تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۲
یک کارشناس اقتصادی گفت: عموما نگاه های مدیریتی در استان سیستان و بلوچستان سنتی بوده و هیچ گاه تغییر جدی به خود ندیده است.
نگاه مدیریتی در سیستان و بلوچستان سنتی است/نامزد انتخاباتی باید شاخص های مختلف منطقه را مقایسه کند
به گزارش عصرهامون؛ سروش کیانی در گفت و گو با پایگاه خبری اوشیدا گفت: سیستان و بلوچستان با توجه به نوع اقلیم و موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارد دارای پتانسیل های متنوع و بسیار خوبی بوده و برخلاف بسیاری از مناطق کشور از مزیت رشد و توسعه چند بعدی برخوردار است.
وی ادامه داد: کمتر استانی را در کشور میتوان نام برد که همزمان در رسته های شغلی شیلات، صنایع دستی، گردشگری، بازرگانی، بسته بندی، کشاورزی محصولات ویژه (میوه های گرمسیری)، مرز خشکی و اقیانوسی، انرژی های نو، صنایع دریایی و فرا ساحل دارای ظرفیت و پتانسیل باشد و از سوی دیگر از جوان ترین نیروی انسانی در کشور نیز برخوردار باشد.
کیانی بیان داشت: اما اینکه چرا با این وجود و این داشته های کم نظیر که هر یک به تنهایی برای توسعه یک منطقه کافی است تغییری ایجاد نمی شود به ضعف سیاست گذاری بر میگردد و عموما نگاه های مدیریتی در این استان سنتی بوده و هیچ گاه تغییر جدی به خود ندیده است.
کارشناس اقتصادی فعال در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر این نگاه از یک نگاه مدیریت یومیه با حداکثر توجه به استفاده از ظرفیت استان برای درون استان، به نگاهی نه حتی به سمت کشور بلکه به سمت مرزهای بیرون از کشور و مزیت بازار بیش از ۲۳۷ میلیون نفری سه کشور هم مرز پاکستان، افغانستان و عمان معطوف می شد سیستان و بلوچستان تبدیل به یکی از مقاصد اشتغالی دیگر استانهای کشور می گردید.
کیانی ادامه داد: از این رو معتقدم مهم ترین و اساسی ترین ظرفیت این استان برای رشد و شکوفایی که در اوج آشکاری پنهان و مغفول مانده مرز این استان است چرا که در کنار توسعه مبادلات کالا و خدمات به دیگر کشورها است که یکی از مهم ترین حلقه های زنجیره ارزش مشکل دار این استان یعنی بازاریابی و فروش تغییر جدی خواهد داشت و در واقع زنجیره ارزش بین المللی شکل خواهد گرفت که در کنار این امر زمینه رشد و توسعه تمام رسته های اولویت داری که در ابتدا ذکر شد فراهم خواهد گردید.
وی با اشاره به ابعاد و الویت برنامه جامع یک کاندیدای مجلس گفت: پیش از هرچیز یک نامزد مجلس شورای اسلامی باید بداند که حوزه انتخاباتی وی در چه شرایطی قرار دارد و در کجای کشور ایستاده است و دایره اختیارات وی به عنوان نماینده مجلس چگونه است.
وی تصریح کرد: پس از این آگاهی است که می توان وارد بحث برنامه، نوع برنامه و نحوه ی اجرای آن گردید و اتفاقا یکی از مهم ترین دلایل عدم توفیق ما در بهبود و تغییر شرایط همین عدم اگاهی و اطلاع از شرایط فعلی است که بسیاری از مسئولین انتخابی و انتصابی نمی دانند حوزه آنها چه شرایط آماری دارد و بر این اساس علی رغم اینکه تلاش بسیاری هم برای تغییر شرایط انجام میدهند اما به موفقیتی دست پیدا نمی کنند،چرا که یک فرایندی که به این شکل انجام میشود فرآیند ناقصی است.
وی ابراز داشت: حال با فرض اینکه یک نامزد انتخاباتی می داند حوزه ای که در آن کاندیدا شده در مهم ترین شاخص های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... در مقام مقایسه با دیگر شهرهای استان و کشور در چه جایگاهی قرار دارد و اولویت های حوزه خود را میداند به ارائه راهکارهای عملیاتی می پردازد، اما آنچکه نه تنها در این استان بلکه در کل کشور به چشم میخورد این است که نه تنها بر اساس این فرآیند برنامه های کاندیدا تدوین و اعلام نمی شود بلکه برنامه هایی ارائه می شود که عملا در حوزه اختیارات نمایندگان مجلس نیست.
وی گفت: اما متاسفانه بدلیل اقبال بیشتر عموم به برخی مباحث این مسائل به عنوان برنامه مطرح میگردد و اگر دقت کرده باشید هر دوره شعارهای دوره قبل توسط همان افراد یا افراد دیگری صرفا تکرار میشوند.
کیانی اضافه کرد: برای مثال مسلما بحث ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری بحث بسیار مهمی است و رفع این مشکل اساسی مشکلات بسیار زیادی را حل خواهد کرد اما صرف تکرار این امر بدون ارائه حتی یک جمله به عنوان برنامه عملیاتی و نحوه ی ورود و امکانی که یک نماینده مجلس در این باره دارد چه اثری خواهد داشت جز اینکه صرف یک شعار عامه پسند باقی بماند تا دور بعد مجددا توسط همین نامزد یا نامزدهای دیگر تکرار شود، از این رو برنامه مبتنی بر شرایط و با ساختار مشخص و ابزار لازم و کافی اجرایی مورد نیاز است.


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdce7z8zwjh8wzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما