ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> افزایش ذخیره طلا حتی در شرایط تحریم صادرات 186 میلیون لیتر بنزین به ونزوئلا | عصر هامون
تاریخ انتشار :شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۵
براساس گفته مسئولان شرکت ملی نفتکش ایران فردا اولین نفتکش ایرانی به ونزوئلا می رسد و قرار است در طول این مدت 186 میلیون لیتر بنزین به ونزوئلا صادر شود.
افزایش ذخیره طلا حتی در شرایط تحریم/ صادرات 186 میلیون لیتر بنزین به ونزوئلا
به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ براساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفتکش ایران فردا اولین نفتکش از 5 نفتکش ایرانی با محموله بنزین به ونزئلا می رسد. به گفته مسئولان صنعت نفت ایران حجم محموله پنج نفتکش 1.53 میلیون بشکه فراورده نفتی یعنی معادل 182 میلیون لیتر است که ارزش محموله حدود 50 میلیون دلار بدون احتساب هزینه حمل برآورد می‌شود.
در طول چند هفته ای که نفتکش های ایرانی خارک را به مقصد ونزوئلا ترک کرده اند آمریکایی ها اعلام کردند با 5 کشتی جنگی اجازه ورود این نفتکش ها را به حوزه کارائیب نخواهیم داد و به همین منظور کشتی های جنگی خود را در اطراف بنادر ونزوئلا مستقر کرده اند و همواره اعالام کرده اند اجازه ورود این نفتکش ها را نمی دهیم زیرا ایران و ونزوئلا دو کشوری که تحت تحریم های آمریکا هستند اجازه داد و ستد ندارند.
این گزارش حاکی است ایران برای اولین بار است که در دوران تحریم محموله های نفتی خود را با پرچم و رادار روشن منتقل می کند که نشان می دهد واهمه ای از گردنکشی آمریکایی ها ندارد. 
* فلاحت پیشه: ایران کار خلاف قانون انجام نداده است
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  در گفت‌وگویی درباره انتقال بنزین از سوی ایران به ونزوئلا و صدور بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ایجاد مزاحمت از سوی این کشور برای نفت‌کش‌های ایرانی گفته است: معتقدم در شرایط کنونی تنش به ضرر ایران و ایالات متحده خواهد بود و اعتقادم بر این است هر دو طرف باید از این کار بپرهیزند.
وی تاکید کرد: آمریکایی ها باید از کاری که تنش ایجاد می‌کند، بپرهیزند که متاسفانه این کشور در خصوص ایران و ونزوئلا این کار را انجام نداده است.
فلاحت پیشه ادامه داد: آمریکا ۲ ملت را محروم از کمک‌ها و روابط بین‌المللی کرده است، ایران امروز در اوج تحریم‌ها نیازمند مناسبات خارجی است و ونزوئلا نیاز به بنزین دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر‌ تنشی صورت گیرد محدود به جنگ نفت‌کش‌ها نمی‌شود، بلکه به دلیل اختلاف بین دو کشور به ویژه در غرب آسیا که به نوعی صف‌آرایی جدی سیاسی و نظامی و جنگ سرد وجود دارد، می‌تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند.
* ایران امروز به ونزوئلا بنزین می دهد دیروز این کشور به ما بنزین می داد
این گزارش اضافه می کند محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز با اشاره به صادرات بنزین ایران به ونزوئلا گفته است: روابط بین ایران و ونزوئلا در حوزه نفت و گاز همواره برقرار بوده و روابط نزدیکی بین این دو کشور وجود دارد. در دوره قبلی تحریم‌ها در سال 90، کشور نیاز جدی به بنزین پیدا کرد و ما از هر جایی که می‌توانستیم بنزین وارد می‌کردیم. در آن زمان ونزوئلا مازاد بنزین داشت و ما هم از این کشور بنزین وارد می‌کردیم تا بتوانیم نیاز کشور به بنزین را به طور کامل برطرف کنیم. در نتیجه ارتباطات تجاری بین دولت‌ ایران و ونزوئلا همواره برقرار بوده است.
وی در ادامه افزود: در این شرایط هم با توجه به کاهش تقاضای بنزین بر اثر شیوع کرونا، مصرف بنزین در داخل کشور نصف شد و به حدود روزانه 50 میلیون لیتر رسید. در نتیجه ما با مازاد بنزین مواجه شدیم و از طرفی مخازن ذخیره‌سازی ما نیز در حال تکمیل هستند و گزینه صادرات بنزین به ونزوئلا علاوه بر تحکیم روابط سیاسی دو کشور، مزایای اقتصادی مطلوبی را برای ایران به همراه داشت.
خطیبی اشاره کرد: این حق مشروع ماست که کالاهای صادراتی‌مان را به هر جا که مایل هستیم، با توافق طرفین صادر کنیم. این آزادی تجارت و آزادی جابه‌جایی کشتی‌ها در آبراهه‌های بین‌المللی حق طبیعی ایران است و هیچ کشوری نمی تواند آن را نقض کند. این حق طبیعی هر کشوری است که بتواند نیازهایش را تامین کند، کشتی­‌هایش بتواند در آب‌های بین‌المللی رفت و آمد کند. بنابراین اگر این حق نقض شود می تواند بستری فراهم کند که حقوق دیگری هم می‌تواند نقض شود.
مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره بحث تسویه مالی بنزین صادر شده گفت: هر کشوری که کالایی صادر می‌کند ترجیح می‌دهد که ما به ازای این کالا، پولش را دریافت کند ولی زمانی که کانال­‌های جابه‌جایی پول بسته است پس در نتیجه باید به فکر راهکارهای دیگر بود. امروزه مبادلات بانکی ایران را همان‌هایی بسته‌اند که به این صادرات اعتراض می‌کنند و حق مسلم ایران در استفاده از آبراهه بین‌المللی و صادرات محصولات را می‌خواهند زیر پا بگذارند. در نتیجه رهایی از معاملات با دلار و استفاده از سایر روش‌های جایگزین مثل تسویه با طلا یک تصمیم منطقی است که باید زودتر از اینها توسط دولت پیگیری و اجرایی می‌شد.
گزارش خبرنگار راه دانا اضافه می کند اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ایران چندین محموله کاتالیست تولید بنزین را که توسط شرکت های دانش بنیان تولید شده بود به ونزوئلا صادر کرد و در ازای آن طلا دریافت کرد و اکنون نیز با صادرات فراورده های نفتی قرار است از این کشور به جای دریافت پول نقد طلا دریافت کند و این درحالی است که صادرات نفت خام ایران به کمترین میزان خود در طول سالهای اخیر رسیده و از طرفی نیز قیمت نفت خام هر روز روند کاهشی دارد که با این شرایط می توان گفت ایران با استفاده از اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در حال انباشت ذخایر طلا است در صورتی که اگر نفت خام می فروختیم معلوم نبود این پول کی و چگونه به دستمان می رسید.
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchzknz623nikd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما