تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۴
با وجود اهمیت ترانزیت در سیستان و بلوچستان و تاثیرگذاری این مهم در رونق اقتصادی منطقه، متاسفانه توسعه نامتوازن زیرساخت های حمل و نقل و ظرفیت های بالقوه و بالفعل تجاری در این استان پهناور موجب شده تا این مساله به زنگ خطری جدی برای این استان سرشار از ظرفیت تبدیل شود.
سونامی تصادفات در جاده های منتهی به بندر چابهار
به گزارش عصرهامون، اگرچه راه اندازی فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و رشد صادرات و واردات از این بندر بزرگ اقیانوسی اقدامی بزرگ و زیربنایی در مسیر توسعه اقتصادی منطقه محسوب می شود، اما آن چه این روزها نمود بیشتری دارد، همخوان نبودن توقعات با ظرفیت محورهای مواصلاتی این استان است، زیرا این استان هنوز از جاده مناسب و خطوط ریلی لازم برخوردار نیست.

به طور قطع این بندر پس از تکمیل زیر ساخت های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، به بندری رقابتی، مدرن و دروازه ملل منطقه تبدیل خواهد شد، اما در حال حاضر با وجود پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما در بندر و تردد روزانه صدها کامیون به صورت رفت و برگشت در مسیر چابهار که نشان از افزایش صادرات و واردات به این بندر اقیانوسی دارد، متاسفانه همچنان محورهای منتهی به چابهار از استانداردهای لازم برخوردار نیست و حجم بالای تصادفات جاده ای، آن را به یکی از ناامن ترین مسیرهای ترانزیتی کشور تبدیل کرده است.

در حالی که وزیر راه و شهرسازی دی ماه سال گذشته در سفر به استان اعلام کرد که از چابهار به زاهدان در نقاط پر خطر کار جهادی انجام می شود تا حوادث جاده ای کاهش یابد، اما نه تنها جاده های این محور جان تازه ای به خود نگرفت، بلکه همچنان راه های دو طرفه و سهم ناچیز این استان پهناور از بزرگراه، جان بسیاری از هموطنان را می گیرد.

دیدگاه مردم نسبت به جاده های استان
یک راننده ناوگان حمل و نقل جاده ای که در مسیر چابهار در زمینه جابه جایی بار فعالیت دارد در این باره به  گفت: جاده های این استان از نظر زیرساختی با مشکلات زیادی مواجه و میزان بزرگراه های آن بسیار کم است؛ در حالی که باید از بندر چابهار تا مرز میلک آزاد راه یا بزرگراه ایجاد شود تا خودروهای سنگین و سبک با دغدغه کمتری در این مسیر تردد کنند.

محمد براهویی با بیان این که در بخش عمده ای از جاده های استان به دلیل عرض کم جاده و پیج و قوس های زیاد امکان تردد دو دستگاه خودروی سنگین در کنار هم وجود ندارد، ادامه داد: انتظار می رود مسئولان امر همزمان با توسعه بندر برای ساماندهی این مسیر مهم ترانزیتی هم به صورت ویژه اقدام کنند.

یکی از هم استانی ها که همسر و فرزندش را در سانحه تصادف در محور چابهار – زاهدان از دست داده است نیز گفت: در یکی از روزهای زمستانی به همراه خانواده ام تصمیم گرفتیم چند روزی را در هوای خوب و بهاری چابهار سپری کنیم و بار سفر را بستیم، اما متاسفانه نه تنها به مقصد نرسیدیم بلکه همسر و دختر خردسالم را در سانحه تصادف از دست دادم.

احسان عسکری با اشاره به این که این سانحه به دلیل پیچ و قوس ها و عرض کم جاده و در برخورد با تریلی حامل بار رخ داد افزود: ای کاش مسئولان به منظور کاهش آلام مردم و این گونه حوادث نسبت به احداث جاده های دو بانده اقدام کنند تا دیگر هموطنان مثل ما و صدها خانواده دیگر که عزیزانشان را در این جاده ها از دست داده اند داغدار نشوند.
 

کاهش هزینه های حمل و ترانزیت
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز از رشد 152 درصدی واردات کالای اساسی از طریق بندر چابهار خبر داد و گفت: یکی از اهداف ما در راستای کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری و انبارداری و تسریع در خروج کالا از بندر، بارگیری و ارسال این کالاها به مقاصد به صورت حمل یکسره است.

بهروز آقایی تاکید کرد: با افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی همزمان با توسعه زیرساختی، این بندر در بخش تجهیزاتی نیز رشد خوبی پیدا کرده است و همگام با آن شاهد رشد صادرات و واردات کالا از این بندر اقیانوسی هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت بی نظیر مواد معدنی در بازارهای پسکرانه بندر چابهار به ویژه در افغانستان و قابلیت بندر چابهار در ترانزیت این مواد بیان کرد: وجود زیرساخت های ریلی می تواند کمک شایانی در کاهش هزینه های حمل و ترانزیت مواد معدنی ایفا کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت زیرساخت های جاده ای نیز افزود: در این راستا پروژه احداث 18 کیلومتر آزادراه درب شرقی بندر شهید بهشتی تا پلیس راه با هدف تسهیل تردد و کاهش ترافیک بار خروجی بندر در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

تردد 38 هزار و 480 دستگاه ناوگان باری در 11 ماه
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان نیز گفت:951 هزار و 878 تن کالای اساسی در 11 ماه امسال از طریق بندر چابهار به دیگر نقاط کشور حمل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد افزایش را نشان می دهد.

به گفته ایوب کرد، این کالاها به وسیله 38 هزار و 480 دستگاه ناوگان باری از این بندر استراتژیک به مقاصد مورد نظر صاحبان کالا حمل شده که از نظر تعداد سفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 57 درصد رشد داشته است.
 

خودداری از ارائه آمار تصادفات
فرمانده پلیس راه جنوب استان نیز از افزایش حدود یک درصدی تصادفات جاده ای در 11 ماه امسال خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد متوفیان سوانح جاده ای در جنوب استان 3 درصد کاهش و تعداد مجروحان یک درصد افزایش یافته است.

سرهنگ یدا... ستوده وجود راه‌های دو طرفه، قوس و پیچ های فراوان در کنار سرعت زیاد و عوامل انسانی را از مهمترین دلایل افزایش تصادفات در جنوب استان اعلام و اظهار کرد: روند رو به رشد تصادفات در 11 ماهه امسال نسبت به سال گذشته تقریبا متوقف شده است.

اما وی به سوال خبرنگار ما مبنی بر تعداد تصادفات، فوت شده ها و مجروحان این سوانح پاسخی نداد، در حالی که به اعلام اداره کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان فقط تا پایان آذرماه 742 نفر در حوادث ترافیکی استان جان خود را از دست داده اند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته (676نفر)، 10 درصد افزایش را نشان می دهد که البته با وجود پیگیری زیاد موفق به دریافت آمار به روز از این اداره کل نشدیم.

1.6 درصد؛ سهم استان از بزگراه های کشور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان هم در این باره گفت: طول بزرگراه های استان 299 کیلومتر یعنی 1.6 درصد کل بزرگراه های کشور است، در حالی که با توجه به افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به 8.5 میلیون تن و پهلوگیری کشتی های بزرگ در این بندر، راه های استان کشش جابه جایی بار این کشتی ها را ندارد و شاهد افزایش ترافیک و سوانح جاده ای در استان هستیم.

مهرداد عرب اول ادامه داد: امسال میزان تصادفات جاده ای در استان نسبت به سال گذشته 10.5 درصد افزایش یافته که 87 درصد این تصادفات در راه های اصلی، 6 درصد در راه های فرعی و ۷ درصد در راه های روستایی بوده است.

وی با بیان این که پیگیر هستیم تا از محل اعتبارات متوازن به حوزه راه ها نیز اعتباراتی اختصاص یابد افزود: اعتبارات کریدوری سال 99 استان با رشد خوبی همراه است که می طلبد تداوم پیدا کند و با تخصیص مناسب بتوان این مشکل اصلی استان را رفع کرد.

انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcg7q9qzak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما