به واسطه فرهنگ سازی‌هایی که انجام شده سهم لوازم التحریر ایرانی در بازار افزایش یافته است به طوری که اکنون 50 درصد از لوازم التحریر موجو.د در بازار تولید داخل است.
وی افزود: هر چند هنوز سهم لوازم التحریر خارجی در بازار بالا است اما این نسبت در سال های قبل بسیار بیشتر بود به طوری که لوازم التحریر ایرانی سهم ناچیزی از بازار داشت.
رئیس اتحادیه کتاب‌فروشان یزد  با اشاره به عملکرد بسیار خوب کارخانجات تولید داخل عنوان کرد: در سال های اخیر لوازم التحریر داخلی توانسته بسیار خوب ظاهر شود؛ به طوری که اکنون تولیدات داخلی هم از نظر قیمت و هم از لحاظ کیفیت بسیار بهتر از مشابه خارجی هستند اما بعضی از لوازم التحریرها مانند اتود و مداد نوکی اصلا در داخل تولید نمی شود و هرچه در بازار وجود دارد خارجی است.
مرتضوی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی هر چه بیشتر در خرید و استفاده از تولیدات داخلی اظهار داشت: با افزایش استفاده از لوازم التحریر ایرانی نه تنها باعث رونق و افزایش تولید داخل می شود و بهبود معیشت کارگران ایرانی را به دنبال دارد بلکه از خروج سالیانه میلیاردها ارز از کشور جلوگیری می‌شود.
وی اعلام کرد: در یک سال گذشته انواع لوازم التحریر از 10 الی 70 درصد افزایش قیمت داشته است که در این میان بیشترین افزایش قیمت مربوط به دفتر است که این موضوع به گرانی کاغذ در یک سال گذشته برمی گردد.
مرتضوی با بیان این که در یزد 230 فروشنده لوازم التحریر وجود دارد افزود: نظارت کامل بر واحدهای صنفی وجود دارد و خوشبختانه فعلا  کمبودی در بازار وجود ندارد و خانواده ها هم دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند.
 
نایب رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار مشهد:
بازار نوشت‌افزار خارجی در حال منسوخ شدن است/ تا پایان سال افزایش قیمت نداریم

مرتضی لعلیانی، نایب رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار مشهد در گفت‌وگو با مشهدپیام، اظهار کرد: باتوجه به اینکه کالاهای خارجی بسیار گران شده و تنوع تولید لوازم‌التحریر ایرانی بالا رفته، بازار نوشت‌افزار خارجی به دلایل مختلف در حال منسوخ شدن است.
وی افزود: تقریباً همه دفاتر، مداد، مدادتراش، پاک‌کن در ایران با طرح‌های قابل قبول تولید می‌شود و تنها چند قلم از کالاهای لوازم‌التحریر از جمله روان‌نویس، مداد فشاری وارداتی است.
نایب رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار مشهد گفت: کالای نوشت‌افزار ایرانی با استقبال مردم روبرو شده و نمونه طرح‌های غربی در دفاتر رو به کاهش است.
وی با بیان اینکه طرح‌های ایرانی بیشتر استفاده می شود افزود: اکثر تولیدات نوشت‌افزار ایرانی است اما گاهی در طرح‌های ان بر اساس سلیقه دانش‌آموزان کپی‎برداری خارجی می‌شود.
لعلیانی تصریح کرد: امسال نیز خرید کالای ایرانی بیشتر رونق داشته است و مدارس نیز در نخریدن کالای خارجی کمک‌رسانی دارند.
وی افزود: انواع خودکار، مداد رنگی در کشور تولید می‌شود و بر اساس تولید، مصرف خوبی داشته است و برخی کالای لوکس طراحی حرفه‌ای در نوشت‌افزار، واداتی است.
نایب رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار مشهد خاطرنشان کرد: گردش مالی کالای نوشت‌افزار ایرانی روز به روز در حال بهتر شدن است و نزدیک به 70 درصد، گردش مالی این بازار مربوط به کالای نوشت‌افزار ایرانی است.
وی افزود: پیش‌بینی روند بازار در آینده دشوار است و تبلیغات در این زمینه به منظور ترغیب مصرف‌کننده می‌تواند مؤثر باشد.
لعلیانی گفت: اجناسی با برند «دارا و سارا» در سال های گذشته باتوجه به تبلیغات صورت گرفته استقبال خوب مصرف‌کنندگان را در پی داشت اما باتوحه به شروع واردات بی‌رویه، فروش این نوع کالا نیز منسوخ شد.
وی افزود: اهمیت تبلیغات و کمک‌رسانی مدارس در استفاده از نوشت‌افزار ایرانی در تغییر ذائقه دانش‌آموزان و جایگزین شدن ان تأثیرگذار است.
نایب رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت افزار مشهد ضمن اشاره به تأثیر بالا بودن کیفیت نوشت‌افزار ایرانی در استقبال خریداران اظهار کرد: غیر از مواد اولیه، تا 80 درصد خروج ارز به دلیل واردات کالای نوشت‌افزار ایرانی کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه استقبال از اجناس ایرانی نشان از رضایت مشتریان است افزود: هر سال نمایشگاه‌های نوشت‌افزار در زمان آغاز سال تحصیلی برپا می‌شود و لذا امسال نیز در صورت برگزاری، اجناس ایرانی قیمت‌گذاری می‌شود و فقط کالای ایرانی ارائه خواهد شد.
لعلیانی تصریح کرد: ذائقه مردم به سمت مصرف منطقی‌تر است و خرید بی‌رویه را در جامعه کمتر شاهد هستیم.
وی افزود: باتوجه به موج افزایش قیمت‌ها قبل از سال لذا بعد از سال 98، افزایش قیمتی در بازار نوشت‌افزار صورت نگرفته است و نوعی بازار رقابتی ایجاد شده است.
نایب رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار مشهد با اعلام این مطلب که تا پایان سال گرانی در بازار نوشت افزار و لوازم‌التحریر نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: بخش خصوصی می‌تواند معادله قیمت‌ها را در بازار ایجاد کند و نیاز است نظارت کلان در قیمت‌ها توسط دستگاه‌های مسئول صورت بگیرد.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdciv5azzt1azq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما