ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> نبود پارکینگ مهم ترین عامل ترافیک در ایرانشهرخیابان های سیستان و بلوچستان پاسخگوی حجم خودروها نیست | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۵
ترافیک از جمله مهم ترین معضلات شهری ایرانشهر در سال های اخیر است، اشباع خیابان های کم عرض چندین سال پیش از یک طرف و رواج فرهنگ رانندگی نادرست نظیر پارک دوبل و حتی پارک "سوبل" و نبود پارکینگ عمده ترین مشکلات می باشد.
نبود پارکینگ مهم ترین عامل ترافیک در ایرانشهر/خیابان های سیستان و بلوچستان پاسخگوی حجم خودروها نیست
به گزارش عصرهامون به نقل از پهره، شهر ایرانشهر با مشكلات عديده ترافيكي مواجه است كه اين مشكلات به علت روي آوردن بيش از حد شهروندان به استفاده از اتومبيل شخصي و همچنين وجود ضعف و كمبودها در زمينه زيرساخت هاي وسايل نقليه عمومي، روز به روز در حال افزايش است.

در شهر ایرانشهر نيز با توجه به رشد و گسترش شهرنشيني و مهاجرت‌هاي شهري، معضلات‌ اين شهر بيش از پيش پيچيده‌ شده است.

در ميان كاربري‌هاي شهري، كاربري پاركينگ، از جمله مواردي است كه كليه كاربري ها به وجود آن نياز دارند و روشن است كه در دنياي وابسته به اتومبيل، پاركينگ‌ها نيز به اندازه راه‌ها و پل‌ها اهميت دارند، زيرا دسترسي آسان به‌ محل كار، سكونت، خريد، تفريح و غيره را فراهم ساخته، چرا كه بخش لاينفكي از تأسيسات زيربنايي هستند.

همچنين از آن جا كه‌ زمان توقف خودروها در شهرها به مراتب بيشتر از مدت زمان حركت آن ها است، از اين‌رو پيش‌بيني فضاي مناسب‌ پاركينگ اتومبيل‌ها، به ويژه در مناطق پرتراكم و مركزي شهر از اهميت زيادي برخوردار است.

در حال حاضر كاربري پاركينگ در ایرانشهر بسيار نگران‌كننده است و به عنوان‌ يكي از معضلات پيچيده شهري از آن ياد مي‌شود، تاثیرات منفی پارک دوبل زمانی تشدید می شود که خیابان های کم عرض ایرانشهر ظرفیت محدودی در چیدمان عرضی خودروها داشته و به همین دلیل علاوه بر این که این عمل مسیر تردد را مختل می کند موجب تشدید ترافیک شهری می شود.

عبد النبی روزی نیا، یک شهروند ایرانشهری با انتقاد از بی توجهی رانندگان به پارک دوبل به خبرنگار پهره گفت: رانندگان گاهی اوقات برای پارک موقت و طولانی مدت اقدام به پارک دوبل می کنند.

وی با اشاره به معطلی نیم ساعته خود برای خروج از پارک به دلیل پارک دوبل خودرو دیگر ادامه داد: این که راننده ای اقدام به پارک دوبل می کند به دلیل بی توجهی به قوانین و ضعف فرهنگ وی از عواقب اقدام صورت گرفته است.

این شهروند ایرانشهری ادامه داد: در صورتی که فرهنگ درست و قانونی پارک کردن آموزش داده شود، تردد در خیابان ها روان تر شده و بار ترافیک شهری نیز کاهش خواهد یافت.

نبود پارکینگ دلیل رانندگان متخلف

جلال نارویی، یکی از مغازه داران خیابان طالقانی در ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: پارک دوبل به هر دلیلی تخطی از فرهنگ رانندگی است و یکی از مهم ترین دلایل عمده این نوع پارک عدم وجود پارکینگ در این شهر است و افراد ناگزیر به پارک دوبل روی می آورند.

وی افزود: هوای گرم و طاقت فرسای ایرانشهر و مشکلات عمده در زمینه پارک، باعث به تنگنا آمدن بسیاری از شهروندان ایرانشهری خصوصا در ساعات پرتردد شده است از مسؤلین خواستارم نسبت به رفع این معظل هر چه سریع تر اقدام کنند.

ساخت پارکینگ الکترونیکی یا طبقاتی در دستور کار است

در این راستا ایوب دامنی، رئیس شورا شهر ایرانشهر ضمن قدردانی از زحمات شهرداری در حوزه های مختلف، در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: هر روز شاهد افزایش گلایه مندی به حق شهروندان این منطقه در خصوص ترافیک و نبود پارکینگ عمومی یا اختصاصی در سطح شهر هستیم که ماحصل عدم سیاست گزاری صحیح در حوزه شهرداری و نبود اهمیت به موضوع پارکینگ از سنوات گذشته تا حال می‌باشد.

وی افزود: اگر چه در موضوع مدیریت ترافیک عوامل فراوانی من جمله فرهنگ جامعه دخیل می باشد؛ اما از آن جا که نقش مدیریت شهری در مدیریت ترافیک با اجرای سیاست های صحیح و قوانین شهرسازی در بحث روان سازی ترافیک با مطالعات کارشناسی و خصوصا ایجاد پارکینگ های کافی عمومی و اختصاصی دارای نقش محوری و تعیین کننده ای می باشند، انتظار می‌رود تعهد مجموعه شهرداری و خاصا حوزه معاونت فنی و شهرسازی به این امر مهم بسیار زیاد باشد و با جدیت تمام بر این موضوع حساسیت داشته باشند.

رئیس شورا شهر ایرانشهر ادامه داد: در سنوات گذشته و حتی اکنون شهرداری، حوزه فنی شهرسازی هیچ گونه جدیتی در بحث نظارت بر ساخت و ساخت های مجتمع های تجاری، مسکونی و ... نداشتند و مالکین با خیال راحت اقدام به تغییر کاربری پارکینگ ساختمان ها به کاربری های تجاری مسکونی و ورزشی و حذف پارکینگ کردند.

وی عنوان کرد: از ابتدای شروع کار شورای پنجم یکی از موضوعاتی که مستمرا در حال پیگیری بودیم و مکاتبات زیادی در این خصوص صورت گرفته است بحث الزام به فعال کردن پارکینگ های خصوصی و برنامه ریزی شهرداری برای فعالیت پارکینگ عمومی در نقاط مورد نیاز با اجاره اراضی اشخاص و یا فعال کردن بخش خصوصی جهت این موضوع بوده که با گذشت ۳ سال نمی توان گفت که به نتیجه قابل دفاعی رسیده باشیم.

دامنی اذعان کرد: اگر حوزه فنی و شهرسازی از ابتدا شروع ساخت مجتمع های تجاری یا مسکونی، درمانی و اداری نظارت کافی و الزام به رعایت استانداردها و ضوابط شهرسازی داشت، امروز شرایط متفاوت و رضایت بخش تر می‌بود.

وی اضافه کرد: مشکلات موجود ترافیکی متاثر از شرایط بیرونی نیست بلکه هر آن چه می باشد به بی برنامگی درونی در نظارت و اجرا بر می گردد و نباید منتظر معجزه ای برای حل این مشکل بود؛ بلکه هر کسی در حوزه کاری خویش با وظیفه شناسی و داشتن تعهد کاری به اصلاح وضع موجود می تواند کمک کند.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: ساخت پارکینگ های طبقاتی و یا الکترونیکی به لحاظ درآمد صرفه اقتصادی مناسبی دارند که این موضوع باید در دستور کار مدیریت شهری و‌ حوزه معاونت فنی شهرسازی، سازمان حمل و نقل شهرداری قرار بگیرد.

وی گفت: شورای شهر آمادگی لازم در جهت حمایت از سرمایه گزارانی که اقدام به ساخت فضای پارکینگ عمومی کنند را با معافیت کامل عوارض مربوط به آن را دارد.

دامنی بیان کرد: با توجه به مشکلات شهرداری در خصوص واحد گشت ساختمان از جمله نیروی انسانی و خودرو مورد نیاز تمام تلاش بر این است که در بحث ترافیک و پارکینگ با جدیت ورود کنیم و تا چند ماه آینده این ارگان باید ساز و کاری را طراحی کند تا ضمن ورود بخش خصوصی زمین های خالی شناسایی و با مالکان آن وارد مذاکره شود تا بتوانیم قسمتی از معضلات ترافیک شهرستان ایرانشهر را حل کنیم .

وی در ادامه گفت: مقرر شده است که سازمان حمل و نقل هم به مدت فرصت ۲ ماه حداقل به تاسیس یک پارکینگ عمومی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و یا اجاره اراضی خالی سطح شهر اقدام کند.

وی ادامه داد: همچنین حوزه دفتر فنی با مسئولیت معاون فنی شهرسازی و مسئول دفتر فنی ماهانه به بازدید از ساخت و ساز مجتمع های تجاری، مسکونی اقدام و مالکین را الزام به رعایت قوانین مربوط به ساخت پارکینگ های اختصاصی در ابتدای ساخت و ساز کنند.


انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcbasb8wrhb5ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما