تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۱
شیوع کرونا و افزایش 3 برابری عوارض صادرات توسط ترکیه، ماه ها است که سبب فساد و نابودی دسترنج یک ساله کشاورزان در مرزهای این کشور شده است و تاکنون راهکاری برای حل این مشکل توسط مسئولان ارائه نشده است.
کشاورزان چشم‌انتظار بازگشایی مرزهای ترکیه/ چه کسی پاسخگوی وضعیت راکد صادرات محصولات کشاورزی است؟
به گزارش عصرهامون به نقل از راه آرمان، پس از شیوع کرونا برای چندمین بار خبر بسته شدن مرزهای ترکیه بر روی کامیون های حمل محصولات کشاورزی ایران در فضای مجازی منتشر شد.
مرز 94 ساله بازرگان یکی از قدیمی ترین پل های ارتباطی ایران با سایر کشورها است، یک بار در اسفندماه با تجمع رانندگان کامیون‌های این کشور همسایه، تردد این کامیون‌ها از سر گرفته شد و بار دیگر در فروردین ماه باز هم اعمال این محدودیت ‌های یک طرفه در دستور کار مسئولان محلی ترکیه قرار گرفت.
با توجه به اینکه غالب بار این کامیون ها محصولات کشاورزی است، از این رو توقف بیش از اندازه می تواند سبب فاسد شدن دسترنج کشاورزان شود.
افزایش 3 برابری عوارض صادرات توسط ترکیه عامل توقف محموله های کشاورزی
البته تنها کرونا نیست که سبب راه مبادلاتی ایران و ترکیه شده است، محمدرضا قادر مدیرکل گمرکات استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ترکیه با شرط افزایش 3 برابری عوارض گمرک حاضر به باز کردن مرز است.
وی بیان کرد: البته این افزایش 3 برابری عوارض صادرات سبب متضرر شدن کشاورزان و عدم تمایل آن ها به صادر کردن محصولات خود شده است.
مهرداد سعادت رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در ارتباط با وضعیت مرزهای این دو کشور گفت: هیچ گونه مبادلات تجاری در مرز زمینی و مرز بازرگان که مهمترین مرز ما با کشور ترکیه است، انجام نمی شود.
وی افزود: تنها مبادلات تجاری اخیر ما با کشور ترکیه در بازارچه ساری ‌سوی که مربوط به مبادلات اقلام دارویی است انجام شده، و تنها توانسته ایم چند محموله وارد کرده‌ایم.
توقف ۴۶۰ کامیون پشت مرزهای ایران و ترکیه
رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه بیان کرد: حدود 300 کامیون ترک به مقصد ترکیه در داخل کشور ما حضور دارند که بیشتر بار آن ها محصولات کشاورزی مانند هندوانه، خشکبار و خرما است.
سعادت عنوان کرد: کشور ترکیه به دلایل مختلفی اجازه ورود این کامیون ها به خاک خود را نمی دهد و ما‎ داران نمی‌دهد و ما نمی‌توانیم در این مورد دخالتی داشته باشیم.
وی یادآور شد: از سوی دیگر حدود 160 کامیونی که در کشور ترکیه به مقصد ایران بارگیری کرده‌اند نیز اجازه ورود به کشور را ندارند و امیدواریم دولت ترکیه هرچه سریع‌تر تمهیداتی برای این کامیون‌داران بیندیشد.
به گزارش راه آرمان، با توجه به اینکه بخش اعظمی از کامیون های متوقف شده در مرز ایران و ترکیه مربوط به کشاورزی جنوب استان کرمان است، به سراغ مسئولان کرمانی رفتیم تا از جزئیات پیگیری این مشکل کشاورزان آگاه شویم.
چه کسی پاسخگوی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی کرمان است؟
خبرنگار ما در تماس های متعددی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، اداره کل گمرکات، جهاد کشاورزی جنوب کرمان و اتاق بازرگانی خواستار توضیح مسئولان مربوطه شد اما هیچ یک از ارگان های نام برده حاضر به پاسخگویی نشدند.
در گفتگو با برخی مسئولان، صادرات محصولات کشاورزی قسمتی از بخش خصوصی کشور معرفی شد، در این صورت باز هم دولت مکلف است که از بخش خصوصی حمایت کند.
همانگونه که در اصل 44 قانون اساسی آمده است هر سازمان باید به درستی به وظایف خود عمل کند، حمایت از بخش خصوصی که 40 درصد از اقتصاد را باید تشکیل دهد، وظیفه غیر قابل انکار دولت است.
از سوی دیگر در شرایطی که کشور ما با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کند، حجم زیادی از منابع آبی صرف تولید این محصولات می شود.
بنابراین همه ارگان های دولتی باید به این مسئله ورود کرده و پیش از فساد محصولات کشاورزی و هدر رفتن منابع کشور ضمن مذاکره با مسئولان ترکی راهکاری برای گشایش مرزها ارائه کند.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdci35azut1arw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما