تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۴۵
عطاالله محمدی روانشناس کانون مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: ایجاد شرایط عینی و واقعی کاهش اضطراب در مدارس و مراکز آموزشی، بهترین راه کنترل استرس ناشی از کرونا در دانش آموزان است.
دانش آموزان قربانی استرس ناشی از کرونا/ اضطراب عامل بروز ناسازگاری در کودکان است
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز ، شیوع بیماری‌ کرونا منجر به بروز اختلال و وسواس فکری در بسیاری از مردم از جمله کودکان و نوجوانان شده و اثرات مخربی بر زندگی آنان داشته است در این ایام با بازگشایی مدارس، این اضطراب دو چندان شده و بسیاری از کودکان به دلیل ترس از کرونا از رفتن به مدرسه واهمه دارند.

اضطراب عامل بروز ناسازگاری در کودکان است

عطاالله محمدی روانشناس کانون مرکز مشاوره دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: استرس ناشی از کرونا تا حدودی لازم است و این میزان اضطراب طبیعی که موجب حفاظت فرد از سلامتی خویش می شود نباید کاسته شود چرا که عدم وجود آن ممکن است منجر به کاهش مراقبت فرد از سلامتی خود شود.

وی افزود: کودکان در سنین مختلف، اضطراب را به شکل های مختلف نشان می دهند این استرس در دانش آموزان دبستانی به نحوی متفاوت از نوجوانان بروز می کند، بیش فعالی، گوشه گیری، نافرمانی در مدرسه، حواس پرتی در کلاس از نشانه های وجود اضطراب در آنان است اما استرس در سنین بالاتر مانند دوره دبیرستان ملموس تر است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شرایط عینی و واقعی کاهش اضطراب در مدارس و مراکز آموزشی، بهترین راه کنترل استرس ناشی از کرونا در دانش آموزان است، تامین امکانات بهداشتی لازم  و رعایت تمام پروتکل ها توسط تمام کادر مدرسه برای پیشگیری از کرونا، بهترین راه حل برای اطمینان خاطر و احساس امنیت در بچه ها می باشد.

محمدی رفتارهای ناسازگارانه را یکی از واکنش ها به استرس در کودکان عنوان و تاکید کرد: مشاوران و معلمان باید از طریق گفت و گو و راهنمایی، دانش آموزان را به آرامش دعوت کنند در این شرایط شیوع کرونا و افزایش نیاز به مشاوره های روانشناختی برای کاهش استرس، تمام کادر مدارس و والدین باید به ایجاد آرامش در کودکان کمک کنند.

وی اذعان کرد: مدارس باید با برنامه ریزی صحیح برای تحصیل دانش آموزان آماده می شد اما گویا آموزش و پرورش و دولت برنامه به خصوصی برای ارائه در این باره ندارد و این موضوع سبب شده تا نه تنها دانش آموزان بلکه والدین نیز دچار استرس و اضطراب شوند.

آموزش کودکان می تواند استرس کودکان را کاهش دهد

این روانشناس ادامه داد: آموزش کودکان و آشنا ساختن آنها با روش های مناسب رعایت بهداشت فردی ، تحمل ماسک بر روی صورت، استفاده درست از مواد ضدعفونی کننده در مدرسه می تواند شرایط را برای کاهش اضطراب فراهم کند.

وی با اشاره به نقش مربیان در کاهش اضطراب دانش آموزان، تصریح کرد: معلمان باید به ایجاد احساس امنیت و آرامش در دانش آموزان کمک کنند و به دانش آموزانی که اضطراب بیشتری دارند توجه بیشتری کرده و حتی در صورت لزوم در شرایط جداگانه ای به آنان آموزش دهند، مطالب درسی را با تامل بیشتری تدریس کنند و مطمئن شوند که آنها دروس را در کلاس فراگرفته اند.

وی با اشاره به عوارض اضطراب در کودکان، گفت: احساس استرس ممکن است با افزایش تپش قلب، عرق کردن همراه باشد و اگر تداوم پیدا کند سبب بروز مشکلات خواب، بی حوصلگی، دل درد، تهوع و علائم پوستی ناشی از واکنش های عصبی و اضطراب در دانش آموزان شود.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcip3azut1arq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما