سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ ,7 July 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۷
اخبار داغ روزنامه ها؛
درخواست یک مسئول برای واردات ۶۰۰ خودروی خارجی/ دولت از گران کردن مجازات های نقدی خوشش آمد
 
یک حامی دو آتشه دولت و برجام در مجلس نهم می‌گوید دولت در برابر مفسدان اقتصادی منفعل عمل می‌کند.
به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ اخبار ویژه روزنامه‌ها روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
**********

کیهان
نگرانی اروپا از ادامه ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ایران
روی کار آمدن نمایندگان منتسب به جریان انقلابی، محافل اروپایی را درباره سرنوشت طیف‌های غربگرا در ایران نگران کرده است.
روزنامه گاردین در این زمینه تصریح کرد که غرب نگران سرنوشت انتخابات سال آینده ریاست جمهوری ایران است و اگر می‌خواهند سرنوشت انتخابات پارلمان تکرار نشود، باید امتیازاتی به ایران بدهد(!)
این روزنامه انگلیسی در یادداشتی نوشت: دیپلمات‌های اروپایی نگران چشم‌انداز سیاسی در ایران هستند. آنان تاکید می‌کنند که باید پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیپلماسی با ایران از سر گرفته شده و تقویت شود. اروپایی‌ها معتقدند در غیر این صورت جریان مخالف برجام، علاوه بر مجلس، کنترل سایر نهادهای ایران را نیز در دست خواهند گرفت.
گاردین با کتمان نقش اروپا در تهیه قطعنامه ضد ایرانی آژانس می‌نویسد: پس از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای نخستین بار مدعی شده ایران با بازرسان آژانس همکاری لازم را نداشته، نگرانی اروپایی‌ها را موجب شده چرا که می‌تواند به تضعیف برجام انجامیده و موقعیت آن را در معرض خطر قرار دهد.
این روزنامه می‌افزاید: اروپایی‌ها معتقدند وضعیت سیاسی ایران برخلاف سال ۲۰۱۵- زمان انعقاد توافق ‌هسته‌ای- به سمتی پیش می‌رود که سبب تضعیف دیپلماسی می‌شود. از این رو دیپلمات‌های اروپایی تاکید دارند غرب باید ابتکار عملی را برای تقویت دیپلماسی با ایران مطرح کند.
نگرانی دیپلمات‌های اروپایی از این موضوع است که برخی جریان‌های مخالف مذاکره و دیپلماسی در درون ایران قدرت‌شان پس از انتخابات مجلس در حال تقویت شدن است. یک تحلیلگر مسائل ایران در شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید مسیر تعامل با ایران بسته شده است. او هشدار می‌دهد در صورت فقدان عرضه مشوقی اقتصادی به ایران، احتمالا تندروها در ایران قدرت را در سایر نهادها نیز از آن خود خواهند ساخت. ابتکار عمل اروپایی‌ها در این‌باره موثر است و اگرچه میانه‌روها در ایران تضعیف شده‌اند اما به طور کامل از ساختار قدرت حذف نشده‌اند، اروپا باید طرح توافق موقتی میان ایران و آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای را ارائه کند. تلاش مشابهی که پیشتر توسط «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا صورت گرفته بود اما با شکست مواجه شد.
«گاردین» می‌افزاید: «اگرچه ترامپ اخیرا از مذاکره با ایران حمایت کرده بود اما پذیرش چنین موضوعی از جانب ایران بعید به نظر می‌رسد چرا که قالیباف رئیس مجلس گفته بود مذاکره با آمریکا ممنوع است.» آنها معتقد به مقاومت حداکثری هستند برای راضی شدن مقام‌های ایرانی، باید مشوق‌های اقتصادی قابل‌توجهی ارائه شود. اروپایی‌ها ضروری است که بسته‌ای اقتصادی ارائه دهند تا ایران را متقاعد سازند مفاد برجام را رعایت کند. ادامه تحریم‌ها به این روند آسیب می‌رساند.
الی گرانمایه کارشناس شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید اصولگرایان به طور فزاینده بر این باورند که رشد آینده ایران نه در دیپلماسی با غرب بلکه اتکای بیشتر به توانمندی خود است.
شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی با وجود ناکامی اخیر در انتخابات مجلس، به این است که اروپا بتواند گشایشی دیپلماتیک بین آمریکا و ایران ایجاد کند. نیروهای میانه‌رو و اصلاح‌طلبان با وجود این که اخیرا دچار ضعف قابل‌توجه شده‌اند، اما به طور کامل ناامید نشده‌اند.

محسن هاشمی: دولت و شهرداری کاری برای حمل و نقل در تهران نکردند
رئیس شورای شهر تهران برای دومین بار از جرأت نداشتن شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: در دوره جدید حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است.
محسن هاشمی به روزنامه شرق گفت: در قانون مترو که مصوب مجلس است، دولت موظف شده است که کل هزینه‌های توسعه مترو و حتی بهره‌برداری را بپردازد؛ اما پس ‌از ‌آن در قانون حمایت از قطار شهری، به دولت اجازه داده شد نیمی از هزینه‌های بلیت مترو و نصف یارانه بلیت اتوبوس را پرداخت کند که عملا بخش مربوط به یارانه بلیت مترو و اتوبوس پرداخت نشده است؛ یعنی از حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت برای یارانه بلیت مترو فقط ۹ میلیارد تومان یعنی کمتر از دو درصد پرداخت شده و درباره اتوبوس هم به همین شکل است.
در حوزه اتوبوس‌رانی، از گذشته دولت ناوگان اتوبوس‌رانی شهرها را خود عمدتا تأمین می‌کرد که در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و مهر این اتفاق افتاد؛ اما در هفت سال سپری‌شده از این دولت، حتی یک اتوبوس هم به تهران تحویل داده نشده است. عمر اتوبوس‌های شرکت واحد در این دولت از پنج سال به ۱۱ سال افزایش پیدا کرده و تعداد آنها از حدود هفت هزار به پنج هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است و به‌ همین‌ خاطر حجم مسافر جابه‌جاشده با اتوبوس در تهران به دو میلیون نفر رسیده و وسایل نقلیه شخصی عمدتا جایگزین آن شده‌اند. دولت در سال ۱۳۹۵ مصوبه خوبی برای تأمین ۱۹ هزار اتوبوس برای کشور که شش هزار اتوبوس سهم تهران می‌شد، داشت که این مصوبه هنوز اجرائی نشده است.
وی خاطر نشان کرد: بخشی از مشکل در توجه ‌نداشتن ویژه و اهمیت ‌ندادن مسئولان دولتی به نوسازی حمل‌ونقل عمومی بازمی‌گردد. بخش دیگر مشکل به ضعف پیگیری در شهرداری برمی‌گردد؛ اما شرایط فعلی کشور و بحران تحریم‌ها و کرونا نیز در فرعی‌شدن مسئله مترو برای مسئولان مؤثر بوده است؛ درحالی‌که مهم‌ترین مسئله در پیشگیری و مدیریت کرونا، جلوگیری از ازدحام در سیستم حمل‌ونقل عمومی است.
هاشمی گفت: ‌شاید بخشی از مشکل در نداشتن جسارت و پیگیری و اولویت‌بندی در مدیریت شهری بود. شما مسئله توسعه مترو را در نظر بگیرید. دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بی‌کار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ درحالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرائی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد. اگر این دستگاه‌ها در سه سال گذشته فعالیت می‌کردند، الان سه خط جدید مترو داشتیم.
بالاخره اگر مدیران جسارت، شجاعت و ریسک‌پذیری داشته باشند، پروژه را کلنگ می‌زنند و شروع می‌کنند و با سماجت بودجه آن را از شهرداری و دولت یا سیستم بانکی تأمین می‌کنند.
برخی از اعضای شورا نیز همین نظر را دارند که از فرصت حضور شهردار در هیئت‌ دولت، در این دوره استفاده مناسبی نشد و در واقع برنامه‌ای برای آن نداشتیم. در مجموع مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل موفق عمل نکرد.

وکیل‌الدوله حامی برجام ناگهان غیرتی شد!
یک حامی دو آتشه دولت و برجام در مجلس نهم می‌گوید دولت در برابر مفسدان اقتصادی منفعل عمل می‌کند.
ابراهیم نکو که در روزهای تصویب برجام، نقش‌آفرین بود، به نامه‌نیوز گفت: اگر نظارت دقیقی بر بازار ارز به عنوان یک مجموعه مهم و اثرگذار در اقتصاد صورت نگیرد، بحران‌هایی ایجاد می‌شود. «افزایش چشم‌گیر نرخ دلار باعث شده که از چند جهت دچار نگرانی باشیم. امروز صادرکننده و واردکننده ما نگران این هستند که چه کنند تا فردا دچار ضرر و زیان نشوند.»
دومین نگرانی از این بابت است که به هر حال برخی سوار موج ایجاد شده،‌ می‌شوند به دلالی و سودجویی می‌پردازند. این‌ها با برهم زدن نظم بازار سود بیشتر می‌برند. این مسئله نگران‌کننده‌ای است زیرا وقتی نبض بازار در دست این گروه باشد زیان کلانی به بازار وارد می‌کنند.
وی ادامه داد: «نکته  دیگر هم جو روانی است. امروز مردم از خود و مسئولین می‌پرسند که وقتی ما مدعی هستیم کسی جرات بهم ریختن بازار را ندارد چرا شاهد این وضعیت باید باشیم؟ به نظر من مجموعه دولت بسیار ذلیل‌تر از آن چیزی است، که فکر می‌کنیم»
نکو در پاسخ به اینکه گمانه دست داشت دولت در این ادامه روند افزایش نرخ دلار چقدر جدی است؟ گفت: «دولت و تیم اقتصادی آن ذلیلانه در برابر مفسدان اقتصادی زانو زده و تسلیم شده‌اند. برای همین این وضعیت پیش آمده و مردم دغدغه دارند که یک ساعت دیگر با چه مقدار افزایش قیمت مواجه خواهند بود. در نتیجه این اوضاع به صورت خفت‌باری از ارزش پول ملی کاسته می‌شود و دولت هم در توانش نیست که مدیریت کند. شاهدیم که مدیران دولتی به راحتی رنگ عوض کرده و حرف دیروزشان را تغییر می‌دهند. به اضافه اینکه به نظر می‌رسد دولت از ادامه این وضعیت خیلی هم بدش نمی‌آید. بالاخره پیش‌بینی می‌شود که دولت بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه در سال آینده داشته باشد لذا قطعا از این وضعیت ناراضی نیست و سعی می‌کند که این موج را به نفع خود مصادره کند. مثلا با پایین آوردن کمی از قیمت، نقدینگی را هدایت کند و به یک نوعی خودش هم در این وضعیت نقش دارد.»
وی تاکید کرد: «اما حقیقت این است که این وضعیت به نفع هیچ‌کسی نیست و حتما راه‌های بهتری برای حل مشکلات دولت است. مثلا دولت اگر خودش ناتوان است باید از کارشناسان اقتصادی و سایر نهادهای موفق استفاده کند. دولت امروز بسیار بسیار چاق‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. دولت باید تجمیع سازمان‌ها و ادارات را در دستور کار قرار دهد. برخی سازمان‌ها مفت نمی‌ارزند. سازمان‌هایی وجود دارند که بسیار هزینه داشته و با یک جمعیت اندک برای یک کشور تصمیم می‌گیرند در حالی که همان کار را یک دفتر چهار، پنج نفره می‌تواند در وزارتخانه مربوطه انجام دهد. بنابراین در گام نخست باید مجلس به موضوع کوچک‌سازی دولت ورود کند و این می‌تواند هزینه‌ها را کم کرده و بخشی از کسری بودجه را جبران کند. در گام دوم نیز دولت باید یک برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشد تا بتواند با توجه به نظرات کارشناسان خبره اقتصادی عمل کند.»
نکو در پایان تاکید کرد: هر قدر این وضعیت ادامه یابد و شاهد افزایش قیمت ارز باشیم از راه رسیدن یک ابرتورم هم محتمل خواهد شد.

تاریخ مصرف ظریف هم برای اصلاح‌طلبان تمام شده!؟
سخنگوی حزب اعتماد ملی پس از مدت‌ها بازی هم‌طیفان خود با نام ظریف گفت: ظریف، نامزد تراز برای اطلاح‌طلبان نیست.
اسماعیل گرامی‌مقدم که پس از فتنه ۸۸ مدتی از کشور خارج شده و سپس با سرافکندگی برگشت، به نامه‌نیوز درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: بهترین گزینه برای اصلاح‌طلبان فردی با هویت اصلاح‌طلبی است، نه ظریف.
وی ادامه داد: «به نظر نمی‌رسد اصلاح طلبان دیگر روی نامزدی که بخواهد صرفا سوءاستفاده کند و شعارهای اصلاح‌طلبانه بدهد و بعد حتی در چارچوب قانون هم اظهارنظر نکند و مثل روحانی همه وعده‌های خود را فراموش کند، حساب نکنند و به عبارتی دیگر کلاه سرشان نمی‌رود. اصلاح طلبان این بار از نامزدی حمایت می‌کنند که شش دانگ اصلاح طلب باشد. اصلاح طلبان یک نامزد عملگرا می‌خواهند. ما متاسفانه در مورد روحانی نتوانستیم که افکار عمومی و هواداران خود را راضی کنیم و عدم رضایت آنان به حق است. اگر اصلاح‌طلبان نبودند روحانی هرگز کرسی ریاست جمهوری را نمی‌دید اما با چیدمان کابینه و استانداران خود به توقعات این جریان پاسخ مناسبی نداد.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا ظریف گزینه مناسبی برای اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود؟ گفت: «با توجه به آنکه ما در شورای سیاست‌گذاری- در انتخابات مجلس- تصمیم گرفتیم که پای چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب بایستیم، این مشی امروز به عنوان یک اصل مهم است. آقای ظریف شخصیت محترمی است و زحمات زیادی در وزارت خارجه کشیده است و ما هم قدرشناس هر خادمی هستیم اما به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات با حفظ هویت اصلاح‌طلبی خود وارد میدان خواهند شد.»
گرامی مقدم تاکید کرد: «در انتخابات ۱۴۰۰ باید نامزدی معرفی کنیم که بعد از انتخابات هزینه‌ای بر دوش ما نباشد. نه اینکه سرمایه اجتماعی خود را به حمایت از فردی اختصاص دهند که بعدا رئیس دفتر او بگوید که اصلاح‌طلبان نقش نداشتند. براساس این چارچوب می‌توان ارزیابی کرد که اصلاح‌طلبان با نامزدهای مطرح شده چطور مواجه شوند، حالا ظریف باشد یا هر فرد دیگری.»
این اظهارات نشان می‌دهد که از نگاه افراطیون مدعی اصلاحات، تاریخ مصرف آقای ظریف نیز برای این طیف تمام شده است؛ به ویژه این که تمام وعده‌های برجامی ائتلاف مدعی اصلاحات و اعتدال، ۱۸۰ درصد درجه وارونه از آب درآمده است.
 
ایران
طرح مقابله با ادعای دخالت ایران در انتخابات امریکا

  خبر دیگر اینکه، دو نماینده مجلس سنای امریکا طرحی ارائه کرده‌اند تا به زعم خود از آنچه دخالت ایران، روسیه و چین در انتخابات امریکا خوانده شده است، جلوگیری کنند. به گزارش تابناک، «مارکو روبیو» و «کریس ون‌هولن» که این طرح را تهیه کرده‌اند قصد دارند آن را به عنوان متمم به لایحه بودجه دفاعی امریکا در سال مالی ۲۰۲۱ اضافه کنند. مارکو روبیو در این باره مدعی شد: بازیگران متخاصم شامل روسیه، چین و ایران به تلاش برای تفرقه‌افکنی و تضعیف دموکراسی ما ادامه خواهند داد. مهم است که ایالات متحده، تبعات معناداری برای دخالت انتخاباتی در نظر بگیرند. «کریس ون هولن»، دیگر عضو مجلس سنا هم گفت: «می‌دانیم که دشمنان خارجی در حال برنامه‌ریزی برای دخالت در انتخابات آتی‌مان هستند بنابراین باید همین الان برای محافظت از تمامیت دموکراسی‌مان اقدام کنیم.»

مذاکره ایران و هند برای گسترش تجارت

  شنیدیم که،با وجود اقدامات امریکا برای افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران، گزارش رسانه‌های هندی حاکی از آن است که بخش‌های اقتصادی این کشور، از جمله بانک «یوکو» هند در حال مذاکره با واردکنندگان هندی برای گسترش تجارت با ایران در بخش‌های غیرنفتی با استفاده از مکانیسم روپیه- ریال است. به گزارش ایرنا، ‌«ای کی گویال» رئیس این بانک گفت: ما در حال مذاکره با واردکنندگان برای استفاده از این مکانیسم در تجارت غیرنفتی هستیم.
 

خراسان
درخواست یک مسئول برای واردات ۶۰۰ خودروی خارجی
در حالی که هیئت وزیران طی سال های اخیر مقررات و دستورالعمل های سختگیرانه ای را درباره واردات خودرو توسط دستگاه های اجرایی و نهادهای وابسته به دولت ابلاغ کرده، یک مقام مسئول اجرایی در نامه جدید خود خطاب به تعدادی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری با اشاره به خروج و ناکارآمدی برخی خودروهای آن مجموعه به علت استهلاک، درخواست واردات ویژه بیش از ۶۰۰ خودروی خارجی با سال ساخت ۲۰۲۰ را ارائه کرده است.
دولت از گران کردن مجازات های نقدی خوشش آمد
در حالی که طی روزهای اخیر مجوز گرانی بیش از ۱۰ برابری یکی از تعرفه های دولتی، توسط یک مقام مسئول ابلاغ شده است، گزارش جدید یکی از اعضای کابینه به مدیران ارشد اجرایی نشان 
می دهد طی ماه های اخیر و پس از گردآوری قوانینی که ادارات دولتی مجوز اعمال جزای نقدی را بر اساس آن ها دارند، میزان مجازات نقدی مندرج در ۵۹ عنوان قانون تهیه و مبالغ جدید و به روز، آماده تصویب و ابلاغ توسط هیئت وزیران شده است.
 
انتهای پیام/
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۲۶۳۲۳


ارسال