چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ,16 October 2019
0
Share/Save/Bookmark
۰
قاچاق سوخت از چابهار به پاکستان عاملی برای کاهش تخصیص سهمیه سوخت به ماهیگیران و حتی عدم ارائه سوخت به مسافرکشان تاکسی تلفنی سطح شهرستان چابهار شده است.
به گزارش عصرهامون، به نقل از چهاربهاران این روزها دلالان، قاچاقچیان و افراد بی بضاعت با خرید و فروش سوخت به قیمت میانگین هر ۲۰ لیتری بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان از مردم در سطح شهر چابهار عاملی برای کاهش عرضه سوخت به مسافرکشان و ماهیگران از سوی شرکت نفت شده اند و افزایش دلار در راس این هرم قرار گرفته است.

یکی از رانندگان تاکسی تلفنی در گفت و گو با چهاربهاران بیان می کند: تامین سوخت رانندگان تاکسی های مسافرکش در شهر چابهار به عنوان معضلی اساسی در شروع سال تحصیلی تبدیل شده است.

سلمان حوت تاکید می کند: معضل تامین سوخت رانندگان تاکسی یکی از معضلات اساسی در شهر چابهار که به عنوان قطب گردشگری استان و حتی کشور مطرح می باشد باعث بسیاری از گرانی ها شده و چرا برای حل این مشکل فکر و چاره اساسی اندیشیده نمی شود.

وی تشریح می کند: مالکان آژانس ها هر ماه به ما وعده وعید می دهند که هماهنگی ها لازم با تاکسیرانی و فرمانداری و شرکت نفت انجام گرفته است و از ۱۵ ماه آینده برای تاکسی شما سوخت درنظر گرفته می شود امّا هیچ خبری از سوخت نیست فقط وعده وعید توخالی باعث سرگردانی ما شده است.

حوت با اشاره به نزدیک فودن فصل مدارس ادامه می دهد: با این اوضاع که الان در بازار سوخت حکم فرما است و هر ۲۰ لیتری بالای ۶۰ هزار تومان در بازار آزاد فروخته می شود وضعیت برای خانواده های که فرزند محصل دارند خیلی نگران کننده شده است.

وی اذعان می کند: قابل ذکر است سیستم حمل و نقل عمومی شهر چابهار غیرفعال است و اکثر سفرهای درون شهری از طریق تاکسی انجام میگیرد همچنین سوخت خودرو بنده در نهم همین ماه صفر شده است به عنوان یک راننده تاکسی پیشنهاد میکنم از ۱۵ هر ماه روزانه ۳۰ لیتر بنزین به رانندگان تاکسی ها داده شود تا مشکل رانندگان حل شود.

یک صیاد چابهاری اسکله پسابندر نیز به خبرنگار ما می گوید: در حالی کہ فصل صید ماھی تن ماھیان شروع شدہ لنج داران و صیادان ازاول برج شھریورمجوز سوخت گیری گرفتہ اند خرید سوخت ھم انجام دادہ اند و پولش رو واریز کردند ولی شرکت نفت از فرستادن سوخت کوتاھی می کند.

الله بخش جدگال ادامه می دهد: شرکت نفت اگر روزی ۱۰ تانکر سوخت بفرستد مشکل حل خواھد شد نظم و مدیریت اسکلہ پسابندر کلا بھم خوردہ است مسئول اسکلہ و جایگاہ سوخت با مدیریت ضعیف در توزیع سوخت اخلال و بی انضباطی ایجاد کردہ اند باید مشکل توزیع سوخت صیادان رسیدگی شود.

وی تصریح می کند:می بایست سھمیہ سوخت لازم صیادان ھرچہ سریع تر بہ جایگاہ سوخت اسکلہ تحویل شود تا مشکلات رفع و مشکلات مدیریت شود.

یک صیاد ساحل رمین نیز به خبرنگار ما می گوید: دریابانی به هر بهانه‌ای مانده مانع رفتن قایق‌های صیادی به دریا می‌شود و عدم صدور مجوز دریابانی اسکله رمین مشکلات زندگی ما را زیاد کرده است.

غلام درزاده عنوان می کند: مدتی است دریابانی مجوز آنها را مهر نمی زند و هر بار به بهانه طوفانی شدن دریا به قایق ها اجازه صید با مهر و امضای دریابانی داده نمی‌شود.

این صیاد در ادامه تشریح می کند: و این در حالی است که وقتی از یکی از دوستانم که در هواشناسی کار می کند سوال کردیم می‌گوید اصلا خبری از طوفانی شدن دریا نیست و ما می‌دانیم که تمام اینها بهانه است تا با ندادن مجوز از گرفتن سوخت، قایق ها را محروم کنند.

این صیاد در رابطه با تبعات ممانعت از ورود قایق‌های صیادی به دریا می گوید: در حالی از رفتن قایق‌های صیادی ما به دریا ممانعت می‌کنند که قیمت ماهی در بازار سرسام آور شده چون نرفتن قایق ها به دریا باعث شده کفه عرضه بسیار سبک و کفه تقاضا سنگین شده وقیمت کاذب در بازار ماهی به وجود بیاید.

وی با ابراز ناخوشایندی از وضعیت موجود تاکید می کند: حال نمی دانیم که چه دست های پشت این پرده است و این کار چه سودی برای تجار این بازار آشفته و پریشان دارد فقط این قدر واضح است که بدون داشتن مجوز به دریا زدن موافق با ضرب المثل مشهور فارسی همان خطر کردن است چرا که بدون مجوز هیچ بیمه وارگانی جوابگوی حوادث دریای در این کار پر خطر نخواهد بود.

رییس هیات مدیره اتحادیه صیادان چابهار به خبرنگار ما می گوید: در حال حاضر ۹۰۰ لنج و قایق صیادی چابهاری به دلیل عدم دریافت سهمیه سوخت خود نمی‌توانند برای ماهیگیری به دریا بزنند.

علیم افشار عقیده دارد در این فصل صیادان می‌توانند گله ماهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مهاجر را صید کنند ولی به دلیل عدم هماهنگی موجود بین اداره شیلات و وزارت نفت صیادان چابهاری برای روشن کردن موتور شناورهای خود، سوخت کافی نداشته و بیکار شده‌اند.

افشار با اشاره به اعتراضات صیادان به عدم دریافت سهمیه سوخت می افزاید: شناورهای صیادی قیمت بالایی دارد و حتی برخی از آنها یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند که در بندرگاه‌ها بدون استفاده مانده‌اند. برخی صیادان در چنین وضعیتی می‌گویند اگر پولشان را در بانک می‌گذاشتند، سود بیشتری دریافت می‌کردند.

رییس هیات مدیره اتحادیه صیادان چابهار با یادآوری اینکه در هر شناور صیادی حدود ۲۵ نفر کار می‌کنند، در پایان خاطرنشان می کند: به بهانه‌های مختلفی مانند قاچاق، سهمیه سوخت تعداد زیادی از صیادان را قطع می‌کنند و یا محدودیت‌های دیگری ایجاد می‌کنند، مسئولان استانی باید توجه داشته باشند که منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های چابهاری از راه ماهیگیری است.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۱۵۷۷۹


ارسال