جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ,7 August 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۲
سناریوی کووید 19؛
افسردگی؛ تراژی تلخ روزهای کرونایی/ ویروسی که به روان حمله می کند
 
حسینعلی شیرازی، روانشناس و مشاور خانواده گفت: استرس و اضطراب شدید در وضعیت ناشی از شیوع کرونا، شرایط را برای ابتلای بسیاری از افراد به اختلال افسردگی مهیا می‌کند.
به گزارش عصرهامون، این روزها کرونا فشار روانی زیادی را به خانواده ها تحمیل کرده، ماندن در قرنطینه و نگرانی درباره همه‌گیری این ویروس ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حس بی‌حوصله‌گی، غمگینی و ترس شود و شرایط افرادی را که از قبل دچار بیماری افسردگی بوده‌اند، بدتر کند و از سویی تنهایی و نبودن در محیط‌های اجتماعی نیز می‌تواند زمینه افسردگی را فراهم آورد.
 
از آنجایی که این روزها بیشتر در خانه هستیم و فعالیت خاصی نداریم، ممکن است به مرور احساس ناامیدی و پوچی کنیم که به اعتقاد روانشناسان این افکار به دلیل بالا بودن سطح اضطراب و استرس ممکن است به سمت منفی گرایش بیشتری پیدا ‌کند.

به طور قطع راهکارهایی برای مبتلا نشدن به این اختلال و همچنین برای رهایی از آن وجود دارد که بهره مندی از نظرات روانشناسان می تواند به عملی کردن این روش ها و نجات از فاجعه روانی که این ویروس به بار می آورد، کمک کند.

اختلالات خلقی شایع در دوران کرونا
 
حسینعلی شیرازی، روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: اضطراب، استرس و افسردگی اختلالات خلقی شایع در دوران کرونا هستند که باید درباره هر یک از آنها، اقدامات خاصی را انجام داد تا کاهش یابد.

وی تصریح کرد: استرس و اضطراب شدید در وضعیت ناشی از شیوع این ویروس، شرایط را برای ابتلای بسیاری از افراد به اختلال افسردگی مهیا می‌کند، گسترش افکار ناامیدانه، عدم لذت از زندگی، گوشه‌گیری، میل به پایان زندگی و افزایش غم و اندوه از نشانه‌های افسردگی است.

به گفته شیرازی، شرایطی که این روزها به جامعه تحمیل شده است می تواند وضعین افرادی را که از قبل دچار بیماری افسردگی بوده‌اند، بدتر کند، اما افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی ندارند نیز به اندازه دیگران در معرض اختلالات ناشی از قرنطینه، کاهش روابط اجتماعی و اخلال در روند عادی زندگی خود هستند.
  
این مشاور با بیان این که دادن مسئولیت به افرادی که دچار این اختلال می شوند و تشویق آنها باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس خواهد شد، افزود: همچنین امید به آینده در افراد تقویت و احتمال افسردگی در آن ها نیز کم می شود.
 
شیرازی اذعان کرد: مصرف ویتامین های مهم ( D,E,B,C ) در درمان افسردگی موثر است، که در این میان حبوبات منابع غنی ویتامین B هستند، همچنین می توانید مکمل ویتامین ها را از داروخانه ها تهیه کنید.
 
راهکارهای غیر دارویی
 
وی با اشاره به راهکارهای غیر دارویی مقابله با افسردگى، اضافه کرد: معنا و امید در زندگی ایجاد کنید، از دیدن سبزه ها و گل ها لذت ببرید، چراکه دارید زندگی می کنید، بنابراین باید شاد باشید.
 
شیرازی تصریح کرد: اگر زیبایی ها را می بینید، خودتان را دوست دارید و از برخی اتفاق ها لذت می برید یعنی حالتان خوب است، بنابراین از خوب بودن خودتان لذت ببرید.
 
وی گفت: انجام تمرینات ریلکسیشن، رفتن به پارک و تفریح، داشتن انگیزه مثبت، مثبت اندیشی و بالا آوردن خودکارآمدی از کلیدهای غلبه بر افسردگی است.
 
این روانشناس با اشاره به اهمیت روان درمانی برای رفع این مشکل نیز گفت: در این راستا یک جدول درست کنید و روزهای هفته را بنویسید، نسبت به هر موقعیتی که حالتان را بد کرده، آن موقعیت را یادداشت کنید و برگه را از بین ببرید.
 
شیرازی افزود: در ذهنتان تصور کنید که در یک رودخانه قرار می گیرید، بخوابید کف رودخانه و افکار منفی و بد را رها کنید و این گونه تصور کنید که افکار منفی مانند حباب سطح آب می آیند و از بین می روند.

رفتار درمانی
 

وی با بیان این که رفتار درمانی دیگر راهکار رفع مشکل افسردگی است، تصریح کرد: هر روز برای کارهای مثبتی که انجام می دهید خودتان را تشویق کنید، به خودتان پاداش دهید و حتی برای خودتان هدیه بگیرید.
 
این کارشناس با اشاره به لزوم  خانواده درمانی برای از بین رفتن این اختلال، اضافه کرد: همه اعضای خانواده باید مشارکت داشته باشند، تا شخص افسرده خانواده از فاز افسردگی بیرون بیاید، بنابراین با هم پارک بروید، بازی و گفت و گو کنید.
 
شیرازی در خصوص اهمیت معنا و امید در درمان افسردگی هم بیان کرد: اگر در زندگی چرایی داشته باشید، با هر چگونگی می توانید زندگی کنید و همیشه بگویید من برای زندگی ام هدف و امید دارم، برخی می گویند چرا من زنده هستم؟ اما باید باور کنید که وجود دارید و خیلی تاثیرگذار هستید.
 
وی با بیان این که در این راستا ارتباط جمعی باید زیاد باشد، گفت: مهمانی برید و مهمان دعوت کنید، ارتباطات را گسترده کنید و تفریحات سالم انجام بدید.

مثبت اندیشی 
 
این مشاور با اشاره به تاثیر گذاری چشمگیر مثبت اندیشی در درمان افسردگی، ادامه داد: کلام مثبت داشته باشید تا حستان خوب شود، با خود جمله «من میتوانم و قابلیت دارم» را تکرار کنید، در جمع دوستانه روزی چند لطیفه برای هم تعریف کنید.
 
شیرازی با اشاره به داشتن رژیم غذایی مناسب و صحیح و پرهیز از رژیم های نادرست در این مسیر، اذعان کرد: داشتن توجه انتخابی نیز می تواند در این راه کمک کند، به این ترتیب که خاطرات بد را مرور نکنید، به خاطرات خوب و چیزهای مثبت فکر کنید، چراکه فکر خوب، احساس خوب تولید می کند.
 
وی درباره اهمیت ورزش هم گفت: ورزش دوپامین و سروتونین را افزایش می دهد، بنابراین می تواند در این باره نقش کلیدی را ایفا کند.
 
این مشاور خطاب به اطرافیان افراد دارای اختلال افسردگی بیان کرد: به فرد افسرده دادن مسئولیت فکری دهید، از وی راهکار بگیرید و اجازه دهید حرکت کند و به جوشش بیاید، بگذارید خودش را باور کند، این که وجود دارد و برای دفاع از نظرش حرکت می کند.
 
تاثیر شگرف دین درمانی

شیرازی با اشاره به اهمیت دین درمانی یا هوش معنوی هم گفت: باور داشتن به وجود فرا زمینی در این راستا خیلی می تواند مثمر باشد، این ذهنیت و باور، امنیت، آرامش و تلاش را به همراه دارد، گفتن این جمله که خدا هوایم را دارد، بار روانیِ امنیت ایجاد می کند.
 
وی اضافه کرد: همچنین می توانید لیست آرزوهایتان را بنویسید، چشم انداز ۵ ساله تان رو تعیین کنید و هر روز یک گام به آرزوی تان نزدیک تر شوید.
 
به گفته این کارشناس، مصرف گیاهان ضد افسردگی شامل علف چای، گل راعی، علف هزار چشم، هوفاریقون یا قطره هایپیران، سنبل طیب، محلول زعفران همراه گلاب، چای بهار نارنج و افشره ضد سودای پاپریکا و استفاده از اسیدهای چرب امگا۳، ویتامین های گروه B, B،D و E  می تواند در درمان افسردگی تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/ 
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۲۶۹۰۶


ارسال