جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ,13 December 2019
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۰
مشکلات صیادان پس از گرانی بنزین؛
1500قایق صیادی چابهار در انتظار سهمیه بنزین/ ماهی بر موج گرانی سوار می شود
 
1500 قایق‌ صیادی در بندر چابهار همچنان در انتظار اختصاص سهمیه بنزین هستند تا بتوانند فعالیت صید و صیادی را همانند گذشته در آب‌های ساحلی دریای عمان از سربگیرند.
به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، بخش عمده ای از ساحل نشینان جنوب استان سیستان و بلوچستان درآمد خود را با سختی و مشقت زیاد از راه صید دریایی به دست می‌آورند و صیانت از معاش این مردم نجیب باید همواره از دغدغه های اصلی مسئولین باشد.

در همین راستا دولت به منظور اصلاح قیمت حامل های انرژی و به منظور هدفمندی یارانه‌ها اقدام به اصلاح قیمت بنزین کرد و سهمیه بنزین برای برخی بخش ها از جمله حمل و نقل عمومی اختصاص یافت در حالی که طرح سهمیه بندی سوخت قایق موتوری صیادان از قلم افتاد.در مقطع کنونی نیز که گرانی سوخت امرار معاش آنان را با سختی مواجه کرده است،با پایش مشکلات مردم رفع آن را از طریق ممکن و با کمک دستگاه‌های مسئول دنبال می کند.

افزایش بهای آزاد بنزین برای قایق‌ها صرفه اقتصادی ندارد
افزایش بهای آزاد بنزین برای قایق‌های صیادی کوچک باعث شده کمتر صیادی رغبت داشته باشد وبه دریا برود، چون به گفته آنان حرفه صیادی با این افزایش هزینه ها، صرفه اقتصادی ندارد.

همانطور که عنوان شد صیادی شغل جمعیت قابل توجهی از افراد در جنوب استان‌ می باشد که صنایع و مشاغل مرتبط باآن نیز بسیار زیاد است بر این اساس گرانی بنزین فقط شغل و معیشت حدود 25 هزار صیادی دائمی و فصلی را که به این کار مشغولند تهدید نمی‌کند، بلکه بسیاری دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صیادان خواستار تخصیص سهمیه بنزین هستند
عبدالحکیم دادشفور،مسئول امور صیادان روستای رمین در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: در این طرح سهمیه بندی صیادان نیز خواستار توجه دولت و تخصیص سهمیه بنزین هستندبه طوری که هر قایق صیادی ماهانه بالغ بر هزار و صد لیتر بنزین سوخت مصرف می کند.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین در آمار اشتغال صیادان تاثیر بسزایی دارد،بیان کرد: صیادان برای فعالیت صید و صیادی نیازمند اختصاص سهمیه بنزین هستند و به همین منظور آمار شناورها از طریق تعاونی‌های صیاد جمع‌آوری و برای اختصاص سهمیه‌بنزین به ارگان‌های متولی امر ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه باید در تخصیص سهمیه بنزین برای قایقهای صیادان اقداماتی صورت بگیرید افزود: از زمان اعلام اصلاح قیمت و اجرای سهمیه بندی بنزین با همکاری و هماهنگی اداره شیلات و شرکت نفت به دنبال اختصاص و جذب سهمیه بنزین برای قایق هستیم.

مسئول امور صیادان روستای رمین با اشاره به اینکه از طریق مجلس و شیلات موضوع را پیگیری کرده‌ایم، گفت: نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی قول‌هایی داده‌اند و قرار است برای شناور‌ها بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی در نظر بگیرند، اما زمانی برای این کار مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۵۰۰ فروند شناور کار صید را در شهر و روستاهای ساحلی شهرستان چابهار را انجام می‌دهند، ادامه داد: از این هزار فروند لنج‌هایی هستند که با گازوئیل کار می‌کنند و از گرانی بنزین متاثر نمی‌شوند ولی هزار و ۵۰۰ فروند قایق صید و صیادی دیگر قایق‌های بنزینی هستند که افزایش قیمت بنزین شدیدا بر کار آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

دادشفور خاطرنشان کرد: از آنجا که تامین سوخت مورد نیاز شناورها و لنج های صیادی از دغدغه‌های مهم مردم منطقه می‌باشد، ضرورت دارد نهادها و سازمان‌های مسئول راهکار و شیوه مناسبی را برای رفع مشکلات و چالش‌های این مردم زحمتکش ارائه کنند تا تامین رزق و معیشت و زندگی جاری آنان با مشکل مواجه نشود.

خانه نشینی صیادان ماحصل عدم تخصیص سهمیه بنزین
نصیر جدگال یکی از صیادان چابهار با بیان اینکه صیادان برای فعالیت صید و صیادی نیازمند اختصاص سهمیه بنزین هستند، گفت: صیادان قدرت خرید بنزین لیتر ۳۰ هزار ‌ریالی را ندارند و تا زمانی که سهمیه‌ای برای قایق‌های صیادی اختصاص داده نشود این افراد بیکار خواهند بود.

وی افزود: با افزایش بهای بنزین هزینه صید افزایش نیافته است ولی عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمی روند.

جدگال گفت: بیش از 60 درصد صیادان از بنزین به عنوان سوخت شناور‌های خود استفاده می‌کنند، مشخص است وقتی قیمت بنزین سه برابر می‌شود هزینه این افراد بالا می‌رود.

وی ادامه داد: از زمان اعلام سهمیه بندی اکثر قایق‌های صیادی در بنادر به علت افزایش بهای آزاد بنزین، در لنگرگاه‌ها متوقف شده اند و بیشتر صیادان منطقه خانه نشین شده اند.

این صیاد چابهار با اشاره به افزایش بهای بنزین خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت در دراز مدت روی گرانی قیمت آبزیان تاثیر مستقیم می گذارد و افراد بیشتری توانایی خرید ماهی و سایر آبزیان را از دست می دهند در نتیجه صیادان برای محصول خود مشتری کمتری پیدا کرده و ممکن است این شغل برای آن‌ها دیگر به صرفه نباشد.

در پایان اما اینکه عنوان شود بررسی و ارزیابی دقیقی از نیاز صیادان به بنزین سهمیه صورت نگرفته نوعی فرافکنی و خریدن وقت است. باید قبلا پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گرفت و حالا که این اتفاق نیفتاده باید بدون فوت وقت چاره‌ای برای حل مشکلات صیادان اندیشید و از ادامه زیان آن‌ها جلوگیری کرد.

صیادان به ویژه آن‌ها که با شناور‌های کوچک اقدام به صید می‌کنند عموما افراد بی‌بضاعتی هستند که با بنزین ۱۰۰۰ تومانی هم با مشکل رو به رو بودند و اینک سه برابر شدن قیمت بنزین شدیدا معیشت آن‌ها را به خطر انداخته است.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۱۸۰۲۶


ارسال