شاید گوگل ارائه دهنده محبوبترین سیستم عامل موبایلی و موتور جستوجو در جهان باشد، اما استفاده نادرست این شرکت از قدرت خود یک حقیقت اثبات شده است.
به گزارشعصرهامون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۱۹۹۵، دو دانشجوی دانشگاه استنفورد یک موتور جستوجو به نام Backrub ایجاد کردند. آنها نام Backrub را به گوگل تغییر دادند، این شرکت سه سال بعد به ثبت رسید. امروز، گوگل تأثیرگذار، ثروتمند و با ارزش است. این شرکت با تبلیغات هدفمند برای افراد دغدغه ذهنی ایجاد کرده که با روشهایی آزار دهنده و پشتسر هم در صفحات وب به نمایش در میآیند. گوگل آدمها را بدون رضایت بهصورت آنلاین ردیابی میکند، با دستگاههای مختلف به مکالمات افراد گوش میدهند و همیشه در زندگی شخصی کاربران، دخالت میکنند. گوگل در پس ظاهر خوبش، حقایقی آزار دهنده دارد که در این گزارش به ۸ مورد از برجستهترین آنها، خواهیم پرداخت.
۸- استراق سمع کارمندان گوگل از مکالمات کاربران با دستیار هوشمند
این شرکت یک گجت خانگی محبوب با استفاده از دستیار هوشمند گوگل عرضه کرد. یک دستور کلامی سیستم را فعال میکند و به آن میگوید که یک فایل صوتی را ضبط کرده، یک موسیقی را پخش و برنامه روزانه را یادآوری کند. در سال ۲۰۱۹، خبری مبنی بر ضبط صدای توسط گوگل، منتشر شد. اطلاعات کاملا محرمانه کاربران ضبط و به Google منتقل میشد. برخی از پروندهها حاوی نام، آدرس و برخی حتی در مورد زندگی جنسی افراد بود.
هنگامی که گوگل با این اتهام روبرو شد، اعتراف کرد که این یک نقض امنیتی بوده و در مواردی به پیمانکاران خود این امکان را داده تا بدون رضایت افراد به بحثهای خصوصی آنان گوش دهند. پیش از این، سخنگوی این شرکت گفته بود که کارمندان به صداهای ضبط شده دستیار صوتی گوش میدهند تا مهارتهای هوش مصنوعی دستگاه را بهبود دهند. آنها ادعا کردند که صرفا از ۲ ٪ صدای ضبط شده دستیار صوتی استفاده کردهاند و تمام اطلاعات شخصی را حذف کردهاند. البته اخبار بعدی ثابت کرد که ادعاهای گوگل صحت ندارد.
۷- تبلیغات دروغ و بدون پشتوانه
بسیاری از افراد هنگام جستوجوی فرصتهای سرمایه گذاری به گوگل اعتماد میکنند. این تبلیغات محصولاتی را نشان میدهد که بازده سود بالایی دارند بدون آنکه چیزی در مورد ریسک و خطرات آن گفته شود.
تبلیغات گوگل برای شرکتهای سرمایهگذاری با ریسک بالا در حالی که اطلاعاتی از احتمال خسارت در مشارکت با این شرکتها اعلام نشده، موجب شد تا بسیاری از کاربران ناخواسته و نادانسته با این شرکتها قرارداد امضا کنند. بسیاری از کاربران اینترنت به دلیل تماشا این تبلیغات در صفحات گوگل و اعتمادی که به این موتور جستوجو داشتند، حاضر به سرمایهگذاری در آنها شدند.
۶- ردیابی کاملا دقیق کاربران
گوگل میخواهد مکان دقیق شما را بداند. البته برای ظاهر سازی هم که شده، این شرکت وانمود میکند که به مشتریان این امکان را میدهد که از حالت ردیابی خارج شوند. در سال ۲۰۱۸، آسوشیتدپرس دریافت که کاربران حتی زمانی که صریحاً به گوگل میگویند این قابلیت را غیرفعال کند، هنوز هم ردیابی میشوند. به عنوان آزمایش، یکی از اعضای یک تیم همه گزینههای ردیابی را در تلفن خود خاموش کرد و از اینکه دقیقاً چگونه مسیر وی دنبال میشود، شوکه شد. بدتر اینکه، آدرس منزل وی نیز در ردیابی ثبت شده بود.
هر وقت گوگل مپ را باز کنید، موقعیت شما را ثبت میکند. حتی با استفاده از موتور جستوجو، موقعیت مکانی یک شخص به طور دقیق به متر مربع مشخص میشود. چندین سرویس دیگر در آیفونها و دستگاههای اندروید به عنوان یک چراغ ردیابی در گوگل عمل میکنند و به اعتماد کاربر خیانت میکنند.
منتقدین ادعا میکنند که ردیابی گسترده نشانگر تمایل گوگل برای افزایش درآمد تبلیغاتی است. گوگل در سال ۲۰۱۴ ردیابی کاربران را برای این منظور آغاز کرد. تا سال ۲۰۱۷، درآمد تبلیغی آن به ۹۵.۴ میلیارد دلار رسید. این درآمد از طریق به دست آوردن اطلاعات کاربران و تمایل مردم یک منطقه به یک محصول و فروش آن به شرکتهای تبلیغاتی به دست میآید.
۵- سرویس حسابداری چک با نام Cache
سابقه غولهای فناوری در صنعت بانکداری بسیار ناامیدکننده است. به عنوان مثال میزان اعتبار رمزنگاری فیس بوک از بین رفته و تلاش اپل برای ایجاد کارت اعتباری نیز پس از مواجهه با اتهامات مربوط وسعت کارتهای اعتباری تبعیضآمیز، با شکست روبه رو شد. آمازون همچنان برای ایجاد حسابهای شخصی برای مشتریان خود از بانکهای اجباری استفاده میکند. با وجود این، گوگل میخواهد سرویس حسابداری چک با نام Cache را در سال ۲۰۲۰ راه اندازی کند.
یک بررسی مستقل نشان داد که ۵۸ درصد از مصرف کنندگان به محصولات مالی آینده گوگل اعتماد دارند. با این حال، دیگران نگران این هستند که شرکتهای فناوری، اطلاعات زیادی را در مورد مشتریان خود گرد آورند. بدترین سناریو این است که پیوند دادن همه چیز به چنین شرکتهایی میتواند وابستگی ایجاد کند که عموم مردم نتوانند از آن جدا نشوند. به عبارت دیگر، شرکتهای فناوری میتوانند مشتریهای آینده خود را با دادن آزادی بانکداری در مکان دیگر یا پرداخت از طریق کانالهای دیگر به دام بیندازند. همچنین کمی نگران کننده است که خدمات بانکی سرویس حافظه پنهان گوگل توسط CitiBank ارائه میشود - همان بانکی که کل کابینه ۲۰۰۸ رئیس جمهور سابق اوباما را انتخاب کرده است.
۴- تصاحب Fitbit
میلیونها نفر میتوانند کاهش وزن، حرکات ورزشی، الگوهای خواب و ضربان قلب خود را از طریق گجتهای هوشمند پیگیری کنند. در سال ۲۰۱۹، گوگل وارد صنعت بهداشت شد. در تصاحب ۲.۱ میلیارد دلاری، این شرکت قدمی به دسترسی به دادههای سلامت شخصی کاربران Fitbit برداشت. با توجه به پروژه نایتینگل، این بهترین خبر نبود. در حقیقت، این اقدام باعث ایجاد چنین هشدارهایی شد که گوگل در آن توسط تنظیم کنندهها در مخمصه قرار گرفت. تام واتسون، معاون حزب کارگران، نسبت به آنچه که او "دستیابی به داده ها" خوانده بود، از آنها شکایت کرد سپس دفتر کمیسیون اطلاعات (ICO) و مرکز رقابت و بازار (CMA) به این عمل واکنش نشان دادند.
در حالی که تحقیقات در حال انجام است، Fitbit گفت ادغام اجازه نمیدهد که اطلاعات کاربر برای تبلیغات در معرض سوءاستفاده قرار بگیرد. با این حال، یک کارمند سابق گوگل در تیم حفظ حریم خصوصی این شرکت گفت که این کسب و کار در اصل انگیزهای برای بدست آوردن جزئیات خصوصی توسط wristband جمع آوری شده است. گوگل در حال حاضر برای جمع آوری اطلاعات از عادات مرور افراد، فقط برای جلب تبلیغات آنها. مقصر است به همین دلیل، انکار Fitbit احتمالاً دروغ بزرگی است.
۳- گوگل در مقابل ۵۰ دادستان کل
در سال ۲۰۱۹، این شرکت با تحقیقات تاریخی ضربه خورد. گروهی متشکل از ۵۰ دادستان کل، از واشنگتن دی سی، ۴۸ ایالت و پورتوریکو این غول فناوری را به ایجاد "تهدید وجودی" برای خرده فروشان اینترنتی کوچکتر در ایالات متحده متهم کردند.
استعلام فقط نگران رقابت ناعادلانه نیست. اگر سوء ظن آنها از بین برود، این بدان معنی است که به حقوق مصرف کننده آسیب میرسانند. هیچ کس دوست ندارد که در انتخابهای خود محدود باشد یا بدون اختیار به سمت یک خرده فروش محصور شود. سخنگوی تحقیقات گفت که هیچ یک از بازیکنان مجاز به انحصار صنعت نیستند.
۲- کروم نرم افزار جاسوسی کامپیوتر است
تقریباً ۱۰ سال پیش، دو مرورگر جدید اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را به چالش کشیده شدند. Chrome به سرعت در صدر قرار گرفت و راهی سریعتر و مطمئنتر برای گشت و گذار در اختیار کاربران قرار داد. Firefox نیز دومین مرورگر بزرگ است. این دو همچنان برای کسب مقام برتر مبارزه میکنند و عامل تعیین کننده میتواند حریم خصوصی باشد. مردم به طور فزایندهای با جاسوسی آنلاین روبرو هستند و گوگل ثابت کرده که یک اسپایدر (نرم افزار جاسوسی کامپیوتر) است.
در سال ۲۰۱۹، یک متخصص فناوری پس از بررسیهای متوالی اعلام کرد که ببینید چه تعداد کوکی در درگ او قرار دارد. به طرز شگفت آور، ۱۱۱۸۹ درخواست برای قرار دادن کوکیها بر روی دسکتاپ وی وجود داشت، که کروم میتوانست اجازه دهد، اما برای یک چیز - از Firefox استفاده کرد. دومی به طور خودکار ردیابهای کوچک را مسدود کرد. در طول آزمایش و تجزیه و تحلیل طراحی کروم جزئیات مزاحم را کشف کرد. مرورگر کاملاً شبیه نرم افزار نظارت است.
به نظر میرسد دیگر کروم به حریم شخصی کاربران اهمیت نمیدهد. از این گذشته، دانستن همه چیز در مورد اشخاص، شانس فروش را افزایش میدهد. همچنان گوگل بزرگترین شرکت تبلیغاتی جهان است، اما موزیلا، که Firefox را تولید کرده است، یک شرکت غیرانتفاعی است و هیچ علاقهای به زندگی مردم ندارد. در حالی که مرورگر Firefox و Safari اپل به طور جدی با کوکیهای جاسوسی میجنگند. گوگل چنین تلاشی نمیکند.
۱- Google FireOS آمازون را سرکوب کرد
هرچه غولهای خرده فروشی پیش میروند، آمازون غول پیکر است. با افزایش نفوذ آن، آمازون تصمیم گرفت وارد تجارت گوشیهای هوشمند شود. طراحان آنها یک سیستم عامل به نام FireOS ایجاد کردند. در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، این شرکت سعی در صدور مجوز از این سیستم کرد که چند تولیدکننده آن را علاقهمند کرد. از این گذشته، این یک نسخه بسیار اصلاح شده از اندروید بود.
گوگل آمازون را لکه دار کرد. در اصل این تولید کنندگان را گروگان نگه داشته است. در صورت قبول معامله با آمازون، آنها نمیتوانند FireOS را روی هیچ محصولی اجرا کنند. آنها خطر از دست دادن حق فروش تلفنهای اندرویدی را که با برنامههای مهم گوگل همراه بودند، از دست دادند.
این رفتار خودخواهانه، در سال ۲۰۱۸ فاش شد. این داستان در گزارش کمیسیون اروپا علیه اخلاق تجاری گوگل ذکر شده است. در نهایت این کمیسیون ۵ میلیارد دلار گوگل را جریمه کرد، اما FireOS هرگز بهبود نیافت. این روزها، این سیستم فقط در چند دستگاه آمازون کار میکند.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcizvazpt1azy2.cbct.html