سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ ,7 July 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۸
گردشگری حلقه مفقوده جزایر خلیج فارس؛
"جزایر گنج"؛ ظرفیتی برای درآمدهای غیرنفتی بر روی منابع نفتی/ تقریباً هیچ؛ سهم جزایر کشور از توسعه زیر ساختی
 
نگین‌های خلیج فارس جزایر کوچک و بزرگی هستند که بسیاری آنها را "جزایرگنج" می‌دانند و می نامند. جزایری که اگر خوب به آنها رسیدگی شود درآمدهای سرشاری برای اقتصاد کشور کسب می‌کنند.
به گزارش عصرهامون به نقل از هرمز؛ نگین های خلیج فارس جزایر کوچک و بزرگی هستند که بسیاری آنها را جزایرگنج می دانند و می نامند جزایری که اگر خوب به آنها رسیدگی شود درآمدهای سرشاری برای اقتصاد کشور کسب می کنند درآمد های غیر نفتی بر روی منابع نفتی هستند.
یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به نام امارات متحده عربی با پریدن بر روی جزایر مصنوعی درآمد های بسیاری کسب می‌کند درصورتی که یک مزیت نسبی خود ساخته است حدود ۷۰ کیلومتر که از سواحل کشور امارات فاصله بگیریم ایران نیازی به ساخت جزایر مصنوعی ندارد جمهوری اسلامی ایران ۳۰ جزیره مسکونی و غیرمسکونی دارد این در حالی است که تمام خط ساحلی کشور امارات حدود ۱۳۱۸ کیلومتر است اما فقط مجموع مرزخط ساحلی جزایر استان هرمزگان به بیش از ۱۰۰۰کیلومترمی رسد.

همانطور که مطرح شد ایران دارای جزایر بسیار زیادی در خلیج فارس می باشد اما چیزی که حائز اهمیت است کارهای کرده و نکرده برای کسب درآمد ازاین ظرفیت هاست.
با بالا و پایین رفتن عالم سیاست روند توسعه جزایر خلیج فارس هم تند یا کند جلو رفته اما هنوز کار نکرده بسیار است به گونه‌ای که توسعه جزایر از ابتدای انقلاب یکی از از محورهای اصلی بوده است، اگرچه در دولت های نهم و دهم نگاه به جزایر رویکرد جدیدی به خود پیدا کرد اما با روی کار آمدن دولت جدید برخی از فعالیت ها و توسعه ها در این جزایر ناکام مانده است.
جزیره بوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایرانی آب‌های خلیج‌فارس است ودر۲۲۲ کیلومتری بندرعباس و ۱۶۰ کیلومتری تنگه هرمز قرار دارد. آب و هوای مرطوب و گرمی دارد ، فاقد آب و اراضی مناسب کشاورزی است، بیشتر مردم بومی محل به صید ماهی اشتغال دارند و از خوش‌آب‌وهواترین مناطق خلیج‌فارس محسوب می‌شود و انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می‌خورد.
شفافیت آب خلیج فارس در ساحل بوموسی به حدی است که ماهی‌های آکواریومی و مرجان‌های آن نیز از کنار ساحل و موجشکن‌ها به طور واضح دیده می‌شوند.

این جزیره برای تجدید قوای کشتی‌های عبوری بهترین موقعیت را دارا می باشد، تامین سوخت کشتی ها ،آذوقه خدمه و تعمیرات برای کشتی های در راه مانده در حکم جواهراست.
کشتی های بزرگ از کنار این جزیره ورود و خروج می کنند در حال حاضر برای تامین نیازهایشان باید ۴۰ مایل دریای از مسیر اصلی خود خارج شوند که اگر این درآمدها حاصل شود حدود 10تا12 هزار دلاری این خدمات برای کشور درآمد دارد که متاسفانه سهم ایران از این خدمات قابل عرضه نیست.
و تنها جزیره بوموسی نیست که دارای اهمیت بسیاری است تک‌تک جزایر خلیج فارس جزایر گنج به حساب می آید تنوع بسیار زیاد خاک در جزیره هرمز باعث شده در ایام مختلف سال پذیرای خیل عظیمی از گردشگران خارجی و داخلی باشد این در حالی است که تعداد گردشگرانی که در ایام نوروز به جزیره هرمز سفر می‌کنند از دیگر جزایر مانند قشم بیشتر است.
کمبود زیرساخت های گردشگری در جزایر خلیج فارس به خصوص لارک، هرمز ابوموسی و تنب بزرگ وجود دارد شرایط همه جزایر خلیج فارس یکسان نیست تعدادی از این جزایر غیر مسکونی هستند کیش وقشم جز مناطق آزاد محسوب می شوند و سیری و لاوان فعالیتهای نفتی در آنها صورت می گیرد.

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان به هر یک از جزایر
دولت در سال ۹۶ دستور اختصاص ۱۰ میلیارد تومان به هر یک از جزایر صادر کرد برای فراهم کردن تامین حداقل زیرساختهای سکونت به طور مثال پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه جمعیت بوموسی به ۲۰ هزار نفر یعنی تقریباً حدود دو و نیم برابر جمعیت فعلی برسد.
رفت و آمد به جزایر اگر چه سال ها نسبت به سالیان قبل افزایش داشته است اما زندگی یک روز و دو روز نیست برای اینکه کوچ از جزایر از بین برود هنوز فاصله بسیاری است.
پیشرفت جزایر در ایران بر روی ظرفیت های نفتی پیش بینی شده است 
چیزی که مشاهده می شود پیشرفت جزایر در ایران بر روی ظرفیت های نفتی پیش بینی شده است و سرمایه گذاری بر روی گردشگری از نقشه راه مناسبی پیروی نمی کند پیشرفت حوزه گردشگری اگرچه چه باعث تحول اقتصادی می‌شود اما بدون برنامه امکان‌پذیر نخواهد بود.
قشم به عنوان بهشت زمین شناسی دنیا شناخته می شود یا اینکه لااقل قطب زمین شناسی در منطقه غرب آسیا است ویا جزیره هندورابی می تواند به عنوان یک مرکز تحقیقاتی گونه های نادر زیستی دریای شود که متاسفانه این ظرفیت های مغفول مانده و هیچ یک از این کارها صورت نگرفته است.

مشکلات در جزیره بوموسی بسیار زیاد است
رئیسی یکی از شهروندان جزیره بوموسی در گفتگو با خبرنگار هرمزبا اشاره به مشکلات ترابری و حمل نقل در این جزیره اظهار کرد: حدود ۲۰ سال است که در جزیره زندگی می کنم و علیرغم اینکه این سال ها مشکلات رفت آمد کم شده است اما هنوز هر وقت که بخواهیم نمی‌توانیم از جزیره خارج شویم.
وی افزود: برای خارج شدن از جزیره ازکشتی و هواپیما استفاده می شود که برخی از روزها وجود ندارد.
این شهروند با بیان اینکه اوقاتی است که تهیه موادغذایی در جزایر سخت می شود گفت:  در بعضی از مواقع به دلیل اینکه شرایط جوی خوب نیست لندیگراف و کشتی مواد غذایی به سمت جزیره نمی آید مواد غذایی هم گرانتر و کمیاب می شود.
رئیسی به یکی دیگر از مشکلات و معضلات اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سیستم بهداشتی و درمانی مناسب وجود ندارد و تنها یک پزشک عمومی و نبود پزشکان متخصص نیاز های اصلی اهالی ابوموسی است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت دادن به جزایرخلیج فارس
حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای کنگره ملی 1500 شهید هرمزگان در سال گذشته گفتند: مسولان ملی و استانی و جریان های انقلابی در هرمزگان به توسعه جزایر توجه کنند.
ایشان بابیان اینکه جزایر استان هرمزگان بویژه جزیره هرمز از جنبه‌ های امنیتی، اقتصادی و تاریخی مهم و حائز توجه است خاطرنشان کردند:البته اطلاع دارم که مردم در جزیره هرمز واقعاً دچار مشکلات مالی هستند که باید هم مسئولان استانی و کشوری و هم جریانهای انقلابی به آن منطقه بپردازند و برای حل مشکلات آن اقدام کنند.

کمبود زیرساخت های گردشگری در برخی جزایر خلیج فارس
رضا برومند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در خصوص عدم توسعه گردشگری در جزایر خلیج فارس گفت: عدم تبلیغات کافی و نیز فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای ورود گردشگران است و لازم است هر چه سریع تر اقدامات لازم جهت معرفی سایر جزایر خلیج فارس جهت جذب گردشگران و بهره مندی از این مواهب خدادادی اقدام کرد.
وی افزود: توسعه زیرساخت های گردشگری در جزایر هنگام، لارک و ابوموسی به عنوان بخشی از برنامه های کلان استان هرمزگان در راستای توسعه صنعت گردشگری به ویژه در بخش دریایی اشاره کرد.
گردشگری دربوموسی رونق ندارد
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، هم اکنون گردشگری در این جزایر به دلیل عدم ایجاد زیرساخت های لازم همچون کیش، قشم و هرمز رونق ندارد، لذا با ایجاد زیرساخت های گردشگری و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی قصد داریم تا زمینه افزایش هر چه بیشتر ورود گردشگران به این جزایر زیبای خلیج فارس را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه جزیره ابوموسی می تواند به یکی ازمهمترین مقاصد گردشگری دریایی خلیج فارس در منطقه تبدیل شود، گفت: جزیره ابوموسی طی سال های گذشته تنها یک جزیره نظامی محسوب می شده است که در کنار آن جمعیت بومی نیز در آن اسکان دارند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه به منظور تردد به جزیره ابوموسی مشکلی برای تامین شناور وجود ندارد، تصریح کرد: می توان از ظرفیت شناورهایی که در مسیر بندر لنگه – جزیره ابوموسی تردد می کنند برای جابه جایی گروه گردشگران استفاده کرد که این امر نیز مورد استقبال مالکان این شناورها قرار می گیرد.

 بیشتر جزایر مشکل زیرساخت دارند
به گفته برومند، مدت زمان سفر به جزیره ابوموسی از طریق راه دریایی و از بندر لنگه حدود سه ساعت به طول خواهد انجامید که تجربه این سفر دریایی می تواند برای گردشگران علاقه مند بسیار جذاب باشد.
برومند با بیان اینکه هم اکنون جمعیت زیادی از ساکنین بندرعباس در جزیره ابوموسی مشغول به کارهای دولتی هستند که جابه جایی این افراد از سوی استانداری از طریق هواپیمای چارتر شده به صورت رایگان انجام می گیرد، تاکید کرد: با مذاکرات در حال انجام با استانداری و فرمانداری این احتمال وجود دارد که امکان استفاده از این سفر هوایی برای گردشگران در قالب تور نیز فراهم شود.
این مقام مسئول در استان هرمزگان، یادآور شد: در صورت استقبال مسافران از سفردریایی به جزیره ابوموسی، به زودی برنامه های گسترده تری در راستای توسعه گردشگری این جزیره و ورود بیشتر گردشگران به آن انجام خواهد شد.
وی از امکان ایجاد کمپ های گردشگری در نقاط مختلف جزیره ابوموسی خبر داد و گفت: علاوه بر این گردشگران ورودی به جزیره ابوموسی می توانند در تنها مهمانسرای این جزیره اقامت داشته باشند که امیدواریم با ساخت و تکمیل هتل های در دست ساخت، در آینده ای نه چندان دور شاهد اقامت گردشگران ورودی به جزیره ابوموسی در هتل های مناسب باشیم.
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۲۶۳۸۷


ارسال