تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۷
ناوسالار دوم پاسدار سید مهدی موسوی گفت: سازمان شیلات به عنوان مرجع رسمی و صادرکننده مجوز برای این کشتی ها نقش اساسی دارد اما در ظاهر برای صدور این مجوزها نقص هایی وجود داشت که امیدواریم این سازمان نسبت به آن علاوه بر شفاف سازی پاسخگو باشد.
تیغ تیز شیلات بر گلوی اقتصاد بومی سرزمین موج و مرجان/ آرامش تنها مطالبه صیادان سیستان و بلوچستان است
به گزارش عصرهامون، ناوسالار دوم پاسدار سید مهدی موسوی فرمانده پایگاه امام علی(ع) چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به اهمیت صید و صیادی در زندگی صیادان بومی این منطقه بیان کرد: غیور مردان جنوبی با وجود فشار‌های اقتصادی، معیشتی و مشکلات مادی همچنان دوستدار و حافظ انقلاب اسلامی هستند و صیادان به نوعی سربازان نظام برای ما تلقی می شوند که زندگی با حداقل امکانات و آرامش مطالبه این سربازان از نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
 
وی با اشاره به این که یکی از بزرگترین نیازمندی های این صیادان، سوخت قایق ها است، افزود: برای تامین سوخت قایق ها دولت تلاش هایی در دست اقدام دارد ولی تاکنون موفق نبوده است، لذا سپاه پاسداران به این موضوع ورود پیدا کرد تا بتواند گوشه ای از مشکلات این صیادان را حل کند.
 
فرمانده پایگاه امام علی(ع) چابهار ادامه داد: در کنار این مشکلات، معضل بزرگتری به نام کشتی های ترال در آب های ساحلی زندگی این صیادان را تحت شعاع خود قرار داده است، کشتی هایی که گاهی با مجوز یا بدون مجوز در آب های نوار ساحلی هستند.
 
وی گفت: حتی در گذشته کشتی هایی که تابعیت چینی داشتند نیز در این آب ها مشاهده می شدند که اگر در حوزه سرزمینی چابهار و کنارک مجدد به این کشتی ها برخورد کنیم به طور قطع توقیف خواهند شد.
 
موسوی اظهار کرد: در مواقعی این کشتی ها با مجوزهای رسمی و با دلایل مختلفی از جمله رصد میزان ذخایر آبزیان در دریا یا به اسم کشتی های تحقیقاتی در طول و عرض های جغرافیایی آب های سرزمینی ما با تورهای غیرمجاز (تورهای ریزی که قابلیت صید انواع ماهی های ریز و درشت را دارند) تجاوز می کنند.
 
وی ادامه داد: کشتی های ترال ظرفیت ها و توانمندی های کامل تری نسبت به بقیه کشتی ها دارند و از سردخانه هایی با ظرفیت 180 تنی و انجام بسته بندی و فریزکردن ماهی ها و آبزیان برخوردار هستند.
 
 
سوخت؛ معضل صیادان بومی
 
فرمانده پایگاه امام علی(ع) چابهار با اشاره به ویژگی های کشتی های صید ترال و اثرات منفی و زیان بار آنها بر زندگی صیادان بومی، گفت: به طور قطع این کشتی ها اثرات منفی و زیان باری بر زندگی صیاد بومی دارد، صیادی که با مشکل سوخت مواجه است و محدویت هایی دارد، نمی تواند برای صید ماهی مسافت خیلی طولانی را طی کند و در این مسافت کوتاه هم صید ماهی به اندازه کافی وجود ندارد، چراکه قبل از آن کشتی ترال همه ماهی ها را صید کرده است، لذا کشتی های ترال اثر مستقیم بر زندگی صیادان دارند.
 
وی با بیان این که یکی دیگر از مضرات صید ترال، صید آبزیان حلال گوشت و مصرفی مردم است، تصریح کرد: ماهی هایی که در دوران لارو، مراحل رشد را باید طی کنند و هنوز به مرحله صید نرسیده اند توسط این کشتی ها صید می شوند که این اقدام علاوه بر وارد کردن صدمات جبران ناپذیر به زیستگاه ماهیان و مشکلات زیست محیطی آبزیان در معیشت زندگی صیادان بومی خلل جدی و تاثیر گذاری را وارد می کند.
 
موسوی با اشاره به مجوز کشتی های ترال، اذعان کرد: برای نمونه مجوز دو کشتی که به تازگی توقیف شده است، توسط سازمان شیلات تا هشت مایل صادر شده که این مجوز بر خلاف استانداردهای صید و صیادی است.
 
وی افزود: طبق ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، این کشتی ها در عرض 12 مایلی از ساحل و عمق 200 متر و تور مخصوص، مجاز به صید در آب های ساحلی هستند، اما دو کشتی توقیف شده علاوه بر عدم رعایت فاصله و تجاوز تا هشت مایل مسافت با خاموش کردن ردیاب ها، تخلفاتی از جمله عدم رعایت عمق دریا و انتخاب تور نامناسب و طبق بررسی ها صیادی در مسافت ۵و۶مایلی را انجام داده اند.
 
فرمانده پایگاه امام علی(ع) چابهار با اشاره به نارضایتی صیادان و بازرسی از این کشتی ها گفت: طبق مجوز شیلات فقط باید چند نوع ماهی توسط این کشتی ها صید شود اما در عمل این گونه نیست، به اذعان آن ها این کشتی ها بیشتر برای تحقیقات است اما در بازرسی انجام شده پس از توقیف این کشتی ها با توجه به توری که استفاده کردند، خارج از مجوز بوده و به طور غیرقانونی صید شده است.
 
وی عنوان کرد: این دو کشتی توقیف شده کاملا ایرانی است که از ۵۷نفر خدمه آن ۲تبعه اندونزی هستند.
 
 
مشاهده کشتی های بیگانه
 
موسوی با بیان این که هیچ کشتی صیادی اجازه صید ترال در آب‌های کمتر از ۱۲ مایل مسافت را ندارد و این نوع صید ممنوع است، خاطرنشان کرد: شناورهای سپاه در رصد و گشت های عملیاتی در بالای 12 مایل به کشتی های اتباع بیگانه هم برخورد می کنند ولی این کشتی ها در چنین مواقعی با دیدن شناورهای سپاه به کمتر از 12 مایل تجاوز نمی کنند، اما هر زمانی ما مورد تخلف محرزی را ببینیم این کشتی ها را توقیف می کنیم.

وی با اشاره به همکاری خوب مراجع قضایی و رسمی برای توقیف کشتی های غیرمجاز در آب های سرزمینی چابهار و کنارک، اضافه کرد: دراین خصوص دادستانی شهرستان های چابهار، کنارک و دشتیاری و همچنین فرمانداری همکاری خوبی در این زمینه دارند.
 
فرمانده پایگاه امام علی(ع) چابهار با اشاره به این که در خصوص کشتی های ترال چه ارگانی هایی کم کاری می کنند، افزود: سازمان شیلات به عنوان مرجع رسمی و صادرکننده مجوز برای این کشتی ها نقش اساسی دارد اما در ظاهر برای صدور این مجوزها نقص هایی وجود داشت که امیدواریم این سازمان نسبت به آن علاوه بر شفاف سازی پاسخگو باشد.
 
 
نگرانی برای قایق های فاقد مجوز
 

وی گفت: بیش از چهار هزار قایق صیادی در محدوده چابهار و کنارک وجود دارد که تعداد خیلی کمی از این قایق ها مجوز صید دارند که این بسیار نگران کننده است و از مسئولان مربوطه خواستاریم که به این موضوع توجه ویژه و خاص داشته باشد.
 
موسوی با اشاره به معیشت و مشکلات بوجود آمده برای جامعه صیادان افزود: در واقع ما امسال با دو مشکل عمده شامل افزایش فعالیت صیدهای غیرمجاز که با روش‌های مختلف به ذخایر دریا ضربه وارد می کنند و دیگری مشکل شیوع کرونا مواجه هستیم که علاوه بر آسیب زدن به کسب و کار صیادان، فعالیت آنها را محدود و معیشت زندگی این افراد را دچار مشکل کرده است، امیدواریم با برخورد با صیادان غیرمجاز، زمینه بهبود معیشت صیادان بومی را فراهم کنیم.
 
وی بیان کرد: اگر روزی دشمن از طریق دریا وارد خاک سرزمین ما شود، اولین نفراتی که در کنار ما مقابل آنها خواهند بود، صیادانی هستند که در نوار ساحلی زندگی می کنند و به عنوان سربازان نظام و بسیجیان دریایی ما که در جنگ هشت ساله این مردم غیرت خود را نشان دادند از سرزمین خود در کنار ارتش و سپاه دفاع خواهند کرد.
 
فرمانده پایگاه امام علی(ع) چابهار با اشاره به نقش نیروی دریایی سپاه در آب های سرزمینی، خاطر نشان کرد: ما در دریا محکم، با توکل به خدا و همه امکانات از استقلال و عزت جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنیم و با تمام قدرت مقابل دشمن ایستاده‌ایم.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdccmpqsi2bqi48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما