تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۹
مدتی است که لغو یا اجرای طرح ترافیک به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مدیران شهری تبدیل شده است، طرحی که به موجب اجرای آن خودروهای کمتری روانه خیابان‌های شلوغ پایتخت می شوند در حالی که این اقدام بار سنگین مسافر را به ناوگان حمل و نقل عمومی تحمیل می‌کند.
اظهارنظرهای متناقض شورای شهر درباره طرح ترافیک/ مردم قربانی لجاجت‌های شورا و شهرداری تهران!
به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ مدتی است که لغو یا اجرای طرح ترافیک به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مدیران شهری تبدیل شده است، طرحی که به موجب اجرای آن خودروهای کمتری روانه خیابان‌های شلوغ تهران شده و خیابانهای پایتخت نفسی آرام می‌کشند.
این طرح با آنکه در اصل موافقان و مخالفانی دارد اما تاکنون این دو نتوانسته اند استدلالهای منطقی حاصل از پژوهش و تحقیق را برای لغو و یا اجرای طرح ترافیک مطرح و مردم را نسبت به نظر خود متقاعد کنند.
ستاد مقابله با کرونا به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در جهت کاهش شیوع بیماری کرونا بارها سعی در لغو طرح ترافیک داشته است. به طوری که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک ارتباط زنده با شبکه خبر گفت: یکی از مطمئن ترین شیوه ها برای رعایت فاصله گذاری، استفاده از وسیله نقلیه شخصی است و باید مردم را به استفاده کمتر از وسیله نقلیه عمومی و استفاده بیشتر از وسیله نقلیه شخصی تشویق کنیم.
اما اعضای شورای شهر نیز اظهارنظرهای گوناگونی درباره اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک داشته‌اند، در این باره حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران که از موافقان لغو طرح ترافیک است در گفت وگو با یک رسانه می‌گوید: بین ترافیک و سلامتی شهروندان، دومی اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل هم معتقدم باید به منظور کاهش بار مترو و اتوبوسرانی، اجازه دهیم تا خودروهای سواری بدون محدودیت در طرح تردد کنند؛ ضمنا برخی ترددها مربوط به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی است که با لغو طرح، کرایه‌ها کم شده و مردم کمتر از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.
از طیف مخالفان اجرای طرح ترافیک می توان به زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران اشاره کرد که در گفت وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این رابطه می گوید: مهمترین دلیلی که موافقان لغو طرح ترافیک می گویند این است که استفاده از مترو و حمل و نقل عمومی باعث شیوع ویروس کویئد19 است و اگر این طرح لغو شود افراد می توانند از خودروهای شخصی استفاده کنند و کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و همین امر موجب کاهش ابتلای افراد به کرونا خواهد شد.
وی افزود: لغو طرح ترافیک؛ هیچ کمکی به کاهش فعالیت ویروس کوئید19 نکرده است و در استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش نداشته است از طرفی هم ترافیک در محدوده های مرکزی بیشتر شده و آلودگی هوا به واسطه ترافیک افزایش یافته و موجب خستگی و ناراحتی شهروندان و اتلاف وقت آنها شده است که این خود می تواند بیماران قلبی و ریوی در آلودگی هوا را دچار مشکلاتی کرده و بیشتر در معرض خطر ابتلای به کرونا قرار بگیرند.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ترافیک معتقدیم که سفرهای غیرضروری کاهش پیدا کرده و محدوده ترافیک کاهش می یابد و میزان رفت و آمدها نیز کاهش چشمگیر خواهد داشت.
وی تأکید کرد: مترو یکی از وسائل حمل و نقل های مطلوب است و افراد را به سرعت به مقصد می رسانند، مادامی که تعداد قطارها افزایش پیدا نکند و خطوط مترو افزایش پیدا نکند و سرفاصله میان قطارها کاهش نیابد ما شاهد ازدحام  و تراکم شدید مسافران در مترو خواهیم بود. 
محمد علیخانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: لغو طرح ترافیک به معنای تشویق مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک است که با انجام سفرهای غیر ضروری، میزان تجمعات در مرکز شهر و احتمال انتقال کرونا افزایش می‌یابد.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه لغو طرح در مقابله با کرونا موثر نبوده است، خاطرنشان کرد: در مورد تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا رویکرد مخالفت نداریم ولی برخی معتقد بودند با لغو طرح حمل و نقل عمومی مترو خلوت شود. لذا قرار شد مدتی آزمایشی طرح لغو شود اما در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که لغو طرح باعث کاهش مسافران حمل و نقل عمومی نشده و در مقابله با کرونا موثر نبوده است.
در ادامه خبرنگار ما طی گفت وگویی با برخی از شهروندان حاضر در ناوگان حمل و نقل عمومی، از آنها درباره رضایت خود از این ناوگان سوال کرد، علی که جوانی ۲۸ ساله است و ترددهای روزانه خود را با مترو انجام می‌دهد در این باره گفت: دوگانگی کارکرد مسئولان را به راحتی می توان دید، از طرفی با اجرای طرح ترافیک مانع ورود خودروی مسافران به محدوده ترافیک می‌شوند و از طرفی دیگر مترو یا اتوبوس‌ها ظرفیت این همه مسافر را ندارند و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و و نقل عمومی پایتخت رعایت نمی‌شود.
دیگر شهروند تهرانی با انتقاد از بی توجهی‌ برخی به عدم استفاده از ماسک در مراکز پر تجمع، بیان کرد: همچنان برخی‌ها بدون استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس‌ها جولان می‌دهند که باید با آنها برخورد شود.
با این حال باید گفت شورای دور پنجم شهر تهران عملکرد قابل دفاع و یکسانی در برابر  مشکلات پیش روی تهران، از جمله مقوله حمل و نقل عمومی که با توجه به گران شدن کرایه ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده، نداشته اند؛ طوری که می‌توان طرح ترافیک را به کارنامه غیرقابل دفاع شورای پنجم افزود و سرنوشت آن را چون اقدامات پیگیری نشده آنها دانست. ضمن آنکه پیش از بیماری کرونا در بحران آلودگی هوا که در فصول سرد سال‌های گذشته رخ می داد، شورای یاد شده تنها به تعطیلی مدارس و لغو طرح ترافیک اهتمام می کرد. یعنی اقداماتی مقطعی! و هیچوقت به صورت جدی در پی رفع رجوع معضل ترافیک، حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا نبوده است.  
سخنان متناقض اعضای شورای شهر تهران بی آنکه مبتنی بر پژوهش و اقدامات جمعی باشد تنها مبین نگاه شخصی و عملکرد سلیقه ای آنهاست. با این حال با اجرا و عدم اجرا شدن طرح ترافیک؛ مردم کم برخورداری که از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و در برابرکرونا آسیب پذیرتر هستند؛ قربانی تصمیمات یکجانبه و لجاجتهای مابین شورا و شهرداری تهران می شوند.
 لذا انتظار می‌رود شورایی که نیابت جمیعت 11 میلیونی پایتخت را در انتخاباتی قانونی اخذ کرده، بیشتر به فکر ولی‌نعمتان ( ! ) خود و مردمی باشد که شرعاً و عرفا نسبت به  سرنوشت و سلامت آنان مسئول است و اگر اقدام به صدور رای در حوزه های مختلف از جمله طرح ترافیک میکند، در کنار آن اسناد و مدارک علمی و پژوهشی ارائه کند تا سخن و نظر اعضای ایم شورا منشا اثر و مقبول طبع شهروندان واقع شود.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcb99b8frhb5gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما