يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ,27 September 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۵
بهترین غذاها برای سلامت چشم
 
آیا می دانید بهترین مواد غذایی برای سلامت چشم چیست؟ داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم بر سلامت چشم ها تاثیر می گذارد و ریسک ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهد. از ایجاد بیماری های چشمی می توان با داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی از جمله آنتی اکسیدان […]
آیا می دانید بهترین مواد غذایی برای سلامت چشم چیست؟ داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم بر سلامت چشم ها تاثیر می گذارد و ریسک ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهد. از ایجاد بیماری های چشمی می توان با داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی از جمله آنتی اکسیدان ها جلوگیری کرد.

سلامت چشم با داشتن رژیم غذایی مناسب

بیماری های چشمی که با داشتن رژیم غذایی درست می توان از آن جلوگیری کرد عبارت است از:
خشکی چشم
آب سیاه
دید کم در شب
آب مروارید که موجب تاری دید می گردد
کاهش دید ناشی از افزایش سن
این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزادی تاثیر منفی بر سلامتی می گذارند را از بین می برند.

چشم ها به انواع مختلفی آنتی اکسیدان برای سالم ماندن نیاز دارند. این آنتی اکسیدان ها عبارتند از:
لوتئین
زاکسانتین
ویتامین های A,C,E
بتا کاروتن
اسید چرب امگا 3
زینک
رژیم غذایی متعادل حاوی انواع پروتئین ها، لبنیات، میوه ها و سبزیجات می باشد. سعی کنید در طول روز انواع و اقسام مواد غذایی را میل کنید. باید غذاهای ناسالم و فرآوری شده که حاوی چربی اشباع، یا قند بسیاری هستند را محدود کنید.

غذاهای بسیاری برای سلامت چشم وجود دارند. بیشتر آن ها در طول سال در دسترس می باشند و از نظر قیمت مناسب هستند. می توانید از آن ها به هر طریقی که باب میل تان است استفاده کنید.

ماهی و افزایش سلامت چشم

ماهی به ویژه سالمون یک غذای مفید برای چشم می باشد. سالمون و دیگر ماهی ها حاوی امگا 3 می باشد. امگا 3 یک اسید چرب مفید برای سلامتی است. امگا 3 موجب سلامت بینایی و شبکیه می گردد همچنین از خشکی چشم نیز جلوگیری می کند.

ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و در هفته چند روز ماهی مصرف کنید. هرگاه که ماهی سالمون خریداری می کنید از نوع وحشی آن تهیه کنید نه پرورشی .

زیرا ماهی های پرورشی چربی های اشباع بیشتر و امگا 3 کمتری دارند.

سالمون و بیشتر ماهی ها، را می توان کباب یا آب پز کرد. برای طعم دهی به ماهی می توان از گیاهان تازه، لیمو، نمک و فلفل استفاده کرد.

تخم مرغ

تخم مرغ یک ماده غذایی مفید برای سلامت چشم ها می باشد. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین A، لوتئین، زاکسانیتن و زینک می باشد که برای سلامت چشم مفید هستند.

ویتامین A از مردمک چشم مراقبت می کند. مردمک چشم سطح بیرونی چشم است. لوتئین و زاکسانیتن موجب کاهش ریسک ابتلا به پیرچشمی و کاهش بینایی می شود. زینک از شبکیه چشم مراقبت می کند. زینک همچنین به بینایی در شب کمک می کند.

از تخم مرغ می توان به صورت گسترده در انواع غذاها استفاده کرد بخصوص به عنوان صبحانه.

راحت ترین راه برای لذت بردن از تخم مرغ آب پز کردن آن است. می توان از آن در سالاد و ساندویچ استفاده کرد. همچنین می توان به عنوان میان وعده از آن استفاده کرد.

بادام ها و سلامت چشم

بادام مانند دیگر آجیل ها و دانه ها، برای سلامتی مفید هستند. بادام حاوی ویتامین E می باشد. این ویتامین به مقابله با مشکلات بینایی می پردازد.

مصرف منظم ویتامین E از پیر چشمی جلوگیری می کند. شما باید  IU 22 یا 15 میلی گرم از ویتامین E به صورت روزانه مصرف کنید. 23 دانه بادام یا یک چهارم فنجان حاوی  IU 11 می باشد.

می توانید از بادام به عنوان میان وعده کوچک استفاده کنید. همچنین می توان از آن به عنوان طعم دهنده ماست یا سالاد استفاده کرد. فقط مراقب باشید که به اندازه مصرف کنید. بادام دارای کالری بسیاری می باشد پس در طول روز زیاد از آن مصرف نکنید.

لبنیات

محصولات لبنی از جمله شیر و ماست برای چشم بسیار مفید است. آن ها حاوی ویتامین A و زینک می باشند. ویتامین A از مردمک چشم مراقبت می کند در حالی که زینک ویتامین ها را از کبد به چشم منتقل می کند.

زینک در سراسر چشم یافت می شود در اصل در زیر تمام بافت های عروقی زیر شبکیه وجود دارد. زینک ماده ای معدنی و مفید برای بهبود بینایی و جلوگیری از آب مروارید می باشد. محصولات لبنی که از شیر گاوی که با چمن خوراک دهی شده اند، بیشتر حاوی زینک می باشد.

لبنیات را می توان در تمام طول روز استفاده کرد. می توانید یک لیوان شیر بنوشید یا آن را با سریال صبحانه مخلوط و میل کنید. ماست یک گزینه خوب برای صبحانه یا میان وعده می باشد.

هویج و سلامت چشم

هویج یک نوع سبزیجات برای مراقبت از چشم محسوب می شود. همانند زرده تخم مرغ، هویج دارای ویتامین آ و همچنین بتا کاروتن می باشد. ویتامین A و بتا کاروتن از سطح چشم مراقبت می کنند و باعث بهبود بینایی و جلوگیری از بیماری های جدی می گردد. هویج را به راحتی می توان مصرف کرد. می توانید از آب آن به عنوان یک نوشیدنی در طول روز استفاده کنید.

انتهای پیام/
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۲۸۴۲۵


ارسال