تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۷
اولین تحقیقات درمان کرونا با فناوری نانو به دست محقق سیستانی؛

فناوری نانو به کمک درمان ویروس کرونا می آید/استقبال پژوهشگران جهان از مقاله محقق ایرانی

اولین مقاله درمان کرونا با فناوری نانو به دست محقق سیستانی به نگارش درآمد و در مجله معتبر نانو متریال به چاپ رسید.
به گزارش عصرهامون؛ عباس رهدار عضو هیات علمی دانشگاه زابل در گفت و گو با پایگاه خبری اوشیدا گفت: نانو در حقیقت برای هر اتفاقی در جهان کاربرد دارد ، این علم در صنعت کشاورزی ، دارو سازی ، زیست شناسی ، مهندسی و ... کاربرد های خاص خود را دارد.

وی افزود: در دنیا هر بحران و هر اتفاقی که رخ می دهد نا خوداگاه ذهنم برای بکارگیری فناوری نانو برای رهایی از آن بحران معطوف می شود.

رهدار بیان داشت: بعد از شیوع ویروس کرونا نیز به این مسئله که آیا نانو ذرات و فناوری آن می تواند راه درمانی برای این بیماری داشته باشد ساعت ها فکر و ذهنم را درگیر کرده بود، که پس از تحقیق در اینترنت نیز هیچ مقاله ای در این خصوص یافت نکردم.

دارنده مدرک دکترای علوم فناوری نانو بیان داشت: در همین رابطه نیز با تیم چند نفره خود که از کشورهای هند ، یونان و اسپانیا تشکیل شده است و سال هاست تحقیقات و مقالات خود را با همکاری این نفرات به انتشار می رسانیم ، ایده آن را مطرح کردم.

وی گفت: از آنجایی که لیدر این کار بودم ساختار مقاله را مشخص کرده ، تا مطالعه بخش های مد نظر در دستور کار قرار گیرد که در این مقاله نیز دو بخش پزشکی و درمان مورد بررسی قرار می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه زابل ادامه داد: در بخش پزشکی ساختار این ویروس و تشکیل پایه ژنیتیکی آن را مورد بحث و بررسی قرار می گیرد چرا که شناخت پایه ژنیتیکی آن در درمان افراد بسیار موثر است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دیگر آن نیز فناوری نانو برای درمان را مورد بررسی قرار می هد، در گذشته دنیا شاهد انتشار بیماری های ویروسی دیگری همانند سارس و آنفولانزا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹ نیز بوده است که محققان سراسر دنیا مقالاتی در ارتباط با فناوری نانو و درمان این بیماری ها منتشر کرده اند.

رهدار با بیان اینکه هیچ محققی در جهان هنوز برای کووید ۱۹ مقاله ای در ارتباط با فناوری نانو به انتشار نرسانده است گفت: در این مقاله بر اساس ساختار ویروس های سارس و آنفولانزا روند های درمانی توضیح داده شده است ، و با توجه به اینکه ساختار ویروس کووید ۱۹ شباهت زیادی به ویروسHIV دارد در این مقاله پیشنهاد داده ایم که فرآیندی اتفاق افتد تا در آینده از نانو ذرات برای درمان آن استفاده شود.

وی گفت: نانو ذرات برای تشخیص افراد بیمار نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد و در این مقاله بخشی به نام نانو سنسور یعنی سنسور هایی در مقیاس نانو که برای تشخیص بیماری های دیگر مورد استفاده قرار گرفته شده است را نیز در مقاله مورد بررسی قرار گرفته و در آن پیشنهاد داده ایم که می شود برای کووید ۱۹ نیز اینچنین پتانسیلی ایجاد شود.

وی گفت: این مقاله جامع هم اثر نانو ذرات را بر روی کووید ۱۹ مورد بررسی قرار می دهد و هم اثر پزشکی آن مورد نگارش قرار گرفته است.

راهدار تصریح کرد: این مقاله با امکان سنجی هایی که در آن انجام شده است می تواند راهنمای خوبی برای محققان دنیا که امکانات آزمایشگاهی روز دنیا را در اختیار دارند باشد تا آن را به مرحله عمل برسانند.

وی خاطرنشان کرد: این مقاله به زبان انگلیسی در مجله نانو متریال با ضریب تاثیر ۴ چاپ شده است.

وی همچنین از توجه محققان جهان به این مقاله خبر داد و گفت: در عرض چهار روز هزار نفر از محققان نام آشنای دنیا این مقاله را بر روی ریسرچ گیت مورد مشاهده قرار داده اند که این مورد خود یک رکورد محسوب می شود .

رهدار در پایان از محققان ایرانی خواست تا این مقاله را در فضای ریسرچ گیت بازدید داشته باشند تا نام دانشگاه زابل به عنوان نماینده ایران در فضای بین المللی بدرخشد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcenx8zzjh8wni.b9bj.html