تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۷
سفیر اسبق ایران ضمن انتقاد از رویکرد دستگاه دیپلماسی گفت: اگر وزارت خارجه با ماهیت شورای امنیت آشنا بود قطعاً زیر بار خیلی از بندهای برجام نمی رفت و در واقع سیستم ماشه را نمی پذیرفت.
اگر ظریف با ماهیت شورای امنیت آشنا بود زیر بار خیلی از بندهای برجام نمی رفت/ پرونده پی ام دی هنوز بسته نشده است
به گزارش عصرهامون  «ابوالفضل ظهره وند» سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ضمن انتقاد از رویکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال آمریکا و غرب اظهار داشت: ما یک بحث مواضع تبلیغی داریم و یک بحث مواضع کاربردی. اگر بخواهیم بر پایه واقع گرایی نگاه کنیم، ماهیت شورای امنیت اساساً چیزی غیر از این نیست. شورای امنیت سابقه روشنی در اتخاذ مواضع غیر منصفانه و به ضرر کشورهای در حال توسعه و به نفع قدرت ها دارد.
وی با بیان این که شورای امنیت محلی برای بده بستان قدرت هاست، افزود: آیا تجربه 8 سال دفاع مقدس پیش روی ما نبود؟ دیپلمات‌ها باید بر اساس واقعیت ها تصمیم گیری و بر پایه آن سیاست گذاری را انجام دهند.
این دیپلمات در اشاره به ماهیت شورای امنیت توضیح داد: ماهیت شورای امنیت بعد از برجام تغییر نکرده است؛ اگر وزارت خارجه با این ماهیت آشنا بود قطعاً زیر بار خیلی از بندهای برجام نمی رفت و در واقع سیستم ماشه را نمی پذیرفت که بعد به افکار عمومی بگوید همه تحریم ها لغو شد.
 
وزارت خارجه موقعیت ایران را بازیابی کند
ظهره وند ادامه داد: وقتی مدیر کل آژانس مسئله پی ام دی را به صورت خاکستری گزارش می دهد یعنی می توانند دوباره از آن استفاده کنند؛ پس پرونده پی ام دی هنوز بسته نشده است. 
وی با تاکید بر این که وزارت خارجه باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد، عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی باید در قبال این خطاها پاسخگو باشد؛ در واقع این که آقای ظریف بخواهد شورای امنیت را با سوال و پاسخگویی مواجه کند، اصلا شورای امنیت پاسخگو نیست، زیرا این  شورا کانون 5 قدرت اتمی است. در کدام قصه تاریخ پاسخگو بودند که آقای ظریف از آن ها پاسخگویی می خواهد.
خطوط قرمز کشور را از دسترس قدرت های بزرگ دور نگه دارد
ظهره وند خاطر نشان کرد: اگر آقای ظریف معادلات قدرت و بازی قدرت ها را درک می کرد، هرگز زیر بار توافقی مثل برجام نمی رفت حتی توافقاتی که در آینده شمایی از برجام داشته باشد. آقای ظریف باید منطق قدرت را درک کند و ادبیات قدرت را بداند و بر اساس این ادبیات و منطق موقعیت ایران را بازیابی کند و منافع امنیت ملی را ببیند و خطوط قرمز کشور را از دسترس قدرت های بزرگ دور نگه دارد.
این تحلیل گر مسائل بین الملل ادامه داد: وقتی دستگاه دیپلماسی کمیته بررسی زنجیره تامین را ذیل برجام می پذیرد، معلوم است که مسئله دور زدن تحریم ها را مشکل می کند. آیا اساساً مفهومی به نام اعتمادسازی در دنیایی که امروز با آن مواجه هستیم و قدرت ها آن را اداره می کنند و بر سر دستیابی به سهم بیشتر با هم چالش دارند، محلی از اعراب دارد؟ آیا خود آمریکا و چین با کلمات به هم اعتماد می کنند؟
ظهره وند تصریح کرد: در یک چنین صحنه ای اگر دستخوش آزمایش و خطا شویم، به جای این که بخواهیم آینه را مورد سوال قرار دهیم باید خودمان را مورد سوال قرار دهیم.
وی بیان داشت: اروپایی ها تجربه توافقنامه سعدآباد را داشتند همانطور که شاهدیم «جک استراو» سیاست مدار انگلیسی معتقد است ما میوه عراق را در سعدآباد چیدیم. وزارت خارجه باید اروپا را درست می دید و از کشور تصویری به جا نمی گذاشت که برای اروپایی ها پشتوانه شود تا در شکل برجام مداخله کنند.
سفیر اسبق ایران در ایتالیا اذعان کرد: توافقنامه سعدآباد درس بسیار بزرگی بود اما به دلیل این که برخی علاقه ای به درس گرفتن و دیدن واقعیت ها در عرصه بین الملل ندارند، به مهلکه برجام افتادیم.
ظهره وند ادامه داد: اگر دولت و سیاست خارجی ما نتواند شرایط پسا کرونا را درک کند باز هم ما در همین گردابی که هستیم دست و پا خواهیم زد.
وی با بیان این که سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است، گفت: قطعاً دستگاه سیاست خارجی ما که یک دستگاه اجرایی است و راهبرد کشور را در حوزه میدانی عملیاتی می کند. آن چه که این دولت و رویکرد های آن اقتضاء داشته در واقع سیاست خارجه ما آن را عملیاتی کرده و وزیر خارجه هم مهره مورد اعتماد آقای روحانی و جریان اصلاحات بوده است. 
ظهره وند در پایان ابراز داشت: دستگاه دیپلماسی باید راهبردی را طراحی می کرد و واقعیت ها را می دید و اروپایی ها را با توجه به تعاملات قبلی خوب می شناخت، در حقیقت اساساً نباید گذشته را تکرار می کرد.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdchiqnz623nivd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها