تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۴
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در واکنش به خبر "جولان کرونا در جنوب شرق و اهمال کاری متولیان/ گلایه ها از ضعف دانشگاه های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان در افزایش مبتلایان حکایت دارد" جوابیه‌ای را ارسال کرد.
جوابیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص یک خبر
به گزارش عصرهامون، در این جوابیه آمده است، به دنبال انتشار مطلبی تحت عنوان "جولان کرونا در جنوب شرق کشور و اهمال کاری مدیران" که روز گذشته در پایگاه خبری عصر هامون، توضیحاتی به شرح ذیل ارائه می گردد تا بر اساس قانون مطبوعات نسبت به درج آن در همان پایگاه خبری اقدام شود. 
 
کرونا در سیستان و بلوچستان جولانی ندارد، سیاه نمائی و سیاست بازی ممنوع
 
با وجود ادعاهای مطرح شده در مقاله مزبور، شواهد علمی، آمارهای تخصصی و بررسی های کارشناسی حاکی از این واقعیت است که مدیریت همه گیری کرونا در سیستان و بلوچستان مبتنی بر واقعیت های منطقه ای و فرهنگی بوده و اثر بخشی قابل قبولی نیز داشته است. 
 
به همین دلیل استفاده از اصطلاح "جولان کرونا در جنوب شرق" با واقعیت فاصله فراوان دارد و پذیرش آن، ظلم مضاعف به مجموعه خدوم و زحمتکش بهداشت و درمان استان و ستاد مدیریت کرونا محسوب می شود.
 
شکی نیست که نقد و تحلیل تخصصی اقدامات دستگاه های اجرائی امری بسیار پسندیده و شایان تجلیل است و چه بهتر این که نقد و تحلیل در فضای مفاهمه و فرصت تعامل دو طرفه با نمایندگان محترم مجلس که منتخبین شایسته مردم عزیزمان هسستند صورت گیرد، امّا در شرایطی که پس از تندروی های اخیر، مقام معظم رهبری هوشمندانه و دردمندانه، همگان را به همگرائی و هم افزائی برای حلّ مشکلات فعلی کشور فراخوانده اند، طرح موضوعات به صورت یک سویه و بیان غیر منصفانه برخی مشکلات و همچنین استفاده موردی و هدفمند از برخی فرازهای  سخنان نمایندگان محترم مجلس در شورای اسلامی شایسته رسانه های فرهیخته و مسئولیت شناس نیست.
 
خوشبختانه اهداف پشت پرده و سیاست بازی های پنهان در پس این قبیل حرکت های غیر حرفه ای با اتکاء به سواد رسانه ای شهروندان فهیم جمهوری اسلامی ایران و توسط همکاران پرتلاش ما در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا تحلیل و شناسائی می شود.
 
میزان مرگ بر اثر کرونا در سیستان و بلوچستان 13 مورد به ازاء هر 100 هزار نفر و بسیار کمتر از متوسط کشوری است 
اگرچه ضعف تاریخی و مزمن زیر ساخت های بهداشت و درمان در استان سیستان و بلوچستان واقعیتی غیر قابل انکار است امّا مجاهدت مستمر، تلاش شبانه روزی و اعمال برنامه ریزی صحیح توسط مجموعه کارکنان و مدیران بهداشت و درمان در کنار مشارکت مردم باعث شده است تا به رغم این محدودیت های تحمیلی، کیمیای سلامت در استان ما کالائی نایاب و دست نیافتنی نباشد.
 
 به عنوان مثال هنوز هم متوسط دسترسی به تخت بستری در استان ما معادل 1 تخت به ازاء هر هزار نفر جمعیت می باشد که تقریبا نصف متوسط کشوری است امّا مقایسه روند ابتلاء به کرونا، تعداد موارد ابتلاء و موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در سیستان با سایر نقاط کشور نکات جالب توجهی را روشن می کند.
 
خوشبختانه در سیستان و بلوچستان با تاخیر چند ماهه نسبت به سایر نقاط کشور وارد موج نخست بیماری شدیم و هم اکنون پس از سپری کردن روزها و شب های دشوار در بیمارستان ها و بخش های بستری، به مرحله ثبات نسبی موارد ابتلاء و بستری رسیده ایم و مطمئنا در صورت استمرار همدلی ها و مشارکت ها و در صورت ادامه پشتیبانی از نظام بهداشت و درمان در روزهای آتی، می توانیم رسما روند نزولی موج نخست بیماری را هم اعلام کنیم. 
 
شاخص های تخصصی دیکری نیز وجود دارد که نشان دهنده عملکرد خوب مجموعه استان در مدیریت بیماری کروناست. به عنوان مثال میزان مرگ بر اثر کرونا در سیستان و بلوچستان 13 مورد به ازاء هر 100 هزار نفر است که این میزان در سطح کشور بیش از 17 مورد است و خوشبختانه با وجود اعلاموضعیت های قرمز و هشدار که نوعی مقایسه استان ها با خودشان محسوب می شود، و با وجود اینکه خطر همچنان بر طرف نشده است،  استان ما همچنان  جزو استان های با شیوع کمتر بیماری در کشور محسوب می شود.
 
از سوی دیگر در کل کشور 5.2 مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده اند ولی خوشبختانه این میزان در استان ما 3.7 درصد است. 
 
براستی علت این تفاوت ها چه چیزی می تواند باشد؟ 
 
ما به عنوان متخصص این حوزه به شما پاسخ می دهیم: علاوه بر لطف خدا و عنایت پرودگار، تلاش شبانه روزی و موثر همکاران عزیزمان در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، اعمال مدیریت صحیح و مدبرانه در حوزه بهداشت و درمان، عملکرد موفق مدیریت بحران کرونا در استان، مشارکت مردم عزیز و فرهیخته و همراهی رسانه های جمعی و فعالان اجتماعی بوده است که این موفقیت ها را دست یافتنی کرده است.
 
قبل از ورود ویروس کرونا به کشور آمادگی های خوبی در نظام بهداشت و درمان استان و مجموعه مدیریت استان اتفاق افتاد.  استقرار نظ مدیریت بحران، برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی ویژه افراد ذیربط در زاهدان، بازبینی و تکمیل دبوی داروئی و تجهیزات حفاظت فردی در بیمارستان ها و آموزش ها و اطلاع رسانی گسترده با کمک صدا و سیما، رسانه های دیجیتال و فضای شهری، از جمله مهمترین اقدامات داخل دانشگاهی و اجرای صحیح و دقیق محدد سازی ها در روزهای نخست مانند، تعطیلی زودهنگام بازارهائی مثل چهاراه رسولی و منطقه آزاد چابهار(10 روز قبل از بقیه کشور) از اقدامات ارزشمند ستاد استانی بود.  
 
کمبود اقلام حفاظتی آتش جهان شمولی است که شعله های سوزاننده آن در بیمارستان های ما زبانه نمی کشد در متن مزبور به کمبود اقلام حفاظتی نیز اشاره شده است. 
 
متاسفانه در روزهای نخست همه گیری به دلیل افزایش ناگهانی تقاضا و محدودیت عرضه، کمبود شدید این اقلام در واحدهای عرضه کننده اتفاق افتاد.
 
 در آن روزها بسیاری از مردم ما پس از مراجعه با داروخانه ها با پاسخ منفی مواجه شدند و در کنار صحنه های زیبایی که از حضور خیرین و گروه های جهادی در تولید و توزیع ماسک شاهد بودیم متاسفانه برخی از افراد سودجو نیز از  این فرصت سوء استفاده کردند که بسیاری از آنان در مراجع قضائی پرونده های مفتوح دارند.
 
بیمارستان ها در تمام دنیا و دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور نیز "به عنوان بزرگترین مصرف کننده اقلام حفاظتی" از تبعات این کمبود جهانی بی نصیب نماندند امّا باز هم برنامه ریزی صحیح در کنار آموزش اقدامات حفاظتی، مشارکت همکاران ما در برنامه های کنترل عفونت و صرفه جوئی هوشمندانه، مسئولانه و بزرگوارانه آنان باعث شد تا این معضل گذرا، کمترین آسیب را به سلامت همکاران ما وارد نماید. این واقعیت باعث شده است تا به لطف خدا هیچیک از همکارانمان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را به خاطر این بیماری از دست ندهیم که بابت این موضوع خدا را هزاران بار شکر می گوئیم و با توجه به پیش بینی ورود به موج های دوم و سوم همه گیری در ماه های آتی، از هم اکنون از تمام ظرفیت های قانونی داخل و خارج استان برای تامین اقلام حفاظتی مورد نیاز خود  استفاده می کنیم.
 
در حال حاضر که استفاده از ماسک جدی ترین راهکار کنترل بیماری اعلام شده است، علاوه بر ورود جدی سازمان صمت در تولید و توزیع این اقلام در داروخانه ها و مراکز مجاز عرضه، آموزش های لازم برای تهیه و ساخت ماسک پارچه ای نیز به صورت گسترده ارائه شده است. در واقع می توان گفت استفاده از اهرم کمبود اقلام حفاظتی برای گرفتن ژست حمایت از مردم و حمله به نظام بهداشت و درمان و وزارت بهداشت  مدت هاست که به ابزاری نخ نما و بی اثر تبدیل شده است. 
 
 
کرونا را به عنوان یک "بیماری نوپدید" به رسمیت بشناسیم و با آخرین دستورالعمل های جهانی آشنا شویم، دوران آزمایش همگانی برای همه افراد مشکوک به پایان رسیده "مردمی که امکان پرداخت هزینه های چند صد هزار تومانی آزمایشگاه های خصوصی را ندارند و بی خبر از بیماری خود در کوچه و خیابان، از این مغازه به آن فروشگاه تردد می کنند و رد پای کرونا را در گوشه گوشه این استان پهناور جا می گذارند" بخش دیگری از مطالب مطرح شده در متن غیر کارشناسی مزبور است.
 
بر اساس آخرین دستاوردهای علمی و دستورالعمل های تخصصی، توجه خوانندگان عزیز را به واقعیت های زیر جلب می کنیم:
 
1) همه افراد بیمار، افراد مشکوک، افرادی که علائم بیماری کرونا را دارند و افرادی که مسافرت ها مشکوک و یا مجاورت با افراد مشکوک و بیمار را دارند باید به مراکز غربالگری و کلینیک های بیمارستانی مراجعه کنند. در این مراکز ویزیت و غربالگری انجام می شود و فقط از افرادی که بر اساس دستورالعمل و "بنا به تشخیص پزشک" نیازمند انجام آزمایش هستند تست تشخیصی کرونا به صورت رایگان اخذ می شود. بر اساس آخرین دستورالعمل، تست اختصاصی کرونا صرفا باید برای برخی از افراد مانند افراد بالای 65 سال، مادران باردار و بیماران زمینه‌ای، افرادی که تماس نزدیک و تماس خانوادگی مثبت بوده و یا دارای علائم شدید هستند انجام می‌شود.
 
2) تا کنون بیش از 22 هزار تست آزمایشگاهی رایگان فقط در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شده است و براساس مستندات متقن می توانیم ادعا کنیم که یکی از معتبرترین نظام های سنجش کرونا را در اختیار داریم و از این روش استفاده می کنیم.
 
3) با توجه به احتمال گسترش  همه گیری کرونا و بیماری های تنفسی دیگری مانند آنفلوآنزا، شبه آنفلوآنزا و یا سایر بیماری های ویروسی در پائیز و زمستان امسال به برخی آزمایشگاه های واجد شرایط اجازه داده شد تا تست PCR را انجام دهند. ورود بخش خصوصی به عرصه تشخیص کرونا در واقع ظرفیت سازی برای شرایط بحرانی است و نه دلیل برای مراجعه همگانی به بخش خصوصی.
 
این اقدام یکی از مولافه های مدیریت بحران و شایسته تقدیر است ولی متاسفانه برخی از ما عادت کرده ایم تا برای حصول به نتیجه دلخواه خود نعل را وارونه بزنیم. 
 
4) در حال حاضر  بیش از 80 درصد آزمایش PCR در بخش دولتی انجام می شود و تنها 20 در صد باقیمانده آزمایشات با نسخه پزشکان محترم معالج در بخش خصوصی انجام شده است.
 
5) نگرانی در زمینه انتشار گسترده آلودگی به دلیل عدم انجام تست برای همه افراد دل نگرانی صحیحی نیست و آزمایش PCR به دلیل محدودیت های فنی که دارد نمی تواند تضمین کافی برای سلامت افراد بدون علامت باشد. علاوه بر این ممکن است افرادی که امروز تست کرونای آنها منفی شده است تا فردا به این ویروس آلوده شده و به جرگه مبتلایان بدون علامت بپیوندد. تکلیف این افراد چیست؟ آیا هر روز تست کرونا را برای همه تکرار کنیم؟
 
راه حل اساسی در تغییر سبک زندگی ما نهفته است
 
همه ما تا جائی که می توانیم باید دستورالعمل های بهداشت فردی را رعایت کنیم و تا جائی که می توانیم در تجمعات شرکت نکنیم، اگر مجبوریم در محل تجمع دیگر افراد حاضر شویم  از ماسک استفاده کنیم و فاصله ایمن یک متر و نیم با دیگران  را رعایت کنیم، نه اینکه برای اطمینان خاطر از حضور در همه تجمعات به صورت روزانه به دنبال تست کرونای رایگان باشیم.
 
6) به خاطر داشته باشیم که هیچ نظام بهداشت و درمانی در هیچ جای دنیا منابع مالی محدود خود را صرف انجام اموری که فایده چندانی برای پیشگیری ندارد نمی کند. از افراد دلسوز و صاحبان قلم هم درخواست می کنیم تا با شناخت واقعیت ها، در مسیر افزایش بیش از پیش مشارکت همگانی در برنامه های پیشگیری حرکت کنند و با این کار حامی سربازان خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا باشند.   
 
زندگی با کرونا ادامه دارد، به جای ایجاد محدویت برای دیگران سبک زندگی خود را تغییر دهیم.
 
باز یا بستن بودن صنوف و بازگشائی و انسداد اماکن و برنامه های پر خطر موضوعی نیست که به تنهائی و توسط دانشگاه های علوم پزشکی انجام شود.
 
ساختار مدیریت بحران در سطح کشور و استان به گونه ایست که پس از ارائه نظریات تخصصی و کارشناسی دانشگاه های علوم پزشکی، ستاد بحران استان با مدیریت شخص استاندار و با نظر سایر اعضاء و با لحاظ مجموعه ای از مولفه های پزشکی، بهداشتی، همه گیرشناختی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی خصوصیات اقلیمی تصمیم گیری می شود. 
 
نکته قابل ذکر این است که ستاد بحران کرونا با طیف وسیعی از توجیهات فنی و تخصصی و حجم قابل توجهی از افراد متاثر از تصمیمات قرار دارد و دلائل و توجیهات کارشناسی و فنی هریک از این تصمیمات و توافقات جمعی به وضوح موجود است و در صورت تمایل شخصیت های حقوقی واجد شرایط و ارباب جراید و رسانه ها از سوی مدیریت ستاد استانی در اختیار افراد ذیربط و افراد دلسوز قرار می گیرد. 
 
بخاطر داشته باشیم که همه گیری کرونا، اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده و طیف وسیعی از هموطنان و هم استانی های ما نیز از تبعات این بحران جهانی آسیب دیده اند. فعال سازی مجدد روند اقتصاد، تولید و خدمات و تامین معیشت طیف وسیعی از  هموطنان عزیز که فاقد حقوق ثابت و یا درآمد مستمر هستند در گرو کمک های مومنانه و مهمتر و تاثیر گذار تر از آن، "از سرگیری مدیریت شده و صحیح فعالیت هاست". 
 
دنیا به سمت پذیرش زندگی طولانی مدت با کرونا حرکت می کند و برای موفقیت در این مسیر چاره ای جز اصلاح سبک زندگی جمعی خود نداریم. این کار به تنهائی از عهده وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و حتی استانداری و ستاد مدیریت کرونا بر نمی آید. تجربه های استانی، کشوری و جهانی به خوبی نشان می دهد که به جز در وضعیت های بحرانی و خاصّ امکان تعطیلی گسترده و طولانی مدت فعالیت های اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد.    
 
 
منابع ارزشمند مالی و فرصت های مدیریتی را صرف کارهای اساسی و زیر ساختی خواهیم کرد
 
همانگونه که بارها اعلام شد، شرایط همه گیری کرونا می تواند در روزها و ماه های آتی تشدید شود. در چنین شرایطی همچنان نیازمند برنامه ریزی مدون در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستیم. 
 
توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان و تامین تخت بستری جدید برای پاسخگوئی صحیح در ماه های پیش رو یکی از مهمترین این اقدامات است تا همانند گذ شته در ارائه خدمات به هم استانی های عزیزمان سربلند باشیم و با مشکلاتی که در بقیه نقاط دنیا در پذیرش و بستری بیماران مواجه بودند رو برو نشویم.
 
 به همین دلیل تکمیل هر چه سریعتر طرح های نیمه تمام  و ایجاد تخت های جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خوشبختانه در هفته اخیر توفیق یافتیم تا در یک قلم بیش از  26 میلیارد تومان برای تکمیل هر چه سریعتر بیمارستان 320 تختخوابی زاهدان از وزارت بهداشت اعتبار اخذ نمائیم. در چنین شرایطی سوزاندن فرصت حضور عزیزانی همچون ریاست بنیاد مستضعفان که می تواند به جای تامین برخی اقلام مصرفی غیر ضروری(کیت آزمایشگاهی) به توسعه زیر ساخت های درمانی کمک کنند اقدامی شایسته تقدیر است که از سوی دانشگاه های علوم پزشکی و جناب استاندار و معاونین ایشان صورت گرفته است. در این زمینه با نویسنده محترم مقاله عصرهامون موافق نیستیم و قضاوت نهائی را بر عهده خوانندگان فهیم می گذاریم.
 
همانگونه که گفته شد کمبودهای تاریخی و زیر ساختی نظام بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان انکار ناپذیر است. خوشبختانه تخت های بستری در سیستان و بلوچستان به همت مجموعه های مدیریت و کارشناسان این دانشگاه ها، عنایت دولت و نمایندگان دولت در استان و پی گیری نمایندگان محترم مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان در 40 سال اخیر 5 برابر شده است.

این در حالی است که  سرعت رشد 2 برابر رشد جمعیت و 2 برابر رشد تخت های بستری در سایر نقاط کشور است امّا همانگونه که گفتیم همچنان شاخص تخت به جمعیت در استان ما نصف متوسط کشوری است.
 
 برای ادامه این مسیر و رسیدن به متوسط کشوری راه طولانی درپیش داریم و به طور خاصّ نیازمند همکاری، عنایت و پی گیری کارشناسی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستیم تا شاهد توسعه بیش از بیش زیر ساخت های بهداشت و درمان، جلب منابع مالی و کمک به افزایش و غنی سازی منابع انسانی حوزه بهداشت و درمان باشیم.
 
تهدید همچنان جدّی است، خارج از دانشگاه های علوم پزشکی استان به دنبال نقاط آسیب بگردیم وظیفه خود می دانیم تا ضمن تقدیر و تشکر و خدا قوت مجدد به همکاران پرتلاش و نجیبمان در اقصی نقاط استان پهناور سیستان و بلوپستان به این واقعیت اشاره کنیم که توفیقات دانشگاه های علوم پزشکی استان در چند ماه اخیر صرفا به مدیریت بیماری کرونا خلاصه نمی شود. 
 
همکاران ما در حال حاضر علاوه بر مبارزه مستقیم و جنگ تن به تن در خط مقدم جبهه سلامت در عرصه های دیگری همانند مدیریت بیماری های واگیردار منطقه ای مانند مالاریا، التور، فلج اطفال، تب کریمه کنگو، ایدز، هپاتیت، هاری، چیکن گونیا و تب دنگی و همچنین بیماری های غیر واگیر همچون تالاسمی، هموفیلی، دیابت، پرفشاری خون، سکته های قلبی و مغزی، حوادث جاده ای و مرگ مادران و کودکان نیز در حال مبارزه هستند.  
 
خوشبختانه این واقعیت ها به خوبی توسط هموطنان عزیزمان احساس می شود و مورد تائید کارشناسان حرفه ای و کاربلد حوزه سلامت در داخل و خارج کشورنیز قرار دارد. به عنوان مثال در 2 بازدید اخیر 2 تن از معاونین محترم وزارت بهداشت، این نکته مورد تاکید و تائید قرار گرفت و ان شا الله منظور نظر حضرت حق نیز قرار خواهد گرفت.
 
با این وجود بدنه مدیریتی نظام بهداشت و درمان استان همچنان از نظرات تخصصی و کارشناسی تمامی افراد دلسوز و ذیربط برای شناسائی نقاط ضعف و رفع گلوگاه های خدمت رسانی به مردم استقبال می کند ولی زیر سوال بردن زحمات مجاهدان عرصه سلامت را نمی توانیم تحمل کنیم. سکوت در برابر بیان مطالب غیر واقعی را به دور از جوانمردی می دانیم وبه عنوان سرباز نظام جمهوری اسلامی و سربازان نظام سلامت تا آخرین لحظه به وظیفه خدمتگزاری ادامه می دهیم و همچنان دست یاری خود را برای جلب مشارکت مردم در تغییر سبک زندگی، ارتقاء سواد سلامت افراد ذیربط و ذی مدخل در امر مدیریت و پیشگیری، توسعه و تامین منابع مالی و انسانی و همچنین استفاده مطلوب و بهینه از همه ظرفیت های داخل و خارج استان دراز می کنیم.
 
والعاقبه للمتقین

انتهای پیام/ 
https://www.asrehamoon.ir/vdchzqnzx23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما