تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵
با کنار هم قرار دادن پازل های شکل گرفته از fatf به نظر می رسد اراده ای فراتر از یک اتفاق در نظر دارد همزمان از طرفی با سهل و ساده و غیر مهم دانستن بررسی این موضوع، از حساسیت ها بکاهد و از طرف دیگر با تحت فشار قرار دادن و با اهمیت جلوه دادن این مسئله، نهاد های درگیر را برای تصویب مجبور کند.
FATF سریالی با تراژدی برجام/ فشار همیشگی و فریب تکراری!
به گزارش عصرهامون به نقل از آناج، چند صباحی هست که هربار کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکل می‌شود و یا بهتر بگوییم چرخ‌های اقتصادی و معیشتی مردم با نقصان می‌چرخد، پای یک عنوان، معاهده و قرارداد خارجی به‌عنوان نوش‌داروی اقتصاد کشور به میان می‌آید. 
پس از افزایش قیمت ارز در سال 97 و تورم افسارگسیخته اوایل همان سال بود که نام FATF بیشتر بر زبان‌ها افتاد. سیاسیون طیف حامی دولت، FATF را تنها راه نجات کشور از وضعیت کنونی معرفی می کردند اما از طرغ دیگر منتقدین دولت آنرا برجام دو تلقی کرده و تصویب و پیوستن کشور به این معاهده را محدود کردن مجدد اقتصاد کشور می دانستند. اختلاف نظری که با گذشت زمان نه تنها مرتفع نشد بلکه شکاف بیشتری هم پیدا کرد.
 نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی یکی از نفراتیست که روی بررسی و تصویب بی سر و صدای FATF نظر دارد. فرمند با بیان اینکه حساسیت زیادی در زمینه‌ی FATF به وجود آمده، در گفت و گو با آناج اذعان می کند: حساسیتی که در این زمینه به وجود آمده است اصلا درست نیست، سرو صدای زیاد این مسئله باعث خواهد شد تا توجه دشمن بیش از پیش به سمت ایران جلب شود و واکنش‌های ایرانیان را زیر نظر بگیرند.
این نماینده مجلس دهم متذکر می شود: متاسفانه بسیاری از افرادی که باعث ایجاد سروصدای زیاد در رابطه با FATF شده‌اند اصلا خودشان نمی‌دانند که FATF یعنی چه!
 

 
فرمند مشکل اصلی کشور را عدم اعتماد مردم به دولتمردان و مقامات می داند و تشریح می کند: متاسفانه در زمینه‌ی FATF نیز مردم به ما اعتماد ندارند و اعتماد خود را نسبت به ما از دست داده‌اند، البته این را هم باید بگویم که عده‌ای از افراد هستند که اگر من و امسال من انگشتمان را آغشته به عسل کرده و در دهانشان بگذاریم به جای خوردن عسل، انگشتمان را گاز خواهند زد هرچند که وجود این چنین افرادی نیز در هر کشوری امری طبیعی و غیر قابل انکار است.
 نماینده مردم ورزقان اما نظرش بر حساس شمردن ماجراست. علیزاده در خصوص لوایح پولشویی و منع گسترش تروریسم در گفت و گو با خبرنگار آناج ابراز داشت: FATF در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است و کسانی که آنجا نشسته‌اند افراد کاردان، امین و خبره هستند و مصالح نظام را همواره در نظر می گیرند و هر تصمیمی که مجمع بگیرد باید قبول کنیم.
وی ادامه داد: در شرایط امروز کشور قبول کردن این لوایح برای ما آسیب‌ و موانعی در پی خواهد داشت و به همین خاطر این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است و هر تصمیمی که مجمع بگیرد باید همۀ دستگاه‌ها از آن حمایت کنند.
 

 
استاندار پیشین و نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس بحث را فراتر از این ها می داند. او طرح این مسئله را نوعی بازی با افکار عمومی دانسته و دولت را به فریبکاری متهم می کند.
احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با آناج با بیان اینکه، اصرار بر تصویب(FATF) آدرس اشتباه دادن به ملت است گفت: مصیبت‌هایی که در کشور رخ داده به واسطه همین قرارداد استکباری است که عده‌ای مرعوب آن شده اند.
وی گفت: برخی نمایندگان مجلس و دولت در حالی اصرار به پذیرفتن این قرارداد دارند که ملت ایران تجربه ناکام برجام را در پشت سر دارد، برجام اعتماد تلخی است که دولت مسئول مستقیم آن است. نجات کشور را به تحقق این قرارداد مالی موکول کرده‌اند در حالی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان پابرجاست و حتی با امضای برجام نیز تحریم‌ها برنداشته نشد.
 

 
نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: اف‌ای‌تی‌اف، محصول بر برآیندی است که می‌خواهد سلطه بر ایران داشته باشد، مجاری تنفسی کشور را خواهد گرفت و خودمان با دست خودمان متعهد می‌شویم که با شیوه‌های غیرمتعارف نتوانیم کشور را اداره کنیم.
وی افزود: دفاع مقدس نمونه بارز شیوه مدیریت کشور به سبک غیرمتعارف بود، با وجود تحریم از طرف شرق و غرب، توانستیم کشور را با استفاده از روش‌های غیرمعمول اداره کنیم. اگر در آن زمان نتوانسته بودیم روی پای خود بیاستیم الان در جایگاه فعلی قرار نداشتیم.
بیگی با بیان اینکه (FATF) نظام قضایی کشور را زیر سوال می‌برد تصریح کرد: با پذیرفتن این کنوانسیون، اگر کسی مورد ظن اف‌ای‌تی‌اف قرار بگیرد، نظام قضایی ایران باید متعهد شود که تمامی امور مالی آن فرد را بلوکه کرده و تا نظر کارشناسان (FATF) ارائه شود یعنی هرکس در این کشور از رهبر انقلاب گرفته تا فعال اقتصادی، می‌تواند مورد بازخواست بیگانه قرار بگیرد، به معنای کلی یعنی خودمان دست خودمان را بسته و کلید آن را در اختیار آمریکا قرار دهیم.
به نظر می رسد تفسیر ها و تحلیل های متفاوت از FATF اولین پاشنه آشیل این موضوع مهم باشد. تفاسیر متنوعی که یک معاهده را فاصله ای به اندازه عرش تا فرش می بخشد.
حمید شیرازی فعال رسانه تبریز در این باره طی یادداشتی چنین نوشت؛ "هرچند ماجرای FATF برای چندمین بار است که مجدد در فضای سیاسی و رسانه‌‌‌ای کشور مطرح می‌شود اما هنوز هم که هنوز است این ماجرا به اندازه کافی برای مردم و حتی خود مسئولین و نمایندگانی که باید آن را مورد بررسی قرار بدهند روشن نشده است.
عنوان FATF به خودی خود نه تنها اشتباه نیست بلکه آن چیزی است که سال‌‌هاست جمهوری اسلامی آن را شعار می‌دهد. مبارزه با پولشویی و یا معرفی ریسک پذیری سرمایه گذاری در کشورها می‌تواند به عدالت در جامعه جهانی، چیزی که انقلاب اسلامی سال‌هاست آن را مطالبه می‌کند کمک کند و یا خود بند مبارزه با کمک مالی به تروریزم چیز بدی نمی‌تواند باشد اما باید دید در این بین اشکال کار کجاست که از FATF به عنوان برجام دو و یا حتی قیاس با معاهده‌‌های قدیمی که به ایران تحمیل شده یاد می‌شود.
برجام تجربه خوبی برای ایران باید باشد، در معاهده‌های بین المللی معمولا عناوین جذاب و عامه پسند به کار برده می‌شود همان گونه که برجام یا همان برنامه جامع مشترک هم عنوان مثبتی بود اما مسئله اصلی در چنین معاهده‌ها و قراردادهایی معمولا برداشت‌ها و تعریف‌ها و نکات مبهم است که دردسرساز می‌شود.
برای نمونه با همین FATF چند سال است که ایران و کره شمالی را در لیست سیاه خود قرار داده‌‌‌اند در حالی که کشوی همچون عربستان که بزرگترین تامین کننده مالی و پشتیبانی تروریست‌های منطقه از جمله داعش هست، از اتهامات اینچنینی در امان مانده و یا آمریکایی که هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود در حال کمک به گروهک‌های تروریستی است در لیست سیاه قرار نمی‌گیرند.این مسئله نشان می‌دهد که به این قرار داد باید با تردید نگریست.
در ماجرای برجام هم دعوا و انتقادات بر سر نکات مبهم بود، هنوز یک هفته نگذشته از تصویب برجام طرف آمریکایی یک جور تحلیل می‌کردند و طرف ایرانی جور دیگر میگفت، آمریکایی‌ها می‌گفتند تحریم‌ها تعلیق می‌شود اما مذاکره کنندگان ایرانی از برداشته شدن کامل سخن می‌گفتند کما اینکه در دو، سه ماه گذشته مشخص شد که طرف آمریکایی یا درست می گفت یا بالاخره تحلیل و برداشت خودش را به کرسی نشاند.
حالا هم ماجرا چیزی شبیه همین است آنچه که آمریکایی‌ها از تروریسم تعریف می‌کنند با آنچه که واقعیت دارد متفاوت است، آمریکا و قدرت‌های اروپایی حزب الله و حماس و بقیه گروه‌های مردمی که برای دفاع از وطن و میهن خود شکل گرفته‌اند را گروهک تروریستی می‌نامند که البته با این تعریف آنها، بسیج در دوران جنگ تحمیلی هم چنین شرایطی داشته حالا در این وضعیت روشن است که ماجرا از چه قرار است و خواهد بود.
تروریزم در تعریف آمریکایی‌ها یعنی آن چیزی که منافع آنها را به خطر می اندازد و احتمالا رفته رفته تمامی نیروهای نظامی ایران جزو گروهک های تروریستی با تعریف آمریکایی ها خواهند شد، با این حساب چه لزومی دارد ما در راستای تامین منافع آمریکایی‌ها گام برداریم.
خود اینکه در مجلس، نماینده ها از این قرار داد تعریف‌های مختلفی کردند و اختلافات عمیقی در برداشت بود یعنی ابهام و محل تحلیل و برداشت های متفاوت زیاد است. با تصویب این قرار داد تنها ایران خودش را به دردسری جدید خواهد انداخت چرا که ناظران و نافذان FATF خود آمریکایی‌‌ها و غربی‌ها هستند و طبیعتا با تحلیل و برداشت آنها تصمیم گیری خواهد شد.
از طرفی باز هم دولتی‌‌ها و نمایندگان حامیشان بهبود شرایط اقتصاد کشور را به یک پدیده و موضوع خارجی گره زده‌اند و این بار شنیده می‌شود که این FATF است که دروازه های روابط سازنده با غرب را به روی ایران باز خواهد کرد، این چنین وابسته کردن اقتصاد کشور به یک پدیده بیرونی باعث می‌‌شود با یک تصمیم خارجی در مورد همان مسئله اقتصاد کشور سونامی بزرگی را تجربه کند کما اینکه این اتفاق در ماجرای برجام و برخورد آمریکایی‌ها هم افتاد."
25 خرداد ماه سال 1395 بود که علی طیب نیا وزیر اقتصاد وقت به نمایندگی از دولت یازدهم طی یک توافق محرمانه پذیرفت که توصیه های 40 گانۀ FATF و یک برنامه اقدام را که حاوی دستورالعمل زمان بندی شده بود را اجرا کند. گروه اقدام مالی نیز 4 تیرماه 1395 طی بیانیه ای در بوسان کره جنوبی اعلام کرد که ایران را به مدت 12 ماه از لیست کشورهایی که باید علیه آن ها اقدام متقابل صورت بگیرد تعلیق می کند و در این مدت ایران باید تعهداتی را که پذیرفته است اجرا نماید. همچنین اعلام شد که بعد از اتمام این یک سال گروه اقدام مالی متناسب با اقداماتی که ایران در این زمینه انجام خواهد داد تصمیم خواهد گرفت که ایران را در کدام یک از دسته بندی های چهار گانه خود قرار دهد!
در مورخه 2 تیر 1396 مهلت یک ساله به پایان رسید و FATF بعد از شش روز جلسه در شهر والنسیای اسپانیا اعلام کرد که با توجه به پیشرفت های ایران در ارتباط با اجرای برنامه های نظارت مالی و تصدیق این پیشرفت ها با ادامه تعلیق اقدامات مقابله ای این نهاد بر علیه ایران بدون قید زمانی موافقت نموده است.
دولت ایران از 41 توصیه FATF حدود 37 توصیه را اجرا کرد و تنها 4 توصیه باقیماند. در آبان ماه سال 96 و اولین روزهای شروع به کار دولت دوازدهم بود که دولت برای اجرای این چهار توصیه، چهار لایحه به مجلس ارائه داد: اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، لایحه کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته (پالرمو) و لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT). تاکنون سه مورد از این لوایح در مجلس بررسی شده است اما برای تصویب نهایی همچنان نیازمند بررسی های لازم در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد. لایحه چهارم که همانا لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) می باشد در مورخه 15 مهر 1397 کلیات این لایحه به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان با 143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 270 نماینده حاضر، رای به پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم دادند.
پس از تصویب CFT در مجلس، شورای نگهبان رای مثبت یه تصویب آن نداد تا پس از کش و قوس فراوان کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد. همزمان با شروع بررسی این لایحه ارائه شده از سوی دولت در مجمع، فشارها و جو سازی ها برای به کرسی نشاندن این معاهده در مجمع شدت گرفت. چندی پیش بود که رسانه ها به نقل از مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر از تصویب FATF NVمجمع تشخیص مصلحت دادند.
 

 
اما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به این خبر واکنش نشان داد. مجتهد شبستری در گفت و گو با خبرنگار آناج با بیان اینکه موضوع «FATF» در کمیسیون‌های مجمع تشخیص بررسی می شود گفت: یکی از خبرگزاری‌ها سخنان خلاف واقعی از جانب بنده منتشر شده بود که قویا این موضوعات را تکذیب می‌کنم. نگفته بودم  اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تصویب شده است فقط گفته بودم مورد بحث و بررسی است و یکی از خبرگزاری‌ها سخنان مرا تحریف کرده بود.
با کنار هم قرار دادن پازل های شکل گرفته از fatf به نظر می رسد اراده ای فراتر از یک اتفاق در نظر دارد همزمان از طرفی با سهل و ساده و غیر مهم دانستن بررسی این موضوع، از حساسیت ها بکاهد و از طرف دیگر با تحت فشار قرار دادن و با اهمیت جلوه دادن این مسئله، نهاد های درگیر را برای تصویب مجبور کند. و از طرف دیگر هم با گره زدن معیشت و اقتصاد به این موضوع، مردم را تحریک کرده و پای کار بکشاند. همان اراده ای که برجام را هم با همین روش تا تصویب و سپس ماندن پای قرارداد یک طرفه لغو شده توسط خارجی ها پیش برد.
انتهای پیام/

  https://www.asrehamoon.ir/vdcdjj0fnyt0fn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما